Αγιοποιήσεις -- Του Αθανασίου Σακαρέλλου, θεολόγου
ΚΟΣΜΑΣ:
Αυτό που κάνει ιδιαίτερη εντύπωση είναι ότι ο αδελφός Misha αποφεύγει τους κανόνες δεοντολογίας για τη συνέχιση αυτής της καλοπροαίρετης και εποικοδομητικής συζήτησης. Έτσι:
ΠΡΩΤΟΝ, ενώ θα έπρεπε να εξαντλούμε κάθε φορά τα επί μέρους ζητήματα, που μπαίνουν προς συζήτηση, ο καλός αδελφός δεν συζητά και δεν απαντά στα θέματα αυτά, όπως οφείλει.Επειδή δεν τον εξυπηρετεί το ξεκαθάρισμα των ζητημάτων αυτών, προσπαθεί κάθε φορά να μετατοπίσει τη συζήτηση σ’ άλλες κατευθύνσεις. Συγκεκριμένα, από δικής μου πλευράς, που έθεσα προς συζήτηση το θέμα της «αγιοποιήσεως των νέων αγίων», εξέθεσα τις θεολογικές προϋποθέσεις των «αγιοποιήσεων», που είναι η ύπαρξη «θείων σημείων» και η διακρίβωση της Ορθοδοξίας των προσώπων αυτών. Το τελευταίο εξακριβώνεται από την έρευνα όχι μόνο τα πρόσωπα αυτά να μη διδάσκουν κακόδοξες διδασκαλίες, αλλά και με το να μή έχουν «κοινωνία» με αιρετικούς επισκόπους, ή άλλους επισκόπους που έχουν «κοινωνία» με αιρετικούς επισκόπους.
Εζήτησα, λοιπόν, απ’ τον αδελφό Misha να απαντήσει εάν ο Πατριάρχης Αθηναγόρας με τον οποίο είχαν «κοινωνία» τα «αγιοποιηθέντα» πρόσωπα, είναι Ορθόδοξος, ή αιρετικός. Εύλογο το ερώτημά μου αυτό και αναγκαία η απάντησή του σ’ αυτό, για την πρόοδο της συζήτησης.
Ο αγαπητός Misha δεν απάντησε μέχρι σήμερα. Τον ερώτησα επίσης εάν ο Αθηναγόρας έχει άρει από το 1965 το «σχίσμα των Εκκλησιών», δηλ. εάν έγινε η «Ένωση των Εκκλησιών». Ούτε και σ’ αυτό το ερώτημα απάντησε. Αλλά, και σ’ άλλα ερωτήματα, στα οποία ήταν απαραίτητη για την πρόοδο της συζήτησης, απάντηση δεν υπήρξε εκ μέρους του καμία. Έτσι, όμως, δεν διεξάγονται εποικοδομητικές συζητήσεις. Πιό κάτω θα παραθέσω και πάλι ωρισμένα ερωτήματα, στα οποία αυτή τη φορά θα επιμείνω να έχω απαντήσεις, για να προχωρήσει η συζήτηση για το τεθέν αρχικό θέμα των «αγιοποιήσεων».
Αυτό που κάνει ιδιαίτερη εντύπωση είναι ότι ο αδελφός Misha αποφεύγει τους κανόνες δεοντολογίας για τη συνέχιση αυτής της καλοπροαίρετης και εποικοδομητικής συζήτησης. Έτσι:
ΠΡΩΤΟΝ, ενώ θα έπρεπε να εξαντλούμε κάθε φορά τα επί μέρους ζητήματα, που μπαίνουν προς συζήτηση, ο καλός αδελφός δεν συζητά και δεν απαντά στα θέματα αυτά, όπως οφείλει.Επειδή δεν τον εξυπηρετεί το ξεκαθάρισμα των ζητημάτων αυτών, προσπαθεί κάθε φορά να μετατοπίσει τη συζήτηση σ’ άλλες κατευθύνσεις. Συγκεκριμένα, από δικής μου πλευράς, που έθεσα προς συζήτηση το θέμα της «αγιοποιήσεως των νέων αγίων», εξέθεσα τις θεολογικές προϋποθέσεις των «αγιοποιήσεων», που είναι η ύπαρξη «θείων σημείων» και η διακρίβωση της Ορθοδοξίας των προσώπων αυτών. Το τελευταίο εξακριβώνεται από την έρευνα όχι μόνο τα πρόσωπα αυτά να μη διδάσκουν κακόδοξες διδασκαλίες, αλλά και με το να μή έχουν «κοινωνία» με αιρετικούς επισκόπους, ή άλλους επισκόπους που έχουν «κοινωνία» με αιρετικούς επισκόπους.
Εζήτησα, λοιπόν, απ’ τον αδελφό Misha να απαντήσει εάν ο Πατριάρχης Αθηναγόρας με τον οποίο είχαν «κοινωνία» τα «αγιοποιηθέντα» πρόσωπα, είναι Ορθόδοξος, ή αιρετικός. Εύλογο το ερώτημά μου αυτό και αναγκαία η απάντησή του σ’ αυτό, για την πρόοδο της συζήτησης.
Ο αγαπητός Misha δεν απάντησε μέχρι σήμερα. Τον ερώτησα επίσης εάν ο Αθηναγόρας έχει άρει από το 1965 το «σχίσμα των Εκκλησιών», δηλ. εάν έγινε η «Ένωση των Εκκλησιών». Ούτε και σ’ αυτό το ερώτημα απάντησε. Αλλά, και σ’ άλλα ερωτήματα, στα οποία ήταν απαραίτητη για την πρόοδο της συζήτησης, απάντηση δεν υπήρξε εκ μέρους του καμία. Έτσι, όμως, δεν διεξάγονται εποικοδομητικές συζητήσεις. Πιό κάτω θα παραθέσω και πάλι ωρισμένα ερωτήματα, στα οποία αυτή τη φορά θα επιμείνω να έχω απαντήσεις, για να προχωρήσει η συζήτηση για το τεθέν αρχικό θέμα των «αγιοποιήσεων».
O Συναξαριστής της ημέρας.
Σάββατο, 25 Φεβρουαρίου 2017
Ταρασίου, αρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως, Ρηγίνου επισκόπου Σκοπέλου, Μαρκέλλου ιερομάρτυρος, Αλεξάνδρου μάρτυρος του εν Θράκη.
Ὁ Ἅγιος Ταράσιος γεννήθηκε, ἀνατράφηκε
καὶ ἐκπαιδεύθηκε στὴν Κωνσταντινούπολη ἀπὸ γονεῖς εὐσεβεῖς καὶ εὐγενεῖς, τὸν
Γεώργιο, κριτὴ καὶ πατρίκιο καὶ τὴν Εὐκρατία. Λόγω τῆς μεγάλης του μορφώσεως ἀνυψώθηκε στὸ ἀξίωμα τοῦ πρωτασηκρίτου.
Οἱ ἐκκλησιαστικὲς περιστάσεις τὴν ἐποχὴ ἐκείνη ἦταν
ἀρκετὰ σοβαρές. Ὑπῆρχε ἀκόμα ὁ πόλεμος τῶν εἰκονομάχων, ἡ δὲ θέση τῶν Ὀρθοδόξων
ἔγινε ἀκόμη πιὸ δύσκολη διὰ τοῦ θανάτου τοῦ Πατριάρχου Παύλου Δ’ τοῦ Κυπρίου
(780 – 781 μ.Χ.). Ἡ βασίλισσα Εἰρήνη ἡ Ἀθηναία, ἡ ὁποία ἐπιτρόπευε τὸν ἀνήλικο
υἱό της Κωνσταντῖνο ΣΤ’ (780 – 798 μ.Χ.), κατανόησε, ὅτι χρειαζόταν
ἐκκλησιαστικὸς ἡγέτης μὲ εὐσέβεια, θεολογικὴ κατάρτιση καὶ διοικητικὴ
ἱκανότητα, γιὰ νὰ μπορέσει νὰ ἀνταποκριθεῖ στὶς περιστάσεις καὶ τὰ προβλήματα.
Επίδειξη ''δύναμης'' από τη διοικούσα Εκκλησία Θεσσαλονίκης
Σήμερα, Παρασκευή 23/2/2017, από τις 6:30 το πρωΐ άρχισαν να συγκεντρώνονται 80-100 πιστοί στον Ιερό Ναό Αγίου Σπυρίδωνος Τριανδρίας Θεσσαλονίκης, όπου θα λειτουργούσε ο π. Νικόλαος Μανώλης, εφημέριος του Ι. Ναού και ειδικά εφημέριος αυτής της εβδομάδος κατά το πρόγραμμα του Ι. Ναού. Ως γνωστόν ο π. Νικόλαος, διέκοψε τη μνημόνευση του Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης από την Κυριακή 19/2/2017 για θέματα Πίστεως. Έξω από τα σκαλιά του Ναού περίμενε επίσης και σύσσωμο το Εκκλησιαστικό Συμβούλιο, ενώ η πόρτα του Ιερού Ναού ήταν κλειστή και τα φώτα σβηστά. Κάποια στιγμή έφτασε και ο π. Νικόλαος και περίμενε και αυτός μαζί με το πλήθος, να ανοίξει η πόρτα του Ι. Ναού για να λειτουργήσει.
***
Ο Ανώνυμος άφησε ένα σχόλιο για την ανάρτησή σας "Επίδειξη ''δύναμης'' από τη διοικούσα
Εκκλησία Θεσ...":
Αναγκαστική άδεια έδωσαν και σε εμένα στην προηγούμενη δουλειά που είχα λίγο πριν μου ανακοινωθεί η απόλυσή μου....ωραίες τακτικές μεταχειρίζονται....
Αναγκαστική άδεια έδωσαν και σε εμένα στην προηγούμενη δουλειά που είχα λίγο πριν μου ανακοινωθεί η απόλυσή μου....ωραίες τακτικές μεταχειρίζονται....
Η ΔΙΑΚΟΠΗ ΜΝΗΜΟΣΥΝΟΥ ΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΑΠΟ ΤΟΝ π. ΝΙΚΟΛΑΟ ΜΑΝΩΛΗ --του Νικολάου Σαββοπούλου, θεολόγου
Βάσει τοῦ 15ου Κανόνος τῆς Πρωτοδευτέρας Συνόδου επί Μ. Φωτίου, πρέπει να παραπεμφθῆ σε δίκη ο Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης κ. Άνθιμος δια την κήρυξη γυμνῆ τῆ κεφαλῆ κατεγνωσμένης αιρέσεως. Αυτή είναι η προβλεπόμενη διαδικασία μετά από διακοπή μνημοσύνου σύμφωνα με τον 15ον Κανόνα, και τίποτα άλλο.
Η Σκέπη της Θεοτόκου
Η εορτή της αγίας Σκέπης
της Θεοτόκου ( 1η , και αργότερα , 28η Οκτωβρίου ) αντλεί την υπόθεσή της από
τον βίο του οσίου Ανδρέα, του δια Χριστόν σαλού. Η εμφάνιση της Θεοτόκου στον
όσιο έγινε αφορμή να καθιερωθεί η εορτή αυτή.
Το περιστατικό συνέβη στη νότια πλευρά του ναού των Βλαχερνών, στο παρεκκλήσιο της αγίας Σορού, όπου φυλάσσονταν η εσθήτα, ο πέπλος και μέρος της ζώνης της Θεοτόκου.
Στο παρεκκλήσιο αυτό γινόταν κάποτε ολονυκτία. Εκεί πήγε να προσευχηθεί και ο
Το περιστατικό συνέβη στη νότια πλευρά του ναού των Βλαχερνών, στο παρεκκλήσιο της αγίας Σορού, όπου φυλάσσονταν η εσθήτα, ο πέπλος και μέρος της ζώνης της Θεοτόκου.
Στο παρεκκλήσιο αυτό γινόταν κάποτε ολονυκτία. Εκεί πήγε να προσευχηθεί και ο
Μέτρον και άστρον εις δεινά ελληνικά, θεραπεία ελληνική -- Του Στέλιου Παπαθεμελή*
Οι συστημικοί
αξιωματούχοι της Δύσεως τα έχουν χαμένα. Το Brexit, ο Τραμπ, ο καλπάζων ευρωσκεπτικισμός, ο
αντιπαγκοσμιοκρατικός άνεμος τούς πανικόβαλαν. Στο Μόναχο συνήλθε η «Διεθνής
Διάσκεψη για την Ασφάλεια».Το εισαγωγικό έγγραφο τιτλοφορείται «Post-Truth, Post-West, Post-Order;» (Μετά-Αλήθεια, Μετά-Δύση,
Μετά-Τάξη;)… Οι ισχυροί, της
εικονικής οικονομίας ανησυχούν για την διαγραφόμενη επιστροφή του
εθνοκεντρισμού. Το πείραμα μιας «υπερεθνικής»
Ευρώπης έχει συντριβεί. Οδήγησε σε οικονομική γιγάντωση και πολιτική ηγεμονία της ισχυρότερης χώρας, της Γερμανίας. Το Βερολίνο ξυπνά δυσάρεστες μνήμες στους ευρωπαϊκούς λαούς, αλλά ήδη και στις ΗΠΑ.
Ευρώπης έχει συντριβεί. Οδήγησε σε οικονομική γιγάντωση και πολιτική ηγεμονία της ισχυρότερης χώρας, της Γερμανίας. Το Βερολίνο ξυπνά δυσάρεστες μνήμες στους ευρωπαϊκούς λαούς, αλλά ήδη και στις ΗΠΑ.
Τρίζουν τα
θεμέλια της Ευρώπης. Οι εκείθεν του Ατλαντικού ειδήσεις για την γερμανική
ηγεμονία δεν είναι οι ενθουσιαστικότερες. Το Βερολίνο που είχε προσανατολισθεί
αρχικά σε μια, ούτως ή άλλως ανέξοδη διακήρυξη επ΄ ευκαιρία της πανηγυρικής
Συνόδου της Ε.Ε στις 25 Μαρτίου στη Ρώμη, για
επανανακάλυψη του χαμένου «κοινωνικού προσώπου» της Ευρώπης, ψάχνεται
τώρα για την «Ευρώπη πλειόνων ταχυτήτων».
ΕΚΚΛΗΣΙΑ Γ. Ο. Χ. -- Κλητήριον Ἐπίκριμα
Κλητήριον Ἐπίκριμα
Καλεῖται ἐκ ὁ Ἱερομόναχος Γρηγόριος Ζιῶγος, ἐνώπιον
τοῦ Πρωτοβαθμίου διὰ Πρεσβυτέρους Συνοδικοῦ Δικαστηρίου τὴν Δευτέραν 7/20
Μαρτίου 2017 εἰς τήν αἴθουσαν τοῦ Ἱ.Ν. «Ρόδον τό Ἀμάραντον» Πειραιῶς, ὥραν
12.15, προκειμένου νὰ ἀπολογηθῇ διὰ κανονικὰ αὐτοῦ παραπτώματα.
'Aναλυτικῶς γνῶσιν
περὶ αὐτῶν θέλει λάβει κατόπιν ἐπικοινωνίας αὐτοῦ εἰς τὴν ἠλεκτρονικὴ διεύθυνσιν: ecclesiagoc@gmail.com
Ο Ανώνυμος άφησε ένα σχόλιο για την ανάρτησή σας
"ΕΚΚΛΗΣΙΑ Γ. Ο. Χ. -- Κλητήριον Ἐπίκριμα":
Ο Ιερομόναχος Γρηγόριος Ζιώγος σας εχει ενημερώσει εν παντί για τα δικά σας πνευματικά παραπτώματα, και δεν του απαντήσατε σε τίποτα.
Κατόπιν τούτων σας έκοψε το μνημόσυνο και σας το έγραψε σε καθαρά ελληνικά.
Ο Ιερομόναχος Γρηγόριος Ζιώγος σας εχει ενημερώσει εν παντί για τα δικά σας πνευματικά παραπτώματα, και δεν του απαντήσατε σε τίποτα.
Κατόπιν τούτων σας έκοψε το μνημόσυνο και σας το έγραψε σε καθαρά ελληνικά.
***
Ο Kyprianos Christodoulides άφησε ένα νέο σχόλιο για την ανάρτησή σας "ΕΚΚΛΗΣΙΑ Γ. Ο. Χ. -- Κλητήριον Ἐπίκριμα":
Έλεος , πιά, έλεος αδελφοί ! Δεν βαρεθήκαμε τόσα χρόνια να τρωγόμαστε μεταξύ μας ; Μέχρι πότε θα συνεχίζεται αυτή η κατάσταση ;
γιατρέ, σε ποιον απευθύνεστε στο Ζιώγο ή στους καλούντες
αυτόν εις απολογίαν;
επίσης γιατί εξάπτεσθε,αφού είσθε ενωμένοι,και προσεχώς θα είσθε και αναγνωρισμένοι
με τη βούλα του κράτους βάσει του υπερμνημονίου;
ο λογισμός μου λέει πώς αν ήταν όλοι οι κληρικοί γοχ σαν το Ζιώγο,θα βλέπατε
ορθοδοξία στη πράξη έστω και τη δωδεκάτη..
είσθε πάντως σε καλό δρόμο...κοντεύετε να ξεπεράστε τους νεοημερολογίτες σ΄αυτά που
σας χωρίζουν(στη διαφορά ημερών εννοώ).
με έν Χριστώ αγάπη και συγχωρέστε με.
Έλεος , πιά, έλεος αδελφοί ! Δεν βαρεθήκαμε τόσα χρόνια να τρωγόμαστε μεταξύ μας ; Μέχρι πότε θα συνεχίζεται αυτή η κατάσταση ;
***
Ο Ανώνυμος
άφησε ένα νέο σχόλιο για την ανάρτησή σας "ΕΚΚΛΗΣΙΑ Γ. Ο. Χ. -- Κλητήριον Ἐπίκριμα":
γιατρέ, σε ποιον απευθύνεστε στο Ζιώγο ή στους καλούντες
αυτόν εις απολογίαν;
επίσης γιατί εξάπτεσθε,αφού είσθε ενωμένοι,και προσεχώς θα είσθε και αναγνωρισμένοι
με τη βούλα του κράτους βάσει του υπερμνημονίου;
ο λογισμός μου λέει πώς αν ήταν όλοι οι κληρικοί γοχ σαν το Ζιώγο,θα βλέπατε
ορθοδοξία στη πράξη έστω και τη δωδεκάτη..
είσθε πάντως σε καλό δρόμο...κοντεύετε να ξεπεράστε τους νεοημερολογίτες σ΄αυτά που
σας χωρίζουν(στη διαφορά ημερών εννοώ).
με έν Χριστώ αγάπη και συγχωρέστε με.
***
Ο Ανώνυμος
άφησε ένα νέο σχόλιο για την ανάρτησή σας "ΕΚΚΛΗΣΙΑ Γ. Ο. Χ. -- Κλητήριον Ἐπίκριμα":
...για κανονικά παραπτώματα; Πλάκα μας κάνετε; Εμείς γνωρίζουμε τον Π. Γρηγόριο πολλά χρόνια! Να σας πούμε εμείς το παράπτωμα του: πρόκειται περί ορθοδοξοτατου ιερομοναχου, κατηχει, μυρωνει, δεν κοινωνεί νεοημερολογητες και γενικά κρατεί την παραδοθεισα πίστη των ΓΟΧ ΑΝΟΘΕΥΤΗ! Καθημερινά κηρύττει Χριστό Εσταυρωμένο και με θάρρος κάνει πράξη το πιστεύω του!
Είναι ένας ορθόδοξος ιερέας που διώκεται όπως γίνεται με τους Αγιορείτες πατέρες, τον Π. Νικόλαο Μανώλη και όποιους άλλους τολμήσουν να μαρτυρησουν Ορθοδοξία!
Κ. Μ.
...για κανονικά παραπτώματα; Πλάκα μας κάνετε; Εμείς γνωρίζουμε τον Π. Γρηγόριο πολλά χρόνια! Να σας πούμε εμείς το παράπτωμα του: πρόκειται περί ορθοδοξοτατου ιερομοναχου, κατηχει, μυρωνει, δεν κοινωνεί νεοημερολογητες και γενικά κρατεί την παραδοθεισα πίστη των ΓΟΧ ΑΝΟΘΕΥΤΗ! Καθημερινά κηρύττει Χριστό Εσταυρωμένο και με θάρρος κάνει πράξη το πιστεύω του!
Είναι ένας ορθόδοξος ιερέας που διώκεται όπως γίνεται με τους Αγιορείτες πατέρες, τον Π. Νικόλαο Μανώλη και όποιους άλλους τολμήσουν να μαρτυρησουν Ορθοδοξία!
Κ. Μ.
***
Ο Ανώνυμος
άφησε ένα νέο σχόλιο για την ανάρτησή σας "ΕΚΚΛΗΣΙΑ Γ. Ο. Χ. -- Κλητήριον Ἐπίκριμα":
Ο Πειραιώς Σεραφείμ γράφει ότι η θρησκευτική κοινότητα δεν είναι εκκλησία (εφημ στύλος ορθοδοξίας, φ185, σελ16). Οι ΓΟΧ εντάχθηκαν οικιοθελώς στο νομό περί θρησκευτικών κοινοτήτων. Συνεπώς, εάν ο Σεραφείμ έχει δίκαιο, τα ευκόλως εννοούμενα παραλείπονται...
Ο Πειραιώς Σεραφείμ γράφει ότι η θρησκευτική κοινότητα δεν είναι εκκλησία (εφημ στύλος ορθοδοξίας, φ185, σελ16). Οι ΓΟΧ εντάχθηκαν οικιοθελώς στο νομό περί θρησκευτικών κοινοτήτων. Συνεπώς, εάν ο Σεραφείμ έχει δίκαιο, τα ευκόλως εννοούμενα παραλείπονται...
ΑΠΟ την «ΙΘ´ Ὁμιλία» τοῦ Μ. Μακαρίου:
«Ὅποιος θέλει νὰ προσέλθη στὸν Κύριον καὶ νὰ καταξιωθῆ νὰ λάβη
τὴν αἰώνια ζωὴ καὶ νὰ γίνη κατοικητήριον τοῦ Χριστοῦ καὶ νὰ γεμίση τὸν ἑαυτόν του
μὲ τὸ Ἅγιον Πνεῦμα, ὥστε νὰ μπορέση μὲ καθαρὸν καὶ ἄμωμον τρόπον νὰ ἀποκτήση
τοὺς καρποὺς τοῦ Ἁγίου Πνεύματος καὶ νὰ τηρήση τὶς ἐντολὲς τοῦ Χριστοῦ,
αὐτὸς ὀφείλει νὰ ἀρχίση ἀπὸ τὴν πίστη. Νὰ πιστεύη δηλαδὴ στὸν Κύριον μὲ ἀπόλυτη
βεβαιότητα καὶ νὰ παραδίνη ὅλον τὸν ἑαυτόν του στὰ λόγια καὶ στὶς ἐντολές του καὶ νὰ ἀπομακρυνθῆ
ἀπὸ ὅλα τὰ πράγματα τοῦ κόσμου, ποὺ τὸν δεσμεύουν, γιὰ νὰ μὴ ἀσχολῆται
ὅλος ὁ νοῦς του σὲ κοσμικὰ πράγματα. Καὶ πρέπει νὰ προσκαρτερῆ πάντοτε στὴν προσευχὴ
μὲ πίστη, προσευχὴ προσδοκίας στὸν Κύριον, καὶ περιμένοντας πάντοτε τὴν ἐπίσκεψη καὶ τὴν βοήθειά Tου, ἔχοντας συνεχῶς τὸν νοῦ του σὲ αὐτὴν τὴν προσδοκία».
ΝΗΣΤΕΙΑ -- του αειμνήστου Στεργίου Σάκκου Ομ. Καθηγητού Α.Π.Θ.
Α΄ Η σχέση της με την ελπίδα
Καθώς γύρω μας αυξάνουν καθημερινά τα καταναλωτικά μας αγαθά, καθώς απολαμβάνουμε συνεχώς και πλουσιώτερη την τροφή και καθώς συσσωρεύονται πάνω μας το ένα μετά το άλλο τα βάρη και οι συμφορές της καλοφαγίας και πολυφαγίας, συνειδητοποιούμε όλο και περισσότερο, όλο και καλλίτερα πόσο ωφέλιμη και πόσο αναγκαία είναι η νηστεία. Οι γιατροί και οι επιστήμονες επισημαίνουν ότι πρέπει η δίαιτά μας να γίνει απλή και λιτή και έμμεσα ή άμεσα αναγνωρίζουν ότι οι διατάξεις της Εκκλησίας για γενική εγκράτεια στο φαγητό και για αποχή κατά καιρούς από ορισμένες τροφές είναι η πιο κατάλληλη και αποτελεσματική αντιμετώπιση της πλημμύρας των αγαθών στην ζωή μας, είναι η πιο σωστή στάση για την υγεία και για την ευεξία μας.
Καθώς γύρω μας αυξάνουν καθημερινά τα καταναλωτικά μας αγαθά, καθώς απολαμβάνουμε συνεχώς και πλουσιώτερη την τροφή και καθώς συσσωρεύονται πάνω μας το ένα μετά το άλλο τα βάρη και οι συμφορές της καλοφαγίας και πολυφαγίας, συνειδητοποιούμε όλο και περισσότερο, όλο και καλλίτερα πόσο ωφέλιμη και πόσο αναγκαία είναι η νηστεία. Οι γιατροί και οι επιστήμονες επισημαίνουν ότι πρέπει η δίαιτά μας να γίνει απλή και λιτή και έμμεσα ή άμεσα αναγνωρίζουν ότι οι διατάξεις της Εκκλησίας για γενική εγκράτεια στο φαγητό και για αποχή κατά καιρούς από ορισμένες τροφές είναι η πιο κατάλληλη και αποτελεσματική αντιμετώπιση της πλημμύρας των αγαθών στην ζωή μας, είναι η πιο σωστή στάση για την υγεία και για την ευεξία μας.