Μοναχός Ιωσήφ
Άγιον Όρος
Πρωτάκουστη διατύπωση… οι
πιστοί με την ορθή Ομολογία της πίστεως, η οποία βρίσκεται μόνον μέσα στα πλαίσια
της Ορθοδόξου Εκκλησίας να χωρίζονται από την Αποστολική διαδοχή… δηλαδή να
ανήκουν σε Εκκλησία δίχως αποστολική διαδοχή, ενώ οι εκτός Εκκλησίας αιρετικοί
να την κατέχουν κληρονομικώ δικαίω! Διατύπωση γινομένη δυστυχώς κάτω από την
επίδραση ενός ακράτου Νομικισμού!!! Εμείς γνωρίζομε ότι, όπου Εκκλησία και ορθή ομολογία-πίστη, εκεί
υπάρχει και Αποστολική διαδοχή, πουθενά αλλού, σε καμία παρασυναγωγή ή αίρεση,
έστω και αν έλκουν τις χειροτονίες τους από την Ορθόδοξη Εκκλησία στην οποία
ήταν κάποτε ενταγμένοι. Κάθε αποδοχή αιρετικού στους κόλπους της Εκκλησίας
διατηρούντος το αξίωμα του επισκόπου ή γενικότερα του κληρικού, γίνεται χάριν
οικονομίας(Πηδάλιον σ. 582) και μόνον, και όχι ένεκα της ενεργούς Αποστολικής
Διαδοχής αυτού. Διο και βλέπομε εκτός από ακρίτους, πολλάκις να δέχονται και
κεκριμένους με την ίδια ακριβώς διαδικασία εντάξεως (Βλπ. Αποφάσεις κυρίως της
Β΄ και ΣΤ΄ Οικουμενικής Συνόδου όπου οι Πατέρες εδέχθησαν και απεκατέστησαν
τους ήδη κατεδικασμένους Αρειανούς, Μακεδονιανούς, κ.ά.). Δεν είναι όμως η
περίπτωση αυτή όπου αναφέραμε η μοναδική κατά την εποχή εκείνη, η κατάσταση
αυτή διαιωνίσθη, διο και βλέπομε όλες τις πλευρές να χειροτονούν εκάστη τους
δικούς επισκόπους. Αναφέρομε και πάλι για παράδειγμα από τους «Πατριαρχικούς
Πίνακες», τα εξής λεγόμενα: «Επί
Αττικού(του ορθοδόξου Πατριάρχου σ.σ.), πατριάρχης των εν Κων/λη αρειανών ην ο
γέρων Θεόδωρος, ούτινος αποθανόντος εις ηλικίαν ετών είκοσι και εκατόν,
εχειροτόνησαν οι αρειανοί πατριάρχην αυτών τον Βάρβαν»(σ. 171). Δύο επισκόπους
όμως σε μία επισκοπή δεν είχαμε μόνον στην Κων/λη, αλλά και σε πολλές άλλες
περιπτώσεις όπως στην επισκοπή της πόλεως Συνάδων, όπου ο ορθόδοξος επίσκοπος
Θεοδόσιος κατεδίωκε τον Μακεδονιακό επίσκοπο Συνάδων τον οποίο και κατεδίωξε
από την πόλη, μέχρις ότου ανάλαβε την επισκοπήν ξανά, αλλ΄ ως ορθόδοξος πλέον!
(Πατριαρχικοί Πίνακες, σ. 170).