Ἱστορική ἀναδρομή τῆς προσεγγίσεως Ὀρθοδόξων καί Ρωμαιοκαθολικῶν κατά τόν 20oν αἰώνα.


ρχιμ. ωάσαφ Μακρ,
ερς Μονς Μεγάλου Μετεώρου




 Στήν στορική ατή νασκόπηση θά κθέσουμε, ν συντομί, τά σπουδαιότερα πό τά γεγονότα ατά στηριζόμενοι στά αθεντικά κείμενα, τά πορίσματα, τίς δηλώσεις, τίς συνεντεύξεις, καθώς καί στίς ργασίες καταξιωμένων καί κοινά ποδεκτν μελετητν, πού τίς περισσότερες φορές μάλιστα ποτελον τούς πίσημους κφραστές ποστηρικτές τς οκουμενικς κινήσεως καί τν πιλογν το Οκουμενικο Πατριαρχείου τό ποο πρωτοστάτησε σ’ ατή τήν προσέγγιση.

 Στίς μέρες μας ναπτύσσεται διαίτερη δραστηριότητα στόν τομέα τς Oκουμενικς Kινήσεως καί γίνεται ερύτατα λόγος γιά τήν προσέγγιση ρθοδόξων καί Ρωμαιοκαθολικν καί τήν πορεία πρός τήν «νότητα τν κκλησιν».
Τήν πορεία ατή σημάδεψαν μία σειρά πιλογές, ποφάσεις καί γεγονότα στήν διάρκεια το 20ο αώνα, τά ποα θά παρουσιάσουμε στό παρόν κείμενο.
Στήν στορική ατή νασκόπηση θά κθέσουμε, ν συντομί, τά σπουδαιότερα πό τά γεγονότα ατά στηριζόμενοι στά αθεντικά κείμενα, τά πορίσματα, τίς δηλώσεις, τίς συνεντεύξεις, καθώς καί στίς ργασίες καταξιωμένων καί κοινά ποδεκτν μελετητν, πού τίς περισσότερες φορές μάλιστα ποτελον τούς πίσημους κφραστές ποστηρικτές τς οκουμενικς κινήσεως καί τν πιλογν το Οκουμενικο Πατριαρχείου τό ποο πρωτοστάτησε σ’ ατή τήν προσέγγιση.
Ο στορικές ρίζες τς προσεγγίσεως ρθοδόξων καί Ρωμαιοκαθολικν καί ν γένει τς Oκουμενικς Kινήσεως βρίσκονται στίς δύο γκυκλίους το Οκουμενικο Πατριαρχείου, ατές το 1902 καί το 1920. Μέ τίς δύο ατές γκυκλίους, καί κυρίως μέ ατή το 1920, τό Οκουμενικό Πατριαρχεο πέφερε μία τομή στήν μέθοδο προσεγγίσεως τν τεροδόξων καί στήν θεολογική βάση πί τς ποίας στηρίζεται ατή προσέγγιση.
«Ατό πού αφνιδιάζει», παρατηρε π. Γ. Μεταλληνός, «εναι χρησιμοποιούμενη στό κείμενο ατό γλώσσα. Χωρίς καμμία, καί στό λάχιστο, κίνηση πιστροφς το προτεσταντικο κόσμου στήν κκλησιαστικότητα, καί ν 32 χρόνια πρίν εχε δογματισθε τό παπικό λάθητο στήν Α΄ Βατικανή (1870), ο χριστιανικές αρέσεις τς Δύσεως καλονται ‘α δύο μεγάλες το Χριστιανισμο ναδενδράδες’» (Πρωτοπρεσβυτέρου Γ. Μεταλληνο, Οκουμενικό Πατριαρχεο καί Οκουμενισμός, Πρακτικά Διορθόδοξου πιστημονικο Συνεδρίου: Οκουμενισμός, Γένεση-Προσδοκίες-Διαψεύσεις, Τόμος Α΄, κδ. Θεοδρομία, Θεσσαλονίκη 2008, σελ. 237-238).
Γιά νά κατανοήσουμε καλύτερα ατόν τόν αφνιδιασμό κ μέρους το Οκουμενικο Πατριαρχείου καί τήν τομή πού πέφερε μέ τίς δύο γκυκλίους του (1902 καί 1920) στά θεολογικά, λλά καί στορικά δεδομένα τς ποχς, θά ναφερθομε σέ κάποια συγκεκριμένα γεγονότα πού προηγήθηκαν καί πού εναι δηλωτικά το πνεύματος πού πικρατοσε τήν περίοδο κείνη, τό ποο κάθε λλο παρά τόν διάλογο καί τήν προσέγγιση μέ τό Βατικανό ενοοσε.

Συνεχίζεται.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου