Ιερομόναχος Ευθύμιος Τρικαμηνάς. ερμηνεία του 15ου Κανόνος από το νέο βιβλίο του που μόλις κυκλοφόρησε.

1. Καινή Διαθήκη διά τήν στάσι τν πιστν πέναντι στούς αρετικούς.

Τό πρτο καί βασικό χωρίο τς γ. Γραφς εναι τό Γαλ. 1,8, τό ποο λέγει: «λλά καί άν μες γγελος ξ ορανο εαγγελίζεται μν παρ’ εηγγελισάμεθα μν, νάθεμα στω · ς προειρήκαμεν και ρτι πάλιν λέγω · ε τις μς εαγγελίζηται παρ’ παρελάβετε, νάθεμα στω». δ πολύ πιτακτικά πόστολος τν θνν θεσμοθετε τι οδείς χει δικαίωμα νά λλάξη τό παραμικρόν ες τήν διδασκαλία το Εαγγελίου. Τό τι μεταξύ ατν συγκαταλέγει τούς ποστόλους, καί τους γγέλους πό τόν ορανό, τοτο σημαίνει, τι πολύ περισσότερο δέν χει δικαίωμα νά λλάξη καί τό λάχιστον πίσκοπος · φ’ σον δέ οοσδήποτε ρχιερέας κάτι λλάζει στήν εαγγελική διδασκαλία, εναι ναθεματισμένος. ναφορά πίσης το ναθεματισμο σημαίνει τι, διά τούς κηρύσσοντας αρεσι, σχύει ναθεματισμός το ποστόλου Παύλου καί δέν χρειάζεται λλη πόφασι Συνόδου παρά μόνο πρός κατοχύρωσι τν ρθοδόξων. Τό δεύτερο χωρίο τς γ. Γραφς εναι τό Τίτ. 3,10, το ποο λέγει: «αρετικόν νθρωπον μετά μίαν καί δευτέραν νουθεσίαν παραιτο, εδώς τι ξέστραπται τοιοτος και μαρτάνει ν ατοκατάκριτος». δ π. Παλος παραγγέλλει νά φεύγωμεν μακριά πό τούς αρετικούς, ο ποοι παραμένουν οκειοθελς στήν πλάνη των. Καί δ τό «ατοκατάκριτος» σημαίνει τήν ατόματη ποκοπή το αρετικο πό τό σμα τς κκλησίας, χωρίς πόφασι Συνόδου.
αρεσις δηλαδή μς ποκόπτει μέσως πό τήν κκλησία. Τό τρίτο χωρίο εναι τό Β΄ ωάν. 10 τό ποο λέγει: «ε τις ρχεται πρός μς καί ταύτην τήν διδαχήν ο φέρει, μή
λαμβάνετε ατόν ες οκίαν καί χαίρειν ατ μή λέγετε · γάρ λέγων ατ χαίρειν κοινωνε τος ργοις ατο τος πονηρος». Πολύ αστηρότερα δ τοποθετε τήν ρθόδοξον πίστιν μαθητής καί πόστολος τς γάπης. παγορεύει καί τόν πλό χαιρετισμό καί οανδήποτε πικοινωνία ες ατόν πού μς πλησιάζει, χι γιά κάποια καθημερινή νάγκη, λλά μέ τρόπο κκλησιαστικό, χωρίς μως νά χη την ρθόδοξον πίστι καί τήν εαγγελική διδασκαλία νόθευτον. Καταλαβαίνει κανείς κ τούτου τι ν μέ τόν χαιρετισμό γινόμεθα κοινωνοί τς αρέσεως, σύμφωνα μέ τόν πόστολο, τί γίνεται μέ τίς συμπροσευχές καί συνιερουργίες, τις κοινές δηλώσεις καί λληλοαναγνωρίσεις, τήν ντιμετώπισι τν αρετικν ς νά εναι ρθόδοξοι κλπ.
Τό τέταρτο χωρίο εναι τό Β΄ Κορινθ. 6,14-17, τό ποο λέγει: «Μή γίνεσθε τεροζυγοντες πίστοις · τίς δέ συμφώνησις Χριστο πρός Βελίαρ; τίς μερίς πιστ μετά πίστου; Τίς δέ συγκατάθεσις να Θεο μετά εδώλων... διό ξέλθετε κ μέσου ατν καί φορίσθητε, λέγει Κύριος, καί καθάρτου μή πτεσθε, κγώ εσδέξομαι μς». Παρεμφερές εναι καί ατό τό χωρίο μέ τά προηγούμενα, διότι καί ο αρετικοί παρομοιάζονται μέ τούς πίστους καί μάλιστα, πειδή πολλές φορές δρον μέσα στήν κκλησία, προξενον μεγαλύτερη ζημιά. Τό πέμπτο χωρίο εναι τό Β΄ Πέτρ. 2,1, τό ποον λέγει «γένοντο δέ καί ψευδοπροφται ν τ λα, ς καί ν μν σονται ψευδοδιδάσκαλοι, οτινες παρεισάξουσιν αρέσεις πωλείας καί τόν γοράσαντα ατούς δεσπότην ρνούμενοι πάγοντες αυτος ταχινήν πώλειαν». Καί δ π. Πέτρος τίς αρέσεις τίς νομάζει «αρέσεις πωλείας», τις ποες θά τίς κηρύττουν ο ψευδοδιδάσκαλοι. Προφανς ο Πατέρες τς πί γ. Φωτίου Πρωτοδευτέρας Συνόδου χρησιμοποιον ντιστοίχως τούς ρους «ψευδεπισκόπων καί ψευδοδιδασκάλων» διά νά δείξουν τι ο πίσκοποι ατοί χουν λόγ τς αρέσεως κπέσει το πισκοπικο ξιώματος. Τελευταα νά ναφέρωμε καί τό χωρίον το π. Παύλου φεσ. 4,5, τό ποον λέγει «Ες Κύριος, μία πίστις, ν βάπτισμα». Μία εναι παραδοθεσα ξ ρχς πό τους γ. ποστόλους πίστις τήν ποία π. ούδας δελφόθεος παραγγέλλει νά γωνιζώμεθα διά τήν διαφύλαξί της «παγωνίζεσθαι τ παξ παραδοθείσ τος γίοις πίστει».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου