Ιερομόναχος Ευθύμιος Τρικαμηνάς : ερμηνεία του 15ου Κανόνος.

κφρασις το παρόντος Κανόνος «ο τοιοτοι (ο ποτειχισθέντες) ο μόνον τ κανονικ πιτιμίσει οχ πόκεινται, λλά καί τς πρεπούσης τιμς, τος ρθοδόξοις
ξιωθήσονται» κατ’ ρχάς ξεχωρίζει λα τά λλα θέματα πό τά θέματα τς πίστεως. πίσης ξεχωρίζει ατούς πού ποτειχίζονται δι’ οονδήποτε ζήτημα πό ατούς πού ποτειχίζονται λόγ δεδηλωμένης αρέσεως το προεσττος. ταν λοιπόν ναφέρει, «τ κανονικ πιτιμήσει οχ πόκεινται», ννοε τά πιτίμια πού χουν ρίσει ο εροί Κανόνες δι’ ατούς πού κάνουν παρασυναγωγή, φατρία καί σχίσμα. ταν ν συνεχεί λέγει «τς πρεπούσης τιμς τος ρθοδόξοις ξιωθήσονται» ννοε τι, ο ποτειχισθέντες λόγ αρέσεως το προεσττος, καναν κάτι δύσκολο μέ τό ποο βοήθησαν τήν κκλησία νά μήν παρεκκλίνη ες τό βασικό καί θεμελιδες σημεον τς ρθοδόξου δηλαδή πίστεως. ς κ τούτου εναι ξιοι τιμς καί παίνου.
γ. Νικόδημος ες τό σημεο ατό το Κανόνος ρμηνεύει ς ξς: «λλά καί τιμς τς πρεπούσης, ς ρθόδοξοι, εναι ξιοι». Τό «ς ρθόδοξοι» σημαίνει τι, ες τήν πάρχουσα καί κηρυττομένη αρεσι, ο ποτειχισθέντες τήρησαν ρθόδοξον στάσιν, πομακρυνόμενοι πό τόν αρετικό πίσκοπο. Δηλαδή σιωπηλά ννοεται τι ο πόλοιποι μή ποτειχισθέντες δέν τήρησαν ρθόδοξον στάσι, δέν βοήθησαν ες τήν παροσα αρεσι τήν κκλησία νά ρθοδοξήση, λλά βοήθησαν διά τς δειλίας των τήν αρεσι νά δραιωθ. φ’ σον λοιπόν ο μέν ξιώνονται τιμς καί παίνου, ξυπακούεται τι ο κ το ντιθέτου ποκύψαντες καί συμβιβασθέντες εναι ξιοι κατηγορίας καί τιμωρίας. Τό τι συνήθως δέν τιμωρονται πό τς κκλησίας σοι δέν τηρον γενναία καί μολογιακή στάσι σέ θέματα πίστεως καί αρέσεως ατό πρέπει νά φείλεται στούς ξς λόγους. Πρτον διότι ατοί συνήθως ποτελον τήν
πλειοψηφία. Δεύτερον διότι ατοί πιστρέφουν διά τς μετανοίας ες τήν ρθοδοξίαν ταν καταδικασθ αρεσις, πως γινε κατά τήν Ζ΄ Οκουμενική μέ πισκόπους καί
ερες πού εχαν κολουθήσει τήν Εκονομαχία, σύμφωνα μέ τά πρακτικά τς Συνόδου, μολονότι Εκονομαχία μέχρι τότε δέν το, πως ναφέραμε, κατεγνωσμένη αρεσις.
Τρίτον διότι μέ τήν ποκατάστασι τς ρθοδοξίας καί τήν καταδίκη τς αρέσεως κκλησία ν τ εσπλαγχνί της δίδει φεσιν ες λα τά προηγούμενα, καθ’ σον πετεύχθη βασικός σκοπός καί στόχος. Ατό μως οδόλως σημαίνει τι ο μή τιμωρούμενοι δι’ οονδήποτε λόγο εναι συνειδησιακς ντάξει, τήν στιγμή πού ο προθέσεις καί ο διαθέσεις κάστου θά ξετασθον λεπτομερς πό τόν τάζοντα νεφρούς καί καρδίας Θεόν. Τό τι πάλι Κανών ναφέρει τι ο ποτειχισθέντες εναι ξιοι τιμς, σημαίνει σφαλς τι εναι ξιοι καί μιμήσεως σύμφωνα μέ τό λόγιο «τιμή γίου, μίμησις γίου».

Συνεχίζεται.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου