Τα ονόματα των Προσώπων του Θεού, ως αναφορά της ύπαρξης Τους και ως διαπροσωπική προσέγγιση Του.

Κύριε Κυπριανέ … αυτή η μελέτη είναι μια ακόμη απάντηση σε προηγούμενης ερώτηση σας…. https://orthodox-voice.blogspot.com/2023/05/blog-post_65.html

 

Για τα Τρία Πρόσωπα του Θεού δεν ξέρουμε κάτι άλλο, παρά μόνο αυτά που διδαχθήκαμε από τον Κύριο. Αυτός είναι ο μόνος που γνωρίζει τα πάντα για την φύση και τα Πρόσωπα του Θεού. Ο Κύριος μας φανέρωσε τα όσα ξέρουμε σχετικά με την Θεότητα, ενώ εμείς πέραν αυτών, δεν γνωρίζουμε απολύτως τίποτε. Αυτός μας δίδαξε λίγα πράγματα και αυτά είναι τόσα, όσα μπορούσαμε και χρειαζόμασταν να μάθουμε. Μας είπε για τον πατέρα Του, μας δήλωσε ότι Αυτός ο ίδιος είναι ο Υιός και μας δίδαξε για το Άγιο Πνεύμα που εκπορεύεται από τον Πατέρα Του. Μας δίδαξε την διάκριση τους κατά τα Υποστατικά Ιδιώματα και το Αχώριστο Τους κατά το Θεός και την Θεότητα Του. Μας γνώρισε την Τριαδική ύπαρξη των Προσώπων, εντούτοις πρόσθεσε το Αδιαίρετο του Θεού και ότι κανένας δεν μπορεί να βίωση οντολογικά, κάτι από όλα αυτά. Έτσι λοιπόν εμείς με πίστη και χωρίς εμπειρική ή χωρίς κάποια άλλη γνώση, φέρουμε και μεταφέρουμε την διδαχθείσα πίστη που αναφέρεται στην Τριάδα του Θεού.

Όλη την Αλήθεια για τα Δόγματα του Θεού την είπε ο Κύριος, αλλά επειδή οι άνθρωποι τα άκουγαν και δεν τα κατανοούσαν, οι πατέρες της Εκκλησίας μας τα είπαν πιο αναλυτικά και τα διάδωσαν σε όλο τον κόσμο. Οι άγιοι και τα μέλη της Μυστηριακής ζωής της Εκκλησίας, τα κατανόησαν καλά μέσα από τον φωτισμό τους, την Πεντηκοστή. Στη συνέχεια κήρυξαν τα δόγματα, όπως το Δόγμα της Τριαδικής Μονάδας και της Ενέργειας του Θεού. Έτσι λοιπόν, αν και η διάκριση των Προσώπων του Θεού είναι εμπειρικά άγνωστη από τα κτίσματα, εντούτοις μπορεί και εκφράζεται μόνο λεκτικά η διαίρεση Του Θεού σε Τριάδα, επαναλαμβάνοντας με πίστη τα όσα διδαχθήκαμε από τον Κύριο και το σύνολο του κηρύγματος του Χριστού. Ωστόσο αυτό δεν εκφράζεται ως δικό μας βίωμα, αλλά ως επανάληψη των λόγων του Κυρίου ως σύντομη δική μας ομολογία της Δογματικής Αλήθειας. Διδαχθήκαμε από τον Κύριο για τρία κατά την ύπαρξη Πρόσωπα. Αυτά είναι χωριστά με ένα Υποστατικό Ιδίωμα.

 

Τα πρόσωπα του Θεού διακρίνονται όταν γίνεται αναφορά στη Πατρότητα και στη Εκπόρευση του Πατρός, στη γέννηση του Υιού και στο Εκπορευόμενο του Αγίου Πνεύματος. Με άλλα λόγια η  "ουσία" με την συνύπαρξη ή τη επισήμανση του "υποστατικού ιδιώματος" δηλώνει το Πρόσωπο. Επιπλέον στη σάρκωση διακρίνεται ο Υιός και Λόγος του Θεού από τα άλλα δύο Πρόσωπα γιατί το διδαχθήκαμε και όχι επειδή το καταλάβαμε ή το είδαμε. Έτσι λοιπόν Υπόσταση του Θεού είναι η φύσης (ουσία) Του με το υποστατικό της ιδίωμα·

 

Ἡ γάρ ὑπόστασις οὐδέν ἕτερον ἐστιν ἢ φύσις μετά τῶν ἰδιωμάτων, ὥστε τό ἐκ τῆς φύσεως τινός ἢ τινων καί ἐκ τῆς ὑποστάσεως ἢ τῶν ὑποστάσεων εἶναι ἀνάγκη· πρός τῶ μηδ᾿ ἁπλῶς εἶναι τῆς θείας φύσεως ἴδιον τό προβάλλειν· ἦ γάρ ἄν καί τό πνεῦμα προέβαλλεν ἕτερον ἢ ἑαυτό, τῆς αὐτῆς κοινωνοῦν φύσεως. Μάρκου Ευγενικού. (P.O. 17, 369).

 

«Ὑπόστασιν δέ ὁρίζουσιν, οὐσίαν μετά ἰδιωμάτων. Διό ἑκάστη ὑπόστασις, ἔχει καί τό κοινόν τῆς οὐσίας, καί τό ἴδιον τῆς ὑποστάσεως». Φιλοκαλία τομ.β΄ σ.227 (88)

 

Επιπλέον τα κατά την ύπαρξη τους περιγραφόμενα Πρόσωπα ονομάστηκαν μόνο Χριστοκεντρικά. Έτσι ονομάστηκε ο Πατέρας Του και Αυτός καλείται ο Υιός Του. Ονομάστηκε το Πνεύμα Του και Αυτός καλείται ο Λόγος Του. Απουσιάζει μια ονομασία που να αποδίδει ονομαστικά την σχέση του Πατέρα με το Άγιο Πνεύμα. Δεν υπάρχει ονομασία που σημειοδοτεί Αυτόν που εκπορεύει και Αυτόν που εκπορεύεται. Επιπλέον τονίζεται ότι μόνο για να πληροφορούσουν τις τρις χωριστές υπάρξεις μας δόθηκαν οι τρις ονομασίες και μόνο σαν υπάρξεις χρησιμοποιούνται οι ονομασίες Πατέρας, Υιός και Άγιο Πνεύμα. Δεν μας δόθηκαν και ούτε παρομοιάζονται με κανένα από τα ατομικά ονόματα των κτιστών υποστάσεων. Είναι “πρωτάκουστα”, “ξένα” και χρησιμοποιούνται “έξω” από κάθε κτιστή πρακτική η τριάδα των ονομάτων του Θεού. Σημειώνεται και τονίζεται ότι αυτές οι τρεις ονομασίες του Θεού, δεν είναι αλλά και ούτε έχουμε την εξουσία να τις χρησιμοποιούμε ως “διαπροσωπικά” ονόματα.  Για παράδειγμα στο όνομα κάθε κτίσματος, αντιστοιχεί η Υπόσταση Του, ωστόσο στο Θεό στο όνομα Πατέρας εισακούει Όλος ο Θεός.

Πιο αναλυτικά με τα ονόματα της ύπαρξης των Προσώπων του Θεού, έχουν μπει ως έκφραση του λόγου, αναφερόμαστε σε αυτά, τα ομολογούμε και περιγράφουμε τον χωρισμό τους κατά το υποστατικό Ιδίωμα τους. Ωστόσο πέραν από αυτά δεν επεκτείνουμε την χρήση τους, δεν μοιάζουν με κανένα άλλο όνομα των κτισμάτων, τα λαμβάνουμε ξεχωριστά και μονογενώς, περιορίζονται κατά την Τριαδική μονάδα του Θεού και γενικά οι ονομασίες των Προσώπων του Θεού δεν λαμβάνονται όπως στα κτίσματα, δηλαδή Αριστοτελικός. Μάθαμε την ύπαρξη της Τριάδας του Θεού με τα ονόματα Της:

 

«Ἐφανέρωσά σου τὸ ὄνομα τοῖς ἀνθρώποις οὓς δέδωκάς μοι ἐκ τοῦ κόσμου. σοὶ ἦσαν καὶ ἐμοὶ αὐτοὺς δέδωκας, καὶ τὸν λόγον σου τετηρήκασι». (Ιω. 17,6).

 

Εντούτοις η προσέγγιση αλλάζει εντελώς, όταν αναφερόμαστε διαπροσωπικά στον Θεό. Διαπροσωπικά ή βιωματικά ή εμπειρικά συναντάμε τον Τριαδικό Θεό ΠΑΝΤΑ στη Μονάδα ή ως Αδιαίρετη Τριάδα. Ποιο αναλυτικά η προσέγγιση του Θεού είναι συγκεκριμένη και η Θεολογία της δίνει την σημασία που έχουν τα ονόματα Πατέρας, Υιός και Άγιο Πνεύμα. Άλλες φορές στην κάθε ονομασία αναφέρεται στη Υπόσταση του Θεού, άλλη φορά στον Πλήρη Θεό και άλλοτε στην Θεότητα (Ενέργεια) Του. Ποιο συγκεκριμένα λέμε:

 

·       Όταν συναντάμε, κοινωνούμε, γευόμαστε ακούμε ή βλέπουμε τον Θεό τον προσεγγίζουμε κατά την Ενέργεια. Αυτή είναι Αδιαίρετη και προσεγγίζεται στη Μονάδα. Ως προς την πηγή της είναι μία. Η Ενέργεια Του Θεού προσεγγίζεται από τους καθαρούς και με την Πρόνοια του Θεού, υψηλά και πάνω από τις Αισθήσεις. Η Ενέργεια του Θεού, δεν είναι, ούτε έχει αισθητό σύμβολο, επειδή Αυτή είναι Άρρητη. Αυτό μας το δίδαξε αναλυτικά ο Άγιος Γρηγόριος Παλαμάς όταν οι ενάντιοι λέγαν ότι ήταν κτιστό σύμβολο το Άκτιστο Φως της Μεταμόρφωσης. 

 

«Μακάριοι οἱ καθαροί τῇ καρδίᾳ ὅτι αὐτοί τόν Θεόν ὄψονται» (Ματθ. ε΄, 8).

 

·       Αν συναντήσουμε κάτι από τον Θεό αισθητά, αυτό γίνεται στο Πρόσωπο του Μεσίτη Χριστού.

 

«Εἷς Ἅγιος, εἷς Κύριος, Ἰησοῦς Χριστός, εἰς δόξαν Θεοῦ Πατρός. Ἀμήν» (ευχή).

 

·       Όταν πάλι τονίζεται το Άρρητο του Θεού αυτό το λέμε και πάλι στην Μονάδα Του. Έτσι οι γραφές λένε ότι δεν μπορούμε να Τον συναντήσουμε, να κοινωνήσουμε, να Τον γευτούμε, να Τον ακούσουμε ή να Τον δούμε. Τον Θεό ποτέ και κανένας δεν μπορεί να τον προσεγγίσει κατά την Ουσία Του, δηλαδή κατά το “είναι“ Του και τις Υποστάσεις Του παρά μόνο κατά την Ενέργεια Του.

 

«Θεὸν οὐδεὶς ἑώρακε πώποτε» Ιωάννης 1:18

«Θεὸν οὐδεὶς πώποτε τεθέαται» Α΄ Ιωάννου 4:12

 

Προσοχή! Στα τροπάρια συχνά εμφανίζεται συνδυασμός από τα προαναφερθέντα. Τιμούμε, ευχαριστούμε, δοξάζουμε τον Θεό και αυτό το κάνουμε και με τους δύο τρόπους προσέγγισης. Πιστεύουμε και ομολογούμε την τριάδα των Προσώπων κατά το Υποστατικό Ιδίωμα. Προσεγγίζουμε Αδιαίρετα την Μονάδα των Προσώπων κατά το Θεός και κατά την Θεότητα τους.

Έχουμε λοιπόν μια διακριτή δυάδα προσέγγισης του Θεού. Στην μία ομολογούμε και αναφέρουμε τα τρία χωριστά Πρόσωπα ως υπάρξεις, μια πληροφορία που μας άφησε στις Διαθήκες Του ο Χριστός. Μάθαμε λοιπόν από τον Κύριο την ύπαρξη του Θεού και τις Υποστάσεις Του. Ωστόσο αυτό δεν μεταφέρεται και στην άλλη προσέγγιση. Στη διαπροσωπική μορφή της, επανέρχεται το Αδιαίρετο, για αυτό τον λόγο δεν εικονίζουμε, δεν προσκυνούμε και δεν εορτάζουμε τα Πρόσωπα του Θεού χωριστά, σε ατομικές Μονάδες, ούτε χωριστά σε αριθμητική Τριάδα. Σε αυτήν την περίπτωση, μιλούμε διαπροσωπικά στον Θεό, τον παρακαλούμε, τον δοξάζουμε, τον ευχαριστούμε, τον τιμούμε και τον Προσκυνούμε στην Μονάδα του. Εδώ ο Θεός λαμβάνεται και είναι Ομότιμος, Ομόδοξος, και έχει Μία Προσκύνηση.

Διαπροσωπικά και αισθητά πάλι, λαμβάνουμε μόνο τον Χτιστό. Ο Κύριος είναι μεριζόμενος και μη διαιρούμενος. Αυτός είναι Πλήρης Θεός, Αυτόν εικονίζουμε, Αυτόν Προσκυνούμε, Αυτόν Τιμάμε και Αυτόν εορτάζουμε. Αυτός είναι ο Πλήρης Θεός και Αυτός είναι ο μόνος Μεσίτης του Θεού. Κάθε αισθητό σύμβολο του Θεού είναι από, διά και προς Αυτόν. Σε αντίθετη περίπτωση με αυτά:

 

Όποιος

·       εκφράζει χωρισμένη και διαιρεμένη την Αγία Τριάδα,

·       παρουσιάζει αριθμητικά ή ατομικά τις Υποστάσεις του Θεού,

·       ονομάζει, εορτάζει, συμβολίζει διαπροσωπικά τις Υποστάσεις του Θεού,

·       τιμάει, ευχαριστεί και δοξάζει σχισμένα από την Μονάδα τα Πρόσωπα του Θεού και κυρίως

·       εικονίζει και προσκυνάει τριτοπρόσωπο Θεό,

 

αυτός κηρύσσει Τριθεϊσμό και Χριστομαχία και όχι μόνο. Επιπλέον αυτός παρακάμπτει ή ματαιώνει την σταυρική πορεία των πιστών. Ο Σταυρός και η καθαρότητα που φέρει, σταματάει να είναι προϋπόθεση και  η όραση του Θεού. Έτσι κατά τους ενάντιους, δίνεται το ύψιστο Δώρο, της θέας και της Προσκύνησης του Θεού, αδιάκριτα, σε ξεκούραστους και στην παρούσα ζωή. Είναι μια Δωρεά που δίνεται γενναιόδωρα σε μη κοπιάζοντας και αμαρτωλούς.

Ωστόσο ας μείνουμε στην Αλήθεια. Η όραση Του Θεού είναι ο στόχος της επίγειας ζωής, είναι η Δωρεά και ο καρπός του Αγίου Πνεύματος, είναι η τιμητική προσέγγιση και η κοινωνία με τον Θεό. Είναι πρόκληση που κάποιοι απερίσκεπτα και άφρονα πιστεύουν, ότι αυτό δίνεται εξ αρχής. Προκλητικά παρακάμπτεται η μία Αλήθεια ότι η όραση του Θεού αναφέρεται μόνο στην Μία Ενέργεια του Θεού, γίνεται Εμπειρικά και όχι αισθητά, και μόνο με σεβασμό και φόβο Θεού. Η όραση του Θεού είναι η κατάσταση της Θέωσης και αυτή η εμπειρία είναι προσωπική, μόνο δική τους και δεν μεταφέρεται. Αυτή είναι πάνω από τις αισθήσεις, Άρρητη. Μας μίλησαν μόνο για την ύπαρξη της, δεν μας την περιέγραψαν, δεν την εικονίζουμε και δεν την προσκυνούμε…

Συμπερασματικά κάποιοι ασεβείς, κοντά στην εκκλησία, αλλάξανε την Θεολογία της Τριαδικότητας του Θεού, αμφισβήτησαν την Πληρότητα του Χριστού ως Θεού, προσθέτοντας και άλλα πρόσωπα δίπλα του και τέλος, διαστρέψαν την κατάσταση της Θέωσης ζωγραφίζοντας το Άρρητο και προσκυνώντας το!!! Αλλοίμονο!!! Ποτέ δεν υπήρξε ποιο δόλια αίρεση.

Η υμνολογία της Εκκλησία με σεβασμό στο Δόγμα της Τριαδικής μονάδας μας μιλάει για τρία ασύγχυτα Πρόσωπα που πάντα προσεγγίζονται Αδιαίρετα στη Μονάδα Του. Ας μιλήσουμε και ποιο συγκεκριμένα για την Θεολογία δύο ευχών της υμνολογίας μας:

 

·       «Δόξα Πατρὶ καὶ Υἱῷ καὶ Ἁγίῳ Πνεύματι» (ευχή).

 

«Δόξα»:

Κάθε διαπροσωπική αναφορά στο Θεό γίνεται στη Μονάδα του επειδή είναι Αδιαίρετος. Έτσι έχουμε το Ομόδοξο, το Ομότιμο, την Μία Προσκύνηση. Ο Θεός έχει Μία Αρχή.

«Πατρὶ καὶ Υἱῷ καὶ Ἁγίῳ Πνεύματι»:

Εδώ η ευχή μας ομολογεί την ύπαρξη της Τριάδας. Τα πρόσωπα είναι ασύγχυτα και χωριστά σύμφωνα με το κάθε Υποστατικό τους Ιδίωμα. Αυτό ποτέ δεν αλλάζει και ποτέ δεν συμπτύσσεται στην Μονάδα. Αυτό που αλλάζει είναι ότι εμείς λόγο της κτιστότητας μας τον προσεγγίζουμε διαπροσωπικά ή εμπειρικά ή βιωματικά Αδιαίρετα και πάντα στην Μονάδα. Η υμνολογία δεν αναφέρεται σε τριπλή δόξα, ούτε σε τρεις ατομικές Υποστάσεις.

 

·       Προσκυνούμε «Πατέρα, Υἱόν καί Ἅγιον Πνεῦμα, Τριάδα ὁμούσιον καί ἀχώριστον».

 

«Πατέρα, Υἱόν καί Ἅγιον Πνεῦμα»:

Με τα τρία ονόματα αναφέρεται στην ύπαρξη της Τριάδας.

«Τριάδα ὁμούσιον καί ἀχώριστον»:

Εδώ τονίζεται ότι διαπροσωπικά ο Τριαδικός Θεός είναι Αδιαίρετος και τον τιμούμε στην Μονάδα Του.

 

·       Τρεῖς ὑποστάσεις ὑμνοῦμεν θεαρχικάς, ἑνιαίας φύσεως, ἀπαράλλακτον μορφήν» (υμνολογία).

 

Η υμνολογία μας λέει την Θεολογία Της και το πως να την κατανοούμε.

 

Περισσότερα στο θέμα βλ. : https://orthodox-voice.blogspot.com/2023/03/blog-post_25.html

 

Υ.Γ.    Κάθε τριτοπρόσωπη μορφή του Θεού εμπεριέχει τις τρεις πλάνες (δεν αφήνει καμία πλάνη που να μην την συμπεριλαμβάνει). Κηρύσσει Τριθεΐα, Χριστομαχία και διαστρέφει τον Πνευματικό αγώνα!!! Η μόνη διαφορά μεταξύ της λεγόμενης Εικόνας της Αγίας Τριάδας με τους τρεις αγγέλους και αυτής με τους δύο άντρες και την περιστερά είναι ότι η δεύτερη κηρύσσει επιπλέον το φιλιόκβε.

Προς Θεού. Δεν γράφονται αυτά εναντίον, ούτε υπάρχει κάποιας σκιά μομφής, στην εικόνα της φιλοξενίας του Αβραάμ. Η εικόνα αυτή και σεβαστή είναι και προσκυνάται. Ωστόσο η θέση της στο ναό είναι μαζί με της άλλες παραστάσεις της Παλαιάς Διαθήκης και όχι σαν αναπαράσταση του Θεού με τρία Πρόσωπα. Ο Χριστός πραγματικά είναι ο Μεγάλης Βουλής Άγγελος του Θεού. Αλλά ο Πατέρας και το Άγιο Πνεύμα ποιανού είναι άγγελοι;;; Επιπλέον η Θεοφάνια είναι Μία και την πληρότητα Της την γευτήκαμε μετά την Πεντηκοστή και όχι πριν τον Χριστό, πριν τον νόμο … στον Πατριάρχη Αβραάμ. Αναφέρομαι σε ορθοδόξους χριστιανούς και ζητάω να σεβαστούμε την Πεντηκοστή...Αλλά αυτό το θέμα είναι μεγάλο και δεν θα ερμηνευθεί εδώ.

 Σταύρος Ασλανίδης

15 σχόλια:

  1. Σταύρος Ασλανίδης.25 Ιουνίου 2023 στις 12:35 π.μ.

    Συμπληρωματικά αναφέρω:

    Η Χριστομαχία ως προς την όραση του Θεού στην φιλοξενία του Αβραάμ.

    Η ερμηνεία ενός τριτοπρόσωπου Θεού, σημαίνει ότι ο Χριστός έχει δίπλα του τις καρικατούρες του Πατέρα και του Αγίου Πνεύματος και όχι μέσα του. Δηλαδή ο Χριστός δεν έχει την Πληρότητα του Τριαδικού Θεού μόνος Του, αλλά τον υποβιβάζει σε αριθμητική τριάδα, όπως αριθμητικά και αριθμούμενα είναι τα κτίσματα.

    Η Χριστομαχία ως προς το κήρυγμα του Θεού στην φιλοξενία του Αβραάμ.

    Η εκκλησία δέχεται ότι μόνο ο κύριος μας δίδαξε το σύνολο που ξέρουμε για τον Πατέρα, τον Υιό Και το Άγιο Πνεύμα. Ο Κύριος μιλώντας στον Θεό του ουρανού είπε ότι τέλεσε το έργο Του Όλο. Ωστόσο κάποιοι λένε ότι ο Αβραάμ πρόλαβε τον κύριο και πρώτος δίδαξε για την Τριάδα του Θεού. Αν ο πατριάρχης συνομίλησε με την Τριάδα του Θεού, αυτή η συνομιλία σημαίνει ότι γνώρισε και άλλα Δόγματα του Τριαδικού Θεού. Άρα ματαιώνεται ή εξοστρακίζεται από την ολότητα της Θεολογίας ο Χριστός Οι παράφρονες λένε ότι οι προφήτες γνώρισαν με τα μάτια τους την Τριάδα του Θεού ... γνώρισαν διαπροσωπικά ή συμβολικά τον Πατέρα και από το Άγιο Πνεύμα.

    Θα σταματήσουμε σε αυτούς τους δύο λόγους που δείχνουν την Χριστομαχία όσων δέχονται τριτοπρόσωπο Θεό στην εικόνα της φιλοξενίας του Αβραάμ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. και επίσης εκ του παρακλητικού κανόνος:

    Πάτερ, Λόγε, Πνεύμα, Τριάς η εν Μονάδι, εξάλειψον τα πλήθη, των εμών εγκλημάτων.

    Αγίω Πνεύματι, πάσα ψυχή ζωούται, και καθάρσει υψούται, λαμπρύνεται τη Τριαδική μονάδι, ιεροκρυφίως.
    μόνο στην εν Ελλάδι "ορθοδοξία",παγκόσμια πρωτιά,δίδεται όνομα στη βάπτιση ΤΡΙΑΔΑ!!!
    από εκεί καταλαβαίνει κανείς,και οι ιερείς πόσο κατηχημένοι είναι.
    κατά το κοινώς λεγόμενον:
    ο πελάτης έχει πάντα δίκιο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ο Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός χρησιμοποιεί την ονομασία "προβολέας" για τον Πατέρα. Ρο ίδιο κάνει κσιωο Άγιος Δαμασκηνός ο Στουδίτης, ο οποίος ονομάζει το Άγιο Πνεύμα "πρόβλημα". Κάτι παραπάνω ξέρουν οι Άγιοι από τον Σταύρο Ασλανίδη. Όταν βρούμε χρονο θα αναιρεθούν αυτά που γράφει ο Ασλανίδης Σταύρος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ο Άγιο Γρηγόριος ο Θεολόγος ονομάζει τον Πατέρα "προβολέα" και το Άγιο Πνεύμα "πρόβλημά". Το ίδιο κάνει και ο Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός,αντιγράφοντας τον Θεολόγο Γρηγόριο. Τα γράφει και ο Άγιος Δαμασκηνός ο Στουδίτης αναλυτικά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Υπόστασις -Πρόσωπον =ουσία-φύσις,φυσικά ιδιώματα και υποστατικά ιδιώματα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Σταύρος Ασλανίδης.26 Ιουνίου 2023 στις 2:12 π.μ.

    Κύριε Χαρίλαε καταλαβαίνω τι Θέλετε να πείτε και επειδή είναι εποικοδομητικό συντάξτε ένα άρθρο και παρουσιάστε το. Ωστόσο αυτό που Γράφετε έτσι όπως το διατυπώνεται δεν είναι σωστό. "Υπόστασις -Πρόσωπον =ουσία-φύσις".
    Όμως είναι αλήθεια και σε αυτό ταιριάζει αυτό που λέτε:
    Ο Πατέρας είναι και όνομα του Προσώπου = είναι και όνομα του Πλήρη Θεού και της Ουσίας του Θεού.
    Αν και όταν βρείτε χρόνο γράψτε ξεχωριστά για τα "φυσικά ιδιώματα και υποστατικά ιδιώματα".


    Αλλά όσο αφορά για τον αποστασιοποιημένο "Ανώνυμο", του λέω ότι εγώ συμφωνώ στην Θεολογία όλων αυτών που λέει:
    Ο/Η Ανώνυμος είπε… Ο Άγιο Γρηγόριος ο Θεολόγος ονομάζει τον Πατέρα "προβολέα" και το Άγιο Πνεύμα "πρόβλημά". Το ίδιο κάνει και ο Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός,αντιγράφοντας τον Θεολόγο Γρηγόριο. Τα γράφει και ο Άγιος Δαμασκηνός ο Στουδίτης αναλυτικά.
    Ωστόσο είναι χρήσιμο να μας πει σε τι ακριβώς υπάρχει διαστρέβλωση ή έστω 2-3 περιπτώσεις που διαφωνεί και αν μπορεί να πει ποια είναι η θέση που παίρνουν σε αυτά οι Πατέρες μας. Αν οι πατέρες που αναφερόμαστε είναι οι ίδιοι, νομίζω ότι μπορούμε να κάνουμε μία ουσιαστική συζήτηση, αρκεί να γίνει συνετά και με συγκεκριμένες αναφορές.
    Για να καταλαβαινόμαστε, επαναλαμβάνω και λέω, ότι το Δόγμα του Θεού είναι η Τριαδική Μονάδα. Με την ευκαιρία αυτήν ευχαριστώ και τον αναγνώστη που συμπλήρωσε και επιβεβαίωσε την παρούσα μελέτη με την υμνολογία της Εκκλησίας μας για την Τριαδική Μονάδα. Επανέρχομαι λοιπόν στην θεολογία της Τριαδικής μονάδας. Τονίζω ότι η διαστρέβλωση της γίνεται κυρίως από το σχίσιμο Της και την εμφάνιση της χωριστά ως μονάδα και χωριστά ως τριάδα. Έτσι έρχονται κάποιοι δόλιοι και αναφέρονται στην τριάδα με πατερικότατα κείμενα. Κάποιοι άλλοι, παιδιά από του ίδιου πατέρα, έρχονται και μιλάνε για την σχισμένη Μονάδα με επιπλέον πατερικά κείμενα….
    Όχι λοιπόν. Αυτό δεν είναι ανεκτό, αν και η παραπομπές τους και τα λόγια τους είναι ορθά. Θέλουμε να μας φέρουν και κάποια κείμενα ότι ο Θεός είναι Τριάδα σκέτη. Ότι η Τριθεΐα είναι αλήθεια. Ότι μπορούμε σε εικόνα να χωρίσουμε ή να διακρίνουμε τον πατέρα από τον Υιό και ότι αυτοί δεν είναι ένα. Ότι μπορούμε σαν τις μαμές να χωρίσουμε μέσα στον χρόνο την Αεί Γέννηση του Υιού από τον Πατέρα και να βάλουμε τον ένα δίπλα από τον άλλο σε διαφορετικούς Θρόνους…
    Μέχρι να το δείξετε αυτό, θα επαναλαμβάνω ότι δεν υπήρξε ποιο αισχρή αίρεση στην ιστορία από το να περιγράφουν κάποιοι με τρία Πρόσωπα τον θεό που πιστεύουν και να τον ονομάζουν θεό των Χριστιανών.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Προς κ.Κυπριανό Χ.

    Ο Θεός Πατήρ έχει δύο ονόματα.Πατήρ ονομάζεται διότι γεννάει τον Υιό και Προβολέας διότι προβάλει το Πρόβλημα (το Αγιο Πνεύμα).
    Ο Θεός Υιός έχει δύο ονόματα.Υιός ονομάζεται διότι γεννάται από τον Πατέρα Θεό και Λόγος διότι είναι ο Λόγος του Πνεύματος.
    Το Αγιο Πνεύμα έχει δύο ονόματα.Ονομάζεται Πρόβλημα διότι προβάλεται από τον Προβολέα (από τον Πατέρα)και Πνεύμα διότι...(!)
    Ο Νούς του Θεού είναι ο Πατέρας, ο οποίος γεννάει τον Υιό και προβάλει το Πρόβλημα.
    Ο Πατήρ δεν έγινε άνθρωπος διότι είναι αγέννητος. Το Πνεύμα του Χριστού δεν έγινε άνθρωπος διότι είναι αγέννητο.Ο Υιός του Θεού έγινε άνθρωπος διότι δεν είναι αγέννητος.Στην συνέχεια θα γράψουμε μερικές δογματικές ερωτοαποκρίσεις για να φανερωθεί η πλάνη και η άγνοια του Σταύρου Ασλανίδη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Σταύρος Ασλανίδης.28 Ιουνίου 2023 στις 12:08 π.μ.

    Προς τον ανώνυμο.

    Πάλι τα ίδια... Αφού όμως δεν θέλετε να μας δώσετε κάτι από το που ανήκετε θρησκευτικά, τότε σας παρακαλώ να δίνεται απόλυτα συγκεκριμένα κείμενα με τις ακριβείς παραπομπές τους, στα σχόλια που γράφετε.

    Στις ορθόδοξες ακολουθίες, δεν επικαλείται ο "Προβολέας" ούτε το "Πρόβλημα". Αν κάνω λάθος τότε πέστε μας μία ευχή της ορθοδόξου εκκλησίας σε αυτά τα ονόματα.

    Τα ονόματα "Προβολέας" και "Πρόβλημα" επιβεβαιώνουν το άρθρο μου. Είναι λεκτικές ονομασίες που διδαχθήκαμε και με αυτές αναφερόμαστε στα Υποστατικά Ιδιώματα του Θεού και χάρη σε αυτές διακρίνονται λεκτικά τρία ασύγχυτα Πρόσωπα του Θεού.

    Πέραν αυτού, διαπροσωπικά (δηλαδή κατά την όραση, την κοινωνία, την συνομιλία, την "γεύση", την προσευχή, την ακοή, την προσκύνηση κ.ά.), ο Θεός δεν σχίζεται, αλλά παραμένει Αδιαίρετος, Ομοούσιος, Ομότιμος, έχει μία Προσκύνηση.

    Τέλος δεν θα παραλείψω να σας ευχαριστήσω για την ευκαιρία που μου δώσατε για να τονίσω κάποια πράγματα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Να το γράψω καλύτερα ,κ Ασλανίδη.
    Χωρίς την ουσία,τα ουσιώδη ιδιώματα και τα υποστατικά ιδιώματα,πρόσωπο δεν υφίσταται.

    Ευχαριστώ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Στη Φιλοξενία του Αβραάμ και ο άγιος Χρυσόστομος, άγιος Αθανάσιος και άγιος Δαμασκηνός αναφέρουν ότι εκεί είναι ο Χριστός με δύο αγγέλους (οι οποίοι αργότερα έφυγαν και πήγαν στα Σόδομα). Και ο Αβραάμ συνομίλησε με τον Χριστό, τον Μεγάλης Βουλής Άγγελο. "Ο μεσαίος, ο Υπερέχων τη τιμή, ο ημέτερος Δεσπότης" (Αγ. Δαμασκηνός).
    Ήταν επίσης στο σύνολο "τρεις", κι όχι 4 ή 5, για να μυηθεί ο Αβραάμ στην τριαδικότητα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Σταύρος Ασλανίδης.30 Ιουνίου 2023 στις 12:03 π.μ.

    Κύριε Χαρίλαε στο Θεό δεν μπορώ να πω αν δε ήταν κάπως θα ήταν κάπως αλλιώς. Για αυτό θα πω κάτι άλλο.
    Σε κάθε κτίσμα λέω: Αν η ουσία του δεν έχει υποστατικά ιδιώματα, τότε δεν θα Υπήρχαν διαφορετικές Υποστάσεις. Σε μια τέτοια περίπτωση, δηλαδή σε μια ουσία χωρίς Υποστατικά ιδιώματα, οι δύο δυνατές εκδοχές είναι, είτε ότι αυτή είναι προϊόν φαντασίας (δεν υπάρχει ούτε ουσία) ή είναι μία υπόσταση (η ουσία ταυτίζεται με την υπόσταση της).
    Προσωπικά προτιμάω την έκφραση: Η κάθε Υπόσταση του Θεού έχει το “είναι” Της (έκφραση του. Μ. Βασιλείου) ή με άλλα λόγια την “Ουσία” Της μαζί με το χαρακτηριστικό της Ιδίωμα. Δηλαδή το Υποστατικό ιδίωμα είναι χαρακτηριστικό και όχι Θεός. Τώρα επειδή Προσκυνάμε και λατρεύουμε μόνο τον Θεό, Αυτόν τον συναντάμε στην Μονάδα Του. Ο Θεός είναι Ένας και ο ίδιος στον Πατέρα ή στον Υιό ή στο Άγιο Πνεύμα. Σε καμιά περίπτωση δεν σχίζουμε το Θεό σε τρία μέρη απλά για να τον Προσκυνήσουμε!!!
    Ωστόσο Θέλω να αναφέρω την πίστη μου στον ανώνυμο που αναφέρθηκε στην φιλοξενία του Αβραάμ,.
    Αν ξέρουμε ότι αυτό που είδε ο Αβραάμ, το είδε με τις αισθήσεις του, τότε δεν υπάρχει άλλη απάντηση από αυτήν που λέτε. Ήταν ο Χριστός ως άγγελος του Πατέρα Του με δύο κατά φύση αγγέλους.
    Ωστόσο κάποιοι πατέρες προχώρησαν ερμηνευτικά, ανέβηκαν στο Θαβώριο όρος, είδαν όχι μόνο αισθητά τον Χριστό αλλά και την Τριαδικότητα Του. Είδαν ερμηνευτικά κάτι από την Θεότητα Του, “γεύτηκαν” την Τριαδικότητα Του, δηλαδή κάτι από την Μία Ενέργεια του Τριαδικού Θεού … Φυσικά σε αυτούς τους αγίους, που ερμηνευτικά προσέγγισαν ανώτερα τον Θεό, ήταν και ο Φωστήρας της ορθοδοξίας Γρηγόριος…

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ο "Φωστήρας της ορθοδοξίας Γρηγόριος" ποίος είναι; Είναι ο Παλαμάς ή ο Θεολόγος;

      Διαγραφή
  12. μη λησμονούμε τον Άγιο Αλέξανδρο σβίρ το ρώσο,που κατά τον ίδιο ακριβώς
    τρόπο=όπως στον Αβραάμ-εμφανίστηκε ο Κύριος ως μεγάλης βουλής Άγγελος με
    τους δύο Αγγέλους εκατέρωθεν.
    πάρα πολύ σημαντική και άξια αναφοράς,διότι από καταβολής κόσμου μία
    στη παλαιά,και μία στην καινή διαθήκη εμφάνιση που πιθανώς να ολοκληρώθεί-τριτεύσει
    με την Ένδοξο Δευτέρα Παρουσία,κρίνε ζώντας και νεκρούς,Οὗ τῆς βασιλείας οὐκ ἔσται τέλος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Σταύρος Ασλανίδης.1 Ιουλίου 2023 στις 11:34 μ.μ.


    Προς Ανώνυμο:
    Συγχωρέστε με. Όντως όλοι οι άγιοι είναι Φωστήρες. Ωστόσο αναφέρθηκα στον άγιο που κήρυξε περισσότερο και ειδικότερα για την Χάρη του Θεού, που έδωσε πιο αναλυτικά την ερμηνεία του Φωτός στην Μεταμόρφωση καταπολεμώντας κάθε απόδοση αισθητού και κτιστού συμβόλου στον Θεό. Απλά αντέγραψα το όνομα του από το απολυτίκιο του:

    Ὀ ρ θ ο δ ο ξ ί α ς ὁ φ ω σ τ ὴ ρ, Ἐκκλησίας τὸ στήριγμα καὶ διδάσκαλε, τῶν μοναστῶν ἡ καλλονὴ, τῶν θεολόγων ὑπέρμαχος ἀπροσμάχητος· Γρηγόριε θαυματουργὲ Θεσσαλονίκης τὸ καύχημα κ ή ρ υ ξ τ ῆ ς χ ά ρ ι τ ο ς· ἱκέτευε διὰ παντός, σωθῆναι τὰς ψυχὰς ἡμῶν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Στο άλλο Ανώνυμο,
    λέω καταρχήν ευχαριστώ για την παραπομπή. Επιπλέον θα ξαναγράψω την δική μου πίστη και να την κρίνεται. Πιστεύω ότι η Θεοφάνια είναι μία και παρουσιάστηκε σε αναρίθμητες περιπτώσεις. Πηγή της είναι η Σάρκωση και το έργο του Κυρίου Ιησού Χριστού. Πάντα Ένας και δια Αυτού τα Πάντα. Η Θεοφάνια αναφέρεται “Δια” Αυτού “προς” τον Πατέρα, “εν” Αγίο Πνεύματι. Αυτή είναι η Σωτηρία του κόσμου και αυτήν θα βλέπουν οι καθαροί στην καρδιά στον μέλλοντα αιώνα. Η μόνη διαφορά που μπορώ να πω για την Θεοφάνεια είναι σε κάποιες περιπτώσεις έγινε αισθητά και ο Θεός φανερώθηκε μέσα από τα κτίσματα. Σε άλλες έγινε υψηλότερα, μέσα από την Άρρητη κατάσταση της Θεώσεως, στους άξιους και κατά την Πρόνοια του Χριστού.

    Επειδή ακριβώς η “πνευματικά υψηλή” Θεοφάνια είναι Άρρητη, μας δίνεται ως ιστορικό γεγονός, ενώ δεν μας δίνεται η εξουσία συμμετοχής στο γεγονός. Μας δίδεται η ύπαρξη και όχι εμπειρικά κάποια "γεύση" της. Εμείς έχουμε τον σταυρό καύχημα μας και αυτός είναι ο μονος δρόμος που φέρνει την δεύτερη και ανώτερη Εμπειρία ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή