Του Ομολογητού Αγίου Νικηφόρου,Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως [2 Ιουνίου]
[Περί τῆς αἱρέσεως τῶν
Θεoπασχιτῶν: «Ἀλλά τοιαύτη μέν ἡ ρίζα
τῶν Ἰακωβιτῶν ὅς δή καί
τῆς τῶν Ἀρμενίων αἱρέσεως καθηγήσατο. Ἡ δή αἵρεσις
πολυσχιδής τέ ἐστι, καί
ὡς ἄν τις εἴπoι μισγάγγεια πάσης αἱρέσεως. Καί γάρ Ἀρείω
συμφύρονται, οἷς φασι
τρεπτήν ἔχειν φύσιν τόν Θεόν Λόγον, καί σάρκα ἀνειληφέναι ἄψυχον
Ἀπολλιναρίω δέ... τοῦ
Πατρός καί τῆς θεότητος φύσιν, μίαν οὔσαν καί τήν αὐτήν. Καί τρεῖς
δέ σταυρούς συνάψαντες,
Ἁγίαν Τριάδα κατονομάζουσι διά τούτων τάχα ἐμφαίνοντες, τήν
Ἁγίαν Τριάδα συσταυρωθῆναι.
Καί εἰκόνας τοῦ Πατρός καί τοῦ Ἁγίου Πνεύματος
εἰκονίζουσι ὅπερ ἄτοπον.
Αἱ γάρ εἰκόνες ὁρατῶν καί περιγραπτῶν σωμάτων εἰσίν, οὐ μήν
τῶν ἀκατανοήτων καί ἀοράτων»
(PG. 147, σελ. 442)].
Χαρίλαος
Ι.Στουρα΄ί΄της.
Θεολόγος.
Συγχαρητήρια, κ. Στουραΐτη! Ὑπάρχουν πάμπολλα Ἁγιογραφικά καί Ἁγιοπατερικά χωρία, ὕμνοι καί Συνοδικαί ἀποφάσεις πού διδάσκουν ξεκάθαρα ὅτι μόνον τόν ἐνανθρωπήσαντα Κύριον, τήν Ὑπεραγίαν Θεοτόκον, τούς Ἁγίους καί τούς Ἀγγέλους, καί γενικῶς μόνον ὅποιος καί ὅ,τι ἔχει ἐμφανισθῆ στούς ἀνθρώπους, δυνάμεθα νά εἰκονίζωμεν, ὁπότε ἡ γνωστή εἰκών τῆς Ἁγίας Τριάδος δέν εἶναι Ὀρθόδοξος. Τό παρόν χωρίον, τό ὁποῖον δέν ἐγώριζα, νομίζω ὅτι εἶναι ἀπό τά πλέον σαφῆ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο ανωτέρω κείμενο που παραθέτετε κ. Στουραΐτη, δεν είναι του Αγίου Νικηφόρου Πατριάρχου Κων/πόλεως, ο οποίος έζησε τον 8ο - 9ο αιώνα, αλλά του Νικηφόρου Κάλλιστου ο οποίος ήταν Βυζαντινός συγγραφέας του 14ου αιώνα. Καταγόταν από την Κωνσταντινούπολη και είναι γνωστός και με το επίθετο Ξανθόπουλος. Εχρημάτισε Ιερεύς του Ναού της του Θεού Σοφίας στην Κωνσταντινούπολη και πατέρας του ήταν ο Ξανθόπουλος Κάλλιστος.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠως γίνεται,κ.Νίκο,ο πατέρας του Νικηφόρου να έχει τόσο παράξενο επίθετο(Ξανθόπουλος); Μήπως κάνεις κάποιο λάθος;
ΔιαγραφήΝα διορθώσουμε κάτι κ.Νικόλαε,ο Κάλλιστος Ξανθόπουλος ήταν άγιος.
ΔιαγραφήΕυχαριστώ πολύ,ανώνυμε 10:05.Έτσι είναι.Εκ παραδρομής έγγραψα Άγιος Νικηφόρος,Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως,ενώ είναι του Νικηφόρου Καλλίστου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΦλωρινικοί και ματθαιϊκοί παλαιοημ/τες συγκλίνουν, αν και τρώγονται μεταξύ των.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚατά τα άλλα, για την εικόνα της Αγ.Τριάδος, συμφωνώ.
Προσθήκη στην απάντησή μου 12.37
Διαγραφή---------------------------------------------------------
....συμφωνώ με τους υπολοίπους και με αυτά που λέγονται. Η Αγ.Τριάς ορθόδοξα μπορεί ν απεικονιστεί με τους 3 αγγέλους. Η γνωστή εικόνα είναι παπικής προέλευσης!
Προς τον ανώνυμο που φέρνει λάθρα την Τριθεΐα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ φιλοξενία του Αβραάμ από πολλούς λέγεται, μεταξύ αυτών και ο π. Θεόδωρος Ζήσης, ότι είναι η μόνη ορθόδοξη εικόνα της Αγίας Τριάδας, όμως δεν είναι έτσι. Κάθε τριτοπρόσωπη μορφή του Θεού φανερώνει Τριθεΐα και Χριστομαχία. Αυτό είναι το μείζον. Επιπλέον αυτού, η τριτοπρόσωπη μορφή με την περιστερά προβάλει την υποβιβασμό του Αγίου Πνεύματος, έναντι των δύο καθήμενων προσώπων.
Όλος και ο Πλήρης Θεός Προσκυνάτε στο Πρόσωπο του Χριστού. Πάντα αυτή η Μία Προσκύνηση δεν απομονώνει το έναν της Αγίας Τριάδας, αλλά αναφέρεται στην Αδιαίρετη Τριάδα μέσα από τις προθέσεις Της. “Διά” της μορφής του Χριστού, πάμε “προς” τον Πατέρα αφού μέσα μας (“εν”) έρθει το Άγιο Πνεύμα. Ταυτόχρονα η Χάρης Του έρχεται “εκ” Πατρός, “δια” του Υιού, “εν” Άγιο Πνεύμα. Δεν έχουμε τρία πρόσωπα στη σειρά και “δια” του ενός προσκυνούμε τον Πατέρα, “δια” του άλλου τον Υιό και “δια” του άλλου το Άγιο Πνεύμα!
Δεν έχουμε αυτοπρόσωπη ή αντιπρόσωπη παρουσία αλλά Μεσίτη, έχουμε τον Κύριο Ιησού Χριστό.
Σε παρακαλώ διάβασε ξανά τα άρθρα για το Αδιαίρετο του Θεού.
Μπορεί να αγιογραφούμε την ανθρώπινη φύση Του,αλλά προσκυνούμε τον Θεάνθρωπο Κύριον,λόγω της υποστατικής ενώσεως των δύο φύσεων.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑπό την άλλη,οι τρείς άγγελοι στην εικόνα της Φιλοξενίας,παραμένουν άγγελοι,δεν ΦΈΡΟΥΝ ΔΗΛΑΔΗ ΘΕΊΑ ΦΎΣΗ .
Στην υπόσταση του Κυρίου,συμπροσκυνείται τόσο ο Πατήρ όσο και ο Υιός,λόγω της κοινής θείας ουσίας και των κοινών φυσικών ιδιωμάτων.