... καί τό "Θεός δίχως όνομα" -- Πρός κ. Σταύρο Ασλανίδη ... --- Kyprianos Christodoulides

Κύριε Ασλανίδη, γράφεται (γ' ενικό* ... παρακάτω θά εξηγήσω τό γιατί) :

"Συνοψίζοντας, λεκτικά λέμε για τρία Πρόσωπα του Θεού, όπως μας δίδαξε ο Κύριος, κατά τα υποστατικά Ιδιώματα. Ωστόσο, όποτε πάμε εμπειρικά να προσεγγίσουμε τον Θεό, τον συναντάμε μέσα από τον Μεσίτη Χριστό και Αυτός είναι στην Μονάδα."

Εμείς, λέτε, είμαστε επηρεασμένοι από φιλοσοφία, Αριστοτέλη καί Αριστοτελισμό - περί τών άλλων δέν γνωρίζω, δι' εμέ τό απορρίπτω -, εσείς, γράφω εγώ, είσαστε επηρεασμένος από τόν θετικισμό ή εμπειρισμό καί εμπειριοκρατία, πάνω σέ ένα θέμα, τό οποίο αισθητικά είναι ά-πειρο καί άρρητο καί ακατάληπτο.

 

Ωστόσο, λεκτικά, καθώς γράψατε, ο πεπερασμένος μας λόγος, γράφω τώρα εγώ, μάς δίνει αυτή τήν δυνατότητα. Καί προσεγγίζουμε ενδόμυχα τά αόρατα καί τά ακατάληπτα. Αυτό τό ενδόμυχο γράφεται (γ' ενικό*) : δοξάζεται, τιμάται, προσκυνείται, μέ ένα όνομα : Ιησούς (ανθρώπινη φύση) Χριστός (θεία φύση) καί Θεός ημών, εν μιά υποστάσει.

 

Τό Θεός αφορά στόν ένα Θεό, στήν μία Αγία Τριάδα, στήν μία ενυπόστατη θεότητα έν δυσί φύσεσι : θεία καί ανθρώπινη. Δηλαδή, στό ένα Πρόσωπο τού σαρκωθέντος Θεού, όπου τό πλήρωμα τής θεότητας ήταν καί είναι πλήρες και παρόν ... "3 διὸ γνωρίζω ὑμῖν ὅτι οὐδεὶς ἐν Πνεύματι Θεοῦ λαλῶν λέγει ἀνάθεμα ᾿Ιησοῦν, καὶ οὐδεὶς δύναται εἰπεῖν Κύριον ᾿Ιησοῦν εἰ μὴ ἐν Πνεύματι ῾Αγίῳ." (1Κρ. ιβ').

 

Γιατί, λοιπόν, μάς κάνετε δύσκολα τά απλά καί τά καλά καλύτερα, αφού είναι γνωστό : τό καλύτερο είναι εχθρός τού καλού. Δέν χρειάζονται τόσο πολλά, δυσνόητα καί κοπιαστικά, γιά έναν μέσου επιπέδου γνώσεων θεολογίας, καθώς ο γραφών, οι σχολιαστές σας καί πλήθος, ίσως, άλλοι αναγνώστες ή ακροατές σας. 

Οι θετικιστές - εμπειριοκράτες ακαδημαϊκοί νεορθόδοξοι, τής θεολογίας οι τεχνοκράτες, άς μάς αφήσουν στήν ... εμπειρία τής ησυχίας μας.

 

Σέ υστερόγραφο, τέλος, τά ''δύο ονόματα" που μάς περιγράψατε, απηχούν τόν διχασμό τής ενοειδούς φύσης ( : σώμα καί ψυχή) τού ανθρώπου. Αλλά η ψυχή καί τό σώμα τού ανθρώπου είναι χαρακτηριστικά ιδιώματα τής μίας φύσης τών ανθρώπων. Η θεία απουσιάζει, απωλέσθη (αμαυρώθηκε) μέ τήν προπατορική πτώση καί είναι τό ζητούμενο τού υπαρξιακού μας κενού.

2 σχόλια:

  1. Σταύρος Ασλανίδης.20 Μαΐου 2023 στις 6:45 π.μ.


    Κύριε Κυπριανέ Χριστός Ανέστη! Ευχαριστώ για το σχόλιο σας αν και κάπου έχασα το νόημα του. Λοιπόν οι λόγοι και οι μελέτες έχουν και υπηρετούν κάποιο σκοπό. Εγώ γράφω για να φανεί ότι η Τριτοπρόσωπη μορφή του Θεού είναι σφόδρα αιρετική. Αν δεν το κάνω επιτυχώς ζητάω συγνώμη για αυτό. Πρόθεση μου είναι και αναφέρομαι ενάντια σε όσους σχηματίζουν στο μυαλό τους τριάδα στον Θεό με σωματικό τρόπο. Σε όσους συμβολίζουν τον Θεό ή του δίνουν ονόματα σαν αριθμητική Τριάδα αν και δέχονται ότι είναι Απερίγραπτος
    Σχετικά με αυτό το θέμα λοιπόν, απάντησα και παρουσίασα πολλούς λόγους για τους οποίους δεν είναι αριθμητική τριάδα. Έτσι σε σχόλιο αναφέρεστε σε κάποια πράγματα από αυτά.
    Σε γενικές γραμμές αναφέρθηκα και είπα ότι η αριθμητική Τριάδα στον Θεό δεν είναι αποδεκτή από την ορθοδοξία, αλλά από τον σχολαστικισμό που δάσκαλός του είναι ο Αριστοτέλης. Εσείς διαφοροποιηθήκατε σε αυτό. Ωστόσο εγώ δεν είπα ότι όλοι ισοπεδωτικά έχουν αυτήν την θέση, ούτε είπα ονόματα πλην εμού. Να πω όμως και γιατί εγώ δεν είμαι ξεκάθαρα έξω από αυτό. Τα πράγματα και η θέση μου στο θέμα αυτό θολώνει, όταν ο αδελφός, η ενορία, όταν βρίσκεται στον ναό που προσεύχομαι η τριτοπρόσωπη εικόνα, όταν δέχομαι το κοινό ποτήριο στο θέμα αυτό … κ.α.
    Ο άλλος και σοβαρός λόγος στον οποίο αναφέρθηκα, και τον οποίο σχολιάσατε, είναι μια αντίσταση μου στα επιχειρήματα όσων εικονίζουν τριτοπρόσωπα τον Θεό, λέγοντας ότι εικονίζουν αυτά που φανερώθηκαν στις προφητικές οράσεις ή στην Θεοφάνεια. Εδώ αναφέρθηκα και είπα ότι ο Θεός κατά το είναι του είναι παντελώς Άγνωστος και Απρόσιτος. Τα όσα ξέρουμε για τα τρία πρόσωπα Του και για την Αρχή ύπαρξης Τους, δεν είναι εμπειρίες, αλλά αυτά που μας τα δίδαξε ο Κύριος και μας τα ανέλυσαν οι πατέρες. Άρα αυτή η Θεολογία για την Αγία Τριάδα, μας δόθηκε λεκτικά από τον Κύριο και έτσι λεκτικά την μεταφέρουμε από γενιά σε γενεά. Δεν είδαμε τριτοπρόσωπο Θεό εμπειρικά και άρα δεν μπορούμε να το εικονίσουμε ως εμπειρία. Άρα όχι μόνο δεν μίλησα υπέρ αλλά πολέμησα παντελώς τον θετικισμό και τον εμπειρισμό στον Θεό.
    Αναφέρομαι λοιπόν σε τρεις τρόπους προσέγγισης του Θεού. Ο πρώτος λέει ότι λεκτικά προσεγγίζεται η Αγία Τριάδα. Επιπλέον προσεγγίζεται από τον Χριστό και Χριστοκεντρικά μέσα και από τα Μυστήρια της Εκκλησίας και την επίγεια παρουσία Του. Τέλος μόνο στους καθαρούς φανερώνεται ο Θεός, Αρρήτως με την Ενέργεια Του.
    Ασχολούμαι και γράφω στο θέμα αυτό όχι σαν ακαδημαϊκή ενασχόληση, αλλά από πιέσεις και στίγματα τα οποία αφήσαν βιώματα ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κύριε Ασλανίδη, άν σάς απέδωσα τόν χαρακτηρισμό τού εμπειριοκράτη θετικιστή, είναι διότι σείς μού εδώσατε τήν αφορμή, καθότι γράψατε : "Ωστόσο, όποτε πάμε εμπειρικά να προσεγγίσουμε τον Θεό, τον συναντάμε μέσα από τον Μεσίτη Χριστό … " κλπ.
      Όμως, στήν συνέχεια, ορθά αυτό τό αρνείστε μέ τό ανωτέρω απαντητικό πρός εμένα σχόλιο : "Άρα, όχι μόνο δεν μίλησα υπέρ, αλλά πολέμησα παντελώς τον θετικισμό και τον εμπειρισμό στον Θεό."
      Καί λέγω "ορθά αρνείστε", επειδή μέ βρίσκεται νά συμφωνώ πλήρως μαζί σας μέ αυτά που γράφετε :
      α) "... είναι μια αντίσταση μου στα επιχειρήματα όσων εικονίζουν τριτοπρόσωπα τον Θεό, λέγοντας ότι εικονίζουν αυτά που φανερώθηκαν στις προφητικές οράσεις ή στην Θεοφάνεια",
      καί β) "η θέση μου στο θέμα αυτό θολώνει, όταν ο αδελφός, στόν ναό τής ενορίας μου όπου βρίσκομαι καί προσεύχομαι, η τριτοπρόσωπη εικόνα είναι παρούσα καί δέχομαι το κοινό ποτήριο στο θέμα αυτό καί ακόμη τήν προσκύνηση" (σ.σ. ζητώ συγγνώμη άν συντακτικά / επαγωγικά διόρθωσα τό γραπτό σας).
      Συμπληρώνω, γιά τούς ίδιους λόγους μέ εκδίωξαν οι … συναγωγές - παρένθεση εκκλησία, γνησίων, ημιγνησίων καί νεορθοδόξων πιστών. Μού απάντησαν οι αρμόδιοι "ότι δέν θίγουμε αυτό τό θέμα, γιά νά μήν προκαλέσουμε σχίσμα". Έφυγα, ενδόμυχα λέγοντας : " συνεχίστε νά ανήκετε εις τήν Δύσιν καί τό (φιλιόκβε) δόγμα της". Πορεύομαι στήν έρημο, στό λάκκο που έσκαψαν δέν θά πέσω, "9 φύλαξόν με ἀπὸ παγίδος, ἧς συνεστήσαντό μοι, καὶ ἀπὸ σκανδάλων τῶν ἐργαζομένων τὴν ἀνομίαν. 10 πεσοῦνται ἐν ἀμφιβλήστρῳ αὐτῶν οἱ ἁμαρτωλοί· … ." (Ψ. 140).

      Διαγραφή