Αυτά γράφεις π. Δημήτριε χωρίς νά καταλαβαίνεις ότι γίνεσαι, ακούσια, φορέας τού filioque (: εκ τού πατρός καί εκ του υιού εκπόρευση αγ. πνεύματος), συναφώς δέ, στήν ουνία καί στήν απόρριψη κτιστών καί ακτίστων ενεργειών τού Θεού. Διχάζεις τήν ποίηση / πλάση καί αφήνεις αιωρούμενο (: εκτός ουσίας τής αγίας Τριάδος) τό πανάγιον Πνεύμα τής ζώσης ψυχής τού ανθρώπου. Η δυαρχία πατρός καί υιού (φιλιόκβε) αναιρεί τήν θεότητα, τό ενικόν τής Τριάδος : Είς (ένας) θεός, μία θεότης, κραυγάζει ο Μέγας Αθανάσιος, όχι δύο καί τρείς, συμπληρώνω.
Τί ήταν αυτό, που είχαν τά προ-Αδαμιαία ζώα - άνθρωποι; Ήταν άνθρωποι
πλασθέντες κατ΄εικόνα καί ομοίωση ή δέν ήταν ; Άν δέν ήταν ο θεός έκανε λάθος
στήν πρώτη φάση. Δέν έκανε λάθος, δέν έκανε καί τούς προ-Αδαμιαίους. Διότι,
αλίμονο σέ όσους ασπάζονται τήν "διφασική" ποίηση χωρίς πνεύμα (πρώτη
φάση) καί πλάση μέ πνεύμα (δεύτερη φάση). Καί πάντως, νά είναι η ψυχή ζώσα στήν
πρώτη φάση ! Δέν διχάζονται, δέν επιμερίζονται αυτά προκειμένου τού ανθρώπου.
Εκτός άν δεχθούμε τό «Νοῦς γάρ ἀποστάς τοῦ Θεοῦ, ἤ κτηνώδης γίνεται ἤ
δαιμονιώδης.» τού αγίου Γρηγορίου Παλαμά. Βεβαίως, μπορεί ο ΄Αδης νά βασιλεύει
εκείνων, π. Δημήτριε, που συμμερίζονται τών γένος τών προ-Αδαμιαίων βροτών,
αλλά δέν αιωνίζει.
Ο άνθρωπος-έμψυχη ζώσα υπόσταση, έχασε μέ τό προπατορικό αμάρτημα τό αρχαίο κάλλος καί αυτό είναι τό υπαρξιακό του πρόβλημα. Αυτό αναζητά, διότι ποτέ δέν ψάχνεις νά βρείς κάτι, που δέν είχες ποτέ. Η μία Αγία Τριάς, η μία θεότης, ο ένας Θεός, είναι Τριάδα ομοούσιος καί αχώριστος. Αυτό είχαμε, εξηγώ, τήν δυνατότητα νά γίνουμε : κατ΄ εικόνα (Εικόνος) καί καθ΄ ομοίωση. Τό ΄αχώριστος΄ τής ομοουσίου Τριάδος σημαίνει αδιαίρετος καί ασύνθετος. Εσύ πώς τολμάς καί λέγεις : πρώτα η ποίηση (εικόνα), μετά η πλάση (ομοίωση) μέ συνοδό τό εμφύσημα πνεύματος ; Αυτά συμβαίνουν ταυτόχρονα μέ τό «26 καὶ εἶπεν ὁ Θεός· ποιήσωμεν ἄνθρωπον κατ᾿ εἰκόνα ἡμετέραν καὶ καθ᾿ ὁμοίωσιν» (Γένεσις α΄), συμπληρωματικό δέ καί άμα ερμηνευτικό, είναι τό Γένεσις β΄. Τό οποίο διακρίνει ψυχή ψυχών εκ τού ύδατος καί τήν εκ τής γής. Ο άνθρωπος όμως ποιείται, πλάθεται, έρχεται εις ψυχήν ζώσαν από τό ύδωρ, από τό χώμα καί από τό πνεύμα. Παρένθεση, τό ύδωρ βρίσκεται στό κατά Ιωάννην θ΄, όσον δέ αφορά στήν επίκληση ονομάτων εκκλησιαστικών πατέρων, πρός επικύρωση τών γραφομένων μας, άν κάποιος μπορέσει νά συγκρατήσει τούς 20 καί πλέον Τόμους τής Πατρολογίας MIGNE, έχει καλώς. Ο γράφων θεωρεί προσφορότερη τήν Φιλοκαλία τών 5 Τόμων. Εκεί εντοπίζεται η συμφωνία πατέρων (consensus patrum) : Στήν συμφωνία τής Αγίας Γραφής
- Ιωάννου θ΄«6 ταῦτα εἰπὼν ἔπτυσεν χαμαὶ καὶ ἐποίησε πηλὸν ἐκ τοῦ πτύσματος, καὶ ἐπέχρισε τὸν πηλὸν ἐπὶ τοὺς ὀφθαλμοὺς τοῦ τυφλοῦ 7 καὶ εἶπεν αὐτῷ· Ὕπαγε νίψαι εἰς τὴν κολυμβήθραν τοῦ Σιλωάμ, ὃ ἑρμηνεύεται ἀπεσταλμένος. ἀπῆλθεν οὖν καὶ ἐνίψατο, καὶ ἦλθε βλέπων.».
Ταύτα συγκεφαλαιώνει η εκτός αμαρτίας παρουσία τού εν ανθρώποις φανέντος Κυρίου καί Θεού ημών Χριστού Ιησού. Ένα πρόσωπο, μία υπόσταση - θεία καί ανθρώπινη φύση, εν μιά τή ουσία εξ άκρας συλλήψεως. Μυστήριο απροσπέλαστο στήν πεπερασμένη ανθρώπινη νόηση. Παρένθεση καί τέλος, ο σίελος περιέχει ύδωρ. Όποιος αναζητά τήν γενεαλογία του, καλύτερα νά διαβάσει τό κατά Ματθαίον α΄ καί τό κατά Ιωάννην α΄ Κεφάλαιο.
1.Υστερόγραφο. Δέν θά σέ ακολουθήσω στό Ιστολόγιο, που
γράφεις. Είμαι απαγορευμένη γραφή γιά σένα.
2. Υστερόγραφο. Καί ένας άλλος, φίλος παρέας που είχα, μέ εγκατέλειψε. Έλυσε
τήν απορία μου λέγοντας : «Μέ αυτά που λές, εμείς δέν έχουμε τί νά πούμε».
Έχασα καί τήν παρέα.
Παρακολουθώ την συζήτηση από την αρχή και διαπιστώνω ότι αδικείτε τον π.Δημήτριο διασρεβλώνοντας αυτά που έγραψε. Ποτέ δεν ισχυρίστηκε αυτά που εσείς γράφετε. Ξεκάθαρα μίλησε και είπε ότι οι προ-αδαμιαίοι ήταν άνθρωποι της 6ης μέρας που ο Θεός τους «εποιίησεν κατ΄εικόνα» και εξήγησε τι σημαίνει αυτό.
ΑπάντησηΔιαγραφήΒασίστηκε στο στίχο της Γένεσης «Καὶ ἐποίησεν ὁ Θεὸς τὸν ἄνθρωπον, κατ' εἰκόνα Θεοῦ ἐποίησεν αὐτόν, ἄρσεν καὶ θῆλυ ἐποίησεν αὐτούς».Τίποτε περισσότερο. Ούτε διαχώρισε την τριαδική θεότητα όπως εσείς κάνετε στο σχόλιό σας. Και όπως βλέπετε στον συγκεκριμένο στίχο χρησιμοποιείται το ρήμα «εποίησεν» αντί του αρχικού «ποιήσωμεν (άνθρωπον)» και αναφέρεται η λέξη Θεός. Αυτο τι σημαίνει.Οτι ο Μωυσής διασπά την Τριαδική θεότητα;
Επίσης σας ζήτησε ο π.Δημ.να του παρουσιάσετε πατερικές ερμηνείες που να αποδεικνύουν τον πολλαπλασιασμό του ανθρώπου δια αιμομιξίας αλλά μέχρι τώρα δεν διαβάσαμε κάτι από εσας. Μονο ο π.Δημ. άνέφερε την άποψη του αιρετικού Θεοδωρήτου Κύρου.
Επίσης έγραψε και τα εξής:
«Μήπως λοιπόν ο Αδάμ δεν ήταν "ψυχή ζώσα" πριν από το εμφύσημα του Αγίου Πνεύματος; Όσον αφορά τη ΒΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΝΝΟΙΑ της λέξης, ως προς τη φυσική γέννηση, δηλαδή την έννοια με την οποία ζουν τα ζώα, ναι. Ήταν ζωντανή ψυχή. Όσον αφορά όμως την ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ έννοια, δηλαδή τη λήψη του Αγίου Πνεύματος, όχι. Βιολογικά ναι, ήταν ήδη "ζωντανός". Πνευματικά όμως δεν ήταν, πριν τη λήψη αυτή του Αγίου Πνεύματος. Η λέξη χρησιμοποιείται εδώ ΚΑΙ ΜΕ ΤΙΣ ΔΥΟ ΣΗΜΑΣΙΕΣ. Ο άνθρωπος, (όχι κατ' ανάγκην μόνο ο Αδάμ), μπορεί να είναι ζωντανός βιολογικά, αλλά ταυτόχρονα να είναι νεκρός πνευματικά ΠΡΙΝ από τη λήψη του Αγίου Πνεύματος. Και εδώ αναφερόμαστε στη λέξη: "ψυχή" με την έννοια του όλου ανθρώπου. Ο Άγιος Ειρηναίος
Γράφει τα εξής: "Όταν όμως το πνεύμα εδώ αναμεμιγμένο με την ψυχή είναι ενωμένο με το εργόχειρο του Θεού, τότε ο άνθρωπος καθίσταται πνευματικός και τέλειος εξ αιτίας της διάχυσης του Αγίου Πνεύματος, και είναι αυτός που φτιάχθηκε κατ’ εικόνα και καθ’ ομοίωσιν του Θεού. Αν όμως το Πνεύμα λείπει από την ψυχή, τότε εκείνος που είναι έτσι, είναι πραγματικά με φύση ζώου, και, έχοντας μείνει σαρκικός, θα είναι ένα ατελές ον, κατέχοντας μεν πράγματι το κατ’ εικόνα (του Θεού) κατά τον σχηματισμό του, αλλά μη έχοντας λάβει το καθ’ ομοίωσιν δια του Πνεύματος, κατ’ αυτόν τον τρόπο το ον αυτό θα είναι ατελές". (Αγίου Ειρηναίου "Κατά Αιρέσεων" 5: 6).
Κάνει λάθος ο Άγιος Ειρηναίος;
Δεν κάνει λάθος ο Άγιος Ειρηναίος. Λάθος,όμως, δεν κάνει και ο αλάνθαστος Άγιος Ιωάννης Αντιόχειας. Γράφει ο Άγιος Πατήρ: "Εννόησον γάρ μοι τήν τάξιν τής διαπλάσεως,καί λογίζου πρό τού εμφυσήματος τού Δεσπότου,όπερ αυτώ γέγονεν είς πνοήν ζωής,καί εγένετο είς ψυχήν ζώσαν,τί ήν ο πλασθείς.Απλώς ΕΙΚΩΝ ΑΨΥΧΟΣ,και ΑΝΕΝΕΡΓΗΤΟΣ,και ΕΙΣ ΟΥΔΕΝ ΧΡΗΣΙΜΟΣ,ώστε το πάν καί το είς τοσαύτην αυτόν τιμήν αγαγόν,εκείνο έστι το παρά του Θεού γεγονός είς αυτόν εμφύσημα".
ΔιαγραφήΚαι μόνο αυτή η πρόταση του Αγίου Χρυσοστόμου, αρκεί για να φανερωθεί η πλάνη του π.Δ.Αθανασίου.
Σιδέρης Μπουκτάρης(Έδεσσα Πέλλας)
Θέλοντας να συμβάλλω στην συζήτηση που ξεκίνησε για την δημιουγία και τον πολλαπλασιασμό του ανθρώπου στέλνω αυτό το απόσπασμα ενός μακαριστού πλέον επισκόπου που πραγματικά με εντυπωσίασε.
ΑπάντησηΔιαγραφή«…Όσον αφορά το πότε δημιουργήθηκε ο πρώτος άνθρωπος η Αγία Γραφή λέει ότι ο Αδάμ καί η Εύα δημιουργήθηκαν 5000 χρόνια περίπου π.Χ. Αντίθετα, η Επιστήμη δέχεται ότι οι πρώτοι άνθρωποι εμφανίσθηκαν στη γη πριν από εκατοντάδες χιλιάδες ή καί εκατομμύρια χρόνια»!
…..Η στατιστική του παγκοσμίου πληθυσμού υπολογίζει ότι το 5.000 π.Χ. οι κάτοικοι της γης ήταν 3-5.000.000. Ο αριθμός αυτός μεταθέτει πολύ προς τα πίσω τόσο τον Κατακλυσμό όσο καί τη δημιουργία των πρώτων ανθρώπων. Οι παλαιοντολόγοι πού δέχονται τη θεωρία της εξέλιξης των ειδών ισχυρίζονται ότι ο πρώτος άνθρωπος εμφανίσθηκε στη γη πριν από 100.000-3.500.000 χρόνια (μακροχρονολόγηση). Τον ισχυρισμό τους αυτό οι παλαιοντολόγοι επιστήμονες τον στηρίζουν αφ’ ενός στην ηλικία των παλαιοντολογικών ευρημάτων καί αφ’ ετέρου στη θεωρία της εξέλιξης, βασική προϋπόθεση της οποίας είναι το μεγάλο χρονικό διάστημα. Γιατί, όπως λένε, για να γίνει η εξελικτική διαμόρφωση του ανθρώπου χρειάσθηκε πολύ χρόνο καί πιο συγκεκριμένα εκατοντάδες χιλιάδες καί εκατομμύρια ακόμη χρόνια!
Υπάρχουν όμως καί άλλοι επιστήμονες, κυρίως αρχαιολόγοι καί φυσικοί, οι οποίοι, επί τη βάσει δικών τους υπολογισμών, υποστηρίζουν μικρότερες χρονολογίες (βραχυχρονολόγηση) καί τοποθετούν την εμφάνιση του ανθρώπου από 10.000-100.000 χρόνια πρίν.
……Η βραχυχρονολόγηση όμως (10.000-100.000 χρόνια) θέτει πραγματικά ένα ερώτημα στους πιστούς, γιατί έχουν ανακαλυφθεί ανθρώπινα λείψανα πού η ηλικία τους υπολογίζεται με κάποια βεβαιότητα από 10.000-100.000 χρόνια.
Μπορεί όμως ο χριστιανός ν’ αποδεχθεί την άποψη αυτή, όταν η Γένεση μιλάει για 5.000 χρόνια μόνο;
Η άποψη της Εκκλησίας είναι ότι η ακριβής χρονολογία της δημιουργίας του πρώτου ανθρώπου αποτελεί κεκρυμμένο μυστήριο. Ο Θεός δεν θέλησε ν’ αποκαλύψει το θέμα αυτό στους ανθρώπους είτε δια της θείας Αποκαλύψεως είτε δια της επιστημονικής έρευνας.
Η Εκκλησία εξάλλου δέχεται ότι η βιβλική Κοσμογονία καί η διήγηση για τη δημιουργία του πρώτου ανθρωπίνου ζεύγους από το Θεό αποτελούν προφητικά κείμενα, πού έγραψε ο προφήτης Μωϋσής, Ο Θεός δηλαδή αποκάλυψε στον προφήτη Μωϋση ορισμένα βασικά στοιχεία για τα δυο αυτά μεγάλα θέματα της αρχής καί της αυγής της ανθρώπινης ιστορίας, όπως αντίστοιχα στον Ευαγγελιστή Ιωάννη πάλι με αποκαλυπτικό τρόπο φανέρωσε τα γεγονότα που συνδέονται με τη συνέχιση καί το τέρμα της ιστορίας του ανθρωπίνου γένους.
Η θέση αυτής της Εκκλησίας είναι καθορισιτκή για τη στάση των πιστών, πού δεν μπορεί να είναι άλλη παρά μια στάση σεβασμού μπροστά στο προφητικό μυστήριο της Κοσμογονίας καί της δημιουργίας του ανθρώπου. Βέβαια, μια τέτοια στάση δεν αποκλείει την έρευνα των ειδικών, τόσο των θεολόγων ερμηνευτών όσο καί των επιστημόνων ερευνητών, για μια συνεχή πρόοδο στην προσέγγιση του μεγάλου αυτού μυστηρίου.
…….Η ηλικία του ανθρωπίνου γένους δεν είναι δυνατό να καθορισθεί με ακρίβεια. Σύμφωνα με ένα συσχετισμό των βιβλικών στοιχείων καί των δεδομένων της επιστημονικής έρευνας, μπορούμε να πούμε ότι οι πρώτοι άνθρωποι δημιουργήθηκαν πρίν από 10.000-100.000 χρόνια!
Πηγή: «Αθώος», Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Αχελώου Ευθυμίου
Θεός έφτιαξε το σώμα του ανθρώπου-Αδάμ-και στην συνέχεια του έδωσε τις υποστάσεις που έχει και ο ίδιος.Δηλαδή, του έδωσε νου,πνεύμα και λόγο.Του έδωσε όμως και κάτι άλλο,το ίδιο το Πνεύμα Του να μένει μέσα του και να κοινωνεί μαζί του.Αργότερα το έχασε ο άνθρωπος με την παράβαση της εντολής που του έδωσε ο Θεός.
ΔιαγραφήΔεν υπήρχαν άνθρωποι πριν τον Αδάμ,αλλά υπήρχαν άλλα όντα τα οποία δημιούργησε ο Θεός πριν από τον Αδάμ (Εξαπτέρυγα,Πολυόμματα, Μετάρσια,Πτερωτά, Θρόνοι κ.λπ.),όχι όμως άνθρωποι και γίγαντες.
ΕΡΩΤΗΣΗ. Ένας αβάπτιστος άνθρωπος είναι πλασμένος κατ΄εικόνα και καθ΄ομοίωσιν;
ΑπάντησηΔιαγραφήΑπάντηση στό ερώτημα άν ένας αβάπτιστος είναι πλασμένος κατ' εικόνα καί καθ' ομοίωσιν.
ΑπάντησηΔιαγραφήΝαί, είναι πλασμένος κατ' εικόνα καί καθ' ομοίωσιν, τόν καλύπτει όμως η αμαύρωση τού κατ' εικόνα καί αυτό καθιστά ανέφικτο καί τό καθ' ομοίωσιν. Ήταν τό αποτέλεσμα τού προπατορικού αμαρτήματος. Δέν σημαίνει αυτό, προΰπαρξη ανθρώπου καί ανθρώπων, όπως, γιά παράδειγμα, οι προ-Αδαμιαίοι. Δέν έκανε λάθος ο Θεός (Αγία Τριάς), νά ποιήσει πρώτα τήν εικόνα καί ύστερα, νά τήν πλάσει, επειδή τό πρώτο δέν ήταν σύμφωνο μέ τήν θεία βούληση. Αυτή τήν συνέχεια, άμα δέ καί συνέπεια, γιά νά μήν υπάρχουν αντιρρησίες, μάς δίδει τό β' Κεφάλαιο τής Γενέσεως.
Τέλος, γιά νά αποκλείσουμε τίς όποιες αντιλογίες, η γενεαλογία ανθρώπου (α' Ματθαίος καί α' Ιωάννης ιερά Ευαγγέλια) ανάγεται καί είναι ο υιός ανθρώπου, καθώς αυτοχαρακτηρίζεται ο Κύριος καί Θεός ημών, Χριστός Ιησούς. Οι σχολές τών Μασοριτών, θεοσοφιστών, αποκρυφιστών κ.ά. άς λένε ό,τι θέλουν.
Γένεση 1: 26,27: ΄΄Και είπεν ο Θεός: Ας κάμωμεν άνθρωπον κατ' εικόνα ημών και καθ' ομοίωσιν ημών... Και εποίησεν ο Θεός τον άνθρωπον κατ' εικόνα εαυτού. Κατ' εικόνα Θεού εποίησεν αυτόν.΄΄
ΑπάντησηΔιαγραφήΕδώ, κατά τη διδασκαλία τών πατέρων, φαίνεται πως ο Θεός είχε σκοπό να πλάσει τον άνθρωπο: ΄΄κατ' εικόνα και ομοίωσίν΄΄ Του. Όταν λοιπόν τον έφτιαξε, τον έκανε κατ' εικόνα. Εδώ κρύβεται το μυστικό τής τελειότητας. Ο άνθρωπος ως πλασμένος ΄΄κατ' εικόνα΄΄, ήταν ΄΄καλός λίαν΄΄. Όταν όμως θα ήταν και καθ' ομοίωσιν τού Θεού, θα έμπαινε σε πορεία προς την ΤΕΛΕΙΟΤΗΤΑ.
Το κατ' εικόνα, είναι η δυνατότητα που έχει ο άνθρωπος ως ελεύθερο και νοήμον πλάσμα, να ομοιάσει με τον Θεό.
Το καθ' ομοίωσιν όμως, είναι η πορεία επίτευξης αυτής τής ομοίωσης, που επιτυγχάνεται μόνο με τη συνέργεια τού ανθρώπου και τού Αγίου Πνεύματος.
Δεν ήταν δυνατόν o άνθρωπος να πλαστεί κατ' ευθείαν, (δηλαδή αναγκαστικά) τέλειος. Ο Σατανάς, πρότεινε στον άνθρωπο την ομοίωση με το Θεό, μέσω τής ανεξαρτησίας και τής αυτοδιαχείρισης, χωρίς τη συνέργια τού Αγίου Πνεύματος. Έτσι όμως, ο άνθρωπος αστόχησε, (=αμάρτησε), να πετύχει το στόχο τής τελειότητας, και αντί για την ομοίωση τού Θεού, ΄΄ομοιώθηκε προς τα κτήνη τα φθειρόμενα΄΄.
Ο άνθρωπος πλάστηκε κατ' εικόνα Θεού, με σκοπό να φθάσει ελεύθερα στην τελειότητα, που είναι ο στόχος της καθ' ομοίωσιν δημιουργίας του ανθρώπου. Αυτό επιτυγχάνεται σήμερα για τους Χριστιανούς, που ακολουθούν το παράδειγμα τού Κυρίου Ιησού Χριστού. Αυτοί, αφού λάβουν το Άγιο Πνεύμα δια του Αγίου Βαπτίσματος, θα γίνονται όλο και πιο τέλειοι, καθώς σε όλη την αιωνιότητα, θα πλησιάζουν την άπειρη τελειότητα τού Θεού.
Τέλος, αν και η λέξη: ΄΄τελειότητα΄΄ δεν αναφέρεται σε σχέση με το σώμα, οι σωσμένοι θα αποκτήσουν ένα άφθαρτο καινούριο σώμα, και θα απολαμβάνουν τη ζωή σε μία άφθαρτη καινούρια γη, ζώντας ταυτόχρονα στην επουράνια παρουσία τού Θεού. Τότε, θα ολοκληρωθεί και η δημιουργία τού Θεού για την ανθρωπότητα ως σύνολο. (Β΄ Πέτρου 3: 10-13).
Ποιος σας είπε ότι έκανε λάθος ο Θεός. Απλά έπρεπε πρώτα ο άνθρωπος να ζήσε με ο,τι του έδινε το κατ΄εικόνα για να του δοθεί η δυνατότητα να πορευθεί προς το καθ΄ομοίωση. Η περίοδος του «κατ΄εικόνα» είναι μια περίοδος προετοιμασίας για το «καθ΄ομοίωση».Να πορευθεί από το «καλά λίαν» στο τέλειο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΓένεση 1: 26,27: ΄΄Και είπεν ο Θεός: Ας κάμωμεν άνθρωπον κατ' εικόνα ημών και καθ' ομοίωσιν ημών... Και εποίησεν ο Θεός τον άνθρωπον κατ' εικόνα εαυτού. Κατ' εικόνα Θεού εποίησεν αυτόν.΄΄
Εδώ, κατά τη διδασκαλία τών πατέρων, φαίνεται πως ο Θεός είχε σκοπό να πλάσει τον άνθρωπο: ΄΄κατ' εικόνα και ομοίωσίν΄΄ Του. Όταν λοιπόν τον έφτιαξε, τον έκανε κατ' εικόνα. Εδώ κρύβεται το μυστικό τής τελειότητας. Ο άνθρωπος ως πλασμένος ΄΄κατ' εικόνα΄΄, ήταν ΄΄καλός λίαν΄΄. Όταν όμως θα ήταν και καθ' ομοίωσιν τού Θεού, θα έμπαινε σε πορεία προς την ΤΕΛΕΙΟΤΗΤΑ.
Το κατ' εικόνα, είναι η δυνατότητα που έχει ο άνθρωπος ως ελεύθερο και νοήμον πλάσμα, να ομοιάσει με τον Θεό.
Το καθ' ομοίωσιν όμως, είναι η πορεία επίτευξης αυτής τής ομοίωσης, που επιτυγχάνεται μόνο με τη συνέργεια τού ανθρώπου και τού Αγίου Πνεύματος.
Δεν ήταν δυνατόν o άνθρωπος να πλαστεί κατ' ευθείαν, (δηλαδή αναγκαστικά) τέλειος. Ο Σατανάς, πρότεινε στον άνθρωπο την ομοίωση με το Θεό, μέσω τής ανεξαρτησίας και τής αυτοδιαχείρισης, χωρίς τη συνέργια τού Αγίου Πνεύματος. Έτσι όμως, ο άνθρωπος αστόχησε, (=αμάρτησε), να πετύχει το στόχο τής τελειότητας, και αντί για την ομοίωση τού Θεού, ΄΄ομοιώθηκε προς τα κτήνη τα φθειρόμενα΄΄.
Ο άνθρωπος πλάστηκε κατ' εικόνα Θεού, με σκοπό να φθάσει ελεύθερα στην τελειότητα, που είναι ο στόχος της καθ' ομοίωσιν δημιουργίας του ανθρώπου. Αυτό επιτυγχάνεται σήμερα για τους Χριστιανούς, που ακολουθούν το παράδειγμα τού Κυρίου Ιησού Χριστού. Αυτοί, αφού λάβουν το Άγιο Πνεύμα δια του Αγίου Βαπτίσματος, θα γίνονται όλο και πιο τέλειοι, καθώς σε όλη την αιωνιότητα, θα πλησιάζουν την άπειρη τελειότητα τού Θεού.
Τέλος, αν και η λέξη: ΄΄τελειότητα΄΄ δεν αναφέρεται σε σχέση με το σώμα, οι σωσμένοι θα αποκτήσουν ένα άφθαρτο καινούριο σώμα, και θα απολαμβάνουν τη ζωή σε μία άφθαρτη καινούρια γη, ζώντας ταυτόχρονα στην επουράνια παρουσία τού Θεού. Τότε, θα ολοκληρωθεί και η δημιουργία τού Θεού για την ανθρωπότητα ως σύνολο. (Β΄ Πέτρου 3: 10-13).
To χρυσοστομικό "ΕΙΚΩΝ ΑΨΥΧΟΣ,και ΑΝΕΝΕΡΓΗΤΟΣ,και ΕΙΣ ΟΥΔΕΝ ΧΡΗΣΙΜΟΣ" εννοεί τον ανενέργητο πνευματικά άνθρωπο ο οποίος ήταν πλασμένος κατ΄εικόνα Θεού και εν δυνάμει θεούμενος. Με το ΑΓΙΟ ΠΝΕΥΜΑ έγινε και εν ενργεία θεούμενος.Το χωρίο αυτό επίσης διαφοροποιεί τον άνθρωπο της 6ης μέρας που ήταν "ΕΙΚΩΝ ΑΨΥΧΟΣ"πνευματικά και έγινε στην συνέχεια την 7η μερα "ψυχή ζώσα.Επομένως ο π.Δημ.σωστά τα λέει.(Α.Χ)
ΑπάντησηΔιαγραφήΚύριε ΑΧιλέα,αφού ο Χριστός αναπαύθηκε το Σάββατο και δεν δημιούργησε τίποτα. Φύσηξε την 6η ημέρα και έδωσε ψυχή, πνεύμα και νου στον άνθρωπο.Όμως του έδωσε και το Πνεύμα του,γιατί μόνο με τον Προβολέα μπορεί να υπάρξει κοινωνία με τον άνθρωπο.Είναι η κοινωνία του Αγίου Πνεύματος που λέει ο Παύλος. Πρίν τον Αδάμ δεν υπήρχε κανένας άλλος άνθρωπος. Υπήρξε αιμομιξία, όπως υπήρξε αιμομιξία και με την οικογένεια του Νώε. Και στα ζώα τότε υπήρξε αιμομιξία.
ΔιαγραφήΞύπνα φίλος!
ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΟ ΠΡΟΣ κ. Σιδέρης Μπουκτάρης(Έδεσσα Πέλλας)
ΑπάντησηΔιαγραφήΓράφετε τα εξής:
«Δεν κάνει λάθος ο Άγιος Ειρηναίος. Λάθος,όμως, δεν κάνει και ο αλάνθαστος Άγιος Ιωάννης Αντιόχειας. Γράφει ο Άγιος Πατήρ: "Εννόησον γάρ μοι τήν τάξιν τής διαπλάσεως,καί λογίζου πρό τού εμφυσήματος τού Δεσπότου,όπερ αυτώ γέγονεν είς πνοήν ζωής,καί εγένετο είς ψυχήν ζώσαν,τί ήν ο πλασθείς.Απλώς ΕΙΚΩΝ ΑΨΥΧΟΣ,και ΑΝΕΝΕΡΓΗΤΟΣ,και ΕΙΣ ΟΥΔΕΝ ΧΡΗΣΙΜΟΣ,ώστε το πάν καί το είς τοσαύτην αυτόν τιμήν αγαγόν,εκείνο έστι το παρά του Θεού γεγονός είς αυτόν εμφύσημα".
Και μόνο αυτή η πρόταση του Αγίου Χρυσοστόμου, αρκεί για να φανερωθεί η πλάνη του π.Δ.Αθανασίου.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Διαβάζοντας σωστά το χρυσοστομικό χωρίο βλέπουμε ότι δικαιώνεται πλήρως ο π.Δημ.
Ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος μιλάει για «την τάξιν της διαπλάσεως». Τι σημαίνει τάξις διαπλάσεως; Σημαίνει ότι υπήρχαν διάφορες χρονικές φάσεις στην δημιουργία του ανθρώπου. Στην συνέχεια γράφεται «τι ήν ο πλασθείς προ του εμφυσήματος…ΕΙΚΩΝ ΑΨΥΧΟΣ ΚΑΙ ΑΝΕΝΕΡΓΗΤΟΣ».
Τι γράφει ο π.Δημ; Ότι ο άνθρωπος που δημιουργήθηκε την 6η μέρα ¨κατ΄εικόνα¨είναι βιολογικό όν «καλο λίαν. «Το κατ' εικόνα, είναι η δυνατότητα που έχει ο άνθρωπος ως ελεύθερο και νοήμον πλάσμα, να ομοιάσει με τον Θεό. Ο Αδάμ, πριν δεχθεί την πνοή του Θεού, ήταν ένα ζωντανό ον, όπως όλα τα άλλα ζώα στη γη με όλες τις φυσικές του ιδιότητες, έχοντας πνεύμα, ψυχή, μυαλό, καρδιά, όπως έχουν όλα τα ζώα, το καθένα κατά το είδος του.
Η πνοή του Θεού δεν έχει φυσικό, βιολογικό ή ψυχολογικό νόημα, δεν είναι κάποιο από τα φυσικά συστατικά του ανθρώπου, αλλά είναι η άκτιστη Ενέργεια του Αγίου Πνεύματος δοσμένη στον άνθρωπο από το Χριστό.
Αυτή η πνοή του Θεού, η άκτιστη Ενέργεια του Αγίου Πνεύματος είναι η ίδια μ’ αυτήν που φυτεύεται στους Χριστιανούς σαν σπόρος από την Εκκλησία κατά το Άγιο Βάπτισμα και η οποία, αν η ελευθερία του ανθρώπου επιτρέψει, βλασταίνει την αγιότητα και δίνει τους καρπούς του Αγίου Πνεύματος. Ο ΑΔΑΜ επομένως ήταν Ο ΠΡΩΤΟΣ ΒΑΠΤΙΣΜΕΝΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ».
Τελικά και ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος δικαιώνει πλήρως τον π.Δημ.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!(Α.Χ)
Αχ,Αχιλλέα, τι είναι αυτά που γράφεις;Ο π.Αθανασίου έχει το ανάθεμα του Απ.Παύλου γιατί διαστρέφει την Αγια Γραφή. Έχει χάσει την Ιεροσύνη του και είναι εκτός Εκκλησίας. Αυτά που γράφει τα διαβάζουμε στην Προτεσταντική ΟΟΔΕ!Πριν τον Αδάμ δεν υπήρξε ποτέ κανένας άνθρωπος!!Γι'αυτό ονομάζονται πρωτόπλαστοι!!!Ο Αδάμ ήταν χωρίς νου,λόγο και πνεύμα(πριν του δώσει πνοή ο Χριστός).Ζωή έδωσε ο Θεός στον Αδάμ,δηλαδή νου,λόγο και πνεύμα(και τα χαρίσματα του Προβολέα).Ξύπνα φίλος!!!!!!!
ΔιαγραφήΔιαβάζοντας τα σχόλια στις σχετικές αναρτήσεις για την δημιουργία του ανθρώπου σημειώνω τα εξής;
ΑπάντησηΔιαγραφή1. Κάποιοι σχολιαστές χωρίς να καταλάβουν τι ακριβώς έγραψε ο π.Δημ. εκτοξεύουν βέλη αφορισμού χωρίς να διακαιολογούν αυτά που γράφουν. Υποκειμενικές απόψεις γίνονται αυτόματα Πατερικές ερμηνείες και αρχίζουν οι χαρακτηρισμοί (πλάνος,αιρετικός κ.λ.π),τακτική απαράδεκτος και ζηλωτική.
2.Ο π.Δημ.προσπάθησε, μέσα από τις απόψεις που διατύπωσε, να αντιληφθούμε ότι η Ορθόδοξη Θεολογία συμπορεύεται με τα πειραματικά δεδομένα της γεωλογίας ,της παλαιοντολογιας και της γενετικής και οι απόψεις του δεν έχουν καμία σχέση με την θεωρία της εξελίξεως.
3. Οι Πατέρες της Εκκλησίας που ασχολήθηκαν με το θέμα ανέλυσαν περισσότερο την θεολογική σημασία του «κατ΄έικόνα» και καθ΄ομοίωσιν και δεν μπήκαν σε ειδικότερα θέματα που άπτονται και της Επιστήμης. Μόνο ο Άγιος Γρηγόριος Νύσσης ασχολήθηκε με τις φάσεις της δημιουργίας του ανθρώπου.
4. Η Επιστήμη έχει ΑΠΟΔΕΙΞΕΙ κυρίως μέσω τής Γενετικής, ότι υπήρχαν άνθρωποι σαν κι εμάς εκατοντάδες χιλιάδες χρόνια πριν από τον Αδάμ, που κατά την Αγία Γραφή έζησε προ 7.500 ετών μόνο. Και επειδή είμαστε βέβαιοι ότι η Αγία Γραφή δεν κάνει λάθος σε αυτό, συμπεραίνουμε ότι υπήρξαν και άνθρωποι πριν από τον Αδάμ. Αν κάποιος έχει να μας υποδείξει μια ΚΑΛΥΤΕΡΗ ερμηνεία, που να μην περιλαμβάνει "προαδαμιαίους", και που να συμφωνεί με τις ΑΠΟΔΕΙΞΕΙΣ τής Επιστήμης, ευχαρίστως θα τον ακούσουμε, και αν έχει δίκιο, θα το δεχθούμε. Αρκεί η ερμηνεία του να μην παραβιάζει την αφήγηση τής Αγίας Γραφής, και τις αποδείξεις τής Επιστήμης.
5. Στην εποχή μας λοιπόν που έχει πλέον ΑΠΟΔΕΙΧΘΕΙ, ότι υπήρχαν άνθρωποι χιλιάδες χρόνια πριν από το 5500 π.Χ. που κατά την Αγία Γραφή έζησε ο Αδάμ, είναι πλέον ο καιρός να ερμηνεύσουμε με μεγαλύτερη ακρίβεια τη Γένεση, και ως προς αυτό το ζήτημα, αποδεικνύοντας ότι η Αγία Γραφή μιλάει για πραγματικά γεγονότα και όχι για ερμηνευτικές φαντασιώσεις.
6.Το αν υπήρξαν ή όχι "προαδαμιαίοι", δεν είναι θέμα δογματικό, ούτε θέμα σωτηριολογικό τού Ευαγγελίου, αλλά θέμα Παλαιοντολογικό και Γενετικό.
ΑπάντησηΔιαγραφή7. Οι άγιοι Πατέρες ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΛΑΘΗΤΟΙ. Στην Ορθοδοξία δεν έχουμε ανθρώπινο αλάθητο. Και οι άγιοι Πατέρες, (και αυτό το λένε ακόμα και άγιοι), δεν είναι ασφαλείς οδηγοί προς την Παλαιοντολογία και τη Γενετική, αλλά προς τη ΣΩΤΗΡΙΑ. Προς τα πνευματικά ζητήματα. Σε ζητήματα επιστήμης, ένας άγιος Πατέρας, δεν είναι πιο έγκυρος, από έναν επιστήμονα, τής συγκεκριμένης ειδικότητας, παρά μόνο αν έχει ρητή θεία Αποκάλυψη προς αυτό το ζήτημα.
8. Κάποια ζητήματα τής Επιστήμης, επηρεάζουν την ερμηνεία χωρίων τής Αγίας Γραφής. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι οι ερμηνείες αυτές, κατ' ανάγκην αντίθετες με το Χριστιανικό Ευαγγέλιο. Στην πραγματικότητα ΚΑΘΕ ερμηνεία, λαμβάνει υπ' όψη της τον παρατηρούμενο κόσμο γύρω μας. Όταν η Αγία Γραφή για παράδειγμα, μιλάει για το "σταμάτημα τού ήλιου" από τον Ιησού τού Ναυή, οι αρχαίοι πιστοί, φαντάζονταν ότι πράγματι, ένα κινούμενο σώμα (ο ήλιος), σταμάτησε στον ουρανό. Σήμερα όμως, η ερμηνεία αυτή, δεν θα γινόταν από κανέναν σοβαρό ερμηνευτή, γιατί γνωρίζουμε ότι δεν είναι ο ήλιος που κινείται, αλλά η γη είναι που γυρίζει, και φαίνεται σαν να κινείται ο ήλιος. Είτε έτσι όμως, είτε αλλιώς και αν το ερμηνεύσει κάποιος, αυτό δεν αλλάζει κάτι στην ουσία τής αφήγησης.
9. Κατά τον ίδιο τρόπο, τα σημεία εκείνα, στα οποία επηρεάζεται η ερμηνεία τής Αγίας Γραφής, από την παραδοχή "προαδαμιαίων" ανθρώπων, ναι μεν είναι διαφορετικά από αρχαίες ερμηνείες, αλλά αυτό δεν αλλάζει στο παραμικρό, βασικά σωτηριολογικά ζητήματα που δογματίσθηκαν από την Εκκλησία στις Οικουμενικές Συνόδους. Γιατί η Εκκλησία εκφράζεται δια των Οικουμενικών Συνόδων, και όχι δια μεμονωμένων πατέρων, στα πνευματικά ζητήματα. Στα δε ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ζητήματα, (όπως το αν υπήρχαν ή όχι προαδαμιαίοι), η Εκκλησία δεν εκφράζεται καθόλου, γιατί δεν είναι μέσα στις αρμοδιότητές της, αλλά αυτό ανήκει στο Επιστημονικό πεδίο.
9. Το κατ' εικόνα είναι ΚΥΡΙΩΣ η δυνατότητα που δόθηκε στον άνθρωπο να προχωρήσει στο καθ' ομοίωσιν ελεύθερα και εκουσίως, και να τελειοποιηθεί. Το καθ' ομοίωσιν, είναι μία πορεία, όπου ο άνθρωπος ενεργά, έχοντας λάβει το άγιο Πνεύμα, προχωράει σε όλο και μεγαλύτερη ομοιότητα με τον Θεό, δηλαδή προς τη Θέωση.
10.Ίσως ρωτήσετε: Οι ίδιοι πατέρες όμως, που δίνουν την ίδια με εσάς ερμηνεία στο κατ' εικόνα και στο καθ' ομοίωσιν, πίστευαν ότι δεν υπήρχαν Προαδαμιαίοι. Δεν σας ενοχλεί αυτό;
Και απαντώ.. Είμαστε μάλιστα βέβαιοι, ότι αν έγραφαν οι ίδιοι αυτοί άγιοι Πατέρες σήμερα, θα αποδέχονταν σαφέστατα τους Προαδαμιαίους, γιατί ήταν άνθρωποι που αγαπούσαν την αλήθεια, και όχι φανταστικές ερμηνείες. Όπως είπαμε και πιο πάνω, οι άγιοι Πατέρες, στα θέματα τής Επιστήμης, ΔΕΝ είναι ανώτεροι από τους Επιστήμονες, αλλά η γνώμη τους υποτάσσεται στις επιστημονικές αποδείξεις.
10. Οι άλλοι άνθρωποι είχαν ψυχή, πριν λάβει ο Αδάμ το εμφύσημα. Αλλά επιπλέον, οι άνθρωποι που έζησαν πριν από τον Αδάμ, είχαν ψυχή αθάνατη κατά χάριν, λογική, και ελεύθερη, κάτι που τους κάνει πλασμένους "κατ' εικόνα" Θεού. Όχι όμως καθ' ομοίωσιν.
Τέλος ευχαριστώ τον π.Δημ για την δημοσίευσή του, που μας δημιούργησε διάφορους προβληματισμούς και απορίες. Απλά έχω την άποψη ότι θα πρέπει τέτοια θέματα να αναπτύσσονται σε κοινό με θεολογικό και επιστημονικό υπόβαθρο γιατί διαφορετικά η συζήτηση καταντά ανούσια .(Α.Χ)