Το "Εμφύσημα" στον Αδάμ ήταν το Άγιο Πνεύμα

Το "Εμφύσημα" στον Αδάμ ήταν το Άγιο Πνεύμα

Επιμέλεια: πρωτοπρεσβύτερος Δημήτριος Αθανασίου

(χημικού-βιοχημικού)

Είναι πολύ διαδεδομένη η πλάνη ότι το εμφύσημα (Γέν. 2/β: 7) ήταν δήθεν η ψυχή που δόθηκε σ’ ένα προκατασκευασμένο πήλινο, άψυχο άγαλμα.

Η κακοδοξία αυτή έχει τις ρίζες της στην Ελληνιστική δυϊστική ανθρωπολογία, όπου η ψυχή συνήθως θεωρείται ότι προϋπάρχει του σώματος, αφού νομίζεται από τη φύση της αϊδιος και αθάνατος. Αυτή η χρονική ανάσταση σώματος και ψυχής, όπως γενικά κάθε διάσταση σώματος και ψυχής, είναι ειδωλολατρική και απόλυτα αντιχριστιανική. Γιατί κατά τη δημιουργία τού Αδάμ, εκτός από τη βιολογική ζωή, ο Θεός τού έδωσε με το ίδιο εμφύσημα, ΚΑΙ το Άγιο Πνεύμα!

Ό,τι ήταν το εμφύσημα στην Καινή Διαθήκη το ίδιο ήταν και στην Παλαιά: Η Χάρις και η Ενέργεια του Αγίου Πνεύματος. Όπως οι απόστολοι δεν ήταν πήλινα αγάλματα αλλά ζωντανοί και κινούμενοι άνθρωποι, το ίδιο και ο άνθρωπος που έλαβε το εμφύσημα στην Παλαιά. Αυτή η Χάρις του Αγίου Πνεύματος ήταν κάτι που χάθηκε με την παρακοή και την ξαναδίνει ο Κύριος στους Αποστόλους. Δεν έδωσε ο Κύριος στους Αποστόλους ψυχή. Ψυχή είχαν, όπως είχε και ο Αδάμ. Κάτι άλλο τους έδωσε που έκανε την ψυχή τους «ψυχή ζώσαν». Όπως και του Αδάμ.

Μαρτυρίες πατέρων περί του εμφυσήματος του Αγίου Πνεύματος στον Αδάμ

 

1. Άγ. Σεραφείμ του Σαρώφ:

"Έχουμε γίνει τόσο απρόσεκτοι στο έργο της σωτηρίας μας, ώστε να παρανοούμε και πολλά άλλα λόγια από τις Αγίες Γραφές [εκτός των όσων προανέφερα], και όλα αυτά [είναι αποτέλεσμα του ότι] δεν αναζητουμε τη Χάρη του Θεού και, με την περηφάνεια που έχουμε στο νου μας, δεν την αφήνουμε να κατοικήσει στις ψυχές μας. Για αυτό το λόγο μένουμε χωρίς αληθινή φώτιση από τον Κύριο, την οποίαν Αυτός στέλνει [μόνο] στις καρδιές εκείνων που πεινούν και διψούν ολόψυχα για τη δικαιοσύνη του Κυρίου.

Πολλοί ερμηνεύουν, ότι όταν η Βίβλος λέει [ότι] ο Θεός ενεφύσησεν την πνοή της ζωής στο πρόσωπο του πρώτου Αδάμ και ότι τον δημιούργησε από το χώμα της γης [Γεν. β' 7], ότι αυτό σημαίνει ότι μέχρι τη στιγμή εκείνη ο Αδάμ δεν είχε ψυχή και ανθρώπινο πνεύμα, και ότι τάχα ήταν μόνο σάρκα, πλασμένη από το χώμα της γης. Η ερμηνεία αυτή δεν είναι σωστή, διότι ο Κύριος και Θεός δημιούργησε τον Αδάμ από το χώμα της γης με τη σύνθεση που ο Άγιος [απόστολος] Παύλος περιγράφει: Ολόκληρον ημών το πνεύμα και η ψυχή και το σώμα αμέμπτως εν τη παρουσία του Κυρίου ημών Ιησού Χριστου τηρηθείη (Α΄ Θεσσαλ. 5: 23) [= δηλαδή ως ψυχοσωματική σύνθεση, ψυχή τε και σώματι].

Και τα τρία αυτά μέρη της φύσης μας δημιουργήθηκαν από το χώμα της γης· αλλά ο Αδάμ δεν πλάστηκε νεκρός αλλά ως μία ενεργή ζωντανή ύπαρξη, όμοια με όλα τα άλλα έμψυχα ζωντανά πλάσματα του Θεού που ζουν στη γη. Αυτό που έχει βασική σημασία εδώ είναι ότι: Αν ο Θεός δεν είχε εμφυσήσει κατόπιν [της δημιουργίας του Αδάμ] μέσα στο πρόσωπό του [Αδάμ] την πνοήν της ζωής, δηλαδή την Χάρη του Κυρίου και Θεού Αγίου Πνεύματος που εκπορεύεται από τον Πατέρα και αναπαύεται στον Υιό και στέλνεται στον κόσμο για το χατήρι του Υιού, τότε ο Αδάμ θα έμενε χωρίς να έχει μέσα του το Άγιο Πνεύμα που ανυψώνει τον άνθρωπο σε Θεοειδή αξιοπρέπεια. Όσο τέλειος και να είχε δημιουργηθεί, και [ὀσο] ανώτερος από όλα τα άλλα τα πλάσματα του Θεού, ως το στεφάνι της δημιουργίας στη γη, [σε αντίθετη περίπτωση που δεν λάμβανε την προαναφερθείσα Πνοή της Ζωής, ήτοι της Χάριτος του Αγίου Πνεύματος] θα παρέμενε ίδιος ακριβώς με όλα τα άλλα δημιουργήματα που, αν και έχουν σώμα, ψυχή και πνεύμα, το καθένα κατά το γένος του, δεν έχουν ωστόσο μέσα τους το Άγιο Πνεύμα.

Αλλά όταν ο Κύριος και Θεός ενεφύσησε στο πρόσωπο του Αδάμ την πνοήν της ζωής, τότε, σύμφωνα με τα λόγια του Μωϋσέως, «εγένετο ο Αδάμ εις ψυχήν ζώσαν» [Γεν. β' 7], δηλαδή, έγινε πλήρως και με κάθε τρόπο όμοιος με το Θεό [= καθ’ ομοίωσιν του Θεού], και αθάνατος σαν Αυτόν [= καθ’ομοίωσιν Αυτου] εις τους αιώνας των αιώνων." 

Είναι ξεκάθαρο ότι ο Άγιος Σεραφείμ του Σάρωφ (περιβαλλόμενος από το Άκτιστο Φως, άρα το είπε θεοπνεύστως), αποκαλύπτει στο μαθητή του Μοτοβίλωφ ότι όσοι λένε ότι το εμφύσημα είναι απλώς η δημιουργία της ψυχής, πλανώνται επειδή έχουν χάσει την απλότητα της Χριστιανικής πίστεως διότι το εμφύσημα (μας λέει) δεν είναι αυτό αλλά η άκτιστη ενέργεια του Αγίου Πνεύματος. Μετά προχωρεί στο να εξηγήσει ότι χωρίς αυτήν την Χάρη του Αγίου Πνεύματος, όσο τέλειος και να είχε δημιουργηθεί ο άνθρωπος, θα ήταν μάταιο -- γιατί τότε δεν θα διέφερε από τα άλλα ζώα, τα οποία και αυτά έχουν σώμα και ψυχή κατά γένος αυτών. Ενώ τώρα που ο Αδάμ έλαβε τη Χάρη του Αγίου Πνεύματος έγινε καθ’ ομοίωσιν του Θεού. ". (Από τη συζήτησή του για το Άγιο Πνεύμα με τον Μοτοβίλωφ).

 

2. Άγ. Νικόδημος ο Αγιορείτης

"Το εμφύσημα λοιπόν επί Θεού η του Αγίου Πνεύματος εστιν ενέργεια. Ώσπερ γαρ ο Σωτήρ ενεφύσησεν εις τα πρόσωπα των Αποστόλων και είπε, λάβετε Πνεύμα Άγιον ούτω το εμφύσημα το θείον ανθρωπίνως ακουόμενον, Πνεύμα εστι το προσκυνητόν και Άγιον". Αγ. Νικοδήμου του Αγιορείτη, Εορτοδρόμιον σελ. 73,74, υποσημ. 1). 

3. Άγιος Βασίλειος

«Ανακαινίζων τον άνθρωπον ο Κύριος, και ην απώλεσε χάριν εκ του εμφυσήματος του Θεού, ταύτην πάλιν αποδιδούς, εμφυσήσας εις το πρόσωπον των μαθητών, τι φησί; “Λάβετε Πνεύμα Άγιον”». (Μ. Βασιλείου PG 32, 140D). «Ενεφύσησε γαρ εις το πρόσωπον αυτου, τουτέστι μοίράν τινα της αυτου Χάριτος εναπέθετο τω ανθρώπω, ίνα τω ομοίως επιγινώσκη το όμοιον» (Δηλαδή του έδωσε Χάρη Αγίου Πνεύματος, για να τον κάνει καθ' ομοίωσιν!) (Μ. Βασιλείου PG 29, 449B).

 

4. Άγιος Συμεών ο Νέος Θεολόγος

 

"Όπως το σώμα μας, είτε ασθενεί είτε όχι, είναι αδύνατον να κινείται ή γενικά να ζει χωρίς ψυχή, έτσι και η ψυχή, είτε αμαρτήσει είτε όχι, χωρίς Άγιο Πνεύμα είναι νεκρή και δεν μπορεί καθόλου να ζήσει την αιώνια ζωή". Είναι προφανές από τα λόγια του αγίου, ότι για να είναι ο Αδάμ "ψυχή ζώσα" και όχι "νεκρή ψυχή", έλαβε το Άγιο Πνεύμα.

 

5. Άγ. Γρηγόριος ο Παλαμάς

 

"Αλλ ενεφύσησεν ούτος και την αρχήν εις το πρόσωπον του πρώτου πλάσματος. Τι δε ενεφύσησε; Πνοήν ζωής. Τι εστι πνοήν ζωής; Ψυχήν ζώσαν. Διδασκέτω σε Παύλος˙ «εγένετο ο πρώτος άνθρωπος εις ψυχήν ζώσαν». Τι δε εστι ζώσαν; Αείζωον, αθάνατον, ταυτόν δ' ειπείν λογικήν - η γαρ αθάνατος λογική – και ου τουτο μόνον, αλλά και κεχαριτωμένην θείως. Τοιαύτη γαρ όντως ζώσα ψυχή... Τουτον τοίνυν ήδη τελών και δεικνύς ως ούτως εκείνος ο και την αρχήν δημιουργήσας δι' εμφυσήματος τοις μαθηταίς εμφυσά και δι' οικείου λόγου φανεροί το δώρημα˙ ουκ αύθις λέγων ψυχήν εντίθημι, αλλά Πνεύμα, και Πνεύμα θείον αύθις τη μεταδόσει των χαρισμάτων την ψυχήν απεργάζομαι". (Γρηγορίου Παλαμά Συγγράμματα, τόμος Α’, Θεσσαλονίκη 1962, σελ. 85). Μας λέει εδώ ο άγιος, ότι ο Κύριος εμφύσησε στους μαθητές άγιο Πνεύμα, όπως και στον Αδάμ, για να δείξει ότι ήταν ο Ίδιος!

 

6. Αναστασίου Σιναΐτη

(πιθανότατα του Αναστασίου Σιναϊτη του Πρεσβυτέρου ή Αλληγοριστή)

"Τω δε ειπείν: "Και ενεφύσησεν εις το πρόσωπον αυτου πνοήν ζωής, και εγένετο ο άνθρωπος εις ψυχήν ζώσαν, ου φανερόν εστιν, ότι του αγίου Πνεύματος την θείαν ενέργειαν εδήλωσε;" (Διάλεξις κατά Ιουδαίων", PG 89,1205C).

 

7. Άγ. Κύριλλος Αλεξανδρείας

 

"Ότι δε δια του Πνεύματος εις εικόνα την θείαν κατεσφραγίζετο, πάλιν αυτός ημάς εδίδαξεν ειπών: "Και ενεφύσησεν εις το πρόσωπον αυτου πνοήν ζωής". Ομού γαρ και ζωήν ενετίθει το Πνεύμα τω πλάσματι, και τους εαυτου χαρακτήρας θεοπρεπώς ενεσήμαινεν".( Αγ. Κυρίλλου Αλεξανδρείας "Ερμηνεία εις το κατά Ιωάννην ευαγγέλιον", PG 73,204D).

--------------------------------------------------------------------------------------

"Την ανθρώπου ποίησιν και την εις το είναι πάροδον εξηγούμενος ο μακάριος Μωσής ειληφέναι τον Θεόν χουν από της γης διισχυρίζεται, και πλάσαι μεν τη παντουργώ δυνάμει το ορώμενον δη τουτο του σώματος σχήμα, εμφυσήται δε εις το πρόσωπον αυτου πνοήν ζωής. ως γενέσθαι τον άνθρωπον εις ψυχήν ζώσαν. Το δοθέν τοιγαρούν εμφύσημα θείον τω πεπλασμένω, ουκ αυτήν είναί φαμεν την ψυχήν (ή γαρ αν άτρεπτος ην, ως εκ τοιαύτης προελθούσα φύσεως), αλλά την του αγίου Πνεύματος μετουσίαν εντεθείσαν εξ αρχής τη ανθρωπεία ψυχή. Πάσα γαρ η τελειότης τους πεποιημένοις δια του Πνεύματος, όθεν και κατ' εικόνα Θεού το τεχνηθέν εποιήθη ζώον, ως δια της μετουσίας του Πνεύματος, προς αυτόν μεμορφωμένον.

Αλλ' όπερ ο μακάριος Μωσής εμπεφυσήσθαι παρά Θεού τω ανθρώπω διισχυρίσατο, τουτο Χριστός ανανεών εν ημίν μετά την εκ νεκρών αναβίωσιν, ενεφύσησε τοις εαυτου μαθηταίς λέγων: "Λάβετε Πνεύμα άγιον", ίνα πάλιν αναμορφωθέντες εις την εξ αρχής εικόνα, σύμμορφοι φαινώμεθα τω πεποιηκότι δια της του Πνεύματος μετοχής." (PG 75, 584D-585A).

-----------------------------------------------------------------

«ενεφύσισε γαρ εις το πρόσωπον αυτου πνοήν ζωής, τουτ' έστι το Πνεύμα του Υιού...

...καθάπερ τινά σφραγίδα της εαυτου φύσεως ενέπηξεν ο Δημιουργός το Πνεύμα το άγιον, τουτ' έστι, την πνοήν της ζωής, δι' ής προς το αρχέτυπον διεπλάττετο κάλλος, απετελείτο δε κατ' εικόνα του κτίσαντος, προς πάσαν ιδέαν αρετης δυνάμει του ενοικισθέντος αυτώ διακρατουμενος Πνεύματος". (Αγ. Κυρίλλου Υπόμνημα εις το κατά Ιωάννην 9: "...PG 74, 277ΒCD).

"Τον άνθρωπον γαρ ούτω κατ' εικόνα και καθ' ομοίωσιν Θεού γενέσθαι φαμέν, καθ' ό και αγαθόν και δίκαιον πέφυκε το ζώον είναι. Επεί δε ου μόνον λογικόν εχρήν είναι και επιτηδείως έχων εις αγαθουργίαν και δικαιοσύνην, αλλά και Πνεύματος αγίου μέτοχον, ίνα λαμπροτέρους έχη τους χαρακτήρας της θείας φύσεω εν αυτώ, ενεφύσησεν αυτώ πνοήν ζωής. Τουτο δε εστι το δι Υιού τη λογική κτίσει χορηγούμενον Πνεύμα, και διαμορφούν αυτήν εις είδος το ανωτάτω, τουτ' εστι, το θείον...

...Ουκούν το ζώον μεν εμψυχώθη αρρήτω δυνάμει Θεού, και εν τη προς αυτόν ομοιώσει γέγονε, καθ' ό πέφυκεν αγαθόν και δίκαιον, και αρετης απάσης είναι δεκτικόν. Ηγιάσθη δε του θείου Πνεύματος αποδεδειγμένον μέτοχον. Ό και δια την αμαρτίαν αποβέβληκεν...

...Επειδάν δε ο Θεός και Πατήρ ανακεφαλαιώσασθαι τα πάντα ηυδόκησεν εν τω Χριστώ, ήγουν εις το αρχαίο αναγαγείν, το αποπτάν ημών και αποφοιτηςαν άγιον Πνεύμα πάλιν ημίν αποκαθιστών, τοις αγίοις αποστόλοις ενεφύσησε τουτο, λέγων: "Λάβετε Πνεύμα άγιον". Ανανέωσις γαρ της αρχαίας εκείνης δωρεάς, και του δοθέντος ημίν εμφυσήματος, το δια Χριστου γέγονεν, αναμορφούν ημάς εις τον πρώτον αγιασμόν, και ανακομίζον την ανθρώπου φύσιν, ως εν απαρχή τοις αγίοις αποστόλοις, εις τον άνωθεν και εν πρώτη κατασκευή δοθέντα ημίν αγιασμόν" (Αγ. Κυρίλλου Κατά ανθρωπομορφιτών, (Αγ. Κυρίλλου Κατά ανθρωπομορφιτών, 2, PG 76, 1080D-1081A).

 

8. Άγ. Ειρηναίος της Λυών

"Ο τέλειος άνθρωπος αποτελείται από την σύμμιξη της ψυχής που λαμβάνει το Πνεύμα του Πατρός, και την πρόσμιξη εκείνης της σαρκικής φύσεως που επλάσθη κατ’ εικόνα του Θεού...

Όταν όμως το Πνεύμα εδώ αναμεμιγμένο με την ψυχή είναι ενωμένο με το εργόχειρο του Θεού, τότε ο άνθρωπος καθίσταται πνευματικός και τέλειος εξ αιτίας της διάχυσης του Αγίου Πνεύματος, και είναι αυτός που φτιάχθηκε κατ’ εικόνα και «καθ’ ομοίωσιν» του Θεού.  Αν όμως το Πνεύμα λείπει από την ψυχή, τότε εκείνος που είναι έτσι, είναι πραγματικά με φύση ζώου, και, έχοντας μείνει σαρκικός, θα είναι ένα ατελές ον, κατέχοντας μεν πράγματι το κατ’ εικόνα (του Θεού) κατά τον σχηματισμό του, αλλά μη έχοντας λάβει το καθ’ ομοίωσιν δια του Πνεύματος, κατ’ αυτόν τον τρόπο το ον αυτό θα είναι ατελές" (Αγ. Ειρηναίου της Λυών: "Κατά Αιρέσεων Ε΄6).

3 σχόλια:

  1. Κυπριανός Χ
    Πλατειάζει άνευ λόγου ο π. Δημήτριος. Δέν αμφισβήτησα τό εμφύσημα Πνεύματος αγίου στόν Αδάμ, ούτε υπαινίχθηκα ειδωλολατρικό δυαλισμό προϋπάρχουσας ψυχής. Αυτά δέν μέ αφορούν καί είναι εκτός θέματος συζήτησης. Το επ' εμοί μείζον ζήτημα αφορά στήν διττή ποίηση / πλάση ανθρώπου. Δηλαδή, στήν ύπαρξη προ-Αδαμιαίων καί τήν συνακόλουθη πληθυσμιακή αύξηση τούτων, σύμφωνα μέ τό "αυξάνεσθε καί πληθύνεσθε". Διότι, "άρσεν καί θήλυ εποίησεν αυτούς". Τού ζήτησα νά απαντήσει στό " ουκ ευρέθη βοηθός όμοιος τώ Αδάμ", καί είπε ότι μέ τήν ποίηση τού κατ' εικόνα δέν υπήρχε κανείς. Έπρεπε νά ακολουθήσει η πλάση, μετά τό είπε, γιά νά γίνει η εμφύσηση ( : εις ψυχήν ζώσαν ) τού χοϊκού προπλάσματος ανθρώπου, έτι υπαρχόντων - έν είδη ζώων - τών προ-Αδαμιαίων. Πρός τί, λοιπόν, όλη αυτή η πολυλογία ; Καί τελευταίο, ουδόλως μέ ενδιαφέρουν Ιεχωβίτες καί άλλοι, μεταξύ τούτων καί οι Δαρβινιστές. Τό πόσο χρονολογεί η Παλαιοντολογία τόν άνθρωπο δέν μέ ενδιαφέρει.
    Κυπριανός Χ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Σας ξαναστέλνω αυτούσιο τον διάλογο για να δούμε ποιός αλλοιώνει τα λόγια.
    Kyprianos Christodoulides -Καλώς γράφεις π. Δημήτριε οτι πρέπει νά ξαναδιβάσουμε τά εδάφια τής Αγίας Γραφής. Φαίνεται, όμως, εσύ δέν τά διάβασες καλώς. Παράδειγμα, ότι γράφεις πως υπήρχαν άνθρωποι καί αποκλείεις τήν αιμομιξία. Τήν οποία, ως πρός τίς συνέπειες, ουδείς γνώριζε ή απαγόρευε. Τί μάς λέει λοιπόν τό β' Κεφάλαιο τής Γενέσεως ; Ιδού : "18 Καὶ εἶπε Κύριος ὁ Θεός· οὐ καλὸν εἶναι τὸν ἄνθρωπον μόνον· ποιήσωμεν αὐτῷ βοηθὸν κατ᾿ αὐτόν. 19 καὶ ἔπλασεν ὁ Θεὸς ἔτι ἐκ τῆς γῆς πάντα τὰ θηρία τοῦ ἀγροῦ καὶ πάντα τὰ πετεινὰ τοῦ οὐρανοῦ καὶ ἤγαγεν αὐτὰ πρὸς τὸν ᾿Αδάμ, ἰδεῖν τί καλέσει αὐτά. καὶ πᾶν ὃ ἐὰν ἐκάλεσεν αὐτὸ ᾿Αδὰμ ψυχὴν ζῶσαν, τοῦτο ὄνομα αὐτῷ. 20 καὶ ἐκάλεσεν ᾿Αδὰμ ὀνόματα πᾶσι τοῖς κτήνεσι καὶ πᾶσι τοῖς πετεινοῖς τοῦ οὐρανοῦ καὶ πᾶσι τοῖς θηρίοις τοῦ ἀγροῦ· τῷ δὲ ᾿Αδὰμ οὐχ εὑρέθη βοηθὸς ὅμοιος αὐτῷ. ". Σημειώνω, "τῷ δὲ ᾿Αδὰμ οὐχ εὑρέθη βοηθὸς ὅμοιος αὐτῷ".
    Άν, λοιπόν, εσύ προτιμάς τά ευρήματα τών ανθρωπολόγων, παλαιοντολόγων, αρχαιολόγων κλπ., δικαίωμά σου. Δέν θά σέ παρακολουθήσω. Λυπάμαι μόνο εκείνους που θά συμφωνήσουν μαζί σου. Διότι, όπως εσύ, βρίσκουν ελκυστική τήν θεωρία τής εξέλιξης (Δαρβίνος) καί τού Big Bang - καλύτερα Bank.
    Fdimitrios Athanassiou Αυτό το κείμενο μιλάει για ΑΙΜΟΜΙΞΙΑ; Μην τρελλαθούμε. ΟΜΟΙΟΣ ΑΥΤΩ ΣΤΟ ΚΑΘ' ΟΜΟΙΩΣΙΝ ΔΕΝ ΒΡΕΘΗΚΕ γιατί προηγουμένως ο ΑΔΑΜ ΈΛΑΒΕ ΤΟ ΑΓΙΟ ΠΝΕΥΜΑ.Ο Αδάμ διέφερε απο τους άλλους ανθρώπους και στον τρόπο της Δημιουργίας και στο ό ο Θεός ενεφύσησε σε αυτό ΠΝΕΥΜΑ ΖΩΗΣ. Η Αγια Γραφή ειναι ξεκαθαρη. Αρχικα γράφει: στο ΠΡΩΤΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ " Γεν. 1,27 καὶ ἐποίησεν ὁ Θεὸς τὸν ἄνθρωπον, κατ᾿ εἰκόνα Θεοῦ ἐποίησεν αὐτόν, ἄρσεν καὶ θῆλυ ἐποίησεν αὐτούς" και στην συνέχεια .ΚΑΙ ΣΤΟ ΔΕΥΤΕΡΟ " Γεν. 2,7 καὶ ἔπλασεν ὁ Θεὸς τὸν ἄνθρωπον, χοῦν ἀπὸ τῆς γῆς, καὶ ἐνεφύσησεν εἰς τὸ πρόσωπον αὐτοῦ πνοὴν ζωῆς, καὶ ἐγένετο ὁ ἄνθρωπος εἰς ψυχὴν ζῶσαν". Ειναι τα ίδια;;;;;;;; Και ποιός σας είπε ότι πιστεύω στην Θεωρία της Εξέλιξης. ΚΑΝΕΤΕ ΤΕΡΑΣΤΙΟ ΛΑΘΟΣ και ΠΑΡΤΕ ΤΟ ΠΙΣΩ. ΠΙΣΤΕΥΩ ΣΤΗΝ ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΤΕΛΕΙΑΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ και όχι σε ΑΙΜΟΜΙΞΙΕΣ και ΔΙΑΣΤΡΟΦΕΣ. Ένας Θεός-Δημιουργός σαν τον ΤΡΙΑΔΙΚΟ ΘΕΟ δεν θα επέτρεπε τέτοια πράγματα.Εσείς απο την αρχή θεωρήσατε την αιμομιξία ως ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΚΗ επειδή το λεει η ΙΑΤΡΙΚΗ. Αν διαβάσετε ενα χιλιαστικό περιοδικό τα ίδια γράφει. Οπότε λυπάμαι με την σειρά μου για όσους συμφωνήσουν με.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

  3. Αυτά γράφεις π. Δημήτριε χωρίς νά καταλαβαίνεις ότι γίνεσαι, ακούσια, φορέας τού filioque (: εκ τού πατρός καί εκ του υιού εκπόρευση αγ. πνεύματος), συναφώς δέ, στήν ουνία καί στήν απόρριψη κτιστών καί ακτίστων ενεργειών τού Θεού. Διχάζεις τήν ποίηση / πλάση καί αφήνεις αιωρούμενο (: εκτός ουσίας τής αγίας Τριάδος) τό πανάγιον Πνεύμα τής ζώσης ψυχής τού ανθρώπου. Η δυαρχία πατρός καί υιού (φιλιόκβε) αναιρεί τήν θεότητα τό ενικόν τής Τριάδος : Είς (ένας) θεός, μία θεότης, κραυγάζει ο Μέγας Αθανάσιος, όχι δύο καί τρείς, συμπληρώνω.

    Τί ήταν αυτό, που είχαν τά προ-Αδαμιαία ζώα - άνθρωποι; Ήταν άνθρωποι πλασθέντες κατ΄εικόνα καί ομοίωση ή δέν ήταν ; Άν δέν ήταν ο θεός έκανε λάθος στήν πρώτη φάση. Δέν έκανε λάθος, δέν έκανε καί τούς προ-Αδαμιαίους. Διότι, αλίμονο σέ όσους ασπάζονται τήν "διφασική" ποίηση χωρίς πνεύμα (πρώτη φάση) καί πλάση μέ πνεύμα (δεύτερη φάση). Καί πάντως, νά είναι η ψυχή ζώσα στήν πρώτη φάση ! Δέν διχάζονται, δέν επιμερίζονται αυτά προκειμένου τού ανθρώπου. Εκτός άν δεχθούμε τό «Νοῦς γάρ ἀποστάς τοῦ Θεοῦ, ἤ κτηνώδης γίνεται ἤ δαιμονιώδης.» τού αγίου Γρηγορίου Παλαμά. Βεβαίως, μπορεί ο ΄Αδης νά βασιλεύει εκείνων, π. Δημήτριε, που συμμερίζονται τών γένος τών προ-Αδαμιαίων βροτών, αλλά δέν αιωνίζει.

    Ο άνθρωπος-έμψυχη ζώσα υπόσταση, έχασε μέ τό προπατορικό αμάρτημα τό αρχαίο κάλλος καί αυτό είναι τό υπαρξιακό του πρόβλημα. Αυτό αναζητά, διότι ποτέ δέν ψάχνεις νά βρείς κάτι, που δέν είχες ποτέ. Η μία Αγία Τριάς, η μία θεότης, ο ένας Θεός, είναι Τριάδα ομοούσιος καί αχώριστος. Αυτό είχαμε, εξηγώ, τήν δυνατότητα νά γίνουμε : κατ΄ εικόνα (Εικόνος) καί καθ΄ ομοίωση. Τό ΄αχώριστος΄ τής ομοουσίου Τριάδος σημαίνει αδιαίρετος καί ασύνθετος. Εσύ πώς τολμάς καί λέγεις : πρώτα η ποίηση (εικόνα), μετά η πλάση (ομοίωση) μέ συνοδό τό εμφύσημα πνεύματος ; Αυτά συμβαίνουν ταυτόχρονα μέ τό «26 καὶ εἶπεν ὁ Θεός· ποιήσωμεν ἄνθρωπον κατ᾿ εἰκόνα ἡμετέραν καὶ καθ᾿ ὁμοίωσιν» (Γένεσις α΄), συμπληρωματικό δέ καί άμα ερμηνευτικό, είναι τό Γένεσις β΄. Τό οποίο διακρίνει ψυχή ψυχών εκ τού ύδατος καί τήν εκ τής γής. Ο άνθρωπος όμως ποιείται, πλάθεται, έρχεται εις ψυχήν ζώσαν από τό ύδωρ, από τό χώμα καί από τό πνεύμα. Παρένθεση, τό ύδωρ βρίσκεται στό κατά Ιωάννην θ΄, όσον δέ αφορά στήν επίκληση ονομάτων εκκλησιαστικών πατέρων, πρός επικύρωση τών γραφομένων μας, άν κάποιος μπορεί νά συγκρατήσει τούς 20 καί πλέον Τόμους τής Πατρολογίας MIGNE, έχει καλώς. Ο γράφων θεωρεί προσφορότερη τήν Φιλοκαλία τών 5 Τόμων. Εκεί εντοπίζεται η συμφωνία πατέρων (consensus patrum) : Στήν συμφωνία τής Αγίας Γραφής

    - Ιωάννου θ΄«6 ταῦτα εἰπὼν ἔπτυσεν χαμαὶ καὶ ἐποίησε πηλὸν ἐκ τοῦ πτύσματος, καὶ ἐπέχρισε τὸν πηλὸν ἐπὶ τοὺς ὀφθαλμοὺς τοῦ τυφλοῦ 7 καὶ εἶπεν αὐτῷ· Ὕπαγε νίψαι εἰς τὴν κολυμβήθραν τοῦ Σιλωάμ, ὃ ἑρμηνεύεται ἀπεσταλμένος. ἀπῆλθεν οὖν καὶ ἐνίψατο, καὶ ἦλθε βλέπων.».

    Ταύτα συγκεφαλαιώνει η εκτός αμαρτίας παρουσία τού εν ανθρώποις φανέντος Κυρίου καί Θεού ημών Χριστού Ιησού. Ένα πρόσωπο, μία υπόσταση - θεία καί ανθρώπινη φύση, εν μιά τή ουσία εξ άκρας συλλήψεως. Μυστήριο απροσπέλαστο στήν πεπερασμένη ανθρώπινη νόηση. Παρένθεση καί τέλος, ο σίελος περιέχει ύδωρ. Όποιος αναζητά τήν γενεαλογία του, καλύτερα νά διαβάσει τό κατά Ματθαίον α΄ καί τό κατά Ιωάννην α΄ Κεφάλαιο.
    1.Υστερόγραφο. Δέν θά σέ ακολουθήσω στό Ιστολόγιο, που γράφεις. Είμαι απαγορευμένη γραφή γιά σένα.
    2. Υστερόγραφο. Καί ένας άλλος, φίλος παρέας που είχα, μέ εγκατέλειψε. Έλυσε τήν απορία μου λέγοντας : «Μέ αυτά που λές, εμείς δέν έχουμε τί νά πούμε». Έχασα καί τήν παρέα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή