Όχι η υπόστασις, ούτε η φύσις αυτού.
΄΄Οἱ παπικοί ταυτίζουν οὐσίαν καί ἐνέργειαν
τοῦ Θεοῦ, ἀλλά καί τόν τρόπον
ἐκπορεύσεως μέ τόν τρόπον ἀποστολῆς τοῦ
Ἁγίου Πνεύματος. «Λατῖνοι δέ τῇ ἐκπορεύσει ταὐτόν ἡγοῦνται τήν ἀποστολήν» (Γρ.
Παλαμᾶ ΕΠΕ 1, σελ 224) καί πάλιν «Ἐντεῦθεν δή πάλιν κατ᾿ αὐτούς, ταῦτά τε εἶναι
καί ἀδιάφορα δείκνυται τοῖς ὑποστατικοῖς τά φυσικά. Εἰ δέ τοῦτο, καί ἡ φύσις
ταῖς ὑποστάσεσι ταὐτόν τε καί ἀδιάφορον» (Γρ. Παλαμᾶ ΕΠΕ 1, σελ.110).
Ὁ Ἀκίνδυνος ἐταύτιζε τήν θείαν χάριν μέ τήν
ὑπόστασιν καί τήν οὐσίαν τοῦ Ἁγίου
Πνεύματος «αὐτό πάντως τό πνεῦμα τό ἅγιον
ἦν ἐπί τήν σάρκα ἐκείνην ἐκχυθεῖσα χάρις,
κατά τόν Ἀκίνδυνον αὐτή ἡ οὐσία καί ἡ
ὑπόστασις τοῦ Ἀγίου Πνεύματος» (Γρ. Παλαμᾶ ΕΠΕ 5, σελ. 306).
Ὁ Βέκκος, τό ἴδιο, «φησί τοιγαροῦν ὁ τά
Λατίνων ἐπεκδικῶν Βέκκος τό τηνικαῦτα, περί
τῆς τοῦ Ἁγίου Πνεύματος ἐκπορεύσεως γράφων,
οὑτωσί κατά λέξιν... ὁ παράκλητος, ἤγουν αὐτή ἡ οὐσία καί ἡ ὑπόστασις τοῦ
Παναγίου Πνεύματος» (Ἑλ. Πατρ. 151, σελ. 916).΄΄
[Το παραπάνω είναι απόσπασμα εκ της
Ποιμαντορικής Εγκυκλίου του Σεβασμιωτάτου Λαρίσης και Τυρνάβου Αμφιλοχίου.]
Συνεπώς,τόσο τα περί συμβολικής όσο και τα
περί εικόνος των τριών Προσώπων της Αγίας Τριάδος [το λεγόμενο ΄΄σύνθρονο΄΄]κατά
τους σύγχρονους σχισματοαιρετικούς ,δεν ανταποκρίνονται στην Ορθόδοξη δογματική
διδασκαλία της Εκκλησίας του Χριστού.
Το Απολυτίκιο των Θεοφανίων χωρίζεται στα βιβλία της εκκλησίας σε δύο ενότητες (προτάσεις):
ΑπάντησηΔιαγραφήἘν Ἰορδάνῃ βαπτιζομένου σου Κύριε, ἡ τῆς Τριάδος ἐφανερώθη προσκύνησις· τοῦ γὰρ Γεννήτορος ἡ φωνὴ προσεμαρτύρει σοι, ἀγαπητόν σε Υἱὸν ὀνομάζουσα, καὶ τὸ Πνεῦμα ἐν εἴδει περιστερᾶς, ἐβεβαίου τοῦ λόγου τὸ ἀσφαλές.
Ὁ ἐπιφανεὶς Χριστὲ ὁ Θεός, καὶ τὸν κόσμον φωτίσας δόξα σοι.
Η πρώτη αναφέρεται στην προσκύνηση της Αγίας Τριάδας και η δεύτερη στη φανέρωση (ΜΟΝΟ) του Χριστού.
Σταύρος