Ἁγιοπατερική ἑρμηνεία καί τεκμηρίωσις τοῦ «δυνάμει» καί «ἐνεργείᾳ» -- Τοῦ Δημητρίου Χατζηνικολάου, Ἀν. Καθηγητοῦ Οἰκονομικῶν τοῦ Παν/μίου Ἰωαννίνων

Διά τό «δυνάμει» καί «ἐνεργείᾳ», βλ. τίς ὑποσημειώσεις τοῦ ἱεροῦ Πηδαλίου, σελ. 5 καί 696, καθώς καί τό βιβλίον «Ἐπιτομή Ἱερῶν Κανόνων» τοῦ Κολλυβᾶ μοναχοῦ Νεοφύτου Καυσοκαλυβίτου (18ος αἰών), Ἐπιμέλεια Ἱερομονάχου Θεοδωρήτου, Ἐκδόσεις «Ἀστήρ», 1999. Εἰς τά κατωτέρω χωρία, μέ «τό πρῶτον πρόσωπον» νοεῖται ἡ Σύνοδος πού ἔχει ἤδη καταδικάσει μίαν συγκεκριμένην καινοτομίαν. Χάριν παραδείγματος, εἰς τήν περίπτωσιν τοῦ νέου ἑορτολογίου, αἱ Σύνοδοι τοῦ 16ου αἰῶνος πού κατεδίκασαν τό «νέον καλεντάριον». Μέ τό «β’ πρόσωπον» νοεῖται ἡ Σύνοδος πού πρέπει νά συγκληθῇ διά νά διεκδικήσῃ τούς ἱερούς Κανόνας, ἤτοι νά καταδικάσῃ τό «γ’ πρόσωπον», ἤτοι τούς καινοτόμους. Ἄς δοῦμε τί λέγουν ἐπί λέξει τά ἐν λόγῳ χωρία.

1. Εἰς τήν ὑποσημείωσιν 2 τοῦ 3ου Ἀποστολικοῦ Κανόνος, ὁ Ἅγιος Νικόδημος Ἁγιορείτης γράφει: «Πρέπει νά ἠξεύρωμεν, ὅτι τά ἐπιτίμια ὁποῦ διορίζουν οἱ Κανόνες, ἤγουν τό, καθαιρείσθω, τό, ἀφοριζέσθω, καί τό, ἀνάθεμα ἔστω. Αὐτά, κατά τήν γραμματικήν τέχνην, εἶναι γ.' προσώπου προστακτικοῦ, μή παρόντος. Εἰς τό ὁποῖον διά νά μεταδοθῇ ἡ προσταγή αὐτή, ἐξ ἀνάγκης χρειάζεται νά ᾖναι β᾿. πρόσωπον παρόν. Τό ἐξηγῶ καλλιώτερα. Οἱ κανόνες προστάζουσι τήν σύνοδον τῶν ζώντων Ἐπισκόπων, νά καθαίρουν τούς ἱερεῖς, ἤ νά ἀφορίζουν, ἤ νά ἀναθεματίζουν τούς λαϊκούς, ὁποῦ παραβαίνουν τούς κανόνας. Ὅμως, ἄν ἡ σύνοδος δέν ἐνεργήσῃ ἐμπράκτως τήν καθαίρεσιν τῶν ἱερέων, ἤ τόν ἀφορισμόν, ἤ ἀναθεματισμόν τῶν λαϊκῶν, οἱ ἱερεῖς αὐτοί καί οἱ λαϊκοί οὔτε καθῃρημένοι εἶναι ἐνεργείᾳ, οὔτε ἀφωρισμένοι ἤ ἀναθεματισμένοι. Ὑπόδικοι ὅμως, ἐδῶ μέν εἰς τήν καθαίρεσιν καί ἀφορισμόν ἤ ἀναθεματισμόν, ἐκεῖ δέ εἰς τήν θείαν δίκην» (ἡ ἔμφασις εἶναι τοῦ γράφοντος).

 

2. Εἰς τήν σελ. 696, ὁ Ἅγιος Νικόδημος ἑρμηνεύων τόν  Ἅγ. Γεννάδιον κατά τῶν Σιμωνιακῶν, γράφει:

«Μερικοί ἱεροκατήγοροι οἱ λέγοντες, ὃτι τώρα δέν εἶναι Ἱερωσύνημέ τό νά χειροτονοῦνται οἱ περισσότεροι μέ ἀργύρια, ἐπιστηρίζονται εἰς τά λόγια ταῦτα τοῦ Ἁγίου, καί λέγουν, ὃτι ὂχι μόνον λέγει ὁ Ἃγιος, καί ἡ περί αὐτόν Σύνοδος, ἂς ᾖναι ἀπόβλητος ὁ τοιοῦτος, παρά τῆς Συνόδου δηλ. διά προστακτικοῦ ρήματος ὁμιλῶν, τό ὁποῖον χωρίς μεσιτείαν τοῦ β΄ προσώπου εἶναι ἀσύστατον κατά τούς γραμμα­τικούς, ἀλλά προσθέτει καί τό, ἀπόβλητος, καί χωρίς νά καθαιρεθῇ δηλαδή ἀπό ἂλλους. Ἀλλά ἀκουσάτωσαν, ὃτι τό μέν ἂς ᾖναι (σ.σ. δηλ. τό «ἔστω»), ἐννοεῖται, ὃτι νά γένῃ ὁ τοιοῦτος ἐνεργείᾳ καί κατά τήν ποινήν ἀπόβλητος παρά τῆς διεκδικούσης Συνόδου τούς θείους Κανόναςτό δέ εἶναι (δηλαδή τό «ἔστιν»), ἐννοεῖται, ὃτι εἶναι ἀπόβλητος δυνάμει καί κατά τήν ἐνοχήν· ἐπειδή, ἂν καί τά δύω ἦσαν ταὐτοσήμαντα, τό ἂς ᾖναι, τί ἐχρειάζετο καί τό εἶναι; ἢ τό εἶναι, τί ἐχρειάζετο καί τό ἂς ᾖναι; καί τό μέν, μέλλοντος, τό δέ, ἐνεστῶτος, καί διά τοῦτο ἐναντία ὂντα ἀλλήλοις; Πλήν ταῦτα λέγοντες, οὐδέ ἐκεῖνο σιωποῦμεν, ὃτι ἀληθῶς φοβερόν εἶναι εἰς τούς ἐπί χρήμασι χειροτονοῦντας καί χειροτονουμένους, τοῦτο ὁποῦ λέ­γει ἐδῶ ὁ Ἃγιος ἀποφαντικῶς καί ὁριστικῶς, ὃτι εἶναι ἀμέσως ἀπόβλητοι οἱ τοιοῦτοι τῆς Ἱερωσύνης» (ἡ ἔμφασις εἶναι τοῦ γράφοντος).

3. Εἰς τό βιβλίον «Ἐπιτομή Ἱερῶν Κανόνων», διαβάζουμε τά ἑξῆς:

«Ἰστέον δέ ὅτι ἡ Ζ' πρός τό τέλει τῆς α' πράξεως, τήν παρά τῶν καθηγητῶν, φησί, τῆς τῶν Μονοθελητῶν αἱρέσεως χειροτονίαν οὐκ ἀπεδοκίμασεν ἡ ΣΤ', ὡς τούς πλείους τῶν συνεδρευόντων, παρ' ἐκείνων ἔχουσα χειροτονημένους. Ὅθεν σκοπεῖν ὅπως συμβιβασθήσεται ταῦτα τῷ τε Ἀποστολικῷ ξη' Κανόνι, ἀπροσδιορίστως τήν παρά τῶν αἱρετικῶν χειροτονίαν ἀποδοκιμάζοντι, καί τῇ πρός Νικοπολίτας ἐπιστολῇ τοῦ Μ. Βασιλείου ... Τούς γάρ τῆς Δ' προέδρους, Ἀνατόλιόν φημι Κων/λεως καί Μάξιμον Ἀντιοχείας, ὁ Ἀλεξανδρείας μονοφυσίτης Διόσκουρος ἦν χειροτονήσας, μήπω συνοδικῶς παρ' αὐτῶν τούτων ἐληλεγμένος αἱρετικός. Ὁμοίως δέ καί τῶν ἐν τῇ ΣΤ' συνεδρευόντων οἱ παρά τῶν μονοθελητῶν, Σεργίου, Πύρρου, Πέτρου καί Παύλου χειροτονηθέντες, μετά τήν παρ' αὐτῶν χειροτονίαν συνελθόντες, ἤλεγξαν καί ἀνεθεμάτισαν αὐτούς ὡς αἱρετικούς ... Οὐ μήν ἀλλά καί ἡ Ζ' τήν τῶν συνοδικῶς ἀνεξελέγκτων αἱρετικῶν χειροτονίαν ἐδέξατο ... Ἀλλ' οὐδέ τόν ἐν τῇ Β' προεδρεύσαντα Μελέτιον Ἀντιοχείας τόν πάνυ οἱ Ἀρειανοί ἐχειροτόνησαν. Οὐ γάρ ἀνεχειροτονήθη ὁ Μελέτιος» (σελ. 63-64, ἡ ἔμφασις τοῦ γράφοντος).

Καί περαιτέρω: «Μηδένα δέ τῶν κατηγορουμένων καθαιρεῖσθαι πρό δίκης ἀπόντα ἄνευ τριττῆς προσκλήσεως, ἀλλά γράμμασιν δυοῖν ὁμοταγέσιν εἰς ἀπολογίαν τῶν ἐφ' οἷς ἐνάγεται, ἐγκαλούμενος, ἐν δικαστηρίῳ προσκαλεῖσθαι ... Τῶν γάρ ἐπί τρίτου προστακτικῶν πρόσταξιν ἀπόντος προσώπου δηλούντων, δεύτερον ἐξ ἀνάγκης παραληπτέον εἰς μετάδοσιν τῆς προστάξεως. Δευτέρου δέ μή παραληφθέντος, ἀσύστατος ἄν εἴη ἡ ἐπί τρίτου πρόσταξις ... Τά τοίνυν ἱερά διατάγματα, ἔχουσι μέν τό κῦρος ἀπαρεγχείρητον, οὔ γε μήν αὐτόθεν τε καί ἀμέσως, ἀλλ' ἐπειδή τρίτοις εἰσίν ἐγκελευόμενα, διά τοῦτο χρεία τῆς τοῦ β' παραδοχῆς, ἵνα μεταδῷ, εἴτ' οὖν ἐνεργήσῃ τοῖς τρίτοις τήν ἐκ τοῦ πρώτου πρόσταξιν, ἔστ' ἄν δέ τό δεύτερον μή ἐνεργήσῃ ἐπί τοῦ τρίτου τό παρά τοῦ πρώτου πρόσταγμα, οὐκ ἐνέχεται ἐνεργείᾳ τό τρίτον τῇ τοῦ πρώτου ἐγκελεύσει, εἴτ' οὖν ποινῇ ... τά προστακτικά μέλλοντος οὐκ ἐνεστῶτος ἔχει σημασίαν... Οὕτως οὖν καί τῶν ὑπευθύνων ἱερέων οἱ μή κανονικῶς καθῃρημένοι, πρό δίκης λέγω, ἀκαθαίρετοι τέως εἰσί τῇ τοῦ πράγματος φύσει ... Πῶς δέ καί τούς ἀμέσως, ὡς τῶν ἱεροκατηγὀρων λῆρος, ἐκ τοῦ ιζ' καί ιη' ἀποστ. Κανόνος καθῃρημένους, ἡ Πενθέκτη ἐν τῷ γ', ἐνεργούς οὐδέν ἦττον ἤ πρότερον εἶναι διωρίσατο; ... Ὅτι δέ μή διεκδικούμενοι ἀργοῦσιν οἱ νόμοι, δηλοῖ καί ὁ θεῖος Χρυσόστομος ...» (Κεφ. ΙΒ', ΠΕΡΙ ΤΟΥ ΔΥΝΑΜΕΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΤΩΝ ΙΕΡΩΝ ΚΑΝΟΝΩΝ, σελ. 167-170, ἡ ἔμφασις τοῦ γράφοντος). 

5 σχόλια:

  1. Αφού ο Άγιος γράφει για αυτόματη καθαίρεση του παραβάτη κληρικού. Άρα κάνει λάθος ο Άγιος Νικόδημος και ο κ.Δημήτριος που τον ακολουθεί.
    Και ένα δεύτερο, δεν υπάρχουν δυνάμει σχίσματα και αιρέσεις. Αυτά είναι αστεία πράγματα. Θα ξεχάσουμε και την ελληνική γλώσσα. Ας ανατρέξει ο αναγνώστης στον ορισμό του σχίσματος από τους Άγιους (π.χ. ο Μέγας Βασίλειος).Μόνο τότε θα καταλάβει την απάτη αυτού του κειμένου.Ο Άγιος Νικόδημος μιλάει για παραβάτες των Ιερών Κανώνων (δεν μιλάει για αιρετικούς και σχισνατικούς). Δεν είναι ωραίο πράγμα να διαστρέφουμε τους Αγίους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. @ 29 Ιανουαρίου 2022 - 4:19 μ.μ.

    Ἐσύ, κ. Ν.Τ., ὡς συνήθως, γράφεις χωρίς νά καταλαβαίνῃς περί τίνος πρόκειται, κατά τό γνωστόν «ἀπό τήν πόλιν ἔρχομαι καί στήν κορφήν κανέλλα, καί βάζω τό καπέλλον μου νά μήν βραχῇ ἡ ὀμπρέλλα», ὅπως σοῦ ἔγραψα τίς προάλλες! Χάριν παραδείγματος, ποῦ ἀκριβῶς ὁ Ἅγιος Νικόδημος ὁμιλεῖ γιά «αὐτόματον καθαίρεσιν»; Ἐνῷ, λοιπόν, δέν κατάλαβες ἀπολύτως τίποτε ἀπό τό κείμενον τῆς ἀναρτήσεως, οὔτε βεβαίως ἤλεγξες τά Πρακτικά τῶν Οἰκ. Συνόδων γιά νά ἐπιβεβαιώσῃς ἤ νά διαψεύσῃς αὐτά πού γράφει ὁ Νεόφυτος, χαρακτηρίζεις τό κείμενον ὡς «ἀπάτην» καί «ἀστεῖα πράγματα» τό «δυνάμει καί ἐνεργείᾳ»! Τώρα, τό ποῖος γράφει ὀρθοδόξως καί ποῖος ἀπατηλῶς καί ἀνοήτως εἶναι νομίζω εὔκολον νά διακρίνῃ ὁ ἀναγνώστης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τα έχεις μπερδέψει τα πράγματα.Εγω μιλάω για τον Άγιο Γεννάδιο και εσύ κάνεις πως δεν καταλαβαίνεις(ή διαστρέφεις τα λόγια μου από αφέλεια).Τι λέει ο Άγιος Γεννάδιος στον Ιερό Κανόνα;Λέει ότι οι παραβάτες κληρικοί(Σιμωνιακοί)γίνονται απευθείας λαϊκοί,χωρίς κάποιος να τους καθαιρέσει.Δηλαδή ο Άγιος(Γεννάδιος)μας μιλάει για αυτόματη καθαίρεση των Σιμωνιακών.Αλλά κάποιοι θέλουν να καταργήσουν τους Ιερούς Κανόνες(σαν τον Βαρθολομαίο)και ακολουθούν τα λάθη του Αγίου Νικοδήμου.Αλλά και ο ίδιος ο Άγιος Νικόδημος,σε άλλο σημείο του Πηδαλίου λέει τα ακριβώς αντίθετα και υποστηρίζει την αυτόματη απώλεια της Θείας Χάρης.
      Να το πω ξανά,γιατί μπορεί να μας διαβάζουν και μικρά παιδιά.
      Ο Άγιος Γεννάδιος(σε Ιερό Κανόνα της Εκκλησίας)μας λέει ότι ο κληρικός που έχει πέσει στην αίρεση της Σιμωνίας,αυτομάτως χάνει την Ιεροσύνη του(χωρίς να τον καθαιρέσει κάποιος Επίσκοπος).Κάποιοι κατηγορούν τον Άγιο Γεννάδιο και λένε τα αντίθετα.
      Επαναλαμβάνω για το δεύτερο.Ο Άγιος Νικόδημος μιλάει για παραβάσεις Ιερών Κανόνων,δεν μιλάει για δυνάμει και ενεργεία αιρετικούς(δεν υπάρχουν "δυνάμει" σχισματικοί.Αυτός που διακόπτει την εκκλησιαστική κοινωνία από την Σύνοδό του ή τον Επίσκοπό του(χωρίς να υπάρχει αίρεση η αδικία), αυτομάτως κάνει σχίσμα και είναι εκτός Εκκλησίας(και ένας Αγιος άνθρωπος,πιστεύει ότι το σχίσμα δεν συγχωρείτε ούτε με το μαρτύριο). Δεν τον βγάζει κάποια Σύνοδος από την Εκκλησία,αλλά από μόνος του βγάζει τον εαυτό του από Αυτήν.Τα γράφει ο Άγιος Νικόδημος στο Πηδάλιο,αλλά τον διαβάζει κανείς;

      Διαγραφή
  3. Έχει καταδικαστεί από τις Πανορθόδοξες Συνόδους του 16ου αιώνος το Νέο Ημερολόγιο και έχουν αναθεματιστεί όσοι το εφαρμόσουν και το ακολουθήσουν.

    Μ.Φώτιος΄΄...Και δεν αποφανθήκαμε στηριζόμενοι στις δικές μας κρίσεις. Φέραμε στο φως και εκθέσαμε πάλι σε όλους την ορισμένη από τις μέχρι τώρα Συνόδους και τους αποστολικούς θεσμούς καταδίκη…΄΄

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. @ 31 Ιανουαρίου 2022 - 5:22 μ.μ. Γράφεις: «Ο Άγιος Γεννάδιος(σε Ιερό Κανόνα της Εκκλησίας)μας λέει ότι ο κληρικός που έχει πέσει στην αίρεση της Σιμωνίας,αυτομάτως χάνει την Ιεροσύνη του(χωρίς να τον καθαιρέσει κάποιος Επίσκοπος)».

    Ἐπειδή εἶμαι βέβαιος ὅτι εἶναι ἐσφαλμένα αὐτά πού γράφεις, καθότι, ἐξ ὅσων ἐνθυμοῦμαι, δέν ἔχεις γράψει τίποτε τό ὀρθόν μέχρι τώρα, πρέπει νά γράψῃς ποῖος εἶναι καί τί ἀκριβῶς λέγει ὁ Κανών πού ἐπικαλεῖσαι. Πάντως, εἰς τήν ὑποσημείωσιν 6 τῆς σελ. 696 τοῦ Πηδαλίου, ὁ μέγας Λόγιος καί Ἅγιος Νικόδημος Ἁγιορείτης, πού ἐσύ μέ εὐκολίαν γράφεις ὅτι δῆθεν σφάλλει, ἑρμηνεύων τήν Ἐπιστολήν τοῦ Ἁγίου Γενναδίου, γράφει τά ἀντίθετα μέ αὐτά πού γράφεις ἐσύ, δηλαδή ὅτι εἶναι ἱεροκατήγοροι ὅσοι λέγουν ὅτι δέν ἔχουν ἱερωσύνην ὅσοι ἐχειροτονήθησαν σιμωνιακῶς, καί ὅτι ὁ Ἅγιος Γεννάδιος οὐδέποτε εἶπε ἤ ἔγραψε κάτι τέτοιο, ἀλλ' ἔγραψε ὅτι οἱ τοιοῦτοι ἄς εἶναι ἀπόβλητοι, τοὐτέστιν καθαιτέοι, ὄχι βεβαίως «αὐτομάτως καθῃρημένοι», ὅπως διατείνονται ὅσοι δέν γνωρίζουν τήν Ἑλληνικήν γλῶσσαν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή