Ἡ δουλικότης τῆς «Ὀρθοδόξου» Ἡγεσίας ὁδηγεῖ ἀναποτρέπτως εἰς τὴν ἅλωσιν τῆς Ὀρθοδοξίας
Μετὰ τὸ τραγικὸ σχίσμα τοῦ 1054 δὲν θὰ παύση, δυστυχῶς, ἡ Παποσύνη νὰ ἐπιβουλεύεται τὴν Ὀρθόδοξη Ἀνατολὴ μὲ ὅλα τὰ δυνατὰ μέσα. Ἕνα ἀπὸ αὐτὰ θὰ εἶναι ἀπὸ τὸ 1215/ 1254 ἡ Οὐνία. Στὴν ἴδια κατεύθυνση κινήθηκαν καὶ οἱ Σταυροφορίες ἀπὸ τὸ 1095, ὡς συνάγεται ἀπὸ τὸ κλασικὸ συναφὲς ἔργο τοῦ ἀειμνήστου ἱστορικοῦ - βυζαντινολόγου ἐπιφανοῦς - Στῆβεν Ράνσιμαν (τρίτομο ἔργο του, 1951 - 1954). Τὸ μίσος τοῦ Παπισμοῦ - καὶ γενικότερα τοῦ δυτικοῦ χριστιανικοῦ κόσμου κατὰ τῆς Ὀρθόδοξης Ἑλληνικότητας κορυφώθηκε μὲ τὴν Δ´ Σταυροφορία (1204). Ἂν λοιπόν ἡ 29η Μαΐου εἶναι ἡμέρα πένθους γιὰ τὸν Ἑλληνισμό, διότι φέρνει στὴ μνήμη μας τὴν ἅλωση τῆς Πόλης ἀπὸ τοὺς Ὀθωμανοὺς τὸ 1453, ἄλλο τόσο ἀποφρὰς εἶναι γιὰ τὸ Γένος μας καὶ ἡ 13η Ἀπριλίου, διότι κατ᾿ αὐτὴν ἔπεσε ἡ Πόλη τὸ 1204 στοὺς Φράγκους. Τὸ δεύτερο γεγονὸς δὲν ὑστερεῖ καθόλου σὲ σημασία καὶ συνέπειες ἔναντι τοῦ πρώτου. Αὐτὴ εἶναι σήμερα ἡ κοινὴ διαπίστωση τῆς ἱστορικῆς ἔρευνας. Ἀπὸ τὸ 1204 ἡ Πόλη, καὶ σύνολη ἡ Αὐτοκρατορία τῆς Νέας Ῥώμης, δὲν μπόρεσε νὰ ξαναβρεῖ τὴν πρώτη της δύναμη. Τὸ φραγκικὸ χτύπημα ἐναντίον της ἦταν τόσο δυνατό, ποὺ ἔκτοτε ἡ Κωνσταντινούπολη ἦταν «μία πόλη καταδικασμένη νὰ χαθεῖ» (Ἑλ. Ἀρβελέρ). Ἀξίζει, συνεπῶς, μία θεώρηση τοῦ γεγονότος αὐτοῦ ἔστω καὶ στὰ περιορισμένα ὅρια ἑνὸς ἄρθρου μέ τήν συμπλήρωση μάλιστα 811 ἐτῶν ἐφέτος.
1. Στὶς 13 Ἀπριλίου 1204, ἔπειτα ἀπὸ μία πεισματικὴ καὶ
μακρόχρονη πολιορκία, κατελάμβαναν οἱ Φραγκολατίνοι Σταυροφόροι τὴν Κωνσταντινούπολη.
Ἡ χριστιανικὴ αὐτοκρατορία τῆς Ῥωμανίας/Βυζαντίου ἔσβηνε κάτω ἀπὸ τὸ θανάσιμο
πλῆγμα τῆς φραγκικῆς Δύσεως. Τὸ γεγονὸς αὐτὸ ἦταν σημαντικότατο πρός δύο
κατευθύνσεις: α) ἐσωτερικά, διότι σφράγισε καθοριστικὰ τὴν περαιτέρω πορεία τῆς
αὐτοκρατορίας, καὶ β) ἐξωτερικά, διότι καθόρισε ἐπίσης τελεσίδικα τὶς σχέσεις μὲ
τὴν Δύση, ἀλλὰ καὶ μὲ τὴν ἀνερχόμενη δύναμη τῶν Ὀθωμανῶν. Ἡ τραγικὴ ἱστορικὴ ἐπιλογὴ
τοῦ Ῥωμαίικου, ποὺ ἐκφράζεται μὲ τὸν γνωστὸ ἐκεῖνο λόγο «κρειττότερον (…)
φακιόλιον (…) Τούρκων ἢ καλύπτρα λατινική», ὑποστασιώνεται στὰ 1204, ὅταν πλέον
ἀποκαλύπτονται ἀδιάστατα οἱ διαθέσεις τῆς Φραγκιᾶς ἔναντι τῆς Ῥωμαίικης Ἀνατολῆς.
Ἀπὸ τὸ 1095 ἀρχίζουν οἱ σταυροφορίες, ἐκστρατεῖες δηλαδὴ τοῦ Χριστιανικοῦ
κόσμου τῆς Εὐρώπης, μὲ σκοπό, κατὰ τὶς ἐπιφανειακὲς διακηρύξεις, τὴν ἀπελευθέρωση
καὶ ὑπεράσπιση τῶν Ἁγίων Τόπων. Στὶς ἐπιχειρήσεις αὐτές, ποὺ κράτησαν ὡς τὸν
15ο αἰώνα, πρωτοστατοῦσαν οἱ ἑκάστοτε Πάπες, διότι ἦσαν «ἱεροὶ πόλεμοι» κατὰ τῶν
ἀπίστων. Βέβαια, ἡ ἔρευνα ἔχει ἐπισημάνει στὶς ἐκστρατεῖες αὐτὲς καὶ ταπεινὰ ἐλατήρια,
λ.χ. τυχοδιωκτισμό, δίψα πλουτισμοῦ κ.ἄ. Εἶναι ὅμως σήμερα πέρα ἀπὸ κάθε ἀμφιβολία
ὅτι οἱ σταυροφορίες κύριο σκοπὸ εἶχαν τὴν φραγκικὴ κυριαρχία στὴν Ὀρθόδοξη Ἀνατολὴ
καί, τελικά, τὴ διάλυση τῆς Ὀρθοδόξου Αὐτοκρατορίας τῆς Νέας Ῥώμης, ποὺ ἦταν τὸ
ἐμπόδιο στὸν ἐπεκτατισμὸ καὶ τὰ μονοκρατορικὰ σχέδια τῆς μετακαρλομάγνειας
Φραγκοσύνης. Τὸ 1204, ἡ ἅλωση τῆς Πόλης ἀπὸ τοὺς Φράγκους, ἡ διάλυση τῆς
«Βυζαντινῆς Αὐτοκρατορίας» καὶ ἡ ἐπακολουθήσασα Φραγκοκρατία ἐπιβεβαιώνουν τὴν ἐκτίμηση
αὐτή.
2. Τὰ γεγονότα τοῦ 1204 συνδέονται μὲ τὴν Δ´ σταυροφορία.
Ἡ σχετικὴ βούληση γι᾿ αὐτὴν ἐκφράσθηκε τὸ 1199 μὲ τὴν εὐλογία τοῦ πάπα Ἰννοκεντίου
Γ´ (1198-1216), «πνευματικοῦ πατέρα» τῶν δύο βασικῶν ἐπεκτατικῶν μέσων τῆς
φραγκοπαπικῆς ἐξουσίας, τῆς «Ἱερᾶς Ἐξετάσεως» (Inquisitio) καὶ τῆς
Οὐνίας (ὡς ἰδέας). Συνεργάτης αὐτόκλητος παρουσιάσθηκε ὁ δόγης (δούκας) τῆς
Βενετίας Δάνδολος μὲ τὸ στόλο του. Σπουδαῖο ἱστορικὸ πρόβλημα εἶναι ἡ ἐκτροπὴ τῆς
Δ´ σταυροφορίας ἀπὸ τοὺς Ἁγίους Τόπους πρὸς τὴν Κωνσταντινούπολη. Ἦταν σκοπὸς ἀνομολόγητος
ἢ τραγικὴ σύμπτωση; Ἡ πλειονότητα τῶν ἱστορικῶν, καὶ μάλιστα τῶν ἀδέσμευτων,
δέχεται τὸ πρῶτο. Ἐπρόκειτο γιὰ καλὰ ὀργανωμένο σχέδιο, ποὺ ἀποσκοποῦσε στὸ νὰ
δοθεῖ ἰσχυρὸ κτύπημα στὴν Ὀρθόδοξη Αὐτοκρατορία, ποὺ περνοῦσε περίοδο κάμψεως λόγῳ
τῆς ἐντάσεως τοῦ τουρκικοῦ κινδύνου. Κατὰ τὰ δυτικὰ χρονικά, μάλιστα, κάποιοι
λατίνοι ἄρχοντες ἀρνήθηκαν νὰ συμμετάσχουν, ὅταν ἔμαθαν τὴν ἀλλαγὴ τοῦ σκοποῦ τῆς
σταυροφορίας. Οἱ περισσότεροι ὅμως συμβιβάσθηκαν ἀπὸ οἰκονομικὴ βουλιμία. Ἔμειναν
κυρίως οἱ «μυημένοι» στὴ συνωμοσία κατὰ τῆς Νέας Ρώμης κάτω ἀπὸ τὴν «πνευματικὴ»
ἡγεσία τοῦ Πάπα καὶ τὴν στρατιωτικὴ τοῦ Δόγη, ποὺ μετέβαλε τὴν Βενετία σὲ
θαλασσοκράτειρα δύναμη μὲ τὴν ἐκμηδένιση τοῦ «Βυζαντίου». Ὁ βενετικὸς στόλος
μετέφερε στὴν Προποντίδα ἄγριες μάζες Φλαμανδῶν, Φράγκων, Γερμανῶν - τὰ
χειρότερα στρώματα τῆς δυτικῆς κοινωνίας, κακοποιούς, ἐγκληματίες,
καιροσκόπους. Ἡ ἀμοιβὴ τοῦ Δόγη: ἡ μισὴ λεία ἀπὸ τή λεηλασία τῆς πλουσιότερης
πρωτεύουσας τοῦ τότε κόσμου.
3. Βέβαια, τὰ φραγκοπαπικὰ σχέδια διευκολύνθηκαν ἀπὸ τὴν ἐσωτερικὴ
ἀρρυθμία τῆς Ἀνατολικῆς Αὐτοκρατορίας. Ἀπὸ τὸν ια´ αἰώνα ἄρχισε προοδευτικὰ ἡ
παρακμή της. Τὸ 1071 στὸ Ματζικὲρτ ὁ «βυζαντινὸς» στρατὸς δέχθηκε μεγάλη ἧττα ἀπὸ
τοὺς Σελτζούκους Τούρκους, μὲ συνέπεια τὴν ἀπώλεια μεγάλου τμήματος τῆς Μ. Ἀσίας.
Παράλληλα (1071) χάθηκε τὸ τελευταῖο ἔρεισμα τῆς Κωνσταντινουπόλεως στὴν Ἰταλία,
ἡ Βάρις (Bari),
πέφτοντας στὰ χέρια τῶν Νορμανδοφράγκων. Οἱ ἀνορθωτικὲς προσπάθειες τῶν Κομνηνῶν
δὲν εἶχαν σημαντικὰ ἀποτελέσματα καὶ τὸ κράτος ὑποχωρεῖ σταδιακὰ στὴν οἰκονομικὴ
ἰσχὺ τῶν ἰταλικῶν πόλεων. Ἡ αὐτοκρατορία παραχωρεῖ σημαντικὰ προνόμια στὴ
Βενετία, Πίζα καὶ Γένουα μὲ ἀντάλλαγμα στρατιωτικὴ βοήθεια. Τὸ ἀποτέλεσμα ὅμως ἦταν
νὰ δημιουργηθοῦν ἀκμαῖες δυτικὲς παροικίες στὴν Ἀνατολή, μεταβάλλοντας τὸ ἔδαφος
τῆς αὐτοκρατορίας σὲ δικό τους ἐμπορικὸ χῶρο. Οἱ Ἰταλοφράγκοι ἑδραιώθηκαν στὴν Ἀνατολὴ
καὶ ἐνίσχυσαν τίς ἁρπακτικές διαθέσεις τῆς εὐρύτερης φραγκικῆς οἰκογένειας. Ἀλλὰ
καὶ τὸ κοινωνικὸ κλίμα τῆς Κωνσταντινουπόλεως ἦταν τὴν ἐποχὴ αὐτὴ ἀρκετὰ ἀντίξοο.
Ἡ Πόλη ἔχει πιὰ ἀπομονωθεῖ καὶ ἀναπτύσσονταν φυγόκεντρες τάσεις λόγῳ τῆς
δυσαρέσκειας τῶν ἐπαρχιῶν. Διοίκηση καὶ πολίτες συναγωνίζονται μεταξύ τους σὲ
διαφθορά. Οἱ φορολογίες εἶναι δυσβάστακτες καὶ βαρύνουν τοὺς πολίτες τῶν ἐπαρχιῶν.
Ἡ κεντρικὴ ἐξουσία ἀμφισβητεῖται καὶ σημειώνονται ἐπαναστατικὰ κινήματα. Ἡ φήμη
γιὰ τὴν μυθώδη πολυτέλεια τῆς Πόλης καὶ τῶν κατοίκων της εἶχε δια- δοθεῖ καὶ στὴ
Δύση μὲ εὔλογες συνέπειες. Τὰ ἀμύθητα πλούτη τῆς Κωνσταντινουπόλεως ἔτρεφαν τὴν
φαντασία τῶν πολλῶν καὶ διευκόλυναν τὰ ἐπεκτατικὰ σχέδια τῶν λίγων, τῆς φραγκικῆς
ἡγεσίας. Βέβαια, οἱ ἀνύποπτοι ἐπαρχιῶτες τῆς αὐτοκρατορίας εἶδαν στὴν ἀρχὴ ὡς
θεία τιμωρία τὴν καταστροφὴ τῆς Κωνσταντινουπόλεως ἀπὸ τοὺς Φράγκους, ὁ δὲ ὄχλος
της ἔλαβε μέρος στὴ λεηλασία. Ἀργότερα ὅμως θὰ συνειδητοποιηθοῦν οἱ σκοποὶ τῶν
Φράγκων καὶ θὰ ἐκτιμηθοῦν σωστὰ τὰ γεγονότα.
4. Ἡ ὀργάνωση τῆς σταυροφορίας ἄρχισε τὸ 1201. Σημαντικοὶ
φράγκοι φεουδάρχες δήλωσαν συμμετοχή. Ἡ συγκέντρωση τοῦ στρατοῦ ἔγινε τὸν Ἰούνιο
τοῦ 1202 στὴ Βενετία. Τὸ Νοέμβριο τοῦ 1202 καταλήφθηκε γιὰ λογαριασμὸ τῶν Βενετῶν
ἡ δαλματικὴ πόλη Ζάρα, ποὺ εἶχε ἀποστατήσει καὶ ὑπαχθεῖ στὸ βασίλειο τῆς Οὑγγαρίας.
Οἱ δυναστικὲς ἔριδες στὴν Κωνσταντινούπολη («Ἄγγελοι») διευκόλυναν - ὡς συνήθως
- τὰ δυτικὰ σχέδια. Οἱ σταυροφόροι στὶς 24.5.1203 ξεκίνησαν ἀπὸ τὴν Ζάρα καὶ
μέσῳ Κερκύρας κατευθύνθηκαν γιὰ τὴν Κωνσταντινούπολη. Ἡ θέα τῆς πόλεως τοὺς ἄφησε
κατάπληκτους. «Δὲν μποροῦσαν νὰ φαντασθοῦν πῶς ὑπῆρχε στὸν κόσμο τόσο ἰσχυρὴ πόλη»-σημειώνει
ὁ Γ. Βιλλεαρδουίνος στὴν ἱστορία του. Στὶς 6 Ἰουλίου ἄρχισε ἡ πρώτη πολιορκία,
μὲ λεηλασίες στὰ προάστια καὶ τὶς ἀκτὲς τῆς Προποντίδας. Προσπάθεια τῶν
πολιορκουμένων, τὴν νύκτα τῆς Πρωτοχρονιᾶς τοῦ 1204, νὰ πυρπολήσουν τὸν ἐχθρικὸ
στόλο, ἀπέτυχε. Ἐπεκράτησε τότε ἀναρχία. Στὶς 25 Ἰανουαρίου ὁ λαὸς ἀνεκήρυξε αὐτοκράτορα
τὸν Νικόλαο Καναβό, ἐνῶ ὁ αὐτοκράτορας Ἀλέξιος Δ´ συνελήφθη καὶ ἐκτελέστηκε
(8.2.1204). Νέος αὐτοκράτορας ἐκλέχθηκε ὁ Ἀλέξιος Ε´ ὁ Μούρτζουφλος. Μάταια
προσπάθησε νὰ ὀργανώσει τὴν ἄμυνα καὶ νὰ περιορίσει τὶς λεηλασίες. Οἱ
σταυροφόροι ἤδη τὸ Μάρτιο τοῦ 1204 εἶχαν ὑπογράψει συνθήκη γιὰ τὴν τύχη τῆς αὐτοκρατορίας
μετὰ τὴν πτώση τῆς πρωτεύουσας. Βασικὲς ἀποφάσεις: θὰ ἐκλεγόταν λατίνος αὐτοκράτορας
καὶ λατίνος πατριάρχης. Ἔτσι φάνηκαν καὶ οἱ ἀληθινοὶ σκοποὶ τῆς ἐκστρατείας. Ἐπίσης
καθορίσθηκε ὁ τρόπος διανομῆς τῆς λείας καὶ τῶν ἐδαφῶν τῆς αὐτοκρατορίας. Ἡ
μεγάλη ἐπίθεση κατὰ τοῦ θαλασσίου τείχους ἔγινε στὶς 9 Ἀπριλίου. Ἡ τελικὴ ὅμως ἐπίθεση
ἔλαβε χώρα στὶς 12 καὶ ξημερώνοντας 13 ἔπεσε ἡ Πόλη. Ἡ ἡγεσία εἶχε ἤδη διαλυθεῖ.
Αὐτοκράτωρ καὶ εὐγενεῖς ἐγκατέλειψαν τὴν πόλη καὶ μόνο οἱ κληρικοὶ ἔμειναν, γιὰ
νὰ προϋπαντήσουν τοὺς σταυροφόρους καὶ νὰ τοὺς δηλώσουν τὴν ὑποταγὴ τῆς
Βασιλεύουσας. Ὁ λαὸς πίστευε στὰ χριστιανικὰ αἰσθήματα τῶν νικητῶν, ἀλλὰ
διαψεύσθηκε οἰκτρά.
5. Ἡ συμπεριφορὰ τῶν σταυροφόρων ἀπεκάλυψε στοὺς ἀνατολικοὺς
τὴν φραγκικὴ Δύση, ἑκατὸν πενήντα χρόνια μετὰ τὸ ἐκκλησιαστικὸ σχίσμα. Ἔγιναν ἀπὸ
τοὺς Φράγκους ἀκατονόμαστες πράξεις ἀγριότητας καὶ θηριωδίας. Φόνευαν ἀδιάκριτα
γέροντες, γυναῖκες καὶ παιδιά. Λεηλατοῦν καὶ διαρπάζουν τὸν πλοῦτο τῆς
«βασίλισσας τῶν πόλεων τοῦ κόσμου». Στὴ διανομὴ τῶν λαφύρων μετέσχε, κατὰ συμφωνία
καὶ ὁ Πάπας. Τὸ χειρότερο: πυρπόλησαν τὸ μεγαλύτερο μέρος τῆς Πόλης καὶ ἐξανδραπόδισαν
ἕνα τμῆμα τοῦ πληθυσμοῦ της. Σ᾿ αὐτὰ πρέπει νὰ προστεθοῦν οἱ βιασμοὶ τῶν γυναικῶν
καὶ τὰ ἄλλα κακουργήματα. Μόνο τὴν πρώτη μέρα φονεύθηκαν 7.000 κάτοικοι τῆς
Πόλης. Ἰδιαιτέρως δὲ στόχος τῆς θηριωδίας ἦταν ὁ Κλῆρος. Ἐπίσκοποι καὶ ἄλλοι
κληρικοὶ ὑπέστησαν φοβερὰ βασανιστήρια καὶ κατασφάζονταν μὲ πρωτοφανῆ μανία. Ὁ
Πατριάρχης μόλις μπόρεσε ξυπόλητος καὶ γυμνὸς νὰ περάσει στὴν ἀπέναντι ἀκτή. Ἡ
Κωνσταντινούπολη ἀπογυμνώθηκε ἀπὸ τοὺς θησαυρούς της. Ἐσυλήθηκαν οἱ ναοὶ καὶ αὐτὴ
ἡ Ἁγία Σοφία, μάλιστα μέσα σὲ σκηνὲς φρίκης. Στὴ λεηλασία πρωτοστατοῦσε ὁ
λατινικὸς κλῆρος. Κανεὶς δὲν φανταζόταν ὅτι ἡ Πόλη θὰ ἔκρυβε τόσο ἀνεκτίμητους
θησαυρούς. Ἐπὶ πολλὰ χρόνια τὰ δυτικὰ πλοῖα μετέφεραν θησαυροὺς στὴ Δ. Εὐρώπη, ὅπου
καὶ σήμερα κοσμοῦν ἐκκλησίες, μουσεῖα καὶ ἰδιωτικὲς συλλογές, π.χ. Ἅγιος Μᾶρκος,
Βενετία. Ἕνα μέρος τῶν θησαυρῶν (κυρίως χειρόγραφα) καταστράφηκε. Μέγα μέρος ἀπὸ
τοὺς «βυζαντινοὺς» θησαυροὺς τοῦ Ἁγίου Μάρκου ἐκποιήθηκε τὸ 1795 ἀπὸ τὴν
Βενετικὴ Δημοκρατία γιὰ πολεμικὲς ἀνάγκες. 6. Βαθύτερα ἴχνη ἀπὸ τὴν ἴδια τὴν
καταστροφὴ «τῆς πόλης τῶν Πόλεων» χαράχθηκαν μέσα στὶς ψυχὲς τῶν Ὀρθοδόξων. Γιὰ
τοὺς Ῥωμηοὺς ἦταν πιὰ ἀπόλυτα βεβαιωμένο ὅτι ἡ Δ´ σταυροφορία εἶχε ἀπ᾿ ἀρχῆς
στόχο τὴν ἅλωση τῆς Πόλης καὶ τὴν διάλυση τῆς Ῥωμαίικης Αὐτοκρατορίας. Καὶ εἶναι
γεγονὸς ὅτι οἱ δυτικὲς πηγὲς βλέπουν τὴν καταστροφὴ τῆς Κωνσταντινουπόλεως ὡς
τιμωρία τῶν «αἱρετικῶν» (Γραικῶν), ποὺ ἦσαν «ἀσεβεῖς καὶ χειρότεροι ἀπὸ τοὺς Ἑβραίους».
Τὴν ἅλωση τῆς Κωνσταντινουπόλεως τὴν βλέπουν ὡς «νίκη τῆς Χριστιανοσύνης». Τὸ
χάσμα, συνεπῶς, μεταξὺ Ἀνατολῆς καὶ Δύσεως, ποὺ εἶχε ἀνοίξει μὲ τὸ σχίσμα
(1054), γίνεται τώρα ἀγεφύρωτο. Οἱ «Βυζαντινοὶ» εἶχαν τὴν εὐκαιρία, ἄλλωστε, νὰ
ζήσουν τὸ μίσος τῶν Φράγκων ἐναντίον τους. Κατὰ τὸν ἱστορικὸ Νικήτα Χωνιάτη, αὐτόπτη
μάρτυρα τῆς ἁλώσεως, ἡ ἁρπακτικότητα καὶ βαρβαρότητα τῶν σταυροφόρων δὲν
συγκρίνεται μὲ τὴν ἠπιότητα τῶν μουσουλμάνων, οἱ ὁποῖοι μόλις κατέλαβαν τὰ Ἱεροσόλυμα
ἀρκέσθηκαν ἁπλῶς στὴν ἐπιβολὴ μικροῦ φόρου, ἀποφεύγοντας κάθε βιαιότητα. Οἱ «Βυζαντινοὶ»
συνειδητοποίησαν ὅτι μετὰ τὸ 1204 οἱ Λατίνοι - Φράγκοι ἦσαν ὁ οὐσιαστικὸς ἐχθρός
τους, γιατί μόνο ἀπ᾿ αὐτοὺς κινδύνευε ἡ ὀρθόδοξη πίστη καὶ ἡ ταυτότητα τοῦ
Γένους. Ἔτσι, διαμορφώθηκε ἡ στάση τῶν ἀνθενωτικῶν, ποὺ ἔφθασαν σέ σημεῖο νά
βλέπουν ἐλαφρότερη τήν τουρκική δουλεία ἀπὸ τὴν «φιλία» τῶν Φράγκων, ἐπιλέγοντας
μεταξὺ δύο κακῶν. Μία στάση ποὺ θὰ ἐκφρασθεῖ θεολογικὰ καὶ ἀπὸ τὸν ἅγιο Κοσμᾶ τὸν
Αἰτωλὸ κατὰ τὸν 18ο αἰώνα. Ἡ ἅλωση τοῦ 1204 ὅμως εἶχε καὶ εὐεργετικὲς συνέπειες
σὲ μία ἄλλη διάσταση. Ὁ μέσος Ῥωμηὸς (Ὀρθόδοξος) θὰ συνειδητοποιήσει τὴν
σημασία τῆς διαλύσεως τῆς αὐτοκρατορίας. Ὅσο μάλιστα θὰ παρατείνεται ἡ
φραγκοκρατία, ἡ ἀντιπάθεια ἐναντίον τῶν Λατίνων θὰ μεταστοιχειωθεῖ σὲ ὁμοψυχία.
Λόγῳ δὲ τῆς διασπάσεως τῆς ἑνότητας τῶν ἐπιμέρους ἐθνοτήτων τῆς αὐτοκρατορίας
μετὰ τὸ 1204, θὰ ἀρχίσει ὁ τονισμὸς τῆς καταγωγῆς, μέ ἔμφαση τήν ἐθνικότητα. Ὁ
τραυματισμὸς δὲ τοῦ ἐθνικοῦ γοήτρου θὰ γεννήσει τὴν Μεγάλη Ἰδέα, ὡς πόθο ἐπανακτήσεως
τῆς Κωνσταντινουπόλεως καὶ ἀνασυστάσεως τῆς Αὐτοκρατορίας, κάτι πού ὁδήγησε στό
1821.
7. Ἕνα ἀπὸ τὰ σημαντικότερα βιβλία ποὺ ἔχουν γραφεῖ γιὰ τὴν
ἅλωση τῆς Πόλης ἀπό τούς Φράγκους εἶναι τοῦ Ernle Bradford, The great betrayal (Ἡ
μεγάλη προδοσία), Λονδίνο 1966. Γερμανικὴ μετάφραση (Der Verrat von 1204) τὸ 1978 (σσ. 322)· Τὸ βιβλίο
διαιρεῖται σὲ 18 κεφάλαια καὶ περιέχει καὶ σειρὰ πινάκων τοῦ ζωγράφου Palma il Giovane (16ος αἰ.). Ὁ συγγραφέας, ἀποτιμώντας
ἀντικειμενικὰ τὰ πράγματα, χαραχτηρίζει τὴν ἅλωση καὶ λεηλάτηση τῆς Κωνσταντινουπόλεως
ἀπό τους Φράγκους ὡς μία «ἀπὸ τὶς φοβερότερες πράξεις τῆς ἱστορίας». Ὀνομάζει,
μάλιστα, τὴν Πόλη «προμαχώνα τῆς Δύσεως». «Ὁ χωρισμὸς καὶ ἡ ἀπομόνωση τῆς ἀνατολικῆς
ἀπὸ τὴ δυτικὴ Εὐρώπη ἀνάγεται σὲ τελευταῖα ἀνάλυση σ᾽ αὐτὸ τὸ γεγονός». Οἱ συνέπειές
του εἶναι αἰσθητὲς ὡς σήμερα. Στὴ διάσπαση τῆς αὐτοκρατορίας ὁ συγγραφέας, ἀποδίδει
τὸ μεταγενέστερο «βαλκανικὸ πρόβλημα», ὡς καὶ τὴ διαίρεση τῆς Εὐρώπης σὲ Ἀνατολικὴ
καὶ Δυτική. Ὡς κύριο αἴτιο τῆς ἐκτροπῆς τῆς Δ´ σταυροφορίας θεωρεῖ τὸ μίσος τῶν
Φράγκων κατὰ τῆς Ὀρθοδόξου Ἀνατολῆς. Καταδικάζει τὴν στάση τοῦ Πάπα καὶ τῶν
δυτικῶν Χριστιανῶν γιὰ τὴν «καταστροφὴ ἑνὸς χριστιανικοῦ πολιτισμοῦ» καὶ ἀποκαλεῖ
τοὺς καταστροφεῖς σταυροφόρους «βαρβάρους». Σημαντικότατη εἶναι καὶ ἡ διαπίστωσή
του ὅτι «ἡ συμπεριφορὰ τῶν χριστιανῶν κατακτητῶν στὰ 1204 ἦταν πολὺ χειρότερη ἀπὸ
ἐκείνη τῶν Τούρκων τὸ 1453. Οἱ δυτικοὶ κατακτητὲς μισοῦσαν περισσότερο τούς ἐν
πίστει ἀδελφούς τους ἀπὸ ὅσο οἱ Μουσουλμάνοι δύο αἰῶνες μετά». Δέχεται δὲ καὶ αὐτὸς
ὅτι μία ἀπὸ τὶς σοβαρότερες συνέπειες τοῦ 1204 ἦταν τὸ ἄνοιγμα τοῦ δρόμου τῶν
Τούρκων πρὸς τὴν Εὐρώπη. Χρειάσθηκε, πραγματικά, πολλὴ τόλμη καὶ εὐσυνειδησία,
γιὰ νὰ γραφεῖ αὐτὸ τὸ βιβλίο, ἕνα ἀπὸ τὰ λίγα ποὺ ἔχουν γραφεῖ γιὰ τὴν
«προδοσία τοῦ 1204», διότι ἡ δυτικὴ ἱστοριογραφία φροντίζει ἐπιμελῶς νὰ ρίχνει
τὸ φῶς τῆς ἔρευνας μονομερῶς στὸ 1453. Αὐτὸ δέ, μιμεῖται καὶ ἡ δική μας εὐρωπαΐζουσα
ἱστοριογραφία. Μελετώντας τὶς σημερινὲς σχέσεις μὲ τὸν Παπισμό, διαπιστώνουμε ὅτι,
παρὰ τὰ παραπλανητικὰ φαινόμενα, ἡ βούληση καὶ τάση του ἀπέναντι στὴν Ὀρθόδοξη Ἀνατολὴ
δὲν ἔχει ἀλλάξει. Μόνιμος εἶναι ὁ στόχος, ὁ ὁποῖος ἐξυπηρετεῖται - δυστυχῶς - ἀπὸ
τὸν «διάλογο» καὶ τὴν δουλικότητα τῆς «Ὀρθοδόξου» Ἡγεσίας (μὲ ἐλάχιστες ἐξαιρέσεις),
δηλαδὴ ἡ πλήρης ἅλωση τῆς Ὀρθοδοξίας μὲ τὴν κατάργηση τῆς ταυτότητάς της.
Εγώ και μόνο που θυμάμαι ότι ο π. Μεταλληνός μας διδάσκει ότι ο Κύριος ωσάν βασανιστής θα παρίσταται στην Κόλαση ως πυρ αιώνιο και θα προξενεί με την παρουσία Του κλαυθμό και ο βρυγμό των οδόντων κάτι παθαίνω...
ΑπάντησηΔιαγραφήΑπορώ με εσάς...
Τόσο εύκολα το προσπερνάτε και σας απασχολεί περισσότερο η άλωση της πόλης από τους χωριάτες σταυροφόρους οι οποίοι όμως ήρθαν καλεσμένοι από τον Αλέξιο τον Δ' ;!!
Πέτρος Τυριντζής
Εγώ αδελφέ μου δεν θυμάμαι τι με διδάσκει ο π. Μεταλληνός. Θυμάμαι ότι ο δρόμος που καλείται να ακολουθήσει ο άνθρωπος, είναι ίσως αυτός που έδειξε ο Χριστός στον Γέροντα Σιλουανό, σ’ ένα όραμά του – όπως το περιγράφει ο ίδιος ο γέροντας: «Τήρει τον νουν σου εις τον Άδη, του είπε ο Κύριος, και μη απελπίζου». Να προσεύχεσαι, δηλαδή, και να έχεις τον νου σου στον Άδη, στα όσα υποφέρουν οι άνθρωποι που βρίσκονται εκεί. Και από εκεί και πέρα μην απελπίζεσαι....
ΑπάντησηΔιαγραφήΔε θυμάσαι αλλά όλο άρθρα του αναρτάτε..
ΑπάντησηΔιαγραφήΔε θυμάσαι τι διδάσκει ο π. Μεταλληνός αλλά από την ελλαδική εκκλησία αποτειχιστηκατε μιας και δε σας αρέσουν οι επαφές της με τον Οικουμενικό και δε σας αρκεί πια το «Τήρει τον νουν σου εις τον Άδη" και πήρατε πρωτοβουλίες!!
Μια έτσι κ μια αλλιώς... Όπως βολεύεστε!
Πέτρος Τυριντζής
Είναι άραγε θέμα "όπως βολεύομαι" ή ένδειξη ταπείνωσης ότι δεν γνωρίζω θεολογία και συγχρόνως έλλειψη φωτισμού ένεκα του αμαρτωλού βίου μου;
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ ευλογημένη Αποτείχιση είναι απλή για μένα τον αγράμματο χωριάτη. Εξηγούμαι: είμαι εντός του Ναού και ακούω το Σύμβολο της Πίστεως να ομολογεί ότι υπάρχει Μία Αγία Καθολική και Αποστολική Εκκλησία. Διαβάζω ότι η εκκλησία που ανήκω είναι ισότιμο και ισοδύναμο μέλος ενός Οργανισμού που ονομάζεται Π.Σ. εκκλησιών. Σκέπτομαι είναι δυνατόν αυτό; Άλλα μου λένε εντός του Ναού και άλλα πιστεύουν, δηλαδή με κοροϊδεύουν!
Διαβάζω ότι τον Άγιο Φλαβιανό Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως τον φόνευσαν οι αιρετικοί Μονοφυσίτες. Διαβάζω επίσης ότι η εκκλησία μου το 1990-91 αναγνώρισε τους αιρετικούς Μονοφυσίτες ως Ορθοδόξους, δηλαδή ο φονιάς του Αγίου Φλαβιανού Διόσκορος τώρα είναι Άγιος!!!
Δεν θα συνεχίσω άλλο να αποδείξω ότι η εκκλησία που ακολουθούσα με "δούλευε"...
Τώρα το θέμα του "π". Μεταλληνού είναι διαφορετικό. Γράφει για κατάσταση των ψυχών στην Κόλαση. Επειδή γράφει ότι θα υπάρχει και ο Κύριος εκεί (κάπως έτσι το θυμάμαι που το γράφεις), ξέρω από την διδασκαλία της Εκκλησίας ότι ο Κύριος είναι πανταχού παρών και τα πάντα πληρών κ.λ.π. Τώρα με καλείς να τοποθετηθώ σε πρόβλημα που ξεπερνάει, όπως έγραψα, τις δυνατότητες μου.
Αυτά προς το παρόν.
Γιατί έβαλες το π. σε εισαγωγικά;;; στο π. Μεταλληνού;; τί θέλεις να πείς;;
ΔιαγραφήΠολύ καλά κάνει ο πλανεμένος Κωστάκης και αναρτά άρθρα του π. Γεωργίου Μεταλληνού. Είναι απο τα λίγα καλά που κάνει.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕσύ Πέτρο κοίταξε να διορθώσεις τις απόψεις σου.
Ποιες ακριβώς καλέ μου;;
ΔιαγραφήΠέτρος
Δώστε σύνδεσμο όπου θα δούμε ότι το 90-91 η ελλαδική εκκλησία αναγνώρισε τους μονοφυσίτες όπως και τον αντιστοιχο σύνδεσμο όπου θα δούμε καθαρά ότι η ελλαδική εκκλησία υπέγραψε κείμενο για την ισοτιμία της με άλλες ομολογίες
ΑπάντησηΔιαγραφήΑν αναγνώρισαν τους μονοφυσίτες γιατί δεν έχουν εκκλησιαστική κοινωνία μαζί τους;
Πέτρος Τυριντζής
Ο/Η Ανώνυμος είπε...
ΑπάντησηΔιαγραφήΓιατί έβαλες το π. σε εισαγωγικά;;; στο π. Μεταλληνού;; τί θέλεις να πείς;;
Διότι ο ίδιος ομολόγησε ότι είμαστε Ουνίτες μετά την άρση της Ακοινωνησίας του 1965 7η Δεκεμβρίου. Υπάρχει ακόμη η ομολογία του στο YOUTUBE, την έχω ανεβάσει αρκετές φορές εδώ στην "ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΦΩΝΗ"
Ο/Η Ανώνυμος είπε...
ΑπάντησηΔιαγραφήΔώστε σύνδεσμο όπου θα δούμε ότι το 90-91 η ελλαδική εκκλησία αναγνώρισε τους μονοφυσίτες όπως και τον αντιστοιχο σύνδεσμο όπου θα δούμε καθαρά ότι η ελλαδική εκκλησία υπέγραψε κείμενο για την ισοτιμία της με άλλες ομολογίες
Αν αναγνώρισαν τους μονοφυσίτες γιατί δεν έχουν εκκλησιαστική κοινωνία μαζί τους;
Πέτρος Τυριντζής
Περίεργες οι ερωτήσεις σου, δεν το περίμενα από σένα τόση άγνοια!
Δεν γνωρίζεις ότι η Ελλαδική εκκλησία είναι από τα ιδρυτικά μέλη του Π.Σ. εκκλησιών που έγινε ο Οργανισμός αυτός το 1948; Την ισοτιμία την αναφέρει το 6ο άρθρο του Καταστατικού.
Δεν γνωρίζεις ότι στο Σαμπεζύ της Ελβετίας το 1990-91 υπεγράφη το κείμενο από τους αιρετικούς Μονοφυσίτες και από την πλευρά των "Ορθοδόξων" έλαβαν μέρος και υπέγραψαν το κείμενο αναγνώρισης των Μονοφυσιτών ως Ορθοδόξων, 15 αντιπρόσωποι αντιστοίχων τοπικών "Ορθοδόξων" εκκλησιών; (Ψάξε λίγο στο διαδίκτυο να τα βρεις, μην περιμένεις όλα από μένα).
Ελπίζω να γνωρίζεις το : «κοινωνών ακοινωνήτω ακοινώνητος έσται»
Αν δεν είδες εκκλησιαστική κοινωνία με την εκκλησία της Ελλάδος πήγαινε στην ιστοσελίδα του "Πατριαρχείου" Αντιοχείας και θα τα δεις όλα αυτά.
Όλοι ξέρουν ότι Ακοινώνητος καθίσταται κάποιος πάντα μετά από απόφαση Συνόδου.. αυτό πρέπει να είναι και το βασικό κριτήριο. Όσο δεν υπάρχει απόφαση ακοινωνησίας από σύνοδο μένουμε στην εκκλησία .
ΔιαγραφήΤώρα αν ο Αντιοχείας κοινωνεί με τους μονοφυσίτες και μετά συλλειτουργεί με τους δικούς μας είναι μέγα θέμα αλλά προσωπικά θεωρώ εσφαλμένη κίνηση την αποτειχιση γι'αυτό το λόγο...
Πέτρος Τυριντζής
Και ακόμη σχετικά με τα του π. Μεταλληνού:
ΑπάντησηΔιαγραφήΆλλο το γεγονός ότι ο Κύριος είναι πανταχού παρών όπως ωραία το λέει κι ο προφητάναξ:
"ποῦ πορευθῶ ἀπὸ τοῦ πνεύματός σου καὶ ἀπὸ τοῦ προσώπου σου ποῦ φύγω;ἐὰν ἀναβῶ εἰς τὸν οὐρανόν, σὺ ἐκεῖ εἶ, ἐὰν καταβῶ εἰς τὸν ᾅδην, πάρει·ἐὰν ἀναλάβοιμι τὰς πτέρυγάς μου κατ᾿ ὄρθρον καὶ κατασκηνώσω εἰς τὰ ἔσχατα τῆς θαλάσσης καὶ γὰρ ἐκεῖ ἡ χείρ σου ὁδηγήσει με, καὶ καθέξει με ἡ δεξιά σου." Ψαλμός 138
Και άλλο αυτό που περιέγραψα στο πρώτο μου σχόλιο
Πέτρος Τυριντζής