«..έως του παλαιού των ημερών έφθασε...»
«...και εκάθισεν εκ δεξιών του Θεού..»
Η Αγία Ζ΄Οικουμενική Σύνοδος όρισε, ρητώς και κατηγορηματικώς, να εικονίζονται
οι ΕΚΒΑΣΕΙΣ των προφητικών οράσεων. [Πρακτικά Συνόδων.Τόμος Γ΄, σελ.370.]
Με την Άνάληψη του Κυρίου, εκπληρώθηκε σε μεγάλο βαθμό η Προφητεία του Προφήτου
Δανιήλ, που λέει: «...ιδού μετά των νεφελών του ουρανού ως υιός ανθρώπου ερχόμενος
ην και έως του παλαιού των ημερών έφθασε και ενώπιον αυτού προσηνέχθη...» [Δαν.Ζ΄,
13]
Η ίδια η Αγία Γραφή ερμηνεύει τα κείμενά της, εξ΄ού και τα λόγια του Κυρίου : «
ότι εγώ πρός τον Πατέρα μου πορεύομαι.» [Ιωάν. ιδ, 12] τα οποία αναφέρονται
στην Ανάληψή του και στην εκπλήρωση της Προφητείας του Δανιήλ.
.
Η φράσις «... και εκάθισεν εκ δεξιών του
Θεού...» που αναφέρεται στο Ευαγγέλιον
για την Ανάληψη του Κυρίου, δέν έχει καμμία απολύτως σχέση με τις ιδεοληψίες
και τις αιρετικές θεωρίες περί εικόνος Θεού γέροντος, ή περί εικόνος Αγίας
Τριάδος, ή εικόνος συνθρόνου κτλ.
Είναι σαφές ότι το συγκεκριμένο απόσπασμα εκπληρώθηκε κατά την στιγμή της
Αναλήψεως του Χριστού, όταν ο Κύριος πάνω σε «νεφέλη κούφη» [Ησ. 19, 1.]
αναλαμβάνετο είς τους Ουρανούς.
Ο Μ. Βασίλειος διερμηνεύοντας τα σχετικά ευαγγελικά λόγια, αναφέρει: «...και ο
Στέφανος είδε τον Ιησούν να ίσταται είς τα δεξιά του Πατρός, και ο Παύλος
κινούμενος υπό του Αγίου Πνεύματος βεβαιώνει περί Χριστού ότι ευρίσκεται είς τα
δεξιά του Θεού, και ο Πατήρ λέγει, κάθισε εκ δεξιών μου... Η εκ δεξιών δε θέσις
δηλώνει την ΟΜΟΤΙΜΙΑΝ ΤΗΣ ΑΞΙΑΣ.» (ΕΠΕ 10.σελ.315).
Και πάλιν : «...εφ' όσον βεβαίως δεν κατανοεί κανείς την εκ δεξιών καθέδραν και
τον κόλπον ΥΠΟ ΣΑΡΚΙΚΗΝ ΚΑΙ ΤΑΠΕΙΝΗΝ ΕΝΝΟΙΑΝ, είς τρόπον ώστε και να
προσδιορίζη τον Θεόν τοπικώς και να ΠΡΟΣΔΙΔΗ ΣΧΗΜΑ ΚΑΙ ΜΟΡΦΗΝ ΚΑΙ ΣΩΜΑΤΙΚΗΝ
ΘΕΣΙΝ, τα οποία ευρίσκονται πολύ μακράν της εννοίας του απλού και απείρου και
ΑΣΩΜΑΤΟΥ ΟΝΤΟΣ.» (Αυτόθι, σελ.313).
Και ξανά: «Διότι το δεξιόν...δηλώνει ΣΧΕΣΙΝ ΙΣΟΤΗΤΟΣ, ΚΑΙ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ
ΕΚΛΕΙΦΘΗ ΣΩΜΑΤΙΚΏΣ ΤΟ ΔΕΞΙΟΝ, ΔΙΟΤΙ ΕΤΣΙ ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΕΙΣ ΤΟΝ ΘΕΟΝ ΚΑΙ ΕΝΑ
ΑΡΙΣΤΕΡΟΝ, αλλά απλώς ο λόγος παριστά με τα τίμια ονόματα της προσεδρείας ΤΗΝ
ΜΕΓΑΛΗΝ ΠΡΟΝ ΤΟΝ ΥΙΟΝ ΤΙΜΗΝ.» (Αυτόθι, σελ.311).
Χαρίλαος Ι. Στουραΐτης.
Θεολόγος.
-----------------------------------
Όλες οι περί Θεού εκφράσεις μας είναι ανθρωποπαθείς και δεν έχουν σχέση με την αλήθεια όπως είναι.. Είτε πούμε σύνθρονος είτε ομόθρονος νομίζω το ίδιο σημαίνει περίπου. Ο άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς την ονομάζει ομόθρονη. Ο Χριστός με την ανάληψή του ως Θεάνθρωπος, ο του Θεού Υιός και Λόγος του Πατέρα ανέβασε στον ουρανό την ανθρώπινή μας φύση. Την ανθρώπινη φύση, όχι εμας ως μονάδες.., Εκείνος έσωσε και θεοποίησε την Αδαμιαία φύση, την ανθρώπινη φύση, ως φύση, εναπόκειται στο καθένα μας ξεχωριστά να αγωνιστούμε ώστε ακολουθούμενοι το Χριστό κατά τις δυνάμεις μας να συναναληφθούμε όπως εκείνος κι εμείς, ως μέλη Εκείνου της ανθρώπινης φύσης που μοιάζει με εκείνη τη μοναδική που αναλήφθηκε και κάθησε στα δεξιά του Πατρός, όπως εκείνος βάδισε κι εμείς, μόνο έτσι ως αντίτυπα κατά το δυνατόν Εκείνου θα καταφέρουμε να σωθούμε. Όσο για την εικόνα του γέρου Θεού είναι λάθος ως εικόνα, μόνο ο Υιός ενανθρώπησε, ούτε ο Πατέρας ούτε το Άγιο Πνεύμα, δε πρέπει να απεικονίζουμε τον άναρχο Πατέρα, δε ξέρουμε, μόνο τον Υιό, επειδή τον είδαμε σωματικά, Αυτόν και μόνο μπορούμε να εικονίζουμε.
Όλες οι περί Θεού εκφράσεις μας είναι ανθρωποπαθείς και δεν έχουν σχέση με την αλήθεια όπως είναι.. Είτε πούμε σύνθρονος είτε ομόθρονος νομίζω το ίδιο σημαίνει περίπου. Ο άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς την ονομάζει ομόθρονη. Ο Χριστός με την ανάληψή του ως Θεάνθρωπος, ο του Θεού Υιός και Λόγος του Πατέρα ανέβασε στον ουρανό την ανθρώπινή μας φύση. Την ανθρώπινη φύση, όχι εμας ως μονάδες.., Εκείνος έσωσε και θεοποίησε την Αδαμιαία φύση, την ανθρώπινη φύση, ως φύση, εναπόκειται στο καθένα μας ξεχωριστά να αγωνιστούμε ώστε ακολουθούμενοι το Χριστό κατά τις δυνάμεις μας να συναναληφθούμε όπως εκείνος κι εμείς, ως μέλη Εκείνου της ανθρώπινης φύσης που μοιάζει με εκείνη τη μοναδική που αναλήφθηκε και κάθησε στα δεξιά του Πατρός, όπως εκείνος βάδισε κι εμείς, μόνο έτσι ως αντίτυπα κατά το δυνατόν Εκείνου θα καταφέρουμε να σωθούμε. Όσο για την εικόνα του γέρου Θεού είναι λάθος ως εικόνα, μόνο ο Υιός ενανθρώπησε, ούτε ο Πατέρας ούτε το Άγιο Πνεύμα, δε πρέπει να απεικονίζουμε τον άναρχο Πατέρα, δε ξέρουμε, μόνο τον Υιό, επειδή τον είδαμε σωματικά, Αυτόν και μόνο μπορούμε να εικονίζουμε.
ΑπάντησηΔιαγραφή