Παληό και Νέο ημερολόγιο -- Του αειμνήστου Αθανασίου Σακαρέλλου, Θεολόγου

 9. Η προπαγάνδα και ο προσηλυτισμός τους.

1. Οι Φράγκοι χρησιμοποίησαν, από τον 16 ο αιώνα και μετά, την προπαγάνδα για προσηλυτισμό των Ορθοδόξων στον παπισμό. Επιδίωξή τους ήταν να διαλύσουν τη Ρωμηοσύνη. Ήταν το καθημερινό όνειρό τους. Ο διαβόητος πάπας Γρηγόριος ΙΓ΄ (αυτός που άλλαξε το ημερολόγιο το 1582) ίδρυσε στη Ρώμη το 1576 το λεγόμενο Ελληνικό κολλέγιο του αγίου Αθανασίου, το οποίο παρέδωσε στα χέρια των Ιησουϊτών. Σκοπός του ήταν η ανθρωπιστική μόρφωση και η διάδοση της ψευδενώσεως της Φλωρεντίας. Στην Ανατολή οι Ορθόδοξοι δεν κατάλαβαν αμέσως τους σκοπούς του κολλεγίου. Είχαν υπόψη τους την ύπαρξη ενός άλλου Ελληνικού κολλεγίου, που είχε ιδρύσει προηγουμένως (1514-1521) ο ουμανιστής Πάπας Λέων Ι΄ ο Μέδικος, ο οποίος ως οπαδός της Αναγεννήσεως θαύμαζε, αγαπούσε τους Έλληνες και δεν ενδιαφέρονταν για τα θρησκευτικά ζητήματα. Το κολλέγιο αυτό είχε αποσπάσει την εκτίμηση των Ελλήνων, γιατί δεν είχε προσηλυτιστικούς σκοπούς. Τους Φράγκους όμως ενδιέφερε ο εκφραγκισμός των Ορθοδόξων και γι’ αυτό ο διαβόητος Γρηγόριος ΙΓ΄ ίδρυσε το νέο Κολλέγιο. Ήδη από τον 14 ο αιώνα ακόμα, είχε υποστηριχθεί, ότι πρέπει κάθε ελληνική οικογένεια να στέλνει ένα παιδί στη Δύση για ν’ ανατραφεί στη λατινική πίστη. 63 Τον επόμενο αιώνα, προτάθηκε στον πάπα Ευγένιο Δ΄ (1431-1447) η μεταφορά στη Ρώμη εκατό νεαρών Ελλήνων, που θα μορφώνονταν και θα ενστερνίζονταν τα δόγματα του παπισμού. Έτσι, θ’ απέβαιναν χρήσιμοι για την σταθεροποίηση της ψευδενώσεως της Φλωρεντίας- Φερράρας. Από το Ελληνικό Κολλέγιο πέρασαν περίπου 439 Έλληνες σπουδαστές. Εκτός από ελάχιστους, οι άλλοι Φράγκεψαν!

Έδωσαν όρκο, ότι προσχωρούν στον παπισμό και ότι θα γίνονταν κληρικοί! Μερικοί απ’ αυτούς, καίτοι Φράγκοι, παρουσιάζονταν δήθεν ως Ορθόδοξοι. Έτσι κατάφερναν να ξεγελούν τους Ορθοδόξους και να αποκτούν επίζηλες θέσεις κληρικών στην Ορθόδοξη Εκκλησία! Περί τους 15 απ’ αυτούς, κατόρθωσαν ν’ αναδειχθούν επίσκοποι στην Ορθόδοξη Εκκλησία! Άλλοι, ανέλαβαν θέσεις εφημερίων σε Ορθόδοξους ναούς, και άλλοι εγκαταστάθηκαν στο Άγιο Όρος για προπαγάνδα μεταξύ των καλογήρων του Αγίου Όρους! Το Άγιο ΄Ορος πάντα ενδιέφερε, μέχρι σήμερα, τους Φράγκους! Περί τους 50 από τους αποφοίτους αυτούς στάλθηκαν, μαζί με άλλους Φράγκους, ως ιεραπόστολοι στην Ανατολή, για να προσηλυτίσουν τους Ορθοδόξους Ρωμαίους!

2. Οι παπικοί ιεραπόστολοι στην Ανατολή χρησιμοποίησαν κάθε θεμιτό και αθέμιτο μέσο, για να πετύχουν τον ανίερο σκοπό τους. Ειδικά, το θέμα του ημερολογίου υπήρξε αντικείμενο ιδιαίτερης εκμεταλλεύσεως. Τόνιζαν την υπεροχή του Γρηγοριανού ημερολογίου, έναντι του Παλαιού. Κήρυτταν ότι οι σκλαβωμένοι Ρωμηοί έπρεπε να δεχθούν το ημερολόγιο του πάπα, για να γιορτάζουν όλοι μαζί τις μεγάλες γιορτές της χριστιανοσύνης. Αυτό όμως ήταν ακριβώς, που ήθελαν ν’ αποφύγουν οι Ορθόδοξοι. Δεν ήθελαν να γιορτάζουν μαζί τους. Από τα αρχαία χρόνια η Εκκλησία δεν ήθελε να συνεορτάζει με τους αιρετικούς. Έτσι διακρίνονταν η πίστη της από αυτή των αιρετικών. Με τον τρόπο αυτό, αποφεύγονταν η παραπλάνηση των μελών της, πως τάχα δεν υπάρχει διαφορά στη μεταξύ τους πίστη. Υπάρχουν μάλιστα και σχετικοί Κανόνες γι’ αυτό, με αυστηρά επιτίμια. 64 Η αλλαγή του ημερολογίου το 1582 από τον Φράγκο Πάπα Γρηγόριο ΙΓ΄, 65 έδωσε άριστη ευκαιρία στους Ρωμηούς να ξεχωρίσουν τις γιορτές τους απ’ τις γιορτές των Φράγκων. Η προπαγάνδα των παπικών ιεραποστόλων από την μια μεριά και των προτεσταντών μισσιοναρίων από την άλλη, σε μια οδυνηρή για το Γένος μας εποχή, απόσπασαν μεγάλο αριθμό Ορθοδόξων στα δικά τους δόγματα. Το ημερολόγιο αυτό, που ονομάστηκε «Γρηγοριανό» ή «φράγκικο», εισήγαγε στην παπική Εκκλησία ο πάπας Γρηγόριος ΙΓ΄ (1572-1585). Στα διάφορα κράτη της Ευρώπης εισήχθη σταδιακά πολλά χρόνια μετά. Οι Ορθόδοξοι αρνήθηκαν να το αποδεχθούν, μολονότι γνώριζαν ότι το Παλαιό, το «Ιουλιανό», ή Ρωμέηκο ημερολόγιο, που επί αιώνες ακολουθούσαν, είχε τότε απόκλιση δέκα ημερών. Από πλευράς εκκλησιαστικής όμως, δεν τους ενδιέφερε η αστρονομική ακρίβεια, όπως δεν ενδιαφέρει μέχρι σήμερα κανένα Ορθόδοξο. Άλλωστε, η διόρθωση που έκανε ο Γρηγόριος ΙΓ΄ δεν την αποκατέστησε πλήρως. Επανέφερε την ισημερία στις 21 Μαρτίου, που υπήρχε το 325 και όχι στις 23 Μαρτίου, που ήταν το 45 προ Χριστού, όταν ο Ιούλιος Καίσαρας εισήγαγε το Ιουλιανό ημερολόγιο!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου