π. Θεόδωρος Ζήσης – Η απεικόνιση της Αγίας Τριάδος [ΠΕΡΙΛΗΨΗ & ΒΙΝΤΕΟ-2015]

(Ευχαριστώ τον εκλεκτό αδελφό μας κ. Δημήτριο Χατζηνικολάου για στην συνεχή βοήθειά του!)

ΠΕΡΙΛΗΨΗ
(Η περίληψη είναι κόπος και σπουδή μιας πνευματικής μου κόρης. Η επεξεργασία του Βίντεο είναι κόπος και σπουδή των τεχνικών του Ιστολογίου “Κατάνυξις(ενίοτε και άλλων). Να ’χουν όλοι τους την ευχή μου!) π. Νικόλαος Μανώλης
Στο βίντεο που ακολουθεί, ο π. Θεόδωρος μας ομιλεί για την γνωστή, όχι ορθόδοξη απεικόνιση της Αγίας Τριάδος, για το πως διαδόθηκε η εικόνα στα σπίτια μας, σε εκκλησιές ακόμα και στο Άγιον Όρος και μας επισημαίνει τα τρωτά αυτής.
Ο λόγος για τον οποίο κάνει αυτή την αναφορά, είναι ότι εξακολουθεί να χρησιμοποιείται ακόμα η αντιπαραδοσιακή αυτή εικόνα της Αγίας Τριάδος, και σε λιτανείες όπου προΐστανται Αρχιερείς.
Στην εν λόγω εικόνα παρουσιάζεται ο Πατήρ ηλικιωμένος, δεξιά του ο Υιός, νέος στην ηλικία και μεταξύ αυτών το Άγιο Πνεύμα ως περιστερά. Ακούμε εδώ τι λέει η παράδοση της Εκκλησίας μας, τα επιχειρήματα και τις παρεκκλίσεις.
Αποδεικνύεται ιστορικά ότι η παράσταση αυτή είναι άγνωστη στην ορθόδοξη Ανατολή, μέχρι της εποχής του σχίσματος. Άρχισε να διαδίδεται μετά το σχίσμα και μάλιστα σε λατινοκρατούμενες περιοχές (Επτάνησα κλπ.), όπου επιδίωξη ήταν να παρουσιαστεί το Filioque (Φιλιόκβε).
Η παραδοσιακή ορθόδοξη εικόνα της Αγίας Τριάδος, είναι η Φιλοξενία του Αβραάμ, στην οποία δεν πρέπει να αποφεύγεται η απεικόνιση του Αβραάμ και της Σάρας.
Επιπλέον μας μεταφέρει αποδείξεις και συμπεράσματα από ερευνητικές εργασίες για την απεικόνιση της Αγίας Τριάδος, όπως  την σπουδαία μελέτη που δημοσίευσε παλαιότερα ο π. Σεραφείμ (ως Νικόλαος Ζήσης).
Αναφέρεται τέλος, σε αποφάσεις Συνόδων που απαγορεύουν αυτή την αιρετική απεικόνιση.


π. Θεόδωρος Ζήσης – Η απεικόνιση της Αγίας Τριάδος [ΠΕΡΙΛΗΨΗ & ΒΙΝΤΕΟ-2015]
π. Θεόδωρος Ζήσης Ομ. καθηγητής Α.Π.Θ –  Ι.N. Αγ. Αντωνίου Θεσσαλονίκης –   Κυριακή 8 Ιουνίου 2015  (16/6/2015) 
--------------------------------
Δημήτριος Χατζηνικολάου είπε...
Ἐξαιρετική ἡ παρουσίασις τοῦ θέματος ὑπό τοῦ π. Θεοδώρου. Δέν ἐγνώριζα ὅτι στά πρῶτα τεύχη τοῦ περιοδικοῦ πού ἐκδίδει (Θεοδρομία, 1999) ὑπάρχουν θεολογικές μελέτης ὑπό τοῦ τότε Νικολάου Ζήση (νῦν π. Σεραφείμ) καί τοῦ κ. Κ. Κώττη. Δυστυχῶς, οἱ μελέτες αυτές δέν φαίνονται νά εἶναι δημοσιευμένες στό διαδίκτυον.

3 σχόλια:

  1. Ἐξαιρετική ἡ παρουσίασις τοῦ θέματος ὑπό τοῦ π. Θεοδώρου. Δέν ἐγνώριζα ὅτι στά πρῶτα τεύχη τοῦ περιοδικοῦ πού ἐκδίδει (Θεοδρομία, 1999) ὑπάρχουν θεολογικές μελέτης ὑπό τοῦ τότε Νικολάου Ζήση (νῦν π. Σεραφείμ) καί τοῦ κ. Κ. Κώττη. Δυστυχῶς, οἱ μελέτες αυτές δέν φαίνονται νά εἶναι δημοσιευμένες στό διαδίκτυον.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Εικόνα Αγίας Τριάδος δεν εθέσπισε η Ζ΄Οικουμενική Σύνοδος.Στο δογματικό της ΄Ορο αναφέρει το Πρόσωπο του Κυρίου,της Υπεραγίας Θεοτόκου,των αγίων Αγγέλων,των Οσίων,Μαρτύρων και Ασκητών. Η Ορθόδοξος δογματική δεν ταυτίζει τα σύμβολα με τις Υποστάσεις ,αλλά τα διακρίνει.Η μορφή γέροντος είναι σύμβολο,όπως και το περιστέρι ,τα οποία δεν ταυτίζονται με το Πρόσωπο του Πατρός και του Αγίου Πνεύματος.Επιπλέον,δεν μπορεί να ονομαστεί η δήθεν εικόνα της αγίας Τριάδος ως συμβολική,διότι σ΄αυτήν συμπεριλαμβάνεται η πραγματική Υπόστασις του Κυρίου.΄Οπως επίσης δεν μπορεί να ονομαστεί εικόνα των τριών προσώπων της Αγίας Τριάδος,επειδή εντός αυτής υπάρχουν δύο σύμβολα και ένα πραγματικό Πρόσωπο, αυτό του Κυρίου μας.Οι δε κανόνες περί των Προφητικών Οράσεων αναφέρονται στις εκβάσεις αυτών,δηλαδή στην Θεία Οικονομία. <>Πρακτικά Συνόδων.Τόμος Γ΄σελ.211

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Εικόνα Αγίας Τριάδος δεν εθέσπισε η Ζ΄Οικουμενική Σύνοδος.Στο δογματικό της ΄Ορο αναφέρει το Πρόσωπο του Κυρίου,της Υπεραγίας Θεοτόκου,των αγίων Αγγέλων,των Οσίων,Μαρτύρων και Ασκητών. Η Ορθόδοξος δογματική δεν ταυτίζει τα σύμβολα με τις Υποστάσεις ,αλλά τα διακρίνει.Η μορφή γέροντος είναι σύμβολο,όπως και το περιστέρι ,τα οποία δεν ταυτίζονται με το Πρόσωπο του Πατρός και του Αγίου Πνεύματος.Επιπλέον,δεν μπορεί να ονομαστεί η δήθεν εικόνα της αγίας Τριάδος ως συμβολική,διότι σ΄αυτήν συμπεριλαμβάνεται η πραγματική Υπόστασις του Κυρίου.΄Οπως επίσης δεν μπορεί να ονομαστεί εικόνα των τριών προσώπων της Αγίας Τριάδος,επειδή εντός αυτής υπάρχουν δύο σύμβολα και ένα πραγματικό Πρόσωπο, αυτό του Κυρίου μας.Οι δε κανόνες περί των Προφητικών Οράσεων αναφέρονται στις εκβάσεις αυτών,δηλαδή στην Θεία Οικονομία. ΄΄Διατί τον πατέρα του Κυρίου Ιησού Χριστού ουχ ιστορούμεν και ΖΩΓΡΑΦΟΥΜΕΝ;επειδή ουκ οίδαμεν τις έστιν και Θεού φύσιν αδύνατον ιστορείσαι και ζωγραφήσαι.ΚΑΙ ΕΙ ΕΘΕΑΣΑΜΕΘΑ ΚΑΙ ΕΓΝΩΡΙΖΑΜΕΝ ΚΑΘΩΣ ΤΟΝ ΥΙΟΝ ΑΥΤΟΥ,ΚΑΚΕΙΝΟΝ ΑΝ ΕΙΧΟΜΕΝ ΙΣΤΟΡΗΣΑΙ ΚΑΙ ΖΩΓΡΑΦΗΣΑΙ΄΄Πρακτικά Συνόδων.Τόμος Γ΄σελ.211

    ΑπάντησηΔιαγραφή