Ο Ηγούμενος π. Μεθόδιος και η Αδελφότητα Αυτοῦ είναι νόμιμοι και κανονικοί Εσφιγμενίτες.

ΓΝΩΜΟΔΟΤΗΣΗ

Για την ΑΝΤΙΚΑΝΟΝΙΚΗ ΚΑΙ ΑΚΥΡΗ
«Πατριαρχική και Συνοδική Πράξις κηρύξεως ως σχισματικν τν καταληψιν τς εν Αγίω Όρει Ιερς Βασιλικς, Πατριαρχικς και Σταυροπηγιακς Μονς Εσφιγμένου»(αρ. πρωτ. 1110 / 14-12-2002)
- ΛΟΓΩ ΛΑΝΘΑΣΜΕΝΗΣ ΕΠΙΚΛΗΣΕΩΣ ΙΕΡΟΥ ΚΑΝΟΝΟΣ -
η οποία οδήγησε την Πολιτεία σε παρερμηνεία τς καταστάσεως,
και για την νομιμότητα και κανονικότητα το Ηγουμένου π. Μεθοδίου και τς Αδελφότητος Αυτο.

Νικόλαος Γ. Σαββόπουλος
Θεολόγος, Νομικός, Πολιτ. Επιστήμων
Επιδαύρου 1
Τ.Κ. 20100 Αλμυρή-Γαλατακίου
Κορινθία
1.     Όπως προκύπτει από την Πατριαρχική και Συνοδική Πράξη αρ. πρωτ. 1110 / 14-12-2002, η Σύνοδος το Οικουμενικο Πατριαρχείου υπέπεσε σε αντικανονική ερμηνεία ενός Ιερο Κανόνος προκειμένου να καταδικάση την Αδελφότητα τς Ιερς Μονς Εσφιγμένου και τον Ηγούμενο π. Μεθόδιο ως «σχισματικούς».
Ο Οικουμενικός Πατριάρχης και η Σύνοδος επικαλονται τον 13ον Κανόνα τς Πρωτοδευτέρας Συνόδου αν και δεν υπάρχει ο αληθινός λόγος τς διακοπς το μνημοσύνου το Πατριάρχη! (βλ. https://drive.google.com/file/d/0B21IpFxbfpZ3dkk5UzQyaVo3Zm8/view)
Ως γνωστόν ο Ηγούμενος π. Μεθόδιος επικαλε
ται τον 15ον Κανόνα τς Πρωτοδευτέρας Συνόδου βάσει το οποίου η διακοπή το μνημοσύνου το Πατριάρχου είναι κανονικότατη· στον 15ον Κανόνα αναφέρεται επίσης ότι ο διακόπτων το μνημόσυνο δεν είναι σχισματικός.

Ο 13ος Κανόνας που επικαλε
ται το Οικουμενικό Πατρειαρχείο κάνει λόγο για το ότι κάνουν σχίσμα όσοι διακόπτουν το μνημόσυνο το επισκόπου των πριν συνοδικς διάγνωσις με την κατηγορία ότι ο επίσκοπος διέπραξε «εγκλήματα». Τέτοια κατηγορία όμως εναντίον το Πατριάρχου εκ μέρος τς Ιερς Μονς Εσφιγμένου δεν υφίσταται! Γι’ αυτό, η αναφορά στον 13ον Κανόνα στην Πατριαρχική και Συνοδική Πράξη αποτελε κατηγορία ψευδή και μεγίστη συκοφαντία. Επισυνάπτεται η Ανακοίνωσις τς Ι.Μ. Εσφιγμένου αρ. πρωτ. 3 τς 17ης Φεβρουαρίου 2003 που αναφέρει ότι η Μονή επικαλεται τον 15ον Κανόνα τς Πρωτοδευτέρας Συνόδου βάσει το οποίου «δια λόγους πίστεως» διακόπτει το μνημόσυνο το Πατριάρχου.
Αναφέρουμε στη συνέχεια τους δύο Ιερούς Κανόνας και αποσπάσματα τ
ν σχετικν ερμηνείν κανονολόγων που μαρτυρούν ότι το σχίσμα προέρχεται από διακοπή μνημοσύνου για λόγους εγκλημάτων (13ος Κανόνας), και ότι δεν δημιουργε σχίσμα η διακοπή του μνημοσύνου για λόγους πίστεως (στο δεύτερο ήμισυ το 15ου Κανόνος).

Ο 13ος Κανόνας τ
ς Πρωτοδευτέρας Συνόδου:

Τ
ς τν αρετικν ζιζανίων πισπορς ν τ το Χριστο κκλησί παμπόνηρος καταβαλών κα ταύτας ρν τ μαχαίρ το Πνεύματος τεμνομένας προῤῥίζους, φ᾿ τέραν λθε μεθοδείας δόν, τ τν σχισματικν μανί τ το Χριστο σμα μερίζειν πιχειρν. λλ κα ταύτην ατο τν πιβουλν γία σύνοδος ναστέλλουσα παντελς, ρισε το λοιπο, να, ε τις πρεσβύτερος διάκονος, ς δθεν π γκλήμασί τισι το οκείου κατεγνωκς πισκόπου, πρ συνοδικς διαγνώσεως κα ξετάσεως κα τς π᾿ ατ τελείας κατακρίσεως ποστναι τολμήσοι τς ατο κοινωνίας κα τ νομα ατο ν τας ερας τν λειτουργιν εχας, κατ τ παραδεδομένον τ κκλησί, μ ναφέροι, τοτον ποκεσθαι καθαιρέσει κα πάσης ερατικς ποστερεσθαι τιμς. γρ ν πρεσβυτέρου τάξει τεταγμένος κα τν μητροπολιτν ρπάζων τν κρίσιν κα πρ κρίσεως ατς κατακρίνων, σον τ π᾿ ατ, τν οκεον πατέρα κα πίσκοπον, οτος οδ τς το πρεσβυτέρου στν ξιος τιμς νομασίας. Ο δ τούτ συνεπόμενοι, ε μν τν ερωμένων εέν τινες, κα ατο τς οκείας τιμς κπιπτέτωσαν, ε δέ μοναχο λαϊκοί, φοριζέσθωσαν παντελς τς κκλησίας, μέχρις ν, τν πρς τος σχισματικος συνάφειαν διαπτύσαντες, πρς τν οκεον πίσκοπον πιστραφεεν.

α. Ερμηνεία Αγίου Νικοδήμου Αγιορε
του (Πηδάλιο):
…όποιος Πρεσβύτερος, ή Διάκονος χωρισθον από την συγκοινωνίαν το Επισκόπου των, και το όνομά του δεν μνημονεύουσι κατά το σύνηθες, προ το να εξετάση η Σύνοδος τα εγκλήματά του, … ούτοι μεν να καθαίρωνται… http://anemi.lib.uoc.gr/metadata/3/0/a/metadata-39-0000123.tkl

β. Ερμηνεία Ζωναρά
…μηδένα πρεσβύτερον, ή διάκονον τολμ
ν αφίστασθαι το επισκόπου, υφ’όν τελε, …. μηδέ αναφέρειν το όνομα αυτο, κατά το έθος, ως τάχα κατεγνωκότα το επισκόπου αυτο … καθαιρεσθαι. … οι συνεπόμενοι δε τ σχισματικ, και αποσχίζοντες … 

γ. Ερμηνεία Βαλσαμ
νος
…δια μόνον δε το λαληθ
ναι τινα ίσως εγκληματικά κατ΄αυτν. ...πάντες οι πρωταίτιοι το σχίσματος κληρικοί … εκ τν οικείων βαθμν διωχθήσονται.

δ. Ερμηνεία Αριστηνο

Ει τις πρεσβύτερος, ή διάκονος, ως δ
θεν επ’ εγκλήματι το οικείου κατεγνωκώς επισκόπου, πρό συνοδικς διαγνώσεως, αποστ τς αυτο κοινωνίας, και μη αναφέρη αυτο το όνομα, καθαιρείσθω... (Γ. Ράλλης και Μιχ. Ποτλής, Σύνταγμα των θείων και ιερών κανόνων http://anemi.lib.uoc.gr/metadata/9/3/c/metadata-01-0000374.tkl)

Δεύτερο μέρος το
15ου Κανόνος τς Πρωτοδευτέρας Συνόδου:

Ο
γρ δι᾿ αρεσίν τινα, παρ τν γίων Συνόδων Πατέρων κατεγνωσμένην, τς πρς τν πρόεδρον κοινωνίας αυτος διαστέλλοντες, κείνου τν αρεσιν δηλονότι δημοσί κηρύττοντος κα γυμν τ κεφαλ π᾿ κκλησίας διδάσκοντος, ο τοιοτοι ο μόνον τ κανονικ πιτιμήσει οχ ποκείσονται, πρ συνοδικς διαγνώσεως αυτος τς πρς τν καλούμενον πίσκοπον κοινωνίας ποτειχίζοντες, λλ κα τς πρεπούσης τιμς τος ρθοδόξοις ξιωθήσονται. Ο γρ πισκόπων, λλ ψευδεπισκόπων κα ψευδοδιδασκάλων κατέγνωσαν, κα ο σχίσματι τν νωσιν τς κκλησίας κατέτεμον, λλ σχισμάτων κα μερισμν τν κκλησίαν σπούδασαν ύσασθαι.

α. Ερμηνεία Αγίου Νικοδήμου Αγιορείτου (Πηδάλιο):

Εάν οι ρηθέντες πρόεδροι είναι αιρετικοί, και την αίρεσιν αυτών κηρύττουσι παρρησία, και δια τούτο χωρίζονται οι εις αυτούς υποκείμενοι, και προ του να γένη ακόμη συνοδική κρίσις περί της αιρέσεως ταύτης, οι χωριζόμενοι αυτοί, όχι μόνον δια τον χωρισμόν δεν καταδικάζονται, αλλά και τιμής της πρεπούσης, ως Ορθόδοξοι, είναι άξιοι, επειδή, όχι σχίσμα επροξένησαν εις την Εκκλησίαν με τον χωρισμόν αυτόν,
αλλά μάλλον ηλευθέρωσαν την Εκκλησίαν από το σχίσμα και την αίρεσιν των ψευδεπισκόπων αυτών. Όρα και τον λα΄ Αποστολικόν Κανόνα. http://anemi.lib.uoc.gr/metadata/3/0/a/metadata-39-0000123.tkl

β. Ερμηνεία Ζωναρά:

Ει δ’ ο πατριάρχης τυχόν, ή ο μητροπολίτης, ή ο επίσκοπος, αιρετικός είη, και τοιούτος, ως δημοσία κηρύττειν την αίρεσιν, και γυμνή τη κεφαλή, αντί του, ανυποστόλως και μετά παρρησίας, διδάσκει τα αιρετικά δόγματα, οι αποσχίζοντες αυτού, οποίοι αν είεν, ου μόνον κολάσεως  άξιοι ουκ έσονται δια τούτο, αλλά και τιμής, ως ορθόδοξοι, αξιωθήσονται, χωρίζοντες εαυτούς της των αιρετικών κοινωνίας. Τούτο γαρ δηλοί το αποτειχίζοντες (το γαρ τείχος των εντός αυτού προς τους εκτός χωρισμός εστιν). Ου γαρ επισκόπου απέστησαν, αλλά ψευδοεπισκόπου. Ουδέ σχίσμα κατά της εκκλησίας εποίησαν, αλλά μάλλον σχισμάτων την εκκλησίαν απήλλαξαν, όσον το επ’ αυτοίς.
γ. Ερμηνεία Βαλσαμώνος:

Ως δε τινος ειπόντος, εάν εξ ευλόγου αιτίας, τυχόν προφάσει αιρέσεως, αποστή τις από της του αρχιερέως κοινωνίας, δια τί κολασθήσεται; … Ει γαρ μη δι’ εγκληματικήν αιτίασιν, αλλά δι’ αίρεσιν χωρίση τις εαυτόν από του επισκόπου αυτού, ή του μητροπολίτου, ή του πατριάρχου, ως επ’ εκκλησίας διδάσκοντος ανερυθριάστως διδάγματά τινα απηλλοτριωμένα του ορθού δόγματος, ο τοιούτος και προ εντελούς διαγνώσεως, πολλώ δε πλέον και μετά διάγνωσιν, εάν εαυτόν αποτειχίση, ήγουν χωρίση από της κοινωνίας του πρώτου αυτού, ου μόνον ου τιμωρηθήσεται, αλλά και τιμηθήσεται, ως ορθόδοξος. Ου γαρ απέσχισεν αυτόν από επισκόπου, αλλ’ από ψευδοεπισκόπου και ψευδοδιδασκάλου. Και το παρά τούτου γεγονός επαίνου άξιόν εστίν, ως μη κατατέμνον την εκκλησίαν, αλλά μάλλον συνάπτον αυτήν, και του μερισμού απαλλάττον. Είρηται δε τ
κανόνι το, πάσης ιερατείας παντελς αλλότριον είναι τον σχισματικόν, δια τους λέγοντας οοφείλειν τους τοιούτους επί καιρόν τινα τς ιερατείας παύεσθαι, και μη καθαιρεσθαι. Εγκληματικά δε αιτιάματα είσι, πορνεία, ιεροσυλία, και τν κανόνων αθετήσεις.

Καλώς δε είπεν ο κανών επαινετέους είναι τους αποσχίζοντας εαυτούς και προ καταδίκης, από των διδασκόντων αιρετικά διδάγματα, και όντων προφανώς αιρετικών. Ει γαρ κρύφα και μετά υποστολής ψιθυρίζονται τα της αιρέσεως παρά του πρώτου, ως αμφιβάλλοντος, ουκ οφείλει τις εξ αυτού προ καταδίκης αποσχισθήναι. Εικός γαρ εστι μεταρρυθμισθήναι τούτον προς το ορθόδοξον, προς της εντελούς αποφάσεως, και αποστήναι της αιρέσεως. Σημείωσαι ταύτα, ίσως ωφελήσονται κατά των λεγόντων, μη καλώς ημάς αποσχισθήναι από του θρόνου της παλαιάς Ρώμης, προ του καταδικασθήναι τους περί ταύτην ως κακόφρονας. Και ο μεν παρών κανών τους δια δογματικήν αιτίαν αποσχίζοντας ου κολάζει. Ο δε λα΄ αποστολικός κανών και τους κατεγνωκότας των οικείων επισκόπων, ως προδήλως αδικούντων, και αποσχίσαντας εξ αυτών, ανευθύνους συντηρεί.

δ. Ερμηνεία Αριστηνο:
«Ωσαύτως και εί τις επίσκοπος, ή μητροπολίτης, κατά του πατριάρχου τοιαύτα τολμήσει, πάσης ιερατείας αλλοτριούσθω. Ει δε τινες αποσταίέν τινες, ου δια πρόφασιν εγκλήματος, αλλά δια αίρεσιν, υπό συνόδων, ή αγίων Πατέρων κατεγνωσμένην, τιμής και αποδοχής άξιοι, ως ορθόδοξοι. (Γ. Ράλλης και Μιχ. Ποτλής, Σύνταγμα των θείων και ιερών κανόνων  http://anemi.lib.uoc.gr/metadata/9/3/c/metadata-01-0000374.tkl)


2.     Η Ιερά Κοινότης Αγίου Όρους έχει μεγάλη ευθύνη και ενοχή, διότι με την απαράδεκτη απόφασή Της τς 16ης Δεκεμβρίου 2002, αρ. πρωτ. Φ.2/34/2401, αποδέχθηκε την αντικανονική και άκυρη Πατριαρχική Πράξη! (βλ. https://drive.google.com/file/d/0B21IpFxbfpZ3Q0FUTWFkMFE3OGM/view). Στη συνέχεια, το 2005, συνετέλεσε εις το να δημιουργηθή μια αντικανονική «νέα αδελφότητα» (βλ. https://drive.google.com/file/d/0B21IpFxbfpZ3d0ZYVFllSi1kOG8/view).

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
Επειδή η Πατριαρχική και Συνοδική Πράξις  1110 / 14-12-2002 είναι αντικανονική και άκυρη, και επειδή απαγορεύεται από τους Ιερούς Κανόνας να τιμωρηθούν όσοι διακόπτουν το μνημόσυνο για λόγους πίστεως, πρέπει να υπογραμμισθή ότι βάσει τν Ιερν Κανόνων ο Ηγούμενος π. Μεθόδιος και η Αδελφότητα Αυτο είναι νόμιμοι και κανονικοί Εσφιγμενίτες. 

Με βάση τα ανωτέρω
- οφείλει η Πολιτεία να ανακαλέση την απόφασή της που αναγνωρίζει την νέα αδελφότητα ως νόμιμη.  
- Επίσης θα πρέπει η Δικαιοσύνη να επανεξετάση την επίθεση στο κονάκι τ
ν Καρυν υπό μελν τς νέας αδελφότητος, οι οποίοι παρανόμως και αντικανονικς ενεργον.

 

Οκτώβριος 2017

 

 

Νικόλαος Γ. Σαββόπουλος
Θεολόγος, Νομικός, Πολιτ. Επιστήμων

 

 

 

 

 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου