Σήμερα το απόγευμα όμορφες γυναικείες φωνές θα γεμίσουν
τον Ιερό Ναό Αγίου Πολυδρόσου στο Χαλάνδρι. Ψάλτριες θα ερμηνεύσουν βυζαντινούς
εκκλησιαστικούς ύμνους της Μεγάλης Εβδομάδας και λαϊκούς θρήνους της Μεγάλης
Παρασκευής, κάτι που έχουν ταυτίσει οι περισσότεροι με ανδρικές φωνές. «Για να
μάθεις σωστά να ψέλνεις, πρέπει να ανέβεις στο ψαλτήρι», λέει στην «Κ» η
υμνωδός Νεκταρία Καραντζή, από τις σημαντικότερες εκπροσώπους του είδους στην
Ελλάδα και καταξιωμένη διεθνώς.
Τα τελευταία χρόνια ολοένα και περισσότερες γυναίκες
σπουδάζουν την ψαλτική τέχνη στις σχολές βυζαντινής εκκλησιαστικής μουσικής των
μητροπόλεων αλλά και στα ωδεία. Μάλιστα, όπως παρατηρεί η κ. Καραντζή, έχει
αναδειχθεί μεγάλος αριθμός γυναικών διπλωματούχων, προσφέροντας τις υπηρεσίες
στην εκπαίδευση αλλά και στα ψαλτήρια και ιδιαίτερα στην επαρχία. Και αυτό,
διότι είναι πιο εύκολο στην επαρχία μία γυναίκα να ανέβει στο ψαλτήρι ελλείψει
ανδρών, ενώ στην Αττική είναι πολλοί οι ψάλτες. «Τονικά η γυναικεία φωνή δεν
μπορεί να συνυπάρξει με την ανδρική», παρατηρεί η ίδια.
Η κ. Καραντζή έχει θητεία στο ψαλτήρι από 9 ετών και
δισκογραφία βυζαντινής μουσικής από 14 ετών, και είναι η πρώτη Ελληνίδα ψάλτρια
που ολοκλήρωσε τις σπουδές της στη βυζαντινή μουσική σε παιδική ακόμα ηλικία ως
το «νεαρότερο» δίπλωμα βυζαντινής μουσικής. Πλέον, εκτός από την Ελλάδα,
παρουσιάζει σε συναυλίες και ημερίδες τους βυζαντινούς εκκλησιαστικούς ύμνους
στο εξωτερικό. Μέντοράς της, όπως λέει, στον χώρο της βυζαντινής μουσικής
υπήρξε μια πνευματική μορφή της Ορθοδοξίας, ο Οσιος Πορφύριος ο Καυσοκαλυβήτης,
ο οποίος από παιδί την παρακίνησε στη σπουδή της ψαλτικής τέχνης και στη θητεία
στα αναλόγια των εκκλησιών.
***
Ανώνυμος άφησε
ένα σχόλιο για την ανάρτησή σας "Γυναίκες παίρνουν θέση στο ψαλτήρι και μαγεύουν":
Δεν νομίζω ότι ο π. Πορφύριος της είπε απερίφραστα να ψάλλει σαν μεγάλη γυναίκα.
Όταν ο π. Πορφύριος ζούσε αυτή ήταν μικρή παιδούλα.
Πώς μπορούμε να χρησιμοποιούμε τον π. Πορφύριο για τις δημόσιες ενασχολήσεις με την Ψαλτική δημόσια;
Η γυναίκα απαγορεύεται να πηγαίνει στο Ψαλτήριο σύμφωνα με την Παράδοση της Εκκλησίας.
Δεν νομίζω ότι ο π. Πορφύριος της είπε απερίφραστα να ψάλλει σαν μεγάλη γυναίκα.
Όταν ο π. Πορφύριος ζούσε αυτή ήταν μικρή παιδούλα.
Πώς μπορούμε να χρησιμοποιούμε τον π. Πορφύριο για τις δημόσιες ενασχολήσεις με την Ψαλτική δημόσια;
Η γυναίκα απαγορεύεται να πηγαίνει στο Ψαλτήριο σύμφωνα με την Παράδοση της Εκκλησίας.
Το 2013 ιδρύθηκε με πρωτοβουλία της κ. Καραντζή ο
Πανελλήνιος Σύνδεσμος Ψαλτριών, που διαθέτει σήμερα μέλη από όλη την Ελλάδα
αλλά και άλλες χώρες (ενδεικτικά Ρουμανία, Ρωσία, Βουλγαρία, Σκόπια, Ιταλία,
Αυστραλία). Ο σκοπός του Συνδέσμου είναι αμιγώς πολιτιστικός, με στόχο τη
διοργάνωση συναυλιών, ημερίδων, σεμιναρίων και επιμορφωτικών προγραμμάτων.
Βέβαια, αποτελεί και βήμα πολιτιστικής εκπροσώπησης των γυναικών που
ασχολούνται μουσικά και εκπαιδευτικά με τη βυζαντινή εκκλησιαστική μουσική.
Το 2017 δημιουργήθηκε και η γυναικεία βυζαντινή χορωδία
του συνδέσμου, που σήμερα αριθμεί 19 μέλη. Πρόκειται για λατρευτική μουσική που
συνδέεται με την Ορθόδοξη Εκκλησία. Βέβαια, η βυζαντινή εκκλησιαστική μουσική
ακούγεται και ως μουσικό είδος, και είναι ενδιαφέρον ότι στο εξωτερικό το κοινό
δείχνει ιδιαίτερο ενδιαφέρον», παρατηρεί η κ. Καραντζή, προτείνοντας στις
γυναίκες αυτή τη με βαθιές ρίζες μουσική επιλογή.
Σήμερα στον ναό Αγ. Αθανασίου Πολυδρόσου, 7 μ.μ. η
Νεκταρία Καραντζή μαζί με τη Γυναικεία Βυζαντινή Χορωδία. Στο πρώτο μέρος της
βραδιάς ολοκληρώνεται η σειρά ομιλιών του διεθνούς φήμης Eλληνα μουσικού Βασίλη
Τσαμπρόπουλου.
Δεν νομίζω ότι ο π. Πορφύριος της είπε απερίφραστα να ψάλλει σαν μεγάλη γυναίκα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΌταν ο π. Πορφύριος ζούσε αυτή ήταν μικρή παιδούλα.
Πώς μπορούμε να χρησιμοποιούμε τον π. Πορφύριο για τις δημόσιες ενασχολήσεις με την Ψαλτική δημόσια;
Η γυναίκα απαγορεύεται να πηγαίνει στο Ψαλτήριο σύμφωνα με την Παράδοση της Εκκλησίας.
Πώς μπορούμε να χρησιμοποιούμε τον π. Πορφύριο για τις δημόσιες ενασχολήσεις με την Ψαλτική δημόσια στην ενήλικη ζωή;
ΑπάντησηΔιαγραφή