ΕΟΡΤΟΔΡΟΜΙΟΝ

Τροπάριον.

Απηνές έχθος, το προς αυτόν Δεσπότης, Τεμών διαμπάξ, σαρκός εν παρουσία, Ίνα κρατούντος, ώλεσε ψυχοφθόρου· Κόσμον συνάπτων, ταις αϋλοις ουσίαις· Τιθείς προσηνή, τον τεκόντα τη Κτίσει.

Ερμηνεία.


Ο Δεσπότης, λέγει, Χριστός εν τη δια σαρκός αυτού παρουσία, έκοψε μεν διόλου και από την ρίζαν (τούτο γαρ δηλοί το διαμπάξ) το νοερόν μίσος και την άσπονδον και αφιλίωτον έχθραν, την οποίαν είχον οι άνθρωποι με Αυτόν, προσκυνούντες είδωλα, και μη φυλάττοντες τας εντολάς Του· αφάνισε δε την ίνα (την δύναμιν) του κοσμοκράτορος και ψυχοφθόρου Διαβόλου.
Και τον μεν Κόσμον: ήτοι τους εν τω Κόσμω ανθρώπους, ήνωσε και ειρήνευσε με τας αϋλους ουσίας των Αγγέλων, με τας οποίας είχον πρότερον πόλεμον· μεσίτης δε γενόμενος Θεού και ανθρώπων, έκαμε τον Πατέρα προσηνή και ήμερον εις την Κτίσιν: ήτοι εις ημάς, οίτινες είμεθα εχθροί με Αυτόν και πολέμιοι. Όθεν εκ τούτων έδειξεν ο Δεσπότης Χριστός, ότι Αυτός είναι ο άρχων της ειρήνης, καθώς Αυτόν ονομάζει ο Ησαϊας (κεφ. θ: 6)· και Αυτός είναι η ειρήνη ημών κατά τον Απόστολον: «Ο ποιήσας τα αμφότερα εν, Ο και το μεσότοιχον του φραγμού λύσας» (Εφ. β: 14)· δια γαρ της ενανθρωπήσεώς Του ειρήνευσε πρώτον ημάς με τον εαυτόν Του, ειρήνευσε ημάς δεύτερον με τον Πατέρα, και ειρήνευσε τρίτον ημάς με τους Αγγέλους· καθότι έχθραν είχομεν με τον ενυπόστατον Λόγον του Θεού, δουλωθέντες εις τα άλογα πάθη· έχθραν είχομεν με τον υπερούσιον Νουν τον Πατέρα, ως λατρεύοντες ανοήτοις και αψύχοις Ειδώλοις· είχομεν δε και έχθραν με τους Αγγέλους, διότι αυτοί έβλεπον ημάς εναντίους με τον Θεόν, και προσκυνούντας την κτίσιν παρά τον κτίσαντα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου