«Περί τῶν κανονικῶν συνεπειῶν τῆς καύσεως νεκρῶν»
Πρωτ. 5055
Ἀριθμ. Διεκπ. 2415 Ἀθήνῃσι 29ῃ Ὀκτωβρίου 2014
ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ 2 9 5 9
Πρός
Τούς Σεβασμιωτάτους Μητροπολίτας
τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος
Εἰς τάς Ἕδρας των
Ἡ Διαρκής Ἱερά Σύνοδος, μέ ἀφορμή τό νέο νομοθετικό καθεστώς γιά τήν ἀποτέφρωση νεκρῶν, σύμφωνα μέ τά ἄρθρα 48 καί 49 τοῦ Νόμου 4277/2014 «Νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας – Αττικής και άλλες διατάξεις» (Φ.Ε.Κ. 156/1-8-2014, τ. Α΄), κατά τήν Συνεδρία Αὐτῆς τῆς 14ης μηνός Ὀκτωβρίου ἐ.ἔ., ἐπελήφθη καί τοῦ ζητήματος τούτου καί ἀπεφάσισε νά σᾶς ἐνημερώσει περί τῶν κανονικῶν συνεπειῶν ἀπό τήν ἀποτέφρωση τοῦ σώματος.
Ἀριθμ. Διεκπ. 2415 Ἀθήνῃσι 29ῃ Ὀκτωβρίου 2014
ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ 2 9 5 9
Πρός
Τούς Σεβασμιωτάτους Μητροπολίτας
τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος
Εἰς τάς Ἕδρας των
Ἡ Διαρκής Ἱερά Σύνοδος, μέ ἀφορμή τό νέο νομοθετικό καθεστώς γιά τήν ἀποτέφρωση νεκρῶν, σύμφωνα μέ τά ἄρθρα 48 καί 49 τοῦ Νόμου 4277/2014 «Νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας – Αττικής και άλλες διατάξεις» (Φ.Ε.Κ. 156/1-8-2014, τ. Α΄), κατά τήν Συνεδρία Αὐτῆς τῆς 14ης μηνός Ὀκτωβρίου ἐ.ἔ., ἐπελήφθη καί τοῦ ζητήματος τούτου καί ἀπεφάσισε νά σᾶς ἐνημερώσει περί τῶν κανονικῶν συνεπειῶν ἀπό τήν ἀποτέφρωση τοῦ σώματος.
Σε αυτό τον σύνδεσμο όλη η Εγκύκλιος:
http://www.ecclesia.gr/greek/holysynod/egyklioi.asp?id=1889&what_sub=egyklioi
ΤΟ ΑΚΑΙΝΟΤΟΜΗΤΟ ΠΛΗΡΩΜΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ άφησε
ένα νέο σχόλιο για την ανάρτησή σας "Για την καύση των σωμάτων μας οι
"Ποιμένες", μας ε...":
ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΜΕΓΑΛΗ ΔΙΑΦΟΡΑ ΚΑΙ Η ΤΕΡΑΣΤΙΑ ΑΝΤΙΘΕΤΗ ΠΟΡΕΙΑ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΟΥΣ Γ.Ο.Χ. ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΜΕ ΤΙΣ ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΤΩΝ Γ.Ο.Χ. ΕΛΛΑΔΟΣ ?
Το "Ακαινοτόμητον Πλήρωμα" της Εκκλησίας της Ελλάδος
( των Γ.Ο.Χ. ), δια της συμφώνου προς την Κανονικήν και Πατερικήν - Παραδοσιακήν γραμμήν πορείας αυτού, κατέστη ο φρουρός και "φύλαξ της πίστεως του", κατά την εμπνευσμένην απόφασιν των Πατριαρχών της Ανατολής ( 1848 ), υπό την προυπόθεσιν, βεβαίως, ότι τούτο υπάρχει όλως άσχετον και ανεξάρτητον προς την εκκλησιολογικώς σφαλλομένην "Εκκλησίαν των Γ.Ο.Χ. Ελλάδος".
Η Κανονικώς θεμελιωμένη πράξις της αποτειχίσεως του Πληρώματος τούτου εκ της σφαλλομένης "εν ευσεβεία και δικαιοσύνη" εκκλησιαστικής αυτού Ιεραρχίας, ήτις απαλλάσσει τούτο της ενοχής, ευθύνης και υποδικίας του "δυνάμει" υφισταμένου σχίσματος και αιρέσεως, αποτελεί πλήρες και σαφές στοιχείον διασώσεως της "ορθοδόξου εννοίας" και υποστάσεως της Εκκλησίας του, εντός της οποίας, κατά πάσαν έννοιαν θείου και εκκλησιαστικού δικαίου, καθηκόντως τούτο ίσταται.
Όθεν, η "ορθόδοξος έννοια" και υπόστασις της Εκκλησίας της Ελλάδος, δ ι α σ ω ζ ε τ α ι εν προκειμένω, Μ Ο Ν Ο Ν δια της ακαινοτομήτου γραμμής και κατευθύνσεως του Πληρώματος αυτής. Υπό τον Μ Ο Ν Ο Ν δε όρον τούτον νοείται η υπαγωγή του "Ακαινοτομήτου Πληρώματος ( των Γ.Ο.Χ. ) εις την Εκκλησίαν της Ελλάδος και η εντός αυτής υπόστασις αυτού. Εν άλλοις λόγοις, την Εκκλησία της Ελλάδος δεν δύνανται να αποτελέσουν ή εκπροσωπήσουν εκκλησιολογικώς τε και Κανονικώς και "υπό την ορθόδοξον έννοιαν", ούτε η "σφαλλομένη ..." Ελλαδική Ιεραρχία, ούτε το καινοτομούν Πλήρωμα αυτής, ούτε η αποκαλουμένη "Εκκλησία των Γ.Ο.Χ. Ελλάδος", αλλά Θείω Δικαίω, Μ Ο Ν Ο Ν το "Ακαινοτόμητον Πλήρωμα" Αυτής, έστω και εάν τούτο αποτελείται εκ "δύο ή τριών συνηγμένων" εν τω Ονόματι του Χριστού...και τη αληθεία της ορθοδόξου πίστεως κειμένων.
Το δε εκ της "ορθοδόξου εννοίας", ιδιότητος και υποστάσεως του Ακαινοτομήτου ( των Γ.Ο.Χ. ) Πληρώματος της Εκκλησίας της Ελλάδος απορρέον δ ι κ α ί ω μ α, από τε εκκλησιαστικής και νομίμου πλευράς κρινόμενον, τυγχάνει α ν α φ α ί ρ ε τ ο ν. Δι' ο και δύναται τούτο ακωλύτως να ασκηθή και διεκδικηθή ενώπιον πάσης νομίμου εκκλησιαστικής και πολιτικής αρχής και εξουσίας, ως αποτελούν την "Γνησίαν Συνείδησιν της Εκκλησίας", ήτοι την "ανωτάτην αυθεντίαν" Αυτής, την δυναμένην, κατά την "Πράξιν της Εκκλησίας", να επικυρώση ή ακυρώση και αποφάσεις Οικουμενικών ακόμη Συνόδων, ων "το οικουμενικόν κύρος επισφραγίζει" (45).
Και τούτο εφ' όσον η δια των προειρημένων παρατραπείσα Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος - ως συνεχίζουσα το σχίσμα του 1924 και κοινωνούσα τη οικουμενιστική αιρέσει - έ π α υ σ ε να δ ι α τ η ρ ή ακαινοτομήτως την Ορθόδοξον έννοιαν και ιδιότητα της Εκκλησίας της Ελλάδος, ως μη π ε ρ ι φ ρ ο υ ρ ο ύ σ α την Ε Ν Ο Τ Η Τ Α της Εκκλησίας, δεδομένου ότι τόσον το εν ισχύι Συνταγματικόν, όσον και το Εκκλησιαστικόν και Κανονικόν Δίκαιον "δεν προστατεύει την συγκεκριμενην εκάστοτε Σύνοδον, αλλά την Σύνοδον την τ η ρ ο ύσ α τους Κανόνας...απαρασαλεύτως".
( Και δη τους αναφερόμενους επί του δογματικού όρου της ενότητας της Εκκλησίας, ήτις ενότης, περιφρουρείται, εν προκειμένω, ως προελέχθη, υπό του "Ακαινοτομήτου Πληρώματος" της Εκκλησίας - υπογραμ. και παρενθ. ημετ.-) (προβλ. Εισήγησιν Συμβούλου Επικρατείας Α.Ν.Μαρίνου, εν "Ορθοδοξος Τυπος",1981,φυλ.452,σελ.4).
ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΜΕΓΑΛΗ ΔΙΑΦΟΡΑ ΚΑΙ Η ΤΕΡΑΣΤΙΑ ΑΝΤΙΘΕΤΗ ΠΟΡΕΙΑ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΟΥΣ Γ.Ο.Χ. ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΜΕ ΤΙΣ ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΤΩΝ Γ.Ο.Χ. ΕΛΛΑΔΟΣ ?
Το "Ακαινοτόμητον Πλήρωμα" της Εκκλησίας της Ελλάδος
( των Γ.Ο.Χ. ), δια της συμφώνου προς την Κανονικήν και Πατερικήν - Παραδοσιακήν γραμμήν πορείας αυτού, κατέστη ο φρουρός και "φύλαξ της πίστεως του", κατά την εμπνευσμένην απόφασιν των Πατριαρχών της Ανατολής ( 1848 ), υπό την προυπόθεσιν, βεβαίως, ότι τούτο υπάρχει όλως άσχετον και ανεξάρτητον προς την εκκλησιολογικώς σφαλλομένην "Εκκλησίαν των Γ.Ο.Χ. Ελλάδος".
Η Κανονικώς θεμελιωμένη πράξις της αποτειχίσεως του Πληρώματος τούτου εκ της σφαλλομένης "εν ευσεβεία και δικαιοσύνη" εκκλησιαστικής αυτού Ιεραρχίας, ήτις απαλλάσσει τούτο της ενοχής, ευθύνης και υποδικίας του "δυνάμει" υφισταμένου σχίσματος και αιρέσεως, αποτελεί πλήρες και σαφές στοιχείον διασώσεως της "ορθοδόξου εννοίας" και υποστάσεως της Εκκλησίας του, εντός της οποίας, κατά πάσαν έννοιαν θείου και εκκλησιαστικού δικαίου, καθηκόντως τούτο ίσταται.
Όθεν, η "ορθόδοξος έννοια" και υπόστασις της Εκκλησίας της Ελλάδος, δ ι α σ ω ζ ε τ α ι εν προκειμένω, Μ Ο Ν Ο Ν δια της ακαινοτομήτου γραμμής και κατευθύνσεως του Πληρώματος αυτής. Υπό τον Μ Ο Ν Ο Ν δε όρον τούτον νοείται η υπαγωγή του "Ακαινοτομήτου Πληρώματος ( των Γ.Ο.Χ. ) εις την Εκκλησίαν της Ελλάδος και η εντός αυτής υπόστασις αυτού. Εν άλλοις λόγοις, την Εκκλησία της Ελλάδος δεν δύνανται να αποτελέσουν ή εκπροσωπήσουν εκκλησιολογικώς τε και Κανονικώς και "υπό την ορθόδοξον έννοιαν", ούτε η "σφαλλομένη ..." Ελλαδική Ιεραρχία, ούτε το καινοτομούν Πλήρωμα αυτής, ούτε η αποκαλουμένη "Εκκλησία των Γ.Ο.Χ. Ελλάδος", αλλά Θείω Δικαίω, Μ Ο Ν Ο Ν το "Ακαινοτόμητον Πλήρωμα" Αυτής, έστω και εάν τούτο αποτελείται εκ "δύο ή τριών συνηγμένων" εν τω Ονόματι του Χριστού...και τη αληθεία της ορθοδόξου πίστεως κειμένων.
Το δε εκ της "ορθοδόξου εννοίας", ιδιότητος και υποστάσεως του Ακαινοτομήτου ( των Γ.Ο.Χ. ) Πληρώματος της Εκκλησίας της Ελλάδος απορρέον δ ι κ α ί ω μ α, από τε εκκλησιαστικής και νομίμου πλευράς κρινόμενον, τυγχάνει α ν α φ α ί ρ ε τ ο ν. Δι' ο και δύναται τούτο ακωλύτως να ασκηθή και διεκδικηθή ενώπιον πάσης νομίμου εκκλησιαστικής και πολιτικής αρχής και εξουσίας, ως αποτελούν την "Γνησίαν Συνείδησιν της Εκκλησίας", ήτοι την "ανωτάτην αυθεντίαν" Αυτής, την δυναμένην, κατά την "Πράξιν της Εκκλησίας", να επικυρώση ή ακυρώση και αποφάσεις Οικουμενικών ακόμη Συνόδων, ων "το οικουμενικόν κύρος επισφραγίζει" (45).
Και τούτο εφ' όσον η δια των προειρημένων παρατραπείσα Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος - ως συνεχίζουσα το σχίσμα του 1924 και κοινωνούσα τη οικουμενιστική αιρέσει - έ π α υ σ ε να δ ι α τ η ρ ή ακαινοτομήτως την Ορθόδοξον έννοιαν και ιδιότητα της Εκκλησίας της Ελλάδος, ως μη π ε ρ ι φ ρ ο υ ρ ο ύ σ α την Ε Ν Ο Τ Η Τ Α της Εκκλησίας, δεδομένου ότι τόσον το εν ισχύι Συνταγματικόν, όσον και το Εκκλησιαστικόν και Κανονικόν Δίκαιον "δεν προστατεύει την συγκεκριμενην εκάστοτε Σύνοδον, αλλά την Σύνοδον την τ η ρ ο ύσ α τους Κανόνας...απαρασαλεύτως".
( Και δη τους αναφερόμενους επί του δογματικού όρου της ενότητας της Εκκλησίας, ήτις ενότης, περιφρουρείται, εν προκειμένω, ως προελέχθη, υπό του "Ακαινοτομήτου Πληρώματος" της Εκκλησίας - υπογραμ. και παρενθ. ημετ.-) (προβλ. Εισήγησιν Συμβούλου Επικρατείας Α.Ν.Μαρίνου, εν "Ορθοδοξος Τυπος",1981,φυλ.452,σελ.4).
(σ.σ. Το κείμενο του Μαρίνου στον "Ο.Τ" αναφέρει μόνο την πρόταση: δεδομένου ότι τόσον το εν ισχύι Συνταγματικόν, όσον και το Εκκλησιαστικόν και Κανονικόν Δίκαιον "δεν προστατεύει την συγκεκριμενην εκάστοτε Σύνοδον, αλλά την Σύνοδον την τ η ρ ο ύσ α τους Κανόνας...απαρασαλεύτως".)
ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΜΕΓΑΛΗ ΔΙΑΦΟΡΑ ΚΑΙ Η ΤΕΡΑΣΤΙΑ ΑΝΤΙΘΕΤΗ ΠΟΡΕΙΑ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΟΥΣ Γ.Ο.Χ. ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΜΕ ΤΙΣ ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΤΩΝ Γ.Ο.Χ. ΕΛΛΑΔΟΣ ?
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο "Ακαινοτομητον Πληρωμα" της Εκκλησιας της Ελλαδος
( των Γ.Ο.Χ. ), δια της συμφωνου προς την Κανονικην και Πατερικην - Παραδοσιακην γραμμην πορειας αυτου, κατεστη ο φρουρος και "φυλαξ της πιστεως του", κατα την εμπνευσμενην αποφασιν των Πατριαρχων της Ανατολης ( 1848 ), υπο την προυποθεσιν, βεβαιως, οτι τουτο υπαρχει ολως ασχετον και ανεξαρτητον προς την εκκλησιολογικως σφαλλομενην "Εκκλησιαν των Γ.Ο.Χ. Ελλαδος".
Η Κανονικως θεμελιουμενη πραξις της αποτειχισεως του Πληρωματος τουτου εκ της σφαλλομενης "εν ευσεβεια και δικαιοσυνη" εκκλησιαστικης αυτου Ιεραρχιας, ητις απαλλασει τουτο της ενοχης, ευθυνης και υποδικιας του "δυναμει" υφισταμενου σχισματος και αιρεσεως, αποτελει πληρες και σαφες στοιχειον διασωσεως της "ορθοδοξου εννοιας" και υποστασεως της Εκκλησιας του, εντος της οποιας, κατα πασαν εννοιαν θειου και εκκλησιαστικου δικαιου, καθηκοντως τουτο ισταται.
Οθεν, η "ορθοδοξος εννοια" και υποστασις της Εκκλησιας της Ελλαδος, δ ι α σ ω ζ ε τ α ι εν προκειμενω, Μ Ο Ν Ο Ν δια της ακαινοτομητου γραμμης και κατευθυνσεως του Πληρωματος αυτης. Υπο τον Μ Ο Ν Ο Ν δε ορον τουτον νοειται η υπαγωγη του "Ακαινοτομητου Πληρωματος ( των Γ.Ο.Χ. ) εις την Εκκλησιαν της Ελλαδος και η εντος αυτης υποστασις αυτου. Εν αλλοις λογοις, την Εκκλησια της Ελλαδος δεν δυνανται να αποτελεσουν η εκπροσωπησουν εκκλησιολογικως τε και Κανονικως και "υπο την ορθοδοξον εννοιαν", ουτε η "σφαλλομενη ..." Ελλαδικη Ιεραρχια, ουτε το καινοτομουν Πληρωμα αυτης, ουτε η αυτοκαλουμενη "Εκκλησια των Γ.Ο.Χ. Ελλαδος", αλλα Θειω Δικαιω, Μ Ο Ν Ο Ν το "Ακαινοτομητον Πληρωμα" Αυτης, εστω και εαν τουτο αποτελειται εκ "δυο η τριων συνηγμενων" εν τω Ονοματι του Χριστου...και τη αληθεια της ορθοδοξου πιστεως κειμενων.
Το δε εκ της "ορθοδοξου εννοιας", ιδιοτητος και υποστασεως του Ακαινοτομητου ( των Γ.Ο.Χ. ) Πληρωματος της Εκκλησιας της Ελλαδος απορρεον δ ι κ α ι ω μ α, απο τε εκκλησιαστικης και νομιμου πλευρας κρινομενον, τυγχανει α ν α φ α ι ρ ε τ ο ν. Δι' ο και δυναται τουτο ακωλυτως να ασκηθη και διεκδικηθη ενωπιον πασης νομιμου εκκλησιαστικης και πολιτικης αρχης και εξουσιας, ως αποτελουν την "Γνησιαν Συνειδησιν της Εκκλησιας", ητοι την "ανωτατην αυθεντιαν" Αυτης, την δυναμενην, κατα την "Πραξιν της Εκκλησιας", να επικυρωση η ακυρωση και αποφασεις Οικουμενικων ακομη Συνοδων, ων "το οικουμενικον κυρος επισφραγιζει" (45).
Και τουτο εφ' οσον η δια των προειρημενων παρατραπεισα Ιεραρχια της Εκκλησιας της Ελλαδος - ως συνεχιζουσα το σχισμα του 1924 και κοινωνουσα τη οικουμενιστικη αιρεσει - ε π α υ σ ε να δ ι α τ η ρ η ακαινοτομητως την Ορθοδοξον εννοιαν και ιδιοτητα της Εκκλησιας της Ελλαδος, ως μη π ε ρ ι φ ρ ο υ ρ ο υ σ α την Ε Ν Ο Τ Η Τ Α της Εκκλησιας, δεδομενου οτι τοσον το εν ισχυι Συνταγματικον, οσον και το Εκκλησιαστικον και Κανονικον Δικαιον "δεν προστατευει την συγκεκριμενην εκαστοτε Συνοδον, αλλα την Συνοδον την τ η ρ ο υ σ α τους Κανονας...απαρασαλευτως".
( Και δη τους αναφερομενους επι του δογματικου ορου της ενοτητας της Εκκλησιας, ητις ενοτης, περιφρουρειται, εν προκειμενω, ως προελεχθη, υπο του "Ακαινοτομητου Πληρωματος" της Εκκλησιας - υπογραμ. και παρενθ. ημετ.-) (προβλ. Εισηγησιν Συμβουλου Επικρατειας Α.Ν.Μαρινου, εν "Ορθοδοξος Τυπος",1981,φυλ.452,σελ.4).