Επειδή εις τα
πράγματα δεν βλέπομεν την τελείαν αγάπην, ας περιγράψωμεν αυτήν νοερώς. Εάν
επικρατούσε αύτη παντού εις μέγαν βαθμόν, πόσα καλά θα προήρχοντο. Ούτε νόμων,
ούτε δικαστηρίων, ούτε τιμωριών και κυρώσεων θα είχομεν ανάγκην. Εάν υπήρχεν
αμοιβαία αγάπη μεταξύ πάντων, κανείς δεν θα αδικούσε τον πλησίον, οι δε φόνοι,
αι φιλονεικίαι, οι πόλεμοι, αι αναστατώσεις, αι αρπαγαί, αι πλεονεξίαι και όλα
γενικώς τα κακά, θα εξηφανίζοντο, η δε κακία θα ήτο τελείως άγνωστος. Το
χάρισμα όμως των θαυμάτων δεν οδηγεί πάντοτε εις το αποτέλεσμα τούτο, διότι εις
όσους δεν προσέχουν, παρέχουν τροφήν εις κενοδοξίαν και υπερηφάνειαν. Η αγάπη
έχει και το μοναδικόν πλεονέκτημα, ότι δεν συνοδεύεται, όπως αι άλλαι αρεταί με
ωρισμένας κακίας. Η ακτημοσύνη, επί παραδείγματι, είναι πολλάκις ηνωμένη με την
υπερηφάνειαν, το χάρισμα της ευγλωττίας με την φιλοδοξίαν, ο ταπεινόφρων, λόγω
ακριβώς της ταπεινοφροσύνης του, φέρει πολλάκις εσωτερικώς υψηλοφροσύνην. Αυτά
δεν υπάρχουν εις την αγάπην, διότι ουδείς εξεγείρεται κατά εκείνου που αγαπά.
Δια να εννοήσης την μεγάλην σημασίαν της αγάπης, υπόθεσε, ότι αύτη επικρατεί
όχι εις ένα άτομον, αλλά γενικώς εις πάντας. Αλλά τώρα ας ίδωμεν την αγάπην εις
ένα άτομον, πως δηλαδή είναι ο άνθρωπος, που αγαπά ένα άλλον, με πραγματικήν
όμως αγάπην. Αυτός ο άνθρωπος ζη εις την γην, ως να ευρίσκεται εις τον ουρανόν,
εν τω μέσω διαρκούς γαλήνης και ευτυχίας, με ψυχήν καθαράν από φθόνον, οργήν,
ζήλιαν, υπερηφάνειαν, κενοδοξίαν και από κάθε κακήν επιθυμίαν. Διότι, όπως
κανείς δεν κάνει κακόν εις τον εαυτόν του, έτσι και αυτός δεν κάνει κακόν εις
τον πλησίον του, που τον θεωρεί άλλον
εαυτόν και ούτως ομοιάζει με επίγειον άγγελον. Ιδού ο άνθρωπος της αγάπης!
Εκείνος όμως που κάνει θαύματα και έχει τελείαν γνώσιν των θείων αληθειών, αν
δεν έχη αγάπην, έστω και αν αναστήση χιλιάδας νεκρούς, δεν θα έχη καμμίαν
ωφέλειαν, αφού θα ζη μόνον δια τον εαυτόν του μακράν των άλλων. Δι΄ αυτό
ακριβώς και ο Χριστός δείγμα της τελείας προς Αυτόν αγάπης έθεσε την αγάπην
προς τον πλησίον. Εάν αγαπάς με περισσότερον από αυτούς, είπεν εις τον Πέτρον,
βόσκε τα πρόβατά μου ((Ιωαν. κα΄ 15). Υπαινιγμός και τούτο, ότι η αγάπη είναι
ανωτέρα του μαρτυρίου.
Εκ του αγίου
Ιωάννου του Χρυσοστόμου «Η ΑΓΑΠΗ» (η οδός της σωτηρίας).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου