ΤΑ ΑΙΤΙΑ ΤΩΝ ΔΕΙΝΩΝ ΜΑΣ

μοιότητες τν καιρν μας μ τν πρ τς πτώσεως το Βυζαντίου ποχή, πως τν περιγράφει λόγιος μοναχς ωσφ Βρυέννιος 

Το κ. Χρήστου Κων. Λιβανο, 
Προέδρου εραποστολικς δελφότητος "Μ. θανάσιος", Τορόντο 

Ερισκόμενος προσφάτως στν λλάδα, προσκλήθηκα π εραποστολικ πρόσωπα ν μιλήσω σ αθουσα τν θηνν. πειδ μως λόγοι νώτεροι τς θελήσεώς μου, λλ κα φθόνος το Διαβόλου, ποος μισε κα πολεμε παντοιοτρόπως τν λόγο το Θεο, μπόδισαν ν πραγματοποιηθ μιλία, θεώρησα καλ ν δημοσιεύσω ατά, πο πρόκειτο ν επ, στε π τς φιλόξενες στλες το "ρθοδόξου Τύπου" ν φεληθον πολ περισσότερες ψυχές, π' ,τι θ φελοντο ἐὰν μιλοσα σ μι αθουσα.

Πολλ εναι τ θέματα, γι τ ποα θ μποροσε ν μιλήσ κάποιος. Κανένα μως π' ατ δν εναι τόσο πίκαιρο κα ναγκαο σο πολύπλευρη κρίσι πο μαστίζει τν Πατρίδα μας, τ ατια πο τν προκάλεσαν, λλ κα τρόπος μ τν ποο θ ξέλθουμε π' ατή, πο συνοψίζεται σ μία μόνο λέξι, πο χουν διαγράψει ο περισσότεροι νθρωποι σήμερα π τ λεξιλόγιά των, κόμη κα ο εροκήρυκες κα ο πίσκοποι, κα πο νομάζεται μετάνοια.

Ο περισσότεροι νθρωποι σχολονται μ τ οκονομικ στοιχεα κα μεγέθη κα μ τ σκληρ κα πάνθρωπα μέτρα, πο πιβάλλει Τρόϊκα στν λλάδα, κατ' ντολ σκοτεινν δυνάμεων, πο περγάζονται τν οκονομικ κα χι μόνο ποδούλωσι τς νθρωπότητος. λίγοι σχολονται μ τ πνευματικά. Ο πολλο σχολονται μ τ λουκέτα κα τ κλείσιμο τν καταστημάτων, πο χουν μετατρέψει μεγάλα τμήματα τν λλοτε σφυζόντων π ζω κα κίνησι κέντρων τν λληνικν μεγαλοπόλεων σ τοπία ρημα κα γκαταλελειμμένα. Πόσοι μως σχολονται μ τ λουκέτα, πο χουν βάλει ο νθρωποι στς θύρες τν ψυχν τους κα χουν κλείσει ξω π' ατς τν Χριστό;
"δο στηκα π τν θύραν κα κρούω", λέγει Χριστός (ποκ. 3, 20). Ποιός κούει τος κτύπους; Ποιός συγκινείται; "Κύριε, τίς πίστευσε τ κο μν;"· "Ποιός, Κύριε, πίστευσε στ κήρυγμά μας;", ρωτοσε στν Π.Δ. τν Θε σαΐας (ωάν. 12, 38). Πόσοι κούουν τν λόγο το Θεο σήμερα; λλ κα πόσοι εροκήρυκες κηρύττουν πως κα ,τι θέλει Θεός; Πόσοι λέγχουν τ κακό, τν μαρτία, τν σέβεια, τν παρανομία; Πόσοι προειδοποιον τν λα γι τ δεινά, πο ρχονται; Πόσοι τν καλον σ μετάνοια; Λουκέτα στ καταστήματα· λουκέτα δυστυχς κα στ στόματα τν εροκηρύκων! 
νεπιθύμητοι εροκήρυκες
πειδ λοιπν ο περισσότεροι νθρωποι βαλαν σήμερα λουκέτα στ' ατι κα τς ψυχές τους κα κλεισαν ξω τν Χριστ κα τν λόγο Του, ο περισσότεροι δ εροκήρυκες πρόδωσαν τν ποστολή τους κα πεδείχθησαν κατώτεροι τν περιστάσεων τν κρισίμων τούτων καιρν, γι' ατ Θες πεφάσισε ν στείλ κάποιους λλους εροκήρυκες, νεπιθυμήτους, λλ' ποτελεσματικούς, τος ποίους ετε θέλουμε ετε δν θέλουμε, ετε μς ρέσει ετε χι, εμεθα ποχρεωμένοι ν τος κούσωμε. Ποοι εναι ατο ο εροκήρυκες; Εναι τ διάφορα δεινά, πο χουν ρχίσει ν πέφτουν πάνω μας κα ν μς πιέζουν, ν μς συνθλίβουν κα ν μς καταθλίβουν. Τ διο κανε Θες κα στν Π.Δ. κήρυτταν ο προφτες μετάνοια, λλ σκληροτράχηλος σραηλιτικς λας δν τος κουε. κολουθοσαν μως τ δεινά, πόλεμοι, καταστροφές, σφαγές, αχμαλωσίες, λεηλασίες, κα τότε σραλ μετανοοσε κα πέστρεφε στν Θεό. Πόσον μοιάζουν ο ποχές! Μεγάλη κα σήμερα ποστασία. Πρωτοφανς στν χριστιανικ κόσμο πομάκρυνσι π τν Θεό. Τότε, πως επαμε, κήρυτταν ο προφτες, τώρα ο μβωνες τν χριστιανικν ναν χουν σιγήσει. λάχιστοι μόνον εροκήρυκες κηρύττουν τ θέλημα το Θεο. Κα ατος μοιχαλίδα κα διεστραμμένη γενεά μας χλευάζει κα περιφρονε ς κραίους κα φανατικούς, πως χλεύαζαν κάποτε κάποια παλιόπαιδα τν προφήτη λισαο κα γι τν σέβειά τους ατ προφήτης τ καταράσθηκε, μ ποτέλεσμα ν ξέλθουν δύο ρκοδες π τ δάσος κα ν τ κατασπαράξουν (Δ΄ Βασ. 2, 23-24). Σν τ σεβ κενα παιδι συμπεριφέρεται κα γενεά μας μ τ διαφορά, τι κενα τ κατεσπάραξαν ο ρκοδες, ν μς, ξ ατίας τν σεβειν κα τς μετανοησίας μας, χουν ρχίσει ν μς βασανίζουν λλα δειν κα συμφορές, πως ο πληγές, πο στειλε Θες κατ το Φαραώ, πειδ κενος ρνετο ν πακούσ στς ντολές του. Ττε μως πρχε νας Μωυσς, ποος ξήγαγε τν σραηλιτικ λα π τν Αγυπτο κα τν λευθέρωσε π τν δουλεία τν Αγυπτίων. Πο μως σήμερα γέτης πιστς στν Θεό, μ σύνεσι κα σοφία, ν ξαγάγ τν λληνικ λα πρτα π τν δουλεία τν παθν του δι τς μετανοίας, κα πειτα π τν δουλεία τν πλήστων κα ναλγήτων δανειστν κα τοκογλύφων, πο μς κατέστησαν, δι το μαμων, δούλους κα ποτελες τους; 
Ο λστς τς λλάδος
κτς π' τν παλαι σραήλ, Πατρίδα μας μοιάζει σήμερα μ τν δυστυχ κενον νθρωπο τς παραβολς το Καλο Σαμαρείτου, ποος "λστας περιέπεσεν". Ποοι εναι ο λστς σήμερα; Εναι ο διεθνες δανειστές, κερδοσκόποι κα τοκογλύφοι, πο ροφον τ αμα κα τν δρτα το λληνικο κα λλων λαν σν ναψυκτικό. Εναι πίσης κάποιοι λληνες πατενες, ο ποοι καταλστευσαν κα λεηλάτησαν τ δημόσια ταμεα κα καταχράσθηκαν τεράστια ποσά, τ ποα πέστειλαν σ περάκτιους λογαριασμος στ ξωτερικό.
πάρχουν μως κα κάποιοι λλοι λστές. Ατο εναι ο χειρότεροι κα ο πι πικίνδυνοι. Κα μως κανες δν σχολεται μαζί τους. Ποοι εναι ατοί; Εναι ο δαίμονες. Ατο ερίσκονται πίσω π κάθε κακό, πο συμβαίνει στν τόπο μας κα σ' λο τν κόσμο. Ατο μισον θανάσιμα τν Πατρίδα μας, διότι εναι καρδι τς ρθοδοξίας, κα γι' ατ λεγενες ναρίθμητες δαιμονίων χουν πιστρατευθ κα τν πολεμον μ μανία κα προσπαθον ν τν πογυμνώσουν π κάθε ρετ κα ξία κα τν χουν φήσει καταπληγωμένη, ταπεινωμένη κα μιθαν, μισοπεθαμένη, πως τν περιπεσόντα στος λστς νθρωπο το Εαγγελίου. 
μοιότης καιρν, μαρτιν κα δεινν
μοιάζει, τέλος, ποχή μας μ τς μέρες πρ τς λώσεως τς Κωνσταντινουπόλεως κα τς διαλύσεως τς Βυζαντινς Ατοκρατορίας. δια θικ κατάπτωσι, δια οκονομικ ξαθλίωσι, δια διαφορία τν πλουσίων γι τν Πατρίδα, διες προδοσίες· προδοσίες τς Πατρίδος κα προδοσίες τς Πίστεως. ς λπίσουμε, τι τ δειν δν θ εναι τ δια.
Γι' ατ ποφασίσαμε ν κάνουμε να παραλληλισμ κα μία σύγκρισι κείνης τς ποχς μ τ δική μας. λλωστε συμπληρώθηκαν φέτος 560 τη π τν λωσι τς βασιλίδος τν πόλεων κα, π' εκαιρί τς θλιβερς ατς πετείου, καλν εναι ν γνωρίσουμε κάποια γεγονότα τς ποχς κείνης, καθς κα τ ατια πο τ προκάλεσαν, γι ν παραδειγματισθομε π τ τραγικ λάθη κα τς μαρτίες το παρελθόντος κα ν μ τς παναλάβουμε.
Στ σύγκρισι τν δύο ποχν πολ θ μς βοηθήσουν ποσπάσματα π δύο κείμενα το ωσφ το Βρυεννίου. Ποος ταν ωσφ Βρυέννιος; Μοναχς ταν. Γεννήθηκε στν Κωνσταντινούπολι περ τ 1350 μ.Χ. κα κάρη μοναχς στν ερ Μον Στουδίου. ταν σκητικώτατος, φάμιλλος τν παλαιν Πατέρων τς κκλησίας κα διδάσκαλος το Γένους. θεωρετο ς κορυφαος λόγιος το Βυζαντίου στς ρχς το 15ου αἰῶνος, τν ποο συνεβουλεύοντο ατοκράτορες κα πατριάρχες. Τν καλοσαν κα μιλοσε στς μεγάλες ορτς στ νάκτορα. κοιμήθη 22 τη περίπου πρ τς λώσεως. Κα κάτι διαιτέρως σημαντικό. πρξε διδάσκαλος το γ. Μάρκου το Εγενικο. Πρόκειται περ μεγάλης μορφς, ποία, δυστυχς, δν χει κτιμηθ δεόντως π τν κκλησία μας.
Τ πρτο κείμενο το ωσφ Βρυεννίου χει τίτλο: "Περ τν πιτιθέντων μν δεινν κα τίς τούτων σκοπός". Μ τ παράμιλλο λογοτεχνικό του φος, πο θυμίζει ερ Χρυσόστομο, γράφει μεταξ λλων κα τ ξς, τ ποα θ ναγράφουμε μ ντονα γράμματα, ν τ σχόλιά μας μ πλά. 
σχατοι καιροί
ρτι καιρο χαλεπο πρ παντας. Πονηρα α μέραι· τν χρόνων τ τέλη· τ γρας το κόσμου· κθυμία το σύμπαντος". σχάτους θεωροσε ερς πατρ τος καιρούς του, πως κα μες τος δικούς μας σήμερα. Κα εχε πράγματι πολλ σχατολογικ στοιχεα ποχή του. δική μας χει μως πολύ περισσότερα. Ο καιροί μας εναι κρως ποκαλυπτικοί. Στς μέρες μας γιναν νακάλυψι κα χρσι πυρηνικν πλων, δύο παγκόσμιοι πόλεμοι, πανίδρυσι το Κράτους το σραήλ, τ τύχημα το Τσερνομπίλ, μφάνισι τς Νέας ποχς, τς Νέας Τάξεως, τς Παγκοσμιοποιήσεως, το Οκουμενισμο πο προετοιμάζει τν Πανθρησκεία το ντιχρίστου, το γραμμωτο κώδικος μ τν ριθμ 666, δι το ποίου σφραγίζονται σήμερα τ πάντα, π κονσέρβες κα φροτα μέχρι τ κατοικίδια ζα κα τ ψάρια τν κεανν! Ἐὰν λοιπν κόσμος παρουσίαζε τότε σημάδια γήρανσης κα φαινόταν τι ξεψυχοσε, τί ν επομε γι τν σημερινό, πο δίνει, π θικς κα πνευματικς πόψεως, τν ντύπωσι νεκρο σώματος σ πλήρη ποσύνθεσι, πο ζει πτωμαΐνης; 
"τι λίγη, σφαλερ κα πικρίας νάμεστος ατη μν ζωή, κα κακν θαλάσσαις πέραντλος. δο γρ ο γειτονοντες χθροί· ο φιλιούμενοι πιστοι· ο συνοικοντες κλοπες· ο υο πειθες· κα ο πλς συγγενες στοργοι". λλ κα σήμερα δν βιώνουμε τν χθρα τν γειτόνων μας, τν πιστία τν φίλων μας, τς κλοπς κα τ γκλήματα π νθρώπους, πο κατοικον νάμεσά μας, τν πείθεια κα ναρχία τν νέων κα τν στοργία κα σκληρότητα συγγενικν μας προσώπων; 
Διασκορπισθήκαμε. λλοι μς κυβερνον
"Διεσκορπίσθημεν διασπαρέντες πάσαις τας τς γς βασιλείαις· κα ρχουσιν μν, μες δ οκ ρχομεν· κα τν χώραν μν λλότριοι κατεσθίουσι, κα οκ στιν βοηθν. Α νεάνιδες το γένους μν κα ο νεανίσκοι τέροις θνεσι δεδομένοι". ποία μοιότης μ τς μέρες μας! Μήπως κα σήμερα ο λληνες δν χουν διασκορπισθ στ τέσσαρα σημεα το ρίζοντος; Μήπως κα σήμερα δν κυβερνον ξένες δυνάμεις κα χι μες τν τόπο μας; Μήπως κα σήμερα κατοντάδες χιλιάδες λλοδαπο κα λλόθρησκοι δν χουν εσβάλει παρανόμως κα κατατρώγουν τν Πατρίδα μας, κα μαζ μ τς πολυεθνικς ταιρεες δν ξάγουν τ νόμιμα παράνομα κέρδη τους στς χρες τους, ζημιώνοντας τν τόπο μας; Μήπως κα σήμερα ο νέοι κα ο νέες μας δν διασκορπίσθηκαν σ λλα θνη, δν μεταναστεύουν, λόγ τς κρίσεως κα νεργίας, μ ποτέλεσμα Πατρίδα μας ν αμορραγ κατάσχετα κα ν κινδυνεύ ν μετατραπ σ' να πέραντο γηροκομεο; 
πώλεια ελαβείας· λλειψι μετανοίας
"πόλωλεν ελαβς π τς γς· ξέλιπε στοχαστής, οχ ερηται φρόνιμος· παρήχθη πάλαι σοφός· οκ στιν συνιών, οκ στιν διορθούμενος· πιστρέφων οκ στιν· λόσωμος πληγή, νόσος καθολική· χαλεπν τ τραμα, παραμύθητος συμφορά, κα παρακλήσεως πάσης μείζων". Θρηνε ερς πατρ γι τν πώλεια τς ελαβείας, τς σοφίας, τς συνέσεως, λλ κα γι τν λλειψι μετανοίας π τος νθρώπους τς ποχς του. Δυσεύρετες δυστυχς κα σήμερα ατς ο ρετές, κα κυρίως μετάνοια, νευ τς ποίας προμηνύονται περισσότερα κα μεγαλύτερα δεινά. "Καταπεφρόνηται τ τς κκλησίας· διέφθαρται τ τς βασιλείας". Κα δ θαυμαστ μοιότης τν καιρν. Ποιός δν βλέπει σήμερα τν περιφρόνησι τν περισσοτέρων νθρώπων πρς τν κκλησία, τν ρθόδοξο Πίστι κα παράδοσι; Ποιός πίσης δν βλέπει τν κτεταμένη κα κυριαρχοσα τς τελευταες δεκαετίες στν δημόσιο βίο διαφθορ ρχόντων κα ξιωματούχων, λλ κα πλν πολιτν; 
εσέβεια διώκεται, σέβεια νθε
νω κάτω, κα τ κάτω γίνεται νω· διώκεται τ χριστιανν, νθε τ τν σεβν". Κα σήμερα τ διο παρατηρεται. νω-κάτω χουν γίνει τ πάντα. Θεομάχοι κα κκλησιομάχοι πολιτικο ψηφίζουν ντιχριστιανικος νόμους στ Βουλή, διώκοντες τν Χριστ κα ,τι χει σχέσι μ' Ατόν, πως π.χ. τ Θρησκευτικ κα τν ξομολόγησι π τ σχολεα, τ θρήσκευμα π τς ταυτότητες, τν ργία τς Κυριακς κ.., ν μοραλιστς δημοσιογράφοι προβάλλουν κα διαφημίζουν π τ ΜΜΕ κάθε σέβεια κα ασχρότητα. νθον κα σήμερα λα τ μαρτωλ πάθη· προγαμιαες σχέσεις, πορνεες, μοιχεες, παιδεραστίες, μοφυλοφιλίες κα ,τι λλο κακ μπορε ν φαντασθ νος τν σεβν κα διεστραμμένων νθρώπων.
"νθεν γαρηνο διώκουσιν μς, κεθεν Σκύθαι λυμαίνονται· π δυσμν σμαηλται τρυγσι, κα Πέρσαι ξ νατολν κριζοσι". Περικυκλωμένο τότε π χθρος τ Βυζάντιο ( καλύτερα ,τι εχε πομείνει π' ατό)· περικυκλωμένη π χθρος κα λλάδα σήμερα. Ο Β.Δ. γείτονές μας διεκδικον τν πειρο μέχρι τν ρτα κα τν Πρέβεζα. λλοι γείτονές μας π τν Βορρ διεκδικον τν Μακεδονία μας, κόμη κα τν Θεσσαλονίκη, ν ο ξ νατολν, ο πι θρασες κα προκλητικοί, ποφθαλμιον ν' ρπάξουν τν Θρκη κα τ νησι το Αγαίου. Πόσο παραστατικ περιγράφει στν συνέχεια χαρισματική του πέννα τν τραγικ κα διέξοδη τότε κατάστασι!
ν δράκοντα φεύγομεν, κα βασιλίσκ συναντμεν· ποδιδράσκομεν λέοντα, κα τ ρκτ προσπίπτομεν· τν θάνατον κφυγν περιπίπτει δουλεί, κα τς δουλείας παλλαγες τ σφαγ παραδίδοται... Καθωρινο πόλεμοι, νδραποδισμοί, σφαγαί, λιμοί, πνιγμοί, στενοχωρίαι ο φορηταί· πώλειαι μυρίαι κύκλ, κα πανταχόθεν το Θεο ργ φικνεται. μες δ' ς μηδενς καινο γινομένου, ναλγήτως διακείμεθα". Μεγάλα κα νυπόφορα τ δειν τν βυζαντινν προγόνων μας. Γι ργ Θεο μιλε ωσφ Βρυέννιος. Σήμερα, κκοσμικευμένοι κα οκουμενιστς ρχιερες, ερες κα θεολόγοι χουν φαιρέσει π τν Θε τ δικαίωμα ν ργίζεται κα το πιτρέπουν μόνον ν' γαπ! Τν δια ρα, ο περισσότεροι νθρωποι μιμονται τος βυζαντινος κα παρακολουθον τ σύγχρονα ποκαλυπτικ γεγονότα σν ν μ συμβαίν τίποτε τ καινούργιο, μ πονι κα σκληρότητα, μ ναλγησία κα διαφορία. 
ρθολογιστικς ρμηνεες γι τ ατια τν δεινν
νδιαφέρον παρουσιάζουν ο παρακάτω ρμηνεες, πο διναν σύγχρονοι το ωσφ κοσμικοί, ρθολογιστς κα πιστοι νθρωποι γι τ δεινά, πο εχαν νσκήψει.
" μν στρολόγος μν τος πρς λλήλους τν στέρων σχηματισμος φήσει συμβαίνειν μν. δ φυσικς τ μέσους εναι ράβων κα Σαρακηνν, σμαηλιτν τε κα Σκυθν τ θέσει, κα τ φυσικ τν πραγμάτων προόδ, ταθ' μς πομένειν ρε. μέντοι γε θεος, π τατομάτου χύδην κα φύρδην ποτελεσθαι· κα λλην ξ εμαρμένης κα τύχης παντα συμβαίνειν μν πολάβοι. Πάλιν, μν γαρηνός, τ μ τ λιτηρί πεισθναι, ατιον τούτων ρε· δ βραος, τ πιστεσαι μς ες Χριστόν. Κα μν καστος τν αρετικν, τ μ ποκψαι τ κείνου αρέσει· δ τν ταλν χλος, τ μ ποτετάχθαι μς τ πάπ τν ερημένων ατιον ννοε". Ο στρολόγοι πέδιδαν τ δειν στος σχηματισμος τν στέρων, ο φυσικο πιστήμονες στν μειονεκτικ γεωγραφικ θέσι μεταξ λλοφύλων λαν, ο θεοι στν νομοιογένεια τς ατοκρατορίας, ο εδωλολάτρες στν κακ τύχη κα μορα, στ πεπρωμένο, ο γαρηνο στ τι ρνονταν ο Βυζαντινο ν πιστεύσουν στν Μωάμεθ, ο βραοι στ τι πίστευαν ο δεινοπαθοντες στν Χριστό, ο αρετικο στ τι δν πέκυπταν στς αρέσεις τους, ο δ Λατνοι στ τι δν δέχονταν ν ποταχθον στν Πάπα! λες ο πι πάνω ατιάσεις ερίσκουν κα σήμερα τος ποστηρικτές τους κα μ τέρμονες συζητήσεις στ τηλεοπτικ κανάλια, π φυλακς πρωίας μέχρι νυκτός, προσπαθον ν μς πείσουν γι τν ρθότητα τν πιχειρημάτων τους. Ο δ παπόφιλοι οκουμενιστς προσεκάλεσαν τν Πάπα στν λλάδα κα τν Κύπρο, λπίζοντες, πως τότε ο φελες νωτικο το Βυζαντίου, στν κ δυσμν βοήθεια, πρς πίλυσι τν θνικν προβλημάτων μας. ωσήφ, μως, Βρυέννιος εχε τελείως διαφορετικ ποψι π' λους ατος κα τν διεκήρυττε μ παρρησία, τν ποία, δυστυχς, λίγοι διαθέτουν στς μέρες μας, φοβούμενοι κα τρέμοντες τ ερωνικ σχόλια τν δημοσιογράφων κα το μακρν το Θεο κόσμου.
"γ δ πάντας τούτους ποβαλλόμενος, πείθομαι ραρότως, κα διαῤῥήδην μολογ, τι οκ ν τατα πάσχομεν, ε μ δυσσεβες μεν, κα το Θεο παντάπασιν πεληλαμένοι". πορρίπτει λες τς ρθολογιστικς περ τν δεινν ατίες ερς πατρ κα μολογε εθέως κα μ πόλυτη πεποίθησι, τι ατία τν δεινν εναι παντοειδς σέβεια κα ποστασία τν νθρώπων π τν Θεό. Πόσοι ράγε ποιμένες μιλον τν γλσσα το ωσφ Βρυεννίου σήμερα; Πόσοι ξηγον τ πραγματικ ατια τν δεινν, πο ρχισαν ν μαστίζουν τν λληνικ λαό; Πόσοι τν καλον σ μετάνοια; λάχιστοι. Ο περισσότεροι σιωπον, μοιάζοντες μ "κύνες νεούς" (=σκυλι βωβ κα λαλα), ο ποοι "ο δυνήσονται λακτεν, νυπνιαζόμενοι κοίτην, φιλοντες νυστάξαι" (σ. 56, 10). Δν μπορον ν γαυγίσουν ναντίον τν χθρν τς κκλησίας κα το θνους μας. Εναι σν πνωτισμένοι. Νυστάζουν, κοιμνται κα βλέπουν νειρα. 
Προηγουμένως ωσφ Βρυέννιος μς περιέγραψε τ δεινά, πο πέφεραν ο Βυζαντινο πρόγονοί μας λίγες δεκαετίες πρς τς λώσεως τς Κωνσταντινουπόλεως, δίνοντάς μας τν εκαιρία ν κάνουμε μία σύγκρισι τς τότε ποχς μ τν δική μας κα ν' νακαλύψουμε πολλ κοιν σημεα. Στ συνέχεια μεγάλος ατς λόγιος το Βυζαντίου σ λλο κεφάλαιο μ τίτλο "Τίνες ατίαι τν καθ' μς λυπηρν" θ ζωγραφίσ νώπιόν μας μ τ πλέον μελαν χρώματα τς μεγάλες μαρτίες, στς ποες εχε περιπέσει συντριπτικ πλειονότης το λαο, μαρτίες, τς ποες διαπράττουμε κα μες σήμερα, κα μάλιστα σ περθετικ κα κρως νησυχητικ βαθμό, μ ποτέλεσμα ν χουμε ρχίσει κα μες ν δεχώμεθα τ ψώνια τν μαρτιν ατν, τν μισθ πο μς ξίζει, μ τ διάφορα δεινά, πο πιτρέπει γάπη το Θεο πρς διόρθωσί μας. πως στν προηγουμένη νότητα, τσι κα στν παροσα θ κάνουμε να παραλληλισμ το τότε μ τ σήμερα. 
Κατάργησι το ρθοδόξου βαπτίσματος
κ στι κακίας εδος, μ δι βίου παντς πιμελς μετερχόμεθα", γραφε ωσφ πρς τος συγχρόνους του. Τ διο συμβαίνει κα σήμερα. Δν πάρχει κακό, πο ν μ τ κάνουμε. λον δέ, τι βαπτιζόμεθα ο μέν, ες μίαν κατάδυσιν· ο δέ, ες τρες μν καταδύσεις, τοσαύτας δ κα τς γίας Τριάδος νομασίας". Σήμερα, πρεσβύτεροι κα πίσκοποι γκατέλειψαν τν γία κα ερ παράδοσι εκοσι αώνων, κατήργησαν ο θεόφοβοι τς τρες καταδύσεις κα ναδύσεις, νευ τν ποίων δν τελειοται τ βάπτισμα, κα ντ' ατν πιχύνουν δωρ στ κεφάλι κα τ σώματα τν βαπτιζομένων, πως ο Παπικοί, μ ,τι αρετικ ατ τακτικ συνεπάγεται στν πνευματικ κα ψυχοσωματικ γεία τν βαπτιζομένων προσώπων! 
Πνευματικ γνοια. μαρτίες κληρικν κα μοναχν
"τι ο πλείους μν, ο μόνον τί στι χριστιανός, λλ' οδ τν σταυρν ατν ποιεν σασιν· , σασι μέν, περιφρονοσι δ τ ποιεν"! λήθεια, πόσοι ρθόδοξοι χριστιανο σήμερα γνωρίζουν τ τς Πίστεως; Πόσοι εναι συνειδητο χριστιανοί; Πόσοι γνωρίζουν πς ν κάνουν τ σημεο το σταυρο, κα π' ατος πο γνωρίζουν, πόσοι χουν τ θάρρος ν τ κάνουν δημοσίως, χωρς ν πολογίσουν τ ερωνικ μειδιάματα τν θέων κα πίστων; Ο παντήσεις εναι πογοητευτικές.
"τι ο ερες μν π χρήμασι χειροτονονται· κα πρ το γάμου, ς ο πολλοί, μιλοσι τας αυτν γυναιξίν. τι π δώροις τν μαρτημάτων φεσις, κα τν θείων δώρων μετάληψις δίδοται παρ τος λεγομένοις πνευματικος. τι μοναστρίαις ναίδην συνοικοσιν ο παρθενίαν παγγειλάμενοι μοναχοί". ν κα Σιμωνία φαίνεται τς τελευταες δεκαετίες ν χ κλείψει, κα διαφορία τν πολλν πρς τ . Μυστήρια ν μν ενοε δωροδοκίες γι τν παροχ φέσεως μαρτιν κα τν μετάδοσι τς θ. Κοινωνίας, ποχή μας βαρύνεται μ λλου εδους νίερες συναλλαγές, πως π.χ. τ τυχερ τν κληρικν κα "ταριφοποίησι" τν . Μυστηρίων κα λλων εροτελεστιν. Λησμονήθηκε τ "δωρεν λάβετε, δωρεν δότε", πο επεν Χριστς στος ποστόλους, τν ποίων ο διάδοχοι σήμερα δν τ τηρον, μ ποτέλεσμα πολλο ν σκανδαλίζωνται κα ν τελον, ντ θρησκευτικο γάμου στος . ναούς, πολιτικ γάμο στ δημαρχεα! Κα δυστυχς, λόγ τς οκονομικς κρίσεως, ο δεύτεροι αξάνονται λματωδς ες βάρος τν πρώτων. σο γι τς προγαμιαες σχέσεις τν κληρικν κα τν συνοίκησι μοναχν κα μοναζουσν, τ πράγματα σήμερα εναι πολ χειρότερα, δεδομένου τι ο πλεστοι ρχιερες δν λαμβάνουν πλέον π' ψιν τ κωλύματα τς ερωσύνης, χειροτονοντες διακρίτως κα "κοινωνοντες μαρτίαις λλοτρίαις" (Α΄ Τιμ. 5, 22), στν δ Μοναχισμ χει βρ σφαλς καταφύγιο τ γνωστό -κατ τν μακαριστ ρχιεπίσκοπο Χριστόδουλο- κουσούρι, τ ποο τροφοδοτε δυστυχς κα τς τάξεις το Κλήρου. 
Βλασφημίες τν σεβν - διαφορία τν πιστν
"τι τ θεον νομα βλασφημούμενον οκ πεκδικομεν, φείλοντες πρ τούτου ποθανεν". πρχε κα τότε βλασφημία τν θείων, ποία καθιστ τν νθρωπο χειρότερο κα π τ κτήνη, κόμη κα π τος δαίμονες, διότι "κα τ δαιμόνια πιστεύουσι κα φρίσσουσι", μ τολμντα ν βλασφημήσουν τ νομα το Θεο. Σήμερα, μως, τ κακ ατ φθασε σ διανόητα σ λλες ποχς μεγέθη, μ ποτέλεσμα βλασφημία το Χριστο κα τς Παναγίας χι μόνο ν χ γίνει "ψωμοτύρι" στ στόμα πλν κα νωνύμων νεοελλήνων, λλ ν γίνεται κα π πώνυμα πρόσωπα μ τν πλέον πίσημο τρόπο, π νθρώπους τν γραμμάτων κα τν τεχνν (π.χ. Καζαντζάκης, νδρουλάκης, "τελευταος πειρασμός", Corpus Christi κλπ), κα μάλιστα π τν προστασία το "χριστιανικο", ποτίθεται, Κράτους μας, δίχως ν ξεγείρεται λαός μας, κτς λαχίστων κα θαυμαστν κα ξίων συγχαρητηρίων ξαιρέσεων. βλασφημία τν θείων τν ποχ κείνη ταν, φαίνεται, πολ διαδεδομένη, γι' ατ κα ωσφ πιμένει στν λεγχό της, γράφοντας:"τι πολλο ξ μν ες τν ρθόδοξον πίστιν, ες τν σταυρόν, ες τν νόμον, ες γιον, ες ατν βλασφημοσι τν Θεν παῤῥησί, ς οδες σεβής· τ βλασφημί προστιθέντες κα ρνησιν· κα οδες τν κουόντων πεκδικε". βριστς κα ρνητς το Χριστο πρχαν τότε, πάρχουν κα σήμερα. ναρίθμητα στόματα βρισαν κα βλασφήμησαν ν τος αἰῶνες τ πάντιμον κα μεγαλοπρεπς νομα το Κυρίου μν ησο Χριστο· πολλο μφισβήτησαν τος λόγους κα τ θαύματά Του· πολλο ρνήθηκαν τν θεότητά Του. Οδείς, μως, κατ τ παρελθν τόλμησε ν' μφισβητήσ κα ν θίξ τν θικ πόστασί Του κα ν ποστηρίξ, τι ταν πρόσωπο νήθικο κα διεστραμμένο. Κα μως ατ γινε στς μέρες μας μ τ ντίχριστο κα χυδαιότατο ργο Corpus Christi, τ ποο, -φρξον, λιε, στέναξον, γ!-, παρουσίασε τν Χριστ κα τος ποστόλους Του ς μοφυλοφίλους! Κα κατ' ατο το σατανικο κα βδελυρο τερατουργήματος λάχιστοι νθρωποι διαμαρτυρήθηκαν. Πολλο τ ποστήριξαν, ν πλειονότης τν λλήνων χριστιανν δειξε παγερ πάθεια κα διαφορία. Θ δείχναμε παρόμοια διαφορία, άν, ντ το Χριστο κα τν ποστόλων, τ ργο παρουσίαζε ς μοφυλοφίλους μς μέλη τς οκογενείας μας; Δν γαπομε τν Χριστό. ναξίως φέρουμε τ νομα χριστιανός. ς δοξάσουμε τν Θεό, διότι μακροθυμία Του περισχύει μέχρι τώρα τς δικαιοσύνης Του κα δν μς τιμωρε γι τ φοβερ ατ μαρτήματά μας. Μέχρι πότε μως θ μακροθυμ; 
Κατάρες κα ρκοι
"τι κα μς ατος κα τέρους, κα ναθεματίζομεν τ καθ' μέραν, κα μυρίαις ρας ποβάλλομεν. τι πάντα ρκον, ητν μα κα ἄῤῥητον, μνύομεν δες· κα ες τ το Σωτρος φρικτν κα γιον νομα πιορκομεν σραι· κα τατα προκειμένης νάγκης μηδεμις". Κατάρες κατ τν αυτν μας· κατάρες κατ τν λλων κούονταν κα τότε, κούονται κα σήμερα. Πόσες φορς δν χουμε κούσει συνανθρώπους μας σ στιγμς μεγάλης γανακτήσεως ν' ναθεματίζουν τν μέρα πο γεννήθηκαν! Πόσες φορς δν χουμε κούσει κατάρες κατ' λλων συνανθρώπων μας! σο δ γι τος ρκους, ατο χουν γίνει πραγματικ πιδημία. Κα σήμερα, πως κα τότε, ναρίθμητοι χριστιανο ρκίζονται μ ρκους φοβερος στν τιμή τους, τν ζωή τους, τν ζω τν παιδιν τους, σ ,τι ερ χουν, κόμη κα στν Θεό, πολλο δ π' ατος παλαμίζουν δίχως φόβο Θεο τ Εαγγέλιο στ δικαστήρια, ψευδόμενοι στν Θε κα τος νθρώπους, "θησαυρίζοντες αυτος ργν ν μέρ ργς κα ποκαλύψεως κα δικαιοκρισίας το Θεο" (ωμ. 2, 5), πολλς δ φορς δίχως σοβαρ ατία, "γι ψύλλου πήδημα", πως λέγει λαός μας. 
"Κριτα το Θεο διάλλακτοι"!
"τι γογγύζομεν πρς Θεόν, τ μν πς βρέχει, τ δ πς ο βρέχει· πς καύσωνα ποιε· πς ψχος ργάζεται· πς τος μν δωκε πλοτον, τος δ πένεσθαι συγχωρε· πς νότος γέρθη, πς πνέει μέγας βοῤῥᾶς· κα πλς κριτα καθιστάμεθα το Θεο διάλλακτοι". Μία π τς ατίες τν δεινν τους θεωροσε ωσφ Βρυέννιος κα τν γογγυσμ κατ το Θεο γι τς καιρικς συνθκες, πο πικρατοσαν. Μήπως κα μες, δυστυχς, σήμερα δν γογγύζουμε κα δν γανακτομε κατ το Θεο γι τν καιρό, κυρίως δ γι τ κραα καιρικ φαινόμενα, πο χουν γίνει στς μέρες μας τόσο ντονα κα συχνά, δίχως ο ταλαίπωροι ν συνειδητοποιομε, τι ατία τν κραίων ατν φαινομένων δν εναι Θεός, λλ' ο πολλς κα μεγάλες μαρτίες μας, ο ποες χουν φθάσει στ κρα, κα ο ποες ξεγείρουν κα ατ κόμη τ στοιχεα τς ψυχης φύσεως ναντίον μας; (Σοφ. Σολ. 5, 17-23). 
Γυμνισμς τότε κα σήμερα
"τι γυμνοί, ς γεννήθησαν, ο μόνον νδρες, λλ κα τ τν γυναικν φλον, καθεύδειν οκ παισχύνονται". Καταγγέλλει ς μαρτία ερς πατρ τ γεγονός, τι στν ποχή του νδρες κα γυνακες κοιμοντο γυμνοί, πως γεννήθηκαν, δίχως ν ντρέπωνται γι' ατό! κα ν ζοσε ωσφ Βρυέννιος σήμερα κα ν βλεπε τν γυμνισμό, πο πικρατε στς δικές μας μέρες! Ν βλεπε τ στρατόπεδα τν γυμνιστν στ λληνικ νησιά, τς παραλίες μας τ καλοκαίρια, τν γυμνότητα στος δρόμους κα τς πλατεες μας καί -τ χειρότερο- τν παρουσία μιγύμνων γυναικν μέσα στος ερούς μας ναούς! Τί θ λεγε γι τν φοβερ ατ πρόκλησι κα ποστασία μας; Τί θ λεγε, βλέποντας τ σεμνα νυφικά, πο φορον ο νύφες στος γάμους, κα τ ασχρά, λεειν φορέματα, μ τ ποα τολμον ο "ρθόδοξες" λληνίδες σήμερα ν προσέρχωνται σ γάμους κα βαπτίσεις, κόμη κα στν θεία Λειτουργία; τς θλιότητός μας! περβήκαμε σ σέβεια κα νηθικότητα λες τς μ.Χ. ποχές. πιστρέψαμε στν ρχαία εδωλολατρία. Γυνακες κάθε λικίας θεοποίησαν τν ασχρ μόδα καί, κατ' πιταγήν της, περιφέρουν τ μίγυμνα κορμιά τους στος δρόμους, κόμη κα μέσα στς κκλησίες, κα οδες ντιδρ, κα οδες διαμαρτύρεται, κα οδες λέγχει τ κρον ατ ωτο τς σεβείας. Θ δώσουν φρικτ λόγο στν Θε ο ερες κα ρχιερες το αἰῶνος τούτου γι τν νοχη κα μαρτωλ σιωπ κα νοχή, πο πιδεικνύουν, νεχόμενοι τ σύγχρονο ατ "βδέλυγμα τς ρημώσεως στς ν τόπ γί", τ σιχαμερ ατ φαινόμενο μέσα στος ρθοδόξους ναούς, πο προκαλε ρήμωσι στς ψυχές, διότι τς πομακρύνει π τν Δημιουργό τους κα τς καθιστ ρημες κα γκαταλελειμμένες π τν χάρι Του. π τν μερν το Χριστο ο ουδαοι εχαν μετατρέψει τν οκο το Θεο ες "οκον μπορίου", μες σήμερα, μ τν γκληματικ σιωπ κα νοχή μας, πιτρέψαμε ν μετατραπ ες οκον νοχς, κα π ερς χρος λατρείας κα προσευχς ες χρον πιδείξεως γυμνν σωμάτων κα ασχρν φορεμάτων, πο σχεδιάζουν νώμαλοι κα διεστραμμένοι σχεδιαστές. 
Γυνακες μ νδρικ νδυμασία
"τι στολας νδρικας τς αυτν γυνακας νδύουσιν". Τότε ντυναν τς γυνακες τους μ νδρικς νδυμασίες. Ατ βεβαίως ποτελοσε μία ξαίρεσι, τν ποία μως ερς πατρ δν δίστασε ν λέγξ, διότι ταν ντίθετη πρς τν νόμο κα τ θέλημα το Θεο. Ν μιλήσουμε γι τ σήμερα; Καλύτερα ν σιωπήσουμε, διότι, ἐὰν μιλήσουμε, θ δυσαρεστήσουμε πολλς γυνακες, θ χαρακτηρισθομε ς ναχρονιστικοί, καθυστερημένοι, ς ζντες σ λλες ποχς λλο πλανήτη! Ἐὰν μως σιωπήσουμε, "ο λίθοι κεκράξονται". Δν μς νδιαφέρει γνώμη το κόσμου κα τν κοσμικν γυναικν, λλ γνώμη το Χριστο. Δν πιδιώκουμε ν' ρέσουμε στν κόσμο, λλ στν Χριστό. "Ἐὰν πεδίωκα ν' ρέσω στος νθρώπους, δν θ μουν δολος το Χριστο", γράφει πόστολος Παλος (Γαλ. 1, 10), καλώντας λους μας ν γίνουμε μιμητές του (Α΄ Κορ. 11, 1). Γι' ατ κα μες θ επομε τ ρεστ στν Χριστ κα ς γίνουμε δυσάρεστοι σ μερικος νθρώπους.
Τί κα ν κοινωνία μας σήμερα, δελφοί μου, καθιέρωσε πλέον τ παντελόνι κα ς γυναικεο νδυμα; δια κοινωνία ναγνωρίζει κα τος γάμους τν μοφυλοφίλων κα τ δικαίωμά τους ν υοθετον παιδιά. δια κοινωνία μνηστεύει κα τς πορνεες κα τς μοιχεες κα τς προγαμιαες σχέσεις κα λα τ μαρτήματα. Μήπως τ μνηστεύει κα Χριστός; δια κοινωνία ναγνωρίζει κα τος πολιτικος γάμους. Μήπως τος ναγνωρίζει κα Χριστός; ς γνωρίζουν λες ο γυνακες, μεταξ τν ποίων πάρχουν, δυστυχς, κα κάποιες μοντέρνες θεολόγοι, λλ κα πρεσβυτέρες (!), τι νόμος το Θεο εναι σαφς κα κατηγορηματικός, κα δν πιδέχεται μφισβητήσεις κα παρερμηνεες: "Οκ σται σκεύη νδρς π γυναικί, οδ μ νδύσηται νρ στολν γυναικείαν, τι βδέλυγμα Κυρί τ Θε σού στι πς ποιν τατα". Δν πιτρέπεται, λέγει Θεός, σ γυνακα ν φορ νδρικ νδύματα, οτε στν νδρα ν φορ γυναικεα νδύματα, διότι καθένας, πο κάνει ατά, εναι ηδιαστικς κα σιχαμερς νώπιον Κυρίου το Θεο (Δευτ. 22, 5). Μήπως κατήργησε τν νόμο του Θες κα δν τ γνωρίζουμε; Δν τν κατήργησε. σκολι κα διεστραμμένη γενεά μας τν κατήργησε, χι δ μόνον ατόν, λλ κα λλες διαχρονικς θεϊκς ντολές, να πληρωθ τ ηθν δι σαΐου το προφήτου, λέγοντος περ τν νθρώπων τν χαλεπν καιρν μας: "Παρήλθοσαν τν νόμον κα λλαξαν τ προστάγματα, διαθήκην αώνιον" (σ. 24, 5). λλοίμονο σ' ατούς, πο περιφρονον, λλάζουν, καταργον τος νόμους το Θεο. λλοίμονο κα σ' κείνους, πο ποστηρίζουν ατς τς λλαγές, τς δικαιολογον κα τς υοθετον. λλοίμονο κα στος κκοσμικευμένους κληρικος τν σχάτων τούτων καιρν, ο ποοι, υοθετώντας κοσμικ συνθήματα το τύπου: "λτε πως εστε", κκοσμίκευσαν πλήρως τν κκλησία, πιτρέποντας στς γυνακες ν εσέρχωνται στος ερος ναος μ παντελόνια, μίνι κα σοπερ μίνι φοστες, ξώπλατα κ.. σεμνα φορέματα, ν νεβαίνουν κα ν ψάλλουν στ ναλόγια, ν κάθωνται στς θέσεις τν νδρν καί, -τ χειρότερο-, ντυμένες μ ττοια σεμνα κα παγορευμένα π τν Θε νδύματα ν τολμον ν μεταλαμβάνουν τ χραντα Μυστήρια! Ποιούς ν κλαύσ κα θρηνήσ κανείς, τς γυνακες ατές, πο κοινωνον σέμνως κα σεβς τ σμα κα αμα το Κυρίου τος κληρικούς, πο τος τ μεταδίδουν; Μεγάλη, πολ μεγάλη μαρτία ατή· μεγάλη θ εναι κα τιμωρία σων τν διαπράττουν, λλ κα σων τν θεωρον μικρ κα σήμαντη, κα σων νδεχομένως κακολογον κα χλευάζουν τν γράφοντα ατς τς γραμμές, θεωρώντας τον κραο κα γραφικό. 
νίεροι ορτασμοί
"τι τς ερς τν ορτν αλος κα χορος κα σατανικος πσιν σμασι, κώμοις τε κα μέθαις κα ασχρος λλοις θεσιν πιτελεν ο καταισχυνόμεθα". λλη σοβαρ μαρτία τν Βυζαντινν προγόνων μας ταν κα νίερος τρόπος, μ τν ποον ώρταζαν τς ερς ορτές τους, δηλαδ τ πορνικ τραγούδια κα ο σεμνοι χοροί, τ γλεντοκόπια κα τ μεθύσια κα λλα ασχρ πράγματα, πο καναν δίχως ντροπή. λλ κα σ' ατ τν μαρτία δν στερομε μες ο πόγονοί τους, διότι "ρθόδοξοι" χριστιανο κα σήμερα βεβηλώνουν ντ ν ορτάζουν τς ορτές. Τ Χριστούγεννα κα τν Πρωτοχρονι ποδέχονται μ ρεβεγιόν, καζνα κα χαρτοπαίγνια· τ ερ Τριδιο ξεφαντώνουν στ εδωλολατρικ κα σατανικ καρναβάλια· τ ξημερώματα τς Κυριακς διασκεδάζουν στ νυκτεριν κέντρα τς διαφθορς· τς δ περιόδους νηστείας τς κκλησίας μας ατο καταβροχθίζουν κρέατα κα ργιάζουν. Τίποτε δν φελονται π τς ορτς ατο ο νθρωποι. ντιθέτως μαρτάνουν περισσότερο, μ ποτέλεσμα ν κούεται κα σήμερα φων το Θεο, πως κατ τος χρόνους τς Π.Δ.: "τς νουμηνίας μν κα τς ορτς μν μισε ψυχή μου" (σ. 1, 14). 
Δεισιδαιμονίες κα μαγεες
"τι κινοντες τάκτως τς γίας εκόνας, τ μέλλοντα δθεν δι τν κινημάτων ατν τεκμαιρόμεθα. τι τ πλείω τν μετέρων μαρτημάτων νεξαγόρευτα μένει, θεν κα συγχώρητα. τι πάντα μν τ το σώματος μέλη, τας παρατηρήσεσιν, ργανα παρέχομεν τ χθρ· κνησμν χειρν, κα ινός, παλμν μματος, κα τς χον· κα πλς τος φυσικος τν μελν κινήμασι τ μέλλοντα τεκμαιρόμενοι. τι τας παντήσεσι κα τος χαιρετισμος τν νθρώπων οωνιζόμεθα. τι τας τν κατοικιδίων ρνίθων φωνας, κα τας πτήσεσι κα κραυγας τν κοράκων προσέχομεν, ρνεοσκοπούμενοι. τι ραις, κα τύχαις, κα μοίραις, κα ιζικος, κα ζδίοις, κα πλανήταις, διευθύνεσθαι τν μέτερον βίον, ς στρολόγοι πιστεύοντες πατώμεθα ... τι καλάνδας τελομεν, κα Μαρτίου περιάμματα φέρομεν, κα τν Μάϊον στεφανούμεθα, κα κληδνας ποιομεν, κα περαλλόμεθα τν πυρκαϊν. τι τος νείρασι προσέχομεν, κα μέλλον εναι πιστεύομεν, κα φυλακτήρια τραχήλοις ξαρτμεν τος μετέροις, κα μαντευόμεθα τας κριθας. τι μάγοις κα μάντεσιν, θιγγάναις κα γόησι, προσκείμεθα σημέραι. Κα π παντ ρρωστήματι τ βοηθον μν γοητεία". Λέγει κα πολλ λλα ωσφ Βρυέννιος γι τς δεισιδαιμονίες, πο πικρατοσαν στν ποχή του, π τς ποες μες ο νεοέλληνες σήμερα, ν κα καυχώμεθα γι τν κσυγχρονισμ κα ξευρωπαϊσμό μας, ν τει 2013 διατηρομε τς περισσότερες π ατές! λοι γνωρίζουμε συνανθρώπους μας, κυρίως γυνακες, πο παρατηρον λα σα ναφέρθηκαν πι πάνω. Σν μανιτάρια χουν φυτρώσει πάνω στν κοπρι τς κοινωνίας μας ναρίθμητα μέντιουμ, δι τν ποίων Διάβολος κοροϊδεύει κα πλαν τος φελες κα νοήτους. Ο στρολόγοι κάνουν χρυσς δουλειές. Γυνακες κάθε λικίας ρυθμίζουν τν ζωή τους σύμφωνα μ τ ροσκόπια κα τ ζδια, πο τος ξηγον παγγελματίες πατενες π τηλεοράσεως, φημερίδων κα περιοδικν. λλες πιστεύουν στ νειρα κα τος νειροκρτες. ξιοθρήνητη κατάστασι, βαπτισμένοι χριστιανο ν' κολουθον τν Διάβολο ντί το Χριστο, τ σκότος ντ το φωτός, τ ψεδος κα τν πλάνην ντ τς ληθείας, πο λευθερώνει κα σζει τος νθρώπους. 
Προτιμται μαρτία ντ τς ρετς
"τι πληθύνεται νν τς ρετς φυγή, κα αξεται τς μαρτίας δίωξις". Δύο αξήσεις παρατηροσε στς μέρες του ερς πατήρ· μία φοροσε στν ποφυγ τς ρετς κα λλη στν πιδίωξι τς μαρτίας. ρετ ξασφαλίζει στος νθρώπους νδοξη νάστασι κα αωνία μακαριότητα στ Βασιλεία τν Ορανν. Κα μως ο περισσότεροι νθρωποι δν τν πιδιώκουν. Προτιμον τν μαρτία, ν κα γνωρίζουν, τι ατ δηγε στν αώνιο πνευματικ θάνατο κα τν πώλεια. δς τς ρετς εναι στενόχωρη, λλ' δηγε στν ζωή. Λόγ μως τς στενότητός της, λίγοι τ βαδίζουν. ντιθέτως, πως επεν Χριστός, δς τς μαρτίας εναι ερύχωρη, λλ' μως δηγε στν θάνατο, τν κόλασι. ν τούτοις πολλο εναι κενοι, πο τν κολουθον, διαφορώντας γι τς φοβερς συνέπειες ατς τς πιλογς τους. Θες σέβεται τ ατεξούσιο κα τς πιλογές μας κα δν πεμβαίνει σ' ατές. ταν μως τ κακ κα μαρτία φθάσουν στ προχώρητο, τότε, ς αώνιος Νομοθέτης κα γρυπνος φρουρς τς θικς τάξεως, τν ποία συγκρατε μ τν μοιβ το γαθο κα τν τιμωρία το κακο, πεμβαίνει δυναμικ στν νθρωπίνη στορία κα μ τν παιδαγωγική του ράβδο διορθώνει τ κακς χοντα, περιορίζει τν πέκτασι το κακο κα συγκρατε τν θικ τάξι, πο εχε διασαλευθ ξαιτίας τς ποστασίας τν νθρώπων. Ατ γινε μ τν Κατακλυσμ στν ποχ το Νε· ατ γινε μ τν παραδειγματικ καταστροφ τν Σοδόμων κα τς Γομόρρας. Παιδαγωγικ ταν πέμβασι το Θεο κάθε φορά, πο ποστατοσε σραλ π τν πίστι τν πατέρων του. Παιδαγωγικός, πως ποδεικνύεται, ταν κα χαρακτήρας τς λώσεως τς Κωνσταντινουπόλεως κα τς πτώσεως το Βυζαντίου. Εναι δυνατν δική μας γενεά, μ τν πρωτοφαν σ μέγεθος ποστασία, ν' ποτελέσ ξαίρεσι; ς τοιμαζώμεθα λοιπν κα μες, διότι ο παιδαγωγικς πισκέψεις το Θεο δη χουν ρχίσει ν πραγματοποιονται, κα πως φαίνεται θ πυκνώσουν κα θ γίνουν πι ασθητς σ λους μας. 
Τ Βυζάντιο πρ τς πτώσεως
πνευματικς καθρέπτης τς ποχς μας
"τι ο ρχοντες μν δικοι, ο πιστατοντες τος πράγμασιν ρπαγες, ο κριτα δωρολπται, ο μεσται ψευδες, ο στικο μπακται, ο γροκοι λογοι, κα ο πάντες χρεοι. τι α παρθένοι μν πρ πόρνας ναίσχυντοι, α χραι περίεργοι το δέοντος πλέον, α πανδροι καταφρονοσαι κα μ φυλάττουσαι πίστιν, ο νεώτεροι κόλαστοι, κα ο γηράσαντες πάροινοι ... ο ερες πελάθοντο το Θεο· ο μοναχο πάντ τράποντο τς εθείας δο· κα ο κοσμικο λως ξω γεγόνασιν αυτν, ς μόρφωσιν εσεβείας λόγ ξωθεν περικεσθαι, τν δ δύναμιν ατς ργ νδοθεν παρνεσθαι. τι ψις μν πόρνης γένετο ... Κα μλλον τιμνται ο ασχρς ρτι ζντες, ο τ ρετ συζν δι βίου πειρώμενοι. κοπίασαν κράζοντες πσαν μέραν ο γιοι πατέρες μν. Τί με δει ποισαι, κα οκ ποίησα μν; λέγει κα πάλιν Χριστός· τι οχ μέρα ρα παρέρχεται, τε μ τος δελφος μν κατεσθίομεν τας συκοφαντίαις κα κατακρίσεσιν παντες ... Επω τ μεζον; τι πολλο τν το κλήρου σελγαίνοντες, τ σεβαστ τραπέζ προσίασι, κα ερουργοσιν. φεσαι, Κύριε! Τοτο πρ πάντων, κα πρ παντα, θεοστυγες μς εναι, κα δεινος μυρίοις νόχους ργάζεται". Ποιός μφιβάλλει, τι πι πάνω εκόνα, πο περιγράφει ερς ατς πατήρ, δν εναι φωτογραφία μας, κα δν ποτελε να πνευματικ καθρέπτη, μέσα στν ποο καθρεπτίζεται τ ποκρουστικ πρόσωπο τς δικς μας μοιχαλίδος κα μαρτωλς γενες; Ποο π τ μαρτήματα, πο ναφέρθηκαν πι πάνω, δν διαπράττουμε κα μες σήμερα; Πο δικαιοσύνη κα ρετ τν δικν μας ρχόντων κα ξιωματούχων, πο δειασαν τ δημόσια ταμεα κα χρεωκόπησαν τν χώρα μας; Μήπως τ παραδικαστικ κυκλώματα δν πέδειξαν, τι πάρχει κα σήμερα διαφθορ στν δικαιοσύνη; Μήπως ο δικές μας"παρθένοι" δν εναι "πρ πόρνας ναίσχυντοι"; Μήπως δν ντύνονται σν τς πόρνες; Μήπως δν κούομε γι κτρώσεις π 13χρονα κα 14χρονα κορίτσια; Μήπως ο νέες σήμερα, τ δικά μας παιδιά, δν διατηρον, τ περισσότερα, πορνικς προγαμιαες σχέσεις δν συζον πολλ τη πρ το γάμου τους; Μήπως μοιχεία δν χει καταρρίψει λα τ προηγούμενα ρεκόρ; Μήπως ο σημερινο νέοι, μ τν πανσεξουαλισμ πο πικρατε, δν χουν τ θλιβερ πρωτεο στν κολασία λων τν μ.Χ. ποχν; Μήπως ο σημερινο ερες, κτς λίγων ξαιρέσεων, δν δείχνουν ν χουν λησμονήσει τν Θεό; Μήπως πολλο μοναχο δν σκανδαλίζουν μ τν διαγωγή τους; Μήπως κα σήμερα δν τιμνται "ο ασχρς ζντες" (βλ. διοργάνωσι κ μέρους κάποιων δημάρχων κδηλώσεων κα παρελάσεων περηφανείας τν μοφυλοφίλων!) κα χι σοι ζον μ ρετ κα γιότητα; Μήπως κα σήμερα δν κατατρώγουμε τος δελφούς μας μ συκοφαντίες κα κατακρίσεις; Πλημμύρισαν τ δικαστήρια π μηνύσεις γι ξύβρισι κα συκοφαντικ δυσφήμιση. Μήπως, τέλος, δν στανται κα σήμερα νώπιον το ερο κα φρικτο θυσιαστηρίου νάξιοι τς ερωσύνης κληρικοί, ο ποοι, κτς π ρασοφόροι κα γκολπιοφόροι, εναι κα "κουσουροφόροι"; Μήπως δν εναι κόμη νωπ τ μελάνι πισήμου Συνοδικού γγράφου, μ τ ποο ρχιερες τς κκλησίας τς λλάδος ζητοσαν π τν νεξάρτητη ρχ Προσωπικν Δεδομένων ν θεωρηθ μοφυλοφιλία τν κληρικν ς προσωπικ δεδομένο, οτως στε ν τεθον π συλία κα προστασία σοι κληρικο πέλεξαν ς θεάρεστη δ σωτηρίας ν εναι σοδομτες κα συγχρόνως ν κρατον στ χέρια τους τ για δισκοπότηρα; 
ρχονται χειρότερα δεινά, λλ κα ξιλέωσι
Διαβάσαμε, γαπητο ναγνστες, γι τ δεινά, τ ποα φίσταντο ο Βυζαντινο πρόγονοί μας ρκετ δη τη πρ τς λώσεως τς Κωνσταντινουπόλεως. Τν δ λωσι κολούθησαν σφαγές, βιασμοί, λεηλασίες κα τόσα λλα βάσανα. Πόσοι δν λλαξοπίστησαν! Πόσοι δν τούρκεψαν! Πόσοι δν πωλήθηκαν ς σκλάβοι στ σκλαβοπάζαρα τς νατολς! Διαβάσαμε πίσης κα γι τ πνευματικ ατια λων ατν τν δεινν, τ ποα, πως εδαμε, σχύουν κα σήμερα, κα μάλιστα σ μεγαλύτερο βαθμό, οτως στε ν μ μέν μφιβολία, τι δική μας γενε εναι σαφς, σαφέστατα, μαρτωλότερη π κείνη τν τελευταίων χρόνων το Βυζαντίου. Κα πρέπει ν' ναρωτηθομε: Μ τόση μαρτία κα σέβεια, πο πικρατε στς μέρες μας, τί μς περιμένει; Μά, θ μο επτε, δν βλέπεις τν οκονομικ κρίσι, τν πώλεια τς θνικς μας κυριαρχίας κα ποδούλωσης στος δανειστές μας, τς πολύσεις, τν νεργία, τ συσσίτια, τν νέχεια, τς ατοκτονίες, τν γκληματικότητα; Δν εναι ατ δεινά; Πρέπει ν ναμένουμε περισσότερα;
Φοβομαι, δελφοί μου, τι ρχονται κα χειρότερα. Γιατί; Διότι δν πάρχει μετάνοια. Τ ποδεικνύει κατάστασι γύρω μας· τ ποδεικνύουν τ δελτία εδήσεων μ τ νέα καθημερινς περιστατικ διαφθορς· τ ποδεικνύουν συνωστισμς στ δικαστήρια κα συμφόρησι στς φυλακές· τ ποδεικνύουν ο συνεχιζόμενες κτρώσεις, τ διαζύγια, ο πορνεες, ο μοιχεες, ο προγαμιαες σχέσεις, μοφυλοφιλία, γυμνισμς κα τόσα λλα. Φοβομαι, δελφοί μου, μήπως κάποιος μεγάλος σεισμς σείσ κ θεμελίων τν λλάδα. Γνωστς καθηγητς προειδοποιε, τι ντς το 2013 εναι πολ πιθανς νας μεγάλος σεισμός, διότι, πως λέγει, χει συσσωρευθ μεγάλη νέργεια. τσι ξηγον ο πιστήμονες κα ο κοσμικο νθρωποι ατ τ φαινόμενο. μες, μως, δίχως ν ρνούμεθα τν πιστήμη, χουμε δικά μας κριτήρια, πνευματικά, σύμφωνα μ τ ποα σεισμς δν θ συμβ ξ ατίας τς συσσωρευμένης σεισμικς νεργείας, λλ' ξ ατίας τς συσσωρεύσεως πολλν κα μεγάλων μαρτιν το λαο μας. Εθε ν διαψευσθομε.
κτς μως π τν σεισμό, πο εναι πιθαν ν συμβ, φοβομαι, πως κα πολλο λλοι, τι πλησιάζει κα κάποια λλη θνικ δοκιμασία. Ο χθροί μας πάντοτε διεκδικοσαν δάφη μας, λληνικ θαλάσσιο κα ναέριο χρο. Τώρα, ο νδείξεις γι πλούσια κοιτάσματα δρογονανθράκων στς θάλασσές μας σ συνδυασμ μ τν οκονομικ κρίσι, πο βιώνουμε, χουν νοίξει περισσότερο τν ρεξί τους, κα εναι κάτι παραπάνω π βέβαιο, τι θ θελήσουν ν κμεταλλευθον τν δυναμία μας.
Ν φοβηθομε; Ν πανικοβληθομε; χι, δελφοί. πάρχει Θεός, πο κυβερν τ σύμπαντα κα κατευθύνει τν στορία. Κα Θες γαπ τ πλάσματά του κα διαιτέρως μς τος λληνες, ο ποοι τν δοξάσαμε σο κανες λλος λας στ παρελθόν. Κα Θες εναι δίκαιος. γαπ τν δικαιοσύνη κα μισε τν δικία. Βλέπει Θες τς δικίες τν σχυρν τς γς κα τν χθρν μας ες βάρος το θνους μας. Βλέπει τς τοκογλυφίες, τς παράνομες διεκδικήσεις, τς προκλήσεις, τς πειλές. λα τ βλέπει. Κα σύντομα θ πεμβ, κα θ μς λυτρώσ, κα θ μς σώσ. να πργμα ζητε π μς, τν μετάνοιά μας. Μ λα ατ τ δεινά, πο φιστάμεθα, "ξεχρεώνουμε γραμμάτια", ξοφλομε μαρτίες, ξιλεωνόμεθα. λλάδα δν χει τελειώσει τν προορισμό της πάνω στν γ. Μ τ γεγονότα, πο ρχονται, μέλλουν ν γραφον κα λλες λαμπρς σελίδες δόξης στ βιβλίο τς στορίας. ς μ φοβούμεθα τος δανειστές μας. ς παριστάνουν τος τρανος κα σχυρούς. "Κα σται δανείζων ς δανειζόμενος", προφητεύει σαΐας (24, 2). πως ωρτάσαμε κα φέτος τν νάστασι το Κυρίου μας, τσι θ ορτάσουμε συντόμως κα τν νάστασι το θνους μας. Ες μάτην φύλαττε τν τάφον το Χριστο κουστωδία. Ες μάτην προσπαθον ν θάψουν ζωνταν κα τν Πατρίδα μας σήμερα, κα ν ρπάξουν τν πλοτο της, κα ν τν ξοντώσουν, πειδ μ τν νοχλητικν ρθόδοξη χριστιανικ παρουσία της μποδίζει τν πραγματοποίησι τν σκοτεινν σχεδίων τους.

ς μετανοήσουμε λοιπν λοι, μικρο κα μεγάλοι, ρχοντες κα ρχόμενοι, κλρος κα λαός, κα Θες θ μς λεήσ κα θ δοξάσ κα πάλι τ μαρτυρικό μας θνος, τος δν φθονερος χθρούς μας θ ταπεινώσ κα θ συντρίψ ς σκεύη κεραμέως.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου