«Διο και το γεννώμενον εκ σου Άγιον» (Λουκά α: 35)

Σημειούμεν ενταύθα, ότι ο άγιος Εφραίμ ο Σύρος εν τω λόγω, όπου παρεικάζει μαργαρίτη τω εκ των οστρέων την εκ Παρθένου Γέννησιν του Κυρίου, λέγει ότι το ρητόν τούτο ούτως εστί γεγραμμένον· «Διο και το γεννώμενον εκ σου». Ενιά δε, λέγει, αντίγραφα Ευαγγέλια τούτο ουκ έχουσι, τοις Αιρετικοίς χαριζόμενα. Αλλά και ο Κρήτης Ανδρέας πανηγυρίζων εις την εορτήν ταύτην, έχει και αυτός το «Εκ σου»· ομοίως και ο Κύπρου Επιφάνιος εν τη κατά Εβιωναίων αιρέσει. Κατά τους Αγίους λοιπόν τούτους, πρέπει να προστίθεται αναγκαίως το «Εκ σου»· όθεν θαυμάζω πως τούτο παρελείφθη εν τοις νυν τετυπωμένοις Ευαγγελίοις.
(Αγίου Νικοδήμου Αγιορείτου Εορτοδρόμιον τόμος Α΄ σελ.403).

2 σχόλια:

  1. Εις το εδάφιο Λκ. α΄ 35

    35 καὶ ἀποκριθεὶς ὁ ἄγγελος εἶπεν αὐτῇ· Πνεῦμα ῞Αγιον ἐπελεύσεται ἐπὶ σὲ καὶ δύναμις ὑψίστου ἐπισκιάσει σοι· διὸ καὶ τὸ γεννώμενον ἅγιον κληθήσεται υἱὸς Θεοῦ.

    κυπριανός χ
    Η γνώμη μου είναι πως δεν πρέπει να κάνουμε δύσκολα τα εύκολα. Αν είχε προκύψει θέμα επί εποχής αγίου Επιφανίου, Κρητός Ανδρέου, με την αίρεση Εβιωναίων, σήμερα δεν υφίσταται. Τουλάχιστον εμφανώς. Δεν γνωρίζω τι γινόταν όταν ο άγιος Νικόδημος έγραφε τα ανωτέρω στο Εορτοδρόμιο. Πάντως είναι σαφές : Πνεῦμα ῞Αγιον ἐπελεύσεται ἐπὶ σὲ καὶ δύναμις ὑψίστου ἐπισκιάσει σοι. Όπως δεν γράφει επισκιάσει επί σε - ο πλεονασμός της πρόθεσης "επί" είναι εμφανέστατος - ομοίως παραλείπει και το "εκ σου". Η "επέλευσις" και η "επισκίασις", δια την άσπορο Σύλληψη, το πρόσωπο της Θεομήτορος (επί σε) έχουν αποδέκτη και τον εξ αυτής ( και αυτών : επέλευσις και επισκίασις ) τοκετό, δηλαδή γέννηση.

    Κατά τη γνώμη μου, βεβαίως όχι γνώμη αγίου, είναι άνευ σημασίας αν σε άλλους Κώδικες Ευαγγελίων υπάρχει το "εκ σου" και σε άλλους δεν υπάρχει. Πνεύμα Άγιον επήλθε και δύναμις Υψίστου επεσκίασε την Μαριάμ, ώστε εν μήτρα της Παρθένου κατώκησε ο των πατέρων ημών ευλογητός Θεός, εν τη γεννήσει την παρθενίαν αυτής εφύλαξε και εν τη Κοιμήσει τον κόσμον ου κατέλιπε η πάντων των θλιβομένων η χαρά, των αδικουμένων η προστάτις, των πενομένων η τροφή και των ξένων η παράκλησις, των τυφλών η βακτηρία, των ασθενούντων η επίσκεψις, των καταπονουμένων η σκέπη και η αντίληψις, των ορφανών η βοηθός.

    Τα καθ΄ ημάς ταύτα και ...

    "Μὴ καταπιστεύσης μέ, ἀνθρωπίνη προστασία, Παναγία Δέσποινα, ἀλλὰ δέξαι δέησιν, τοῦ ἱκέτου σου, θλῖψις γὰρ ἔχει μέ, φέρειν οὐ δύναμαι, τῶν δαιμόνων τὰ τοξεύματα, σκέπην οὐ κέκτημαι, οὐδέ που προσφύγω ὁ ἄθλιος, πάντοθεν πολεμούμενος, καὶ παραμυθίαν οὐκ ἔχω πλὴν σοῦ, Δέσποινα τοῦ κόσμου, ἐλπὶς καὶ προστασία τῶν πιστῶν, μή μου παρίδῃς τὴν δέησιν, τὸ συμφέρον ποίησον."

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Όπως το βλέπεις αδελφέ Κυπριανέ, νάναι ευλογημένο!

    Γράφεις : "σήμερα δεν υφίσταται (θέμα)"

    Ακριβώς επειδή δεν υφίσταται τέτοιο θέμα, απορώ και εγώ "πως τούτο παρελείφθη εν τοις νυν τετυπωμένοις Ευαγγελίοις".

    Νάσαι πάντα καλά, καλό και ευλογημένο αγώνα, η Κυρία Θεοτόκος σκέπη και καταφυγή μας!

    Εν Χριστώ,
    Κωνσταντίνος Αργυρακόπουλος
    Μόντρεαλ-Καναδά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή