Η Αναγέννησις είχε πλημμυρίσει πολλάς καρδίας με ελπίδα. Τούτο ήτο φυσικόν,
επειδή ο Ευρωπαίος άνθρωπος είχεν όντως μαραθή δια του Βατικανισμού. Δια του
βρυκολακικού σχολαστικισμού του εις την φιλοσοφίαν και του ανθρωποφάγου
ιησουϊτισμού του εις την ηθικήν, ο Βατικανισμός είχε απομυζήσει από τον
Ευρωπαίον άνθρωπον τας δημιουργικάς ζωτικάς δυνάμεις του. Κατόπιν τούτου
εθεωρήθη ως πρωτίστη ανάγκη η ανακαίνισις του Ευρωπαίου ανθρώπου με το
ανθρωπιστικόν πνεύμα της αρχαίας Ελλάδος, δια να προληφθή ο θάνατός του. Δια να
πραγματοποιηθή τούτο ήτο αναγκαίον, πρώτον να απομακρυνθή ο Ευρωπαίος άνθρωπος
από τον Χριστόν και δεύτερον να διακόψη κάθε σύνδεσμον με τους άνω αοράτους
κόσμους.
Ούτως εμφανίζεται ο Ρουσσώ με την θεωρίαν ότι ο άνθρωπος πρέπει να επιστρέψη
εις την φύσιν και κάθε τι το υπερφυσικόν να εκδιωχθ΄ξ από μέσα του, ό,τι είναι
φυσικόν είναι και καλόν. Ο φυσικός άνθρωπος είναι και ο καλύτερος άνθρωπος. Εδώ
ευρίσκεται διατυπωμένη ολόκληρος η αιμιλιανή ηθική του Ρουσσώ και η παιδαγωγική
του.
Ο Ρουσσώ επήρε πολλά από την φύσιν και τα εισήγαγεν εις τον άνθρωπον. Τίθεται όμως το εξής ερώτημα: από τι αποτελείται η ιδία η φύσις του ανθρώπου; Από τας αισθήσεις, απαντά η αισθησιαρχική φιλοσοφία εν τω προσώπω του Λοκ και του Χιούμ. Όλη η φύσις του ανθρώπου εξάγεται από τας αισθήσεις και συνοψίζεται εις τας αισθήσεις. Όταν αφαιρεθή εκείνο το οποίον δεν είναι αναγκαίον δια τον άνθρωπον, τότε μένουν αι αισθήσεις, δια των οποίων ο άνθρωπος είναι άνθρωπος.
Ο Ρουσσώ επήρε πολλά από την φύσιν και τα εισήγαγεν εις τον άνθρωπον. Τίθεται όμως το εξής ερώτημα: από τι αποτελείται η ιδία η φύσις του ανθρώπου; Από τας αισθήσεις, απαντά η αισθησιαρχική φιλοσοφία εν τω προσώπω του Λοκ και του Χιούμ. Όλη η φύσις του ανθρώπου εξάγεται από τας αισθήσεις και συνοψίζεται εις τας αισθήσεις. Όταν αφαιρεθή εκείνο το οποίον δεν είναι αναγκαίον δια τον άνθρωπον, τότε μένουν αι αισθήσεις, δια των οποίων ο άνθρωπος είναι άνθρωπος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου