Ἡ σημερινὴ πνευματικὴ κατάστασις στὴν Ἑλλάδα



Τοῦ π. Ἰωάννη Ρωμανίδη

Τώρα συμβαίνει νὰ βρισκόμαστε σὲ μία καμπὴ στὴν ἱστορία τῆς Ἐκκλησίας, ποὺ ὁ ἴδιος ὁ κομπογιαννίτης γιατρὸς (δηλαδὴ ὁ μὴ δυνάμενος νὰ θεραπεύση ἢ νὰ καθοδηγήση σωστὰ πνευματικὸς πατὴρ) δὲν ἔχει ἐπίγνωσι ὅτι εἶναι κομπογιαννίτης. Ὁ κομπογιαννίτης ὅμως εἶναι σὲ θέση νὰ ἀναγνωρίση ἕναν πραγματικὸ γιατρό, ὅταν συναντηθῆ μὲ αὐτὸν ἢ ὄχι; Ἡ ἀπάντησις εἶναι, ὅτι, ἂν ἔχη πορρωμένη συνείδησι, δὲν θὰ τὸν ἀναγνωρίση. Αὐτὸ συνέβη μὲ τὸν Ἰούδα, ὁ ὁποῖος ἐγνώρισε μὲν τὸν Χριστόν, ἀλλὰ ὄχι ὅπως οἱ ἄλλοι Ἀπόστολοι. Ὁ Ἰούδας δὲν κατάλαβε ποιὸς ἦταν ὁ Χριστός. Γιατί; Διότι πνευματικὰ δὲν ἦταν ἐν τάξει. Δηλαδὴ ὁ Ἰούδας ἀπεδείχθη κομπογιαννίτης καὶ οὔτε τὸν ἑαυτὸ τοῦ μπόρεσε νὰ σώση.

Σήμερα δίνει ἡ Ὀρθόδοξη Θεολογία τὴν δυνατότητα σὲ κάποιον νὰ ἀνιχνεύση τὸν πραγματικὸ γιατρὸ καὶ νὰ τὸν διακρίνη ἀπὸ ἕναν κομπογιαννίτη;Δηλαδὴ μποροῦμε σήμερα νὰ ἀνιχνεύσωμε τὸν ἀληθινὸ πνευματικὸ πατέρα, ἐκεῖνον ποῦ εἶναι σὲ θέσι νὰ θεραπεύη, ἀνάμεσα σὲ πολλοὺς ἄλλους; Ἢ ἀλλιῶς μποροῦμε σήμερα νὰ ἀνιχνεύσωμε τὸν ἅγιο μέσα στὸ πλῆθος;

Δύσκολο φαίνεται. Δηλαδὴ οἱ Χριστιανοὶ σήμερα ἔχουν φθάσει στὸ σημεῖο δύσκολα νὰ ξεχωρίζουν τοὺς πνευματικοὺς γιατροὺς ἀπὸ τοὺς κομπογιαννίτες. Καὶ φθάσαμε σ’ αὐτὴν τὴν κατάστασι, διότι ἀντικαταστήσαμε τὴν Πατερικὴ Θεολογία μὲ δυτικοῦ τύπου θεολογία, μὲ θεολογία τῶν.... δογμάτων, μὲ θεολογία τοῦ βιβλίου δηλαδὴ καὶ ὄχι ἐμπειρική, ἡ ὁποία δὲν ὁδηγεῖ στὴν κάθαρσι τῆς ψυχῆς ἀπὸ τὰ πάθη. Καταδιώξαμε τὴν ἡσυχαστικὴ παράδοσι καὶ τὴν ἀντικαταστήσαμε μὲ τὰ δόγματα ἢ μὲ τὴν ἠθικὴ (εὐσεβισμό). Καὶ αὐτὸ συνέβη ἀπὸ τοὺς χρόνους μετὰ τὴν Ἑλληνικὴ Ἐπανάστασι τοῦ 1821, μὲ πρωταίτιο τὸν Ἀδαμάντιο Κοραή.

2 σχόλια:

  1. Έχει σχολιασθεί
    http://krufo-sxoleio.blogspot.ca/2013/04/blog-post_14.html

    Συμπληρωματικά,
    Ο π. Ρωμανίδης μπορεί να ήταν πολύ καλός στα ιστορικο-εκκλησισαστικά θέματα, αλλά "πατερικός" δεν μπορεί να κληθεί. Δεν αποτελεί τεκμήριο Ορθοδοξίας η επίκληση και παραπομπή σε όνομα, ή ονόματα, των εκκλησιαστικών πατέρων. Οι πατέρες της Εκκλησίας ονομάστηκαν πατέρες, διότι αποσαφήνισαν όσα περιλαμβάνουν η Καινή και η Παλαιά Διαθήκη, δηλαδή η Αγία Γραφή, από συμφώνου με την Παράδοση. Ακριβής μαρτυρία περί αυτού αποτελεί το Σύμβολο Νικαίας Κων/πόλεως.

    Οι εκκλησιστικοί, αλλά και οι νηπτικοί, πατέρες όσα εγραψαν και μας άφησαν, πηγή είχαν και έχουν την Ιερή Παράδοση και την Αγία Γραφή. Αρκεί κανείς να διαβάσει αποσπασματικά μερικούς εκ των φιλοκαλικών πατέρων και "ιδίοις όμμασι" θα το αντιληφθεί.

    Η διάγνωση του π. Ρωμανίδη ότι η θρησκεία είναι "νευροβιολογική ασθένεια" ερείδεται επί της Αγίας Γραφής; Συνηγορεί σ΄ αυτό η Ιερή Παράδοση; Ποιος θα μας απαντήσει;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. @Η διάγνωση του π. Ρωμανίδη ότι η θρησκεία είναι "νευροβιολογική ασθένεια" ερείδεται επί της Αγίας Γραφής; Συνηγορεί σ΄ αυτό η Ιερή Παράδοση; Ποιος θα μας απαντήσει;


    Αδελφέ, δεν γνωρίζω τι εννοούσε, αλλά και μερικοί άγιοι έχουν κάνει --με αγαθή προαίρεση--λάθη.

    Νάσαι πάντα καλά, καλό και ευλογημένο αγώνα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή