Άγιος Ιουστίνος (Πόποβιτς) : Άνθρωπος και Θεάνθρωπος.


39. Το βασικόν και θεμελιώδες μήνυμα,  του προς Κολασσαείς Ευαγγελίου του Αποστόλου Παύλου είναι το εξής: ο Θεάνθρωπος Χριστός είναι τα πάντα εν πάσι εις όλους τους κόσμους, εν Αυτώ δε η Εκκλησία. Και πράγματι, Αυτός ακριβώς είναι η Εκκλησία η απ΄ αρχής, από της δημιουργίας του κόσμου, από της εμφανίσεως της κτίσεως:  «Και Αυτός εστι προ πάντων, και τα πάντα εν Αυτώ συνέστηκε» (Κολ. 1, 17). Διότι Αυτός είναι Θεός, Αυτός Δημιουργός, Αυτός Προνοητής, Αυτός Σωτήρ, Αυτός είναι η ζωή της ζωής, το είναι του είναι, η ύπαρξις της υπάρξεως:  «τα πάντα δι΄ Αυτού και εις Αυτόν έκτισται» (Κολ. 1, 16). Αυτός είναι ο σκοπός παντός ό,τι υπάρχει. Πάσα η κτίσις εκτίσθη ως Εκκλησία και αποτελεί την Εκκλησίαν, και «Αυτός εστιν η κεφαλή του σώματος της Εκκλησίας» (Κολ. 1, 18). Αυτό είναι η εν τω Λόγω πανενότης της κτίσεως και η εν τω Λόγω τελολογία της κτίσεως. Η αμαρτία έχει αποσπάσει ένα μέρος της δημιουργίας από αυτήν την εν τω Λόγω πανενότητα και τελολογίαν και το έχει βυθίσει εις το άλογον και άσκοπον, εις τον θάνατον, εις τον άδην, εις την κόλασιν. Δια τούτο ο Θεός Λόγος καταβαίνει εις τον ιδικόν μας γήϊνον κόσμον και γίνεται άνθρωπος, και ως Θεάνθρωπος απεργάζεται την σωτηρίαν μας από την αμαρτίαν. Η θεανθρωπίνη Αυτού οικονομία της σωτηρίας έχει αυτόν τον σκοπόν:  τα πάντα να καθαρίση από την αμαρτίαν, τα πάντα να λογοποιήση, τα πάντα να αγιάση, τα πάντα να ενσωματώση εις το θεανθρώπινον σώμα της Εκκλησίας, και τοιουτοτρόπως να επαναφέρη εις την εν τω Λόγω πανενότητα και τελολογίαν. Με άλλας λέξεις:  τα πάντα να εισαγάγη εις την Εκκλησίαν και να τα εκκλησιαστικοποιήση, να ενσωματώση αυτά εις τον Χριστόν και να τα χριστοποιήση να ενσωματώση εις τον Θεάνθρωπον τα πάντα και να τα θεανθρωποποιήση. Δια να επιτύχουν αυτό οι άνθρωποι ο Ίδιος έδωσε και όλας τας απαιτουμένας θείας δυνάμεις («ενεργείας»), τας οποίας έχει ως ενσαρκωθείς Θεός Λόγος, διότι «εν Αυτώ κατοικεί παν το πλήρωμα της Θεότητος σωματικώς» (Κολ. 2, 9). Δια τούτο το κεντρικόν μήνυμα, η οδηγητική εντολή είναι:  να ζώμεν εις την Εκκλησίαν «αξίως του Κυρίου», του σαρκωθέντος Θεού, και να αυξάνωμεν «την αύξησιν του Θεού» εις «άνθρωπον τέλειον εν Χριστώ Ιησού» (Κολ. 1, 10. 2, 19. 1, 28). Διότι ο σκοπός της κοινής, της καθολικής μας ζωής εν τη Εκκλησία είναι:  να «παραστήσωμεν πάντα άνθρωπον τέλειον εν Χριστώ Ιησού» (Κολ. 1,28).


Συνεχίζεται.  

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου