Άγιος Ιουστίνος (Πόποβιτς) : Άνθρωπος και Θεάνθρωπος.


7. Παν ό,τι ο Θεάνθρωπος Χριστός προσφέρει εις το ανθρώπινον γένος γίνεται κτήμα του ανθρώπου δια του Αγίου Πνεύματος, το Οποίον ως ψυχή της Εκκλησίας ενεργεί δια της χάριτός Του την σωτηρίαν εκάστου μέλους της. Εκτός και άνευ του Αγίου Πνεύματος τίποτε από τα του Χριστού δεν δύναται να γίνη ιδικόν μας, να γίνη του ανθρώπου. Όπως ο Χριστός εσαρκώθη εν τη Αγία Παρθένω εκ Πνεύματος Αγίου, ούτως ο Ίδιος σαρκούται πνευματικώς και εν ημίν δια του Αγίου Πνεύματος, δια των θείων, των δημιουργικών, των θεουργικών και των θεανθρωποποιητικών χαρισμάτων του Πνεύματος. Με άλλας λέξεις: μόνον δια του Αγίου Πνεύματος πραγματοποιείται η ενχρίστωσις και η χριστοποίησις του ανθρώπου, δηλ. η σωτηρία, ο αγιασμός, η θέωσις, η εμπνευμάτωσις και πνευματοποίησις, η εντριάδωσις και τριαδοποίησις… Μετά την εις τους ουρανούς ανάληψίν Του ο Χριστός απέστηλεν εις τον κόσμον το Άγιον Πνεύμα, άφησε δε Αυτό εις το σώμα της Εκκλησίας ως την ψυχήν, ως τον νουν και την συνείδησιν και την ζωήν αυτής. Ο Παράκλητος είναι ο κύριος μάρτυς περί του Ιησού, του σεσαρκωμένου Θεού και Κυρίου (πρβλ. Ιωάνν. 15, 26). Είναι Εκείνος ο Οποίος βασικώς οικονομεί και επιτελεί και πραγματοποιεί μεταξύ των ανθρώπων το θεανθρώπινον έργον του Σωτήρος, δηλ. την σωτηρίαν. Πράγματι η Εκκλησία είναι Εκκλησία δια του Αγίου Πνεύματος, δι΄ Αυτού ζη, ενεργεί, υφίσταται και υπάρχει. δια του Αγίου Πνεύματος «πάσα ψυχή ζωούται», και δι΄Αυτού «καθάρσει υψούται», και δι΄ Αυτού «λαμπρύνεται τη τριαδική μονάδι ιεροκρυφίως». Το Πνεύμα τούτο ενεργεί την εντριάδωσιν και την τριαδοποίησιν εκάστου της Εκκλησίας μέλους, το οποίον σώζει, αγιάζει, λογοποιεί, θεοποιεί, θεανθρωποποιεί. Έκαστον μέλος μόνον δι΄ Αυτού πραγματοποιεί τον θείον του προορισμόν εν τω θεανθρωπίνω σώματι της Εκκλησίας. Εις την κλίμακα της σωτηρίας, απ΄ αρχής μέχρι τέλους, το Άγιον Πνεύμα, χορηγούν το αναγκαίον μέτρον της χάριτος, οδηγεί και χειραγωγεί έκαστον μέλος της Εκκλησίας. Ένεκα τούτου όλοι οι χριστιανοί είναι πνευματοφόροι και πνευματοφερόμενοι. Αποκλείεται να είναι κανείς χριστιανός άνευ του Πνεύματος του Χριστού, άνευ του Αγίου Πνεύματος. Εις την ουσίαν του ο Χριστιανισμός είναι εκ Πνεύματος Αγίου και εν Πνεύματι Αγίω.

Συνεχίζεται.  

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου