Άγιος Ιουστίνος (Πόποβιτς) : Άνθρωπος και Θεάνθρωπος.


Εις τον ορθόδοξον χριστιανόν τίποτε δεν γίνεται κατά άνθρωπον, αλλά τα πάντα γίνονται κατά Θεάνθρωπον, δια των συνεχών ευαγγελικών ασκήσεων-αρετών ούτος συγκεντρώνεται εν τω Θεώ, το πνεύμα του συγκεντρώνεται δια του Πνεύματος του Θεού, και ωσαύτως η ψυχή και η θέλησίς του, παν ό,τι είναι ιδικόν του συναθροίζεται και καθολικοποιείται εν τω Θεανθρώπω. Και με όλον του το είναι αισθάνεται ότι η ορθόδοξος εκκλησιαστικότης είναι πάντοτε αγία και πάντοτε καθολική, και ότι η κατηγορία της θεανδρικότητος είναι η αναλλοίωτος κατηγορία της ορθοδόξου εκκλησιαρτικότητος.                                                                                                     Οι ορθόδοξοι είναι ορθόδοξοι, διότι έχουν συνεχώς αυτήν την αίσθησιν της θεανθρωπίνης καθολικότητος, την οποίαν και διαφυλάττουν και θερμαίνουν με την προσευχήν και την ταπείνωσιν. Ούτοι δεν κηρύττουν ποτέ τον εαυτόν των, ποτέ δεν καυχώνται εν τω ανθρώπω, ποτέ δεν μένουν μόνον με την γυμνήν ανθρωπίνην φύσιν, ποτέ δεν ειδωλοποιούν τον ανθρωπισμόν. Οι άγιοι χριστοφόροι Απόστολοι έδωσαν άπαξ δια παντός τον ορισμόν της θεανθρωπίνης εκκλησιαστικότητος:  «Έδοξε τω Αγίω Πνεύματι και ημίν» (Πράξ. 15, 28). Πρώτον το Άγιον Πνεύμα και κατόπιν ημείς, ημείς τόσον, όσον δίδομεν χώρον εις το Άγιον Πνεύμα δια να ενεργή δι΄ ημών. Εις αυτόν τον θεανθρώπινον αποστολικόν ορισμόν περιέχεται όλη η μέθοδος της θεανθρωπίνης δραστηριότητος της Εκκλησίας εις τον κόσμον. Την μέθοδον αυτήν παρεδέχθησαν και συνέχισαν οι άγιοι Μάρτυρες και οι Ομολογηταί, οι άγιοι Πατέρες και αι Οικουμενικαί Σύνοδοι. Εάν τις απομακρυνθή από αυτήν, απομακρύνεται από το Πνεύμα το Άγιον, απομακρύνεται από τους αγίους Αποστόλους και Μάρτυρας, από τους αγίους Πατέρας και τας Οικουμενικάς Συνόδους, εκπίπτει της ενότητος, της αγιότητος, της καθολικότητος και της αποστολικότητος της θεανθρωπίνης πίστεως του Χριστού. Με μίαν λέξιν:  αποκόπτεται από τον Κύριον Ιησούν Χριστόν.

Συνεχίζεται.  

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου