Άγιος Ιουστίνος (Πόποβιτς) : Άνθρωπος και Θεάνθρωπος.


ΑΠΟ  ΤΟΝ  ΑΡΕΙΑΝΙΣΜΟΝ  ΤΟΥ  ΑΡΕΙΟΥ  ΕΩΣ  ΤΟΝ  ΝΕΩΤΕΡΟΝ  ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΝ  ΑΡΕΙΑΝΙΣΜΟΝ.

Το μυστήριον του κακού δεν είναι μικρότερον από το μυστήριον του καλού. Το μυστήριον του πρώτου είναι συχνά περισσότερον ελκυστικόν από το μυστήριον του δευτέρου. Και ο άνθρωπος αγαπά το μυστηριώδες εις οποιανδήποτε έκδοσίν του. Δεν υπάρχει πράγμα εις τον κόσμον, το οποίον δύναται ο άνθρωπος να εξηγήση εξ ολοκλήρου και να είπη:  Ιδού ένα πράγμα εις το οποίον και πέριξ του οποίου δεν υπάρχει μυστήριον και μυστηριώδες. Από κάθε φαινόμενον εις τον κόσμον, από κάθε πράγμα εις το σύμπαν υπολείπεται πάντοτε κάτι που δεν δύναται ο άνθρωπος να το περιλάβη εις τον κλωβόν του νου του. Δεν υπάρχει χημικόν ή αλχημικόν εργαστήριον εις το οποίον δύναται ο κόσμος να βρασθή ούτως ώστε να εξατμισθούν από αυτόν όλα τα μυστήρια. Κάτω από την βαρείαν γαλάζιαν καμπάνα που λέγεται ουρανός και που σκεπάζει την γην μας δεν υπάρχει τίποτε το απλούν, τίποτε το μη μυστηριώδες. Από οποιανδήποτε άποψιν εάν κοιτάξωμεν τον κόσμον, ούτος μας παρουσιάζεται ως ένα ερωτηματικόν. Το μυστήριον του κακού και το μυστήριον του καλού αντιπαλαίουν εις τον κόσμον, ιδιαιτέρως εν τω ανθρώπω. Εάν ο φιλάνθρωπος Κύριος δεν εκράτει την ισορροπίαν, ο κόσμος θα είχε πέσει προ πολλού εις το χάος. Το μυστήριον του κακού είναι εντέχνως ελκυστικόν, γοητεύει τον άνθρωπον μέχρις έρωτος, και ο άνθρωπος προσφέρει με ενθουσιασμόν τον εαυτόν του εις την μεγάλην και φοβεράν αγάπην του ως θυσίαν ολοκαυτώσεως. Το δε μυστήριον του καλού είναι ταπεινόν και πράον, λοιδορούμενον και εμπτυόμενον επί της γης, δια τούτο είναι ολιγώτεροι οι ερασταί του μυστηρίου του καλού, και περισσότεροι οι ερασταί του μυστηρίου του κακού. Θα είχεν από καιρού οδηγηθή το μυστήριον του καλού εις τον τάφον, εάν δεν είχεν αναστή εκ του τάφου ο Χριστός και εν τω ανεστημένω Προσώπω Αυτού δεν είχε δείξει όλην την θαυμαστήν γοητείαν του και το ελκυστικόν κάλλος του.                                                                                                                                                                     

Συνεχίζεται.  

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου