Ἁγίου Νεκταρίου Πενταπόλεως : Ὅτι ὁ ἄνθρωπος ἐπλάσθη ὅπως γνωρίσῃ καὶ δοξάσῃ τὸν Θεὸν



(ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΕΝ ΣΤΟ "ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟΝ ΤΩΝ ΙΕΡΟΣΟΛΥΜΩΝ" ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΤΑΚΟΥ - ΑΘΗΝΑΙ 1899. ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΤΟΝ ΕΝ ΧΡΙΣΤΩ ΑΔΕΛΦΟ ΑΡΙΣΤΕΙΔΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΛΗΚΤΡΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΠΟΛΥΤΟΝΙΚΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ)

   ληθς  νθρωπος πλάσθη πως γνωρίσ τν Θεν κα δοξάσ ατόν. Οτός στιν λόγος κα  σκοπς τς δημιουργίας του, τοτο τ νατεθν ατ π γς ργον, οτος λόγος, δι’ ν πλάσθη ν θικν κα θικς λεύθερον ν. πλάσθη λοιπν πως ψοται πρς τν Θεόν, πως ατν πιποθ κα πιζητ, ατν γαπ, λατρεύ κα δοξάζ.πλάσθη πως  δημιουργία  π τν θείων χειρν το Δημιουργο ξελθοσαναγνωρίσ κα δοξάσ τν Δημιουργν ατς. Ναί, τούτου νεκεν πλάσθη, κα ατη μόνη ποστολ το νθρώπου· τοτο μαρτυρεται κ τε τς πνευματικς ατο φύσεως, κ τε τν πόθων ατο κα τς κδηλώσεως τν καθόλου ψυχικν ατο δυνάμεων. Ἐὰν μ ἡἀσχολία ατη ν τ κύριον ατο ργον, οδεμία τέρα σχολία δύναται ν ξηγήσ τν λόγον τς μφανίσεως ατο π τς γς, τν λόγον τς λογικότητος, θικότητος καὶἐλευθερίας ατοτοι τν μφάνισιν τοιούτου πνευματικο ντος. Τ μ δεσμούμενον π τς γς νθρώπινον πνεμα, λλ’  πρς τος ορανος νιπτάμενον κα πρς τ πειροννατενίζον κα διαπύρους πόθους χουσα καρδία το θαυμασίου τούτου ντος π οδενος τν γηΐνων ποτ πληρουμένη, π’ οδεμις τέρας ξηγεται γηΐνης ποστολς, διότι πάντα τ γήϊνά εσι πεπερασμένα κα νεπαρκ διά τε τν νον κα τν καρδίαν τοιούτου ντος, κα οδν ξ ατν κανοποιε τς παιτήσεις το νος κα τς καρδίας ατο. Οδες λόγος, οδεμία σχολία γήϊνος δύναται ν δώσ κανοποιούσαν ξήγησιν το φαινομένου ν τῷἀνθρώπ νθρωπος νευ τς γνώσεως το Θεονευ το θείου ργου τς ποστολς ατο εναι ν κατανόητον, εναι μυστήριον κατάληπτον, εναι ντίφασις πρς τν φύσιν. μφάνισις ατο π τς γς νευ ψηλς ποστολς, νευ τς πρς τν Θενπικοινωνίας εναι νεξήγητος, εναι περιττότης. δού, φαιρέσατε τς π’ ατοδημιουργηθείσας νάγκας, πόδοτε ατ τν πλοτον κα τν φθονίαν τς φύσεως καὶἐρευνήσατε τ κάθεκτον ατο πνεμα, ρευνήσατε τος πείρους τς καρδίας ατοπόθους, κα θέλετε ερη τ μν πνεμα ατο παιτον νδελεχ σχολίαν, τν δ καρδίανπιποθοσαν τ πειρον. Πόθεν  νδελέχεια ατη το πνεύματος; Πόθεν τ καινόν ν τκαρδί; Πς  γήϊνος νθρωπος μένει νικανοποίητος κ τν γηΐνων; Πόθεν  νεπάρκεια ατν; Πόθεν α ξέναι πρς τν περ ατν φύσιν παιτήσεις ατο; Βεβαίως  πάνσοφος Δημιουργός,  δημιουργήσας κα διαπλάσας τν καρδίαν ατο τοιαύτην δν προέθετο ν καταστήσ τν νθρωπον δυστυχ δι τς πιζητήσεως κενν πόθων κα ρμν, διότι ἡἀγαθότης ατο πανταχο μφαινομένη κα μαρτυρουμένη ποκρούει τοιαύτην πόθεσιν.δόθησαν ρα σκοπίμως κα λελογισμένως πρς ίδιον ατο ετυχίαν κα ληθμακαριότητα· δόθησαν ατ πως ρωσιν ατν τν γηΐνων, ποσπάσωσιν κ τν χθαμαλν κα ταπεινν κα νυψώσωσι πρς τ ψηλ κα μεγάλα κα θεα κα οράνια καὶἀναδείξωσι ατν ληθ κορωνίδα τς δημιουργικς κτίσεως. Ναί, οτος  λόγος τς δημιουργίας το νθρώπου, ποχρεο μς ν δεχθμεν κα τν πόθεσιν ταύτην, ς τν μόνην ληθ κα βεβαίαν διότι συνηγορε πρς ταύτην ατ  το Θεο γαθότης κασοφία.  πόθεσις ατη τοσοτον στν ληθής, σον εναι σύμφωνος κα πρς τάςμφύτους το νθρώπου ρμς κα προς τν θείαν γαθότητα κα πανσοφίαν ατο. Τνλήθειαν ταύτην μαρτυρε κα  γία Γραφ λέγουσα τι  Θες πλασε τν νθρωπον κατ’ εκόνα κα μοίωσιν ατοπως καταστήσ ατν κοινωνν τς δίας γαθότητος καμακαριότητος.  νθρωπος λοιπν δημιουργήθη να γνωρίσ τν Θεόν, να δ τν δόξαν ατο κα δοξάσ ατν ς Ποιητν κα Πλάστην του κα ς Δημιουργν το κόσμου. Ναί, νθρωπος εναι τ νσώματον νοερν τάγμα, τ πλασθν π τς γς να προσφέρ δόξαν τ Θε προορισμς ρα κα  ποστολ το νθρώπου ν προσφέρ λατρείαν τ Θεῷἐπ τς γς, λατρείαν ν πνεύματι κα ληθεα, ς ν οραν ο θεοι γγελοι. Τοτο τὸἔργον τς το νθρώπου ποστολς· τοτο μαρτύρησε κα  Σωτρ μν κατ τ τέλος τςν τ κόσμ πληρώσεως το ργου τς ποστολς ατοτε πρς τν οράνιον ατοΠατέρα ποτεινόμενος λεγε· «Πάτερ, γ σ δόξασα π τς γς, τ ργον τελείωσα δέδωκάς μοι να ποιήσω» (ωάν. ιζ΄, 4). ργον λοιπν τς ποστολς το Σωτρος το δόξα το Θεο· στάλη να δοξάσ τν Θεν κα να διδάξ τος νθρώπους τι τ ργον κα ποστολ ατο εναι  δόξα το Θεο κα  ν Πνεύματι κα ληθεῖᾳ λατρεία.



  Πενταπόλεως ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου