Ιερομόναχος Ευθύμιος Τρικαμηνάς. Eρμηνεία του 15ου Κανόνος από το νέο βιβλίο του, που μόλις κυκλοφόρησε.


Εἶναι βεβαίως φυσικό νά προσάρμοσαν οἱ Πατέρες τόν Πασχάλιο κύκλο εἰς τό ἡμερολόγιο τῶν Ρωμαίων, ἤ ἐπειδή αὐτοί εἶχαν τήν ἐξουσία κατά τήν περίοδο πού ἐθεσπίσθη καί ὡς ἐκ τούτου ἦτο τό ἐπικρατέστερο ἤ διότι αὐτό ἦτο τότε τό ἀκριβέστερο. Αὐτό ὅμως οὐδόλως σημαίνει ὅτι οἱ Πατέρες εὐλόγησαν δι’ αὐτοῦ τοῦ τρόπου τό Ἰουλιανό λεγόμενο ἡμερολόγιο ἤ τό ἐθέσπισαν νά ἀκολουθῆται ἀπαρεγκλίτως εἰς τό ἑξῆς, διότι βλέπομε πολλές φορές οἱ μετά τήν Α΄ Οἰκουμενική Σύνοδο Πατέρες νά χρησιμοποιοῦν ἄλλα ἡμερολόγια. 

H συνέχεια, ‘’κλικ’’ πιο κάτω στο: Read more



Ὁ ἅγ. Κύριλλος π.χ., εὑρισκόμενος στήν Γ΄ Οἰκουμενική Σύνοδο στήν Ἔφεσο, γράφει σέ ἐπιστολή του πρός πρεσβυτέρους καί διακόνους τῆς Ἀλεξανδρείας χρησιμοποιῶντας τό Αἰγυπτιακό ἡμερολόγιο: «Εἰ καί πλατύτερον ἔδει τά γεγεννημένα τῇ ὑμετέρᾳ θεοσεβείᾳ γνωρίσαι, ἀλλά διά τό κατεπείγεσθαι τούς τοῦ γράμματος ἀποκομιστάς, συντόμως ἐπέστειλα.Ἴστε τοίνυν ὅτι κατά τήν ὀγδόην καί εἰκάδα τοῦ Παυνί μηνός, ἡ ἁγία σύνοδος γέγονεν ἐν τῇ Ἐφέσῳ ἐν τῇ μεγάλῃ ἐκκλησίᾳ τῆς πόλεως, ἥτις καλεῖται Μαρία Θεοτόκος» (P.G. 77, 137A) · καί ἐπίσης σέ ἐπιστολή του πρός τούς Ἐπισκόπους Κομάριο καί Ποτάμωνα γράφει: «Συναχθεῖσα τοίνυν ἡ ἁγία σύνοδος τῇ κατά Ἀλεξανδρεῖς ὀγδόῃ καί εἰκάδι τοῦ Παυνί μηνός ἐν τῇ μεγάλῃ ἐκκλησίᾳ, τῇ καλουμένῃ ἁγίᾳ Μαρίᾳ, ἐκάλεσεν αὐτόν, πέμψασα εὐλαβεστάτους ἐπισκόπους, ὥστε ἐλθεῖν αὐτόν, καί συστῆσαι ἑαυτῷ, καί ἀπολογήσασθαι, περί ὧν ἐδίδαξε καί
ἔγραψεν» (P.G. 77, 133D). Βλέπουμε κι ἐδῶ ὅτι χρησιμοποιεῖ πάλι, μετά παρέλευσι ἑκατό καί πλέονχρόνων ἀπό τήν A΄ ΟἰκουμενικήΣύνοδο, τό αἰγυπτιακό ἡμερολόγιο.
Φαίνεται λοιπόν ἐκ τῶν πραγμάτων ὅτι ἀπευθυνόμενος πρός τούς ἐντοπίους τῆς ἐπαρχίας του χρησιμοποιοῦσε το δικό τους ἡμερολόγιο. Αὐτό δείχνει ὅτι θά ἦτο πολύ πιθανόν νά ὑπῆρχον καί ἀνάλογοι πίνακες οἱ ὁποῖοι ἐτοποθετοῦσαν τόν Πασχάλιο κύκλο εἰς τό αἰγυπτιακό ἡμερολόγιο, καθ’ ὅσον εἰς τούς Αἰγυπτίους εἶχε ἀνατεθῆ ἡ εὕρεσις και ἀνακοίνωσις ἀπό τό προηγούμενο ἔτος τῆς ἡμερομηνίας
τοῦ Πάσχα τοῦ ἑπομένου ἔτους. Βεβαίως, ἄν τό Ἰουλιανό ἡμερολόγιο ἦτο τό εὐλογημένο, ἤ τό ἐκ τῆς Α΄ Οἰκουμενικῆς Συνόδου θεσπισμένο, δέν θά τολμοῦσε νά χρησιμοποιήση ἄλλο ὁ ἅγ. Κύριλλος. Τό ὅτι ὅμως τό χρησιμοποιεῖ καί μάλιστα δημοσίως σέ ἐπιστολές του, ἀποδεικνύει ὅτι οἱ Πατέρες ὀλίγον ἐνδιαφέροντο διά τά ἡμερολόγια και τόσο μόνο ἐφρόντιζαν δι’ αὐτά, ὅσο ἐξυπηρετοῦντο στις καθημερινές των ἀνάγκες.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου