Ιερομόναχος Ευθύμιος Τρικαμηνάς. ερμηνεία του 15ου Κανόνος από το νέο βιβλίο του, που μόλις κυκλοφόρησε.



ν συνεχεί ες τόν λίβελλον κάνει μολογία πίστεως καί καταδικάζει λες τίς αρέσεις μέ λεπτομερ ναφορά ες τήν Εκονομαχία. Τελειώνοντας δέ ναφέρει τά ξς: «Τατα μέν οτως μολογ, καί τούτοις συγκατατίθεμαι, καί ξ λης καρδίας καί ψυχς καί διανοίας ποφαίνομαι. άν δέ, περ πέστω, κ διαβολικς προσβολς ν οἱῳδήποτε χρόν κουσίως κουσίως διαστραφ κ τν π’ μο τούτων προωμολογημένων, νάθεμα σομαι πό το πατρός καί το υο καί το γίου πνεύματος, καί τς καθολικς κκλησίας, καί παντός ερατικο τάγματος λλότριος. Φυλάξω δέ κατά τούς θείους Κανόνας τν τε γίων ποστόλων καί τν θεσπεσίων πατέρων μν, αυτόν πό πάσης δοσοληψίας καί ασχροκερδείας» (π. ν., 3, 230). δ βλέπομε τόν πίσκοπο νά ναθεματίζη διος τόν αυτόν του, ν στό μέλλον
καθ’ οονδήποτε τρόπο ρνηθ τήν ρθοδοξία. ρνησις, ες τό σημεον ατό, θεωρεται μή ποτείχισις πό τούς αρετικούς, ο ποοι κατεχον τήν κκλησιαστική ξουσία. ταν ν συνεχεί νέγνωσε τόν λίβελλο καί δεύτερος πίσκοπος, γ. Εθύμιος πίσκοπος Σάρδεων επε:
«Ελογητός Θεός νώσας ατόν τ καθολικ κκλησί» (π. ν., 3, 730). Δηλαδή διά τς αρέσεως πίσκοπος εχε ξέλθει τς κκλησίας, στω καί ν το νωμένος μέ Συνόδους καί Πατριάρχες καί μέ τήν μετάνοια καί πιστροφή στήν ρθόδοξο πίστι νώθηκε καί εσλθε στήν κκλησία.
ταν νέγνωσε τόν λίβελλο τρίτος πίσκοπος, γινε συζήτησις, ν θά τούς δεχθον πλς ς μετανοοντας θά πρεπε νά τούς ποδώσουν καί τούς πισκοπικούς θρόνους:
«Ταράσιος γιώτατος πατριάρχης επε δοκε μν τούς θρόνους ατν πολαμβάνειν;
Ο ελαβέστατοι μοναχοί επον · καθώς δέξαντο α γιαι καί οκουμενικαί ξ σύνοδοι τούς ξ αρέσεως πιστρέφοντας, καί μες δεχόμεθα. γία σύνοδος επεν · ρέσκει πσιν μν. καί κελεύσθησαν ,τε ελαβέστατος Βασίλειος πίσκοπος γκύρας,
καί Θεόδωρος ελαβέστατος πίσκοπος το μμορίου, καθίσαι ες τούς βαθμούς καί ες τάς καθέδρας ατν»(π. ν., 3, 231).
Βλέπομε λοιπόν φανερά τι Σύνοδος πεφάσισε νά μήν τούς τιμωρήση, λλά νά τούς ποδώση και τούς πισκοπικούς θρόνους, φ’ σον μετενόησαν καί πεσχέθησαν νά μήν ρνηθον πάλι τήν ρθόδοξο πίστι. παρατήρησις τν μοναχν καί ποδοχή τς Συνόδου τι «καθώς δέξαντο α γιαι καί οκουμενικαί ξ σύνοδοι τούς ξ αρέσεως πιστρέφοντας καί μες δεχόμεθα», σημαίνει τι τούς πισκόπους ατούς τούς ντιμετώπισαν ς αρετικούς, παρ΄ τι ατοί ο πίσκοποι πήκουον στόν
Πατριάρχη καί στήν πολυάνθρωπο Σύνοδο τς έρειας τν 348 πισκόπων πού ναί μέν σήμερα γνωρίζουμε τι χει καταδικασθ ς αρετική, τότε μως, ποτελοσε τήν τελευταία ρθόδοξη Σύνοδο · καί προσέτι εχον καί τήν στήριξι τς πολιτικς ξουσίας, ποία σκοσε τότε σημαντικωτάτη πιρροή στά κκλησιαστικά πράγματα καί νίοτε μάλιστα τά κατηύθυνε. πό λα ατά γίνεται φανερό τι μόνο μολογία καί ποτείχισις ν καιρ αρέσεως εναι σφαλής δρόμος πρός σωτηρία καί παραμονή στήν κκλησία.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου