Ιερομόναχος Ευθύμιος Τρικαμηνάς: ερμηνεία του 15ου Κανόνος, από το νέο βιβλίου του, που μόλις κυκλοφόρησε.

 Θά δομε ν συντομί, πρίν κλείσομε τήν παροσα νότητα, καί κάποιους λλους ερούς Κανόνες, ο ποοι ναφέρονται στήν σχέσι τν ρθοδόξων μέ τούς αρετικούς, διά νά διαπιστώσωμε, φ’ νός μέν τι ες ατήν τήν περίπτωσιν δέν φίσταται οκονομία καί φ’ τέρου τι καί ο αρετικοί πού τυπικά ερίσκονται ες τήν κκλησία, ξ ατίας το τι δέν χουν καταδικασθ πό τήν Σύνοδο, νήκουν ες τήν δίαν κατηγορία (τν καταδικασμένων δηλαδή αρετικν) καί πιπλέον τι οδόλως φίσταται στω καί πόνοια δυνητικς ρμηνείας τν Κανόνων πού
καθορίζουν τήν σχέσι μας μέ τούς αρετικούς. ΜΣΤ΄ (46ος) Κανών τν γ. ποστόλων λέγει τά ξς: «πίσκοπον Πρεσβύτερον αρετικν δεξαμένους βάπτισμα, θυσία, καθαιρεσθαι προτάσσομεν, τίς γάρ συμφώνησις Χριστ πρός βελίαρ, τίς μερίς πιστ μετά πίστου;». παγορεύει δηλαδή παρών ποστολικός Κανών, νά δεχθμεν ς γκυρον ,τιδήποτε τελον ο αρετικοί, πί ποιν καθαιρέσεως. ΜΖ΄ (47ος) ποστολικός Κανών λέγει τά ξς: «πίσκοπος Πρεσβύτερος τόν κατά λήθειαν χοντα βάπτισμα, άν νωθεν βαπτίση τόν μεμολυσμένον παρά τν σεβν άν μή βαπτίσ, καθαιρείσθω, ς γελν τόν σταυρόν, καί τόν το Κυρίου θάνατον, καί μή διακρίνων ερέας ψευδοϊερέων». Καί δ παγορεύεται νά δεχθομε ς γκυρο τό βάπτισμα τν αρετικν. Εναι χαρακτηριστική στό σημεο ατό κφρασις «καί μή διακρίνων ερέας ψευδοϊερέων», ποία ταιριάζει πόλυτα μέ τήν κφρασι το ΙΕ΄ τς Πρωτοδευτέρας «ο γάρ πισκόπων, λλά ψευδεπισκόπων καί ψευδοδιδασκάλων κατέγνωσαν». Δηλαδή ο ψευδοϊερες το ΜΖ΄ ποστολικο εναι ο ψευδεπίσκοποι το ΙΕ΄ τς Πρωτοδευτέρας τούς ποίους φείλομε νά διακρίνωμε. ΜΕ΄ (45ος) ποστολικός Κανών λέγει τά ξς: «πίσκοπος Πρεσβύτερος αρετικος συνευξάμενος μόνον, φοριζέσθω, ε δέ πέτρεψεν ατος ς Κληρικος νεργσαί τι, καθαιρείσθω». παγορεύει παρών Κανών τήν συμπροσευχή μέ τούς αρετικούς πί ποιν φορισμο καί τήν ναγνώρισί των ς κληρικν πί ποιν καθαιρέσεως. ΞΕ΄ (65ος) ποστολικός Κανών λέγει τά ξς: «Ε τις κληρικός λαϊκός εσέλθοι ες συναγωγήν ουδαίων αρετικν προσεύξασθαι, καί καθαιρείσθω καί φοριζέσθω». Καί δ παγορεύεται συμπροσευχή μέ αρετικούς πί ποιν φορισμο καί καθαιρέσεως. Στ΄ (6ος) τς ν Λαοδικεί Συνόδου λέγει τά ξς: «Περί το μή συγχωρεν τος αρετικος εσιέναι ες τόν οκον το Θεο πιμένοντας τ αρέσει». παγορεύεται δηλαδή εσοδος τν αρετικν σέ ρθόδοξο ναό (ατός εναι οκος το Θεο) διά οονδήποτε λόγο.
ΛΒ΄ (32ος) τς ν Λαοδικεί Συνόδου λέγει τά ξς: «τι ο δε αρετικν ελογίας λαμβάνειν, ατινες εσίν λογίαι, μλλον, ελογίαι». Δέν δεχόμεθα πό τούς αρετικούς δηλαδή τίποτε σέ κκλησιαστικό πίπεδο. ΛΓ΄ (33ος) τς δίας ν Λαοδικεί Συνόδου λέγει: «τι ο δε αρετικος σχισματικος συνεύχεσθαι». Καί
δ μοίως παγορεύεται συμπροσευχή μέ αρετικούς σχισματικούς.
ΛΑ΄ (31ος) τς δίας ν Λαοδικεί Συνόδου λέγει: «τι ο δε πρός πάντας αρετικούς πιγαμίας ποιεν διδόναι υούς θυγατέρας, λλά μλλον λαμβάνειν, ε γε παγγέλοιντο Χριστιανοί γίνεσθαι». παγορεύεται δηλαδή νά τελον γάμο ο ρθόδοξοι μέ αρετικούς. Τό διο θεσπίζει καί ΙΔ΄ (14ος) τς Δ΄ Οκουμενικς καί ΟΒ΄ (72ος) τς Στ΄ Οκουμενικς. πό λους ατούς τούς ερούς Κανόνες καί πλθος
λλων πού πάρχουν καί ναφέρονται σέ θέματα πίστεως, γίνεται φανερό τι ο εροί Κανόνες εναι σαφες καί δέν φήνουν περιθώρια προσωπικς πιλογς καί ρμηνείας.
Εναι δύνατον δέ, φ’ σον δέν πάρχει λλος Κανών δυνητικά ρμηνευόμενος πό τούς γίους, καί μάλιστα διά θέματα πίστεως, νά μφιλοχωρήση μέσα μας δυνατότης δυνητικς ρμηνείας διά τόν ν λόγ Κανόνα τς Πρωτοδευτέρας. ς σκεφθομε ν τέλει ατό. Τί σύγχυσι θά δημιουργούσαμε στήν κκλησία ν κλαμβάναμε δυνητικά
π.χ. τούς Κανόνες ο ποοι παγορεύουν τόν γάμο τν νωτέρων κληρικν μετά τήν χειροτονία, τούς Κανόνες πού θεσπίζουν τήν γαμία τν πισκόπων ατούς πού
καθορίζουν τά πρεσβεα τιμς τν Πατριαρχν ατούς πού παγορεύουν τούς κληρικούς νά χουν κοσμικά ξιώματα κλπ. ν δέ διεννοούμεθα (καθ’ πόθεσιν) πλς νά παρουσιάσωμε ς δυνητικούς τούς Κανόνες πού θεσπίζουν τήν πακοή τν πιστν στούς πισκόπους, ατοί σφαλς πάραυτα θά μς φώριζαν. Ποος τελικά εναι ρμόδιος διά νά κρίνη τήν ποχρεωτική μή τήρησι κάποιου Κανόνος; Καί ν πάρχουν εροί Κανόνες ποχρεωτικοί δυνητικοί, διατί μέχρι σήμερα δέν διευκρινίσθη πό τίς γκεκριμένες Συνόδους καί τούς γίους; ν πάλι μες σήμερα ατοβούλως δημιουργήσωμε κατηγορία δυνητικν ερν Κανόνων, μέ ποιά κριτήρια θά τό κάνωμε; χωρισμός ατός θά καλύψη κάποια μεγάλη νάγκη τς κκλησίας τήν δική μας δυναμία διά τήν περάσπισι τς πίστεως;

Συνεχίζεται.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου