Ιερομόναχος Ευθύμιος Τρικαμηνάς. ερμηνεία του 15ου Κανόνος.

Καί δ συμβαίνει ατό πού πολλές φορές κούγαμε στό γ. ρος, τι δηλαδή ο Κανόνες ταν δέν τηρονται βγάζουν μάτια. ρχόμενοι, μετά πό σα νεφέρθησαν ς προλογικά, ες τόν ΙΕ΄ ερό Κανόνα τς Πρωτοδευτέρας Συνόδου
πρέπει νά ναφέρωμε τι ατός νήκει στούς δογματικούς Κανόνες, τουλάχιστον κατά τό δεύτερο τμμα του. Ο δύο προηγούμενοι καί τό πρτο τμμα το παρόντος δύνανται
νά χαρακτηρισθον τι χουν κκλησιαστικό περιεχόμενο καί τι σχολονται μέ σωτερικά θέματα τς κκλησίας, φ’ σον ναφέρονται στήν μνημόνευσι το πισκόπου καί στήν πρό συνοδικς κρίσεως διακοπή της ξαιτίας προσωπικν σφαλμάτων το πισκόπου. Τό δεύτερο μως τμμα το ν λόγ Κανόνος χει δογματικό περιεχόμενο, πειδή μιλε διά τήν διακοπή τς μνημονεύσεως το πισκόπου πρό συνοδικς κρίσεως, φ’ σον ατός κηρύττει «γυμν τ κεφαλ π’ κκλησίας» αρεσι «κατεγνωσμένη παρά τν γίων Συνόδων Πατέρων». Τό τι τό δεύτερο ατό τμμα σχολεται καθαρά μέ τά θέματα τς πίστεως φαίνεται καί πό τήν κατάληξί του. ν δηλαδή ο δύο προηγούμενοι Κανόνες καί τό πρτο τμμα το παρόντος καθαιροσαν τούς κληρικούς καί φώριζαν τούς μοναχούς καί λαϊκούς πού διέκοπτον τήν μνημόνευσι το πισκόπου πρό συνοδικς κρίσεως, τό δεύτερο ατό τμμα διά τήν δια πρξι τς διακοπς δηλαδή τς μνημονεύσεως πρό συνοδικς κρίσεως, χι μόνο δέν τιμωρε τούς ποτειχιζομένους διά τς διακοπς τς μνημονεύσεως πό τόν πίσκοπο, λλά καί παιτε τιμή καί παινο κ μέρους τν ρθοδόξων ες τούς οτω πράττοντας. κ τούτου γίνεται ντιληπτό τι τό δεύτερο ατό τμμα χει καθαρά δογματικό περιεχόμενο καί σκοπό τήν περιφρούρησι τς πίστεως. ς κ περισσο ναφέρομε καί τήν παρξιν το σχίσματος, τό ποον πικαλονται ο δύο προηγούμενοι εροί Κανόνες καί τό πρτο τμμα το παρόντος, ν τό δεύτερο διά τήν δια πάντα πρξι τς διακοπς τς μνημονεύσεως, ναφέρει χι πλς τι δέν πάρχει σχίσμα στήν κκλησία, λλά μιλε καθαρά διά τήν δι’ ατο το τρόπου θεραπείαν το σχίσματος. Οτως λοιπόν χόντων τν πραγμάτων, καί πό τήν προϋπόθεσιν τι παρών Κανών κατά τό δεύτερό του τμμα εναι καθαρά δογματικός, δέν θά πρεπε κν νά μφιλοχωρήση μέσα μας σκέψις τι εναι δυνατόν νά μήν εναι συγχρόνως ν λόγ ερός Κανών ποχρεωτικός δι’ λους τούς ρθοδόξους. Καί τοτο διότι Κανών ατός περασπίζεται τήν πίστι διά τς διακοπς τς μνημονεύσεως καί νομίζω πώς δέν θά χη κανείς ντίρρησι, τι περάσπισις τς πίστεως εναι σέ λους τούς ρθοδόξους ποχρεωτική καί χι δυνητική.

Συνεχίζεται.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου