Ιερομόναχος Ευθύμιος Τρικαμηνάς: Το νέο του βιβλίο για τον 15ον Κανόνα.

Ες μίαν μόνο περίπτωσι δικάζονται καί καταδικάζονται στραπιαα καί χωρίς τίς παιτούμενες πό τούς ερούς Κανόνες διαδικασίες ο πίσκοποι · ταν δηλαδή θελήσουν νά ποστατήσουν πό τό αρετικό σμα καί τήν αρετική νοοτροπία τν πολοίπων πισκόπων καί νά μετατεθον ες τήν ρθοδοξία (π.χ. προσφάτως καθαιρεθείς χωρίς καμμία νόμιμη διαδικασία πίσκοπος Ράσκας καί Πριζρένης το Κοσσυφοπεδίου τς Σερβίας, σεβ. ρτέμιος). Ατό μως τό γνωρίζουν σήμερα ο πίσκοποι καί δι’ ατό ο κινήσεις των, ο μολογίες των καί ν γένει διαγωγή
των εναι ναρμονισμένες μέ τήν λη αρετική πορεία τν συναδέλφων των καί δέν ποσκοπε ες τήν διάρρηξιν τν δεσμν μέ τήν αρεσι καί τούς αρετικούς, λλά ες την δημιουργία ντυπώσεων καί μάλιστα ρθοδοξοφανείας καί περασπίσεως δθεν τν πατρώων θεσμν.
λες ο περιπτώσεις σήμερα ποτειχίσεως καί διακοπς μνημονεύσεως διά θέματα πίστεως θεωρονται ς σχίσματα, χι μόνον πό τούς πισκόπους (ατό θά το φυσικό) λλά καί πό ντιοικουμενιστές κληρικούς καί θεολόγους, ν πως εδαμε καί στούς τρες ατούς ερούς Κανόνες τς Πρωτοδευτέρας Συνόδου, τό σχίσμα δέν δημιουργεται μέ τήν ποχώρησι πό τόν αρετικό πίσκοπο διά θέματα πίστεως, λλά διά λλα προσωπικά μαρτήματα, τά ποα ριστα παρουσίασε γ. Νικόδημος ρμηνεύοντας το νδιάμεσο τμμα το ΙΕ΄ ερο Κανόνος.
Τό δεύτερο τμμα λοιπόν το Κανόνος ατο ρχίζει πό τό «Ο γάρ δι’ αρεσίν τινα παρά τν γίων Συνόδων Πατέρων κατεγνωσμένη...» καί φθάνει ς τό τέλος το Κανόνος. Ατό τό τμμα εναι μία διασάφησις καί πεξήγησις χι μόνο ες τό πρτο τμμα το Κανόνος ατο, λλά και ες τούς δύο προηγουμένους, ο ποοι παρομοίως κατεδίκαζον σους διέκοπτον τήν μνημόνευσι πρό συνοδικς κρίσεως διά προσωπικά μαρτήματα το πισκόπου καί δι’ ατο το τρόπου δημιουργοσαν σχίσμα ες τήν κκλησία. Τό τι τό τμμα ατό το Κανόνος εναι διασάφησις καί διά τούς δύο προηγουμένους ερούς Κανόνες φαίνεται ναργέστατα πό τό νδιάμεσο τμμα τό ποον λέγει:
«Τατα μέν σφράγισταί τε και ρισται περί τν προφάσει τινν γκλημάτων τν οκείων φισταμένων προέδρων και σχίσμα ποιούντων καί τήν νωσιν τς κκλησίας διασπώντων». Δηλαδή ,τι νέφερε ΙΓ΄ Κανών διά τήν πόσχισι πό τούς πισκόπους, ΙΔ΄ διά τήν πόσχισι πό τους Μητροπολίτας καί ΙΕ΄ διά τήν πόσχισι πό τούς Πατριάρχας, τά συνοψίζει λα λέγοντας ες τό νδιάμεσο τμμα τήν κφρασι «κ τν οκείων φισταμένων προέδρων». ς κ τούτου πεξήγησις το δευτέρου καί σημαντικωτέρου τμήματος φορ καί ες τούς τρες ερούς Κανόνες. πίσης μέ τό δεύτερο ατό τμμα το ΙΕ΄ Κανόνος ο Πατέρες τς Συνόδου ατς θεωρον τι δωσαν κάθε δυνατή πεξήγησι διά τό πότε δημιουργεται σχίσμα ες την κκλησία καί πότε πιβάλλεται πόσχισις πρό συνοδικς κρίσεως πό τόν πίσκοπο καί, ς κ τούτου, πόμενος ΙΣΤ΄ ερός Κανόνας σχολεται μέ τελείως διαφορετικό θέμα, δηλαδή μέ τήν χειροτονία πισκόπου σέ παρχία κκλησιαστική, στήν ποία ζε πίσκοπος καί δέν χει
καταδικασθ τελεσίδικα παραιτηθ διος. ρα λοιπόν τό δεύτερο ατό τμμα το ΙΕ΄ Κανόνος εναι κατακλεδα καί πισφράγισις το λου θέματος καί ς κ τούτου χει μεγίστη σημασία ρθή κατανόησίς του καί βεβαίως περαιτέρω τοποθέτησις κάστου. Εναι παραίτητο νά ναφερθ δ τι ο Πατέρες τς Συνόδου, μέ τό δεύτερο τμμα το ΙΕ΄ ερο Κανόνος, ναφέρουν κάτι τελείως διαφορετικό πό ατά πού νέφεραν στούς δύο προηγουμένους καί στό πρτο τμμα το παρόντος ΙΕ΄. Ατό, τό τελείως διαφορετικό, εναι τά θέματα τς πίστεως, τς πλάνης καί τς αρέσεως. Θα δύνατο λοιπόν ριστα, τό δεύτερο τμμα, νά ποτελέση πό μόνο του ξεχωριστό ερό Κανόνα, τήν στιγμή μάλιστα πού ναφέρεται σέ κάτι πολύ σημαντικώτερο πό τά προηγούμενα. νσωμάτωσίς του καί μάλιστα ς κατάληξις τν τριν Κανόνων σημαίνει κατά τήν γνώμη μας τι ο Πατέρες μιλον διά κάτι γνωστό, ποδεκτό πό τή συνείδησι τς κκλησίας, τό ποο χι μόνο ποτελε
παγία Παράδοσί της, λλά καί τό τι χει διασφαλισθ και διευκρινισθ πό πλθος λλων ερν Κανόνων. Ο εροί ατοί Κανόνες εναι ατοί πού μιλον διά τούς αρετικούς καί τήν σχέσι τν ρθοδόξων μέ ατούς. Δέν πρέπει ες τό σημεο ατό νά λησμονομε τι Πρωτοδευτέρα ατή Σύνοδος πί γ. Φωτίου θεωρεται πό τίς τελευταες χρονολογικά, διότι συνλθε μετά τίς Οκουμενικές καί τίς γκεκριμένες πό ατές τοπικές Συνόδους, μετά δέ καί πό τούς γίους, ο ποοι καί ατοί
θέσπισαν ερούς Κανόνες γκεκριμένους πό Οκουμενικές καί, κόμη, μετά πό πλθος αρέσεων ο ποες εχαν ταράξει σωτερικά τήν κκλησία, μέ πρόσφατη μάλιστα τήν Εκονομαχία. ς κ τούτου ο Πατέρες τς Συνόδου μιλοσαν διά κάτι γνωστό, τό ποο ποτελοσε παγία γραμμή καί Παράδοσι τς κκλησίας. Ατός εναι καί λόγος πού συνοπτικά ναφέρεται στό τέλος τν τριν ατν Κανόνων διά τό ποιά πρέπει νά εναι στάσις τν ρθοδόξων πρός τούς πισκόπους, ο ποοι δημοσίως κηρύττουν κάποια αρεσι. Τό νδιάμεσο λοιπόν τμμα το παρόντος ΙΕ΄ ερο Κανόνος, τό ποον ριστα ρμηνεύει γ. Νικόδημος, διευκρινίζει σέ τί ναφέρονται ο δύο προηγούμενοι Κανόνες καί τό πρτο τμμα το παρόντος. Εναι δέ εσαγωγή διά τό δεύτερο τμμα καί χει τήν ξς, μετά πό σα ναφέραμε, ννοια: «πειδή ναφέραμε στούς τρες ατούς Κανόνες διά τήν παγόρευσι τς διακοπς τς μνημονεύσεως καί τήν δημιουργία σχισμάτων ξ ατίας τν προσωπικν μαρτιν το πισκόπου, Μητροπολίτου καί Πατριάρχου, καί προκειμένου νά μή νομίση κάποιος τι ατά πού νομοθετήσαμε σχύουν καί διά τά θέματα τς πίστεως, σς διευκρινίζομε κατωτέρω περιληπτικς τά ξς». Ατή εναι ννοια το νδιαμέσου τμήματος τό ποο συνδέει τό δεύτερο τμμα το ΙΕ΄ Κανόνος μέ τό πρτο του τμμα καί τούς δύο προηγουμένους. ς κ τούτου, φ’ σον ο Πατέρες τς Συνόδου πρωτίστως πευθύνονται στούς συγχρόνους των ρθοδόξους, οποοι γνώριζον τήν παράδοσι τς κκλησίας, μιλον δι’ να θέμα χι μόνο γνωστό, λλά καί ατονόητο, τό ποο το κατοχυρωμένο πό τήν γ. Γραφή, τήν Παράδοσι τς κκλησίας καί πλθος ερν Κανόνων πού ναφέρονται στήν σχέσι τν ρθοδόξων μέ τούς αρετικούς. Τοιουτοτρόπως μιλον λακωνικά καί συνοπτικά καταγράφοντας μέσα σέ λίγες γραμμές λη, θά λέγαμε, τήν ρθόδοξο
Παράδοσι ες τό θέμα ατό. Εναι λλο λοιπόν θέμα τό τι, κενο πού ταν γνωστό καί ατονόητο στήν ποχή τν Πατέρων τς Πρωτοδευτέρας Συνόδου, γινε ες τήν ποχή μας γνωστο καί κατανόητο, λόγ προφανς τς ποκοπς μας πό τήν διαχρονική ατή Παράδοσι τς κκλησίας καί τήν συμπόρευσί μας μέ τή Νέα ποχή. Τότε μως ο εροί Κανόνες πού κατεγράφοντο, ξέφραζον πλήρως τήν δη
πάρχουσα Παράδοσι τς κκλησίας, ν σήμερα, πειδή προφανς χάσαμε ατήν τήν Παράδοσι, προσπαθομε νά εθυγραμμισθομε ες ατήν μέσ τν ερν Κανόνων.

Συνεχίζεται.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου