Ιερομονάχου Ευθυμίου Τρικαμηνά : Το νέο του βιβλίο για το υποχρεωτικό του 15ου Κανόνος.

Ες τό δεύτερο τμμα, τώρα, το ΙΕ΄ ερο Κανόνος, πως θά δομε, τό ποο πιτρέπει καί πιβάλλει τήν πόσχισι πό αρετικούς προεσττες καί ποιμένες, πάλι
διατηρε ες τό κέραιο τήν νότητα τς πίστεως, χάριν μάλιστα τς ποίας γίνεται πόσχισις πό τούς αρετικά φρονοντες προϊσταμένους. νότης τς πίστεως δέν
ννοεται χρονικά, δηλαδή νά χωμε σήμερα λοι ο ρθόδοξοι τήν δια πίστι, λλά διαχρονικά, δηλαδή πίστις τήν ποία χομε σήμερα νά εναι δια κριβς μέ τήν
νά τούς αἰῶνας διασωθεσα μαρτυρικς ρθόδοξο πίστι, δηλαδή νά εναι «παξ παραδοθεσα τος γίοις» (ούδα,

3) ποστολική πίστις.
ποινή τήν ποία πιβάλλουν ο πατέρες τς Συνόδου, ες ατήν τήν περίπτωσι τς ποσχίσεως τν κληρικν πρό συνοδικς κρίσεως, εναι καθαίρεσις ες τούς κληρικούς καί φορισμός ες τούς μοναχούς καί λαϊκούς. ατιολόγησις πού δίδεται διά τήν ποινή εναι τό τι προήρπασαν ατοί τήν κρίσιν τς Συνόδου καί φυσικά τό τι καναν, δι’ ατο το τρόπου, σχίσμα στήν κκλησία: « γάρ ν  Πρεσβυτέρου τάξει τεταγμένος καί τν Μητροπολιτν ρπάζων τήν κρίσιν καί πρό κρίσεως ατός κατακρίνων, σον τό π’ ατ... Τοτον ρισεν γία Σύνοδος καθηρημένον εναι ε μόνον ποστάς το οκείου Μητροπολίτου σχίσμα ποιήσοι
» (ΙΓ΄ καί ΙΔ΄ τς Α΄ καί Β΄ Συνόδου).
λλά διά ποα μαρτήματα τν πισκόπων, Μητροπολιτν καί Πατριαρχν ερίσκουν πρόφασιν ο φιστάμενοι κληρικοί καί πίσκοποι, στε διά τς διακοπς τς μνημονεύσεως νά ποσχισθον πό ατούς καί νά δημιουργήσουν ατήν τήν ταραχή καί καταστασία στήν κκλησία;
Ατά ναφέρονται σ’ να μικρό τμμα το ΙΕ΄ Κανόνος καί τά ρμηνεύει θαυμάσια γ. Νικόδημος γιορείτης. Τό τμμα ατό το ΙΕ΄ Κανόνος ερίσκεται νδιάμεσα ες τό πρτο καί δεύτερο, ες τά ποα ξ ρχς χωρίσαμε τόν ν λόγ ερό Κανόνα.
Λέγει λοιπόν τά ξς:
«Καί τατα μέν σφράγισταί τε καί ρισται περί τν προφάσει τινν γκλημάτων τν οκείων φισταμένων Προέδρων καί σχίσμα ποιούντων καί τήν νωσιν τς κκλησίας διασπώντων». δέ γ. Νικόδημος ρμηνεύοντας τό ν λόγ τμμα ναφέρει: «Πλήν τατα μέν (δηλ. ο ποινές πού πιβάλλουν ο Κανόνες) νά γίνωνται, άν δι’ γκλήματα τινά, πορνείαν θετέον εροσυλίαν καί λλα, χωρίζονται ο Πρεσβύτεροι πό τούς πισκόπους των, ο πίσκοποι πό τούς Μητροπολίτας των, καί ο Μητροπολίτες πό τούς Πατριάρχας των». Καί μέ ποσημείωσι στό σημεο ατό ναφέρει γιος: «γκαλά καί λα΄ ποστολικός νεύθυνον κρίνει καί τόν χωριζόμενον, άν γνωρίζει ατόν καί δικον». Δηλαδή, ς προφάσεις, διά τίς ποες ποτειχίζονται διά τς διακοπς τς μνημονεύσεως ο κληρικοί πό τούς κκλησιαστικς προϊσταμένους των, θεωρε Κανόνας τίς προσωπικές μαρτίες των, πως πορνεία, εροσυλία καί διάφορες παρόμοιες μαρτίες χι μως καί τήν δικία.
δικία τώρα, διά τήν ποία δικαιολογεται πόσχισις πό τόν πίσκοπο διά τς διακοπς τς μνημονεύσεως, πρέπει νά ννοηθ δημοσίως καί κκλησιαστικς, πως
π.χ. ταν κάποιος πίσκοπος ρπάξη καί καταλάβη, μέ τήν σύμπραξι τς Συνόδου καί τς πολιτικς δυνάμεως καί ξουσίας, τόν θρόνον λλου πισκόπου, ταν κάνη πίσκοπος φανερά δικίες οκονομικές, δηλαδή ες βάρος πτωχν νθρώπων κλπ. Ες ατές τίς περιπτώσεις τν φανερν δικιν, πιτρέπεται ο κληρικοί νά διακόψουν τήν μνημόνευσι το πισκόπου, Μητροπολίτου κλπ. πρό συνοδικς κρίσεως. Ες λες τίς λλες περιπτώσεις τν προσωπικν μαρτιν τν πισκόπων παγορεύουν ο τρες ατοί εροί Κανόνες τήν πόσχισιν διά τς διακοπς τς μνημονεύσεως πρό συνοδικς κρίσεώς των.
Βεβαίως πό λα ατά, τά ποα ναφέρουν ο παρόντες Κανόνες καί πλθος λλων Κανόνων, γίνεται ντιληπτό τι τήν ποχή κείνη κρίνοντο καί δικάζοντο καί ο πίσκοποι. Δηλαδή δι’ οανδήποτε δημοσία παράβασι ( διωτικς γινομένη, ποία ρχετο ες τό φς) σύροντο ες τά κκλησιαστικά δικαστήρια καί φίσταντο τίς ποινές πού ρίζουν ο νάλογοι εροί Κανόνες. Σήμερα δυστυχς ατό χει κλείψει καί ο πίσκοποι χι μόνο εναι νεξέλεγκτοι, λλά λλοίμονο σέ κάποιο κληρικό πού θά διανοηθ να ντιστρατευθ στήν θέλησί των νά κάνη ες βάρος των κάποια καταγγελία στή Σύνοδο. Ατός εναι καί λόγος διά τόν ποο ο πίσκοποι χι μόνο εναι νεξέλεγκτοι σήμερα, λλά δύνανται νά πσα στιγμή νά ποδοπατον τούς ερούς Κανόνες να τούς χρησιμοποιον μόνον ναντίον τν φισταμένων των κληρικν. Ατός εναι καί λόγος τς φωνίας σήμερα καί πραγίας τν κληρικν καί το συσχηματισμο και συζυγίας των μέ τό θέλημα τν πισκόπων, ποιο καί ν εναι ατό. Πρέπει νά βουήξη γ καί ορανός διά νά ναγκασθ Σύνοδος χι νά καθαιρέση κάποιον πίσκοπο, (πειδή κατά τό δή λεγόμενον “κόρακας κοράκου μάτι δεν βγάζει”), λλά πλς νά τόν καταστήση κπτωτο πό τον θρόνο του. Καί βεβαίως συδοσία των ες τά θέματα τς
πίστεως εναι καί ατή ποτέλεσμα ατν τν περεξουσιν καί κυρίως διότι δέν γκαλονται ες δίκην διά τις πράξεις των καί χουν ποδώσει ες τόν αυτόν των ατήν τήν συλίαν. Τότε μως πού γράφησαν ο εροί Κανόνες δέν γίνετο τσι, λλά καί ο πίσκοποι διά κάθε παράπτωμά των δικάζοντο πό τά κκλησιαστικά δικαστήρια καί τιμωροντο μέ νάλογες ποινές.
Ατά τά ναφέρομε πιπλέον διότι σχετίζονται καί με τό δεύτερο τμμα το ΙΕ΄ ερο Κανόνος, τό ποον και ατό κατώρθωσαν ο πίσκοποι νά φέρουν ες τά μέτρα των, ο δέ κληρικοί μέ διάφορες προφάσεις, π.χ. ποφυγή σχίσματος κλπ., συνοδοιπορον ες τά θέματα τς πίστεως καί συνταυτίζονται μέ τήν γραμμή, τήν πορεία καί τις πράξεις τν πισκόπων.

Συνεχίζεται.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου