Μέγας Βασίλειος, «Γέρων» Σωφρόνιος τοῦ Essex καὶ Καθηγητῆς Μαντζαρίδης

Λίαν ἐπίκαιρος εἶναι ἡ ἐπιστολὴ τοῦ Μεγάλου καὶ Οὐρανοφάντορος Βασιλείου πρὸς τὸν ἱερομόναχον Γρηγόριον ποὺ ἐσυζοῦσε μὲ συνείσακτον. Παραθέτομεν τὸ κείμενο σὲ μετάφραση, ἐπ’ εὐκαιρίᾳ τῆς ἑτησίας μνήμης τοῦ Μεγάλου Πατρὸς τῆς Ἐκκλησίας μας, μὲ τὴν θερμὴν παράκλησιν ὅπως ὅλοι οἱ ἀφιερωμένοι εἰς τὸν Θεὸν μοναχοὶ καὶ λαϊκοὶ ἀκολουθήσουν τὰς ὁδηγίας του καὶ παύσουν νὰ σκανδαλίζουν δημοσίως τοὺς πιστούς.
    «Ἀνέγνωσα μέ κάθε μακροθυμίαν τὸ γράμμα σου καὶ ἐθαύμασα, πῶς, ἐνῶ ἠμπορεῖς ν' ἀπολογηθῆς σύντομα καὶ εὔκολα διὰ τῶν πράξεων, δέχεσαι νά ἐπιμένῃς εἰς τὴν ἀξιόμεμπτον διαγωγήν σου καὶ ἐπιχειρεῖς νά θεραπεύσῃς τά ἀνίατα μὲ τὴν πολυλογίαν σου. Οὔτε πρῶτοι οὔτε μόνοι, Γρηγόριε, ἐνομοθετήσαμὲν νά μὴ συνοικοῦν γυναῖκες μέ ἄνδρας. Ἀνάγνωσε τὸν κανόνα τὸν συνταχθέντα ἀπὸ τοὺς ἁγίους πατέρας ἡμῶν εἰς τὴν σύνοδον τῆς Νικαίας, ὁ ὁποῖος ἀπαγορεύει σαφῶς νὰ διατηροῦν οἱ ἄγαμοι συνεισάκτους(Κανὼν Γ’, Α’ τῆς ἐν Νικαίᾳ Οἰκουμενικῆς Συνόδου); Ἄλλωστε ἡ ἀξία τῆς ἀγαμίας εἰς τοῦτο ἔγκειται, εἰς τὸ νὰ διαχωρίζωνται οἱ μοναχοὶ ἀπὸ τὴν συναναστροφὴν τῶν γυναικῶν. Ἐάν ὅμως ὁ κατ' ὄνομα μόνον ἐπαγγελλόμενος τὴν ἀρετὴν ἐνεργῇ ὅπως αὐτοὶ ποὺ συνοικοῦν μὲ γυναῖκας, εἶναι φανερὸν ὅτι ἐπιδιώκει τὴν σεμνότητα τῆς παρθενίας μὲ τὰ λόγια, ἐνῷ δὲν ἀπέχει τῆς ἀπρεπείας τῆς ἡδονῆς.


   Τόσον δέ περισσότερον εὔκολα ἔπρεπε νὰ δεχθῆς τὴν ἀξίωσίν μας, ὅσον βεβαιώνεις ὅτι εἶσαι ἐλεύθερος ἀπὸ κάθε σωματικὸν πάθος. Φυσικά οὔτε εἶμαι πεπεισμένος ὅτι αὐτὸς πού ἔφθασε τά ἑβδομήντα του χρόνια συνοικεῖ ἐμπαθῶς μέ γυναῖκα οὔτε ἀπεφασίσαμεν ὅσα ὡρίσαμεν ἀπὸ βεβαιότητα ὅτι συνέβη καμμία ἄτοπος πρᾶξις. Τὰ ὡρίσαμεν διότι ἐδιδάχθημεν ἀπὸ τὸν ἀπόστολον νὰ μὴ θέτωμεν πρόσκομμα ἢ σκάνδαλον εἰς τὸν ἀδελφόν(Πρβλ. Ρωμ. 14,13.). Γνωρίζομεν δὲ ὅτι μία ἐνέργεια ποὺ γίνεται ἀπὸ μερικοὺς ὑγιῶς, εἰς ἄλλους καθίσταται ἀφορμὴ δι' ἁμαρτίαν.
   Διὰ τοῦτο σὲ διετάξαμεν, ἀκολουθοῦντες τὴν ἐντολὴν τῶν ἁγίων πατέρων, νὰ χωρισθῇς ἀπὸ τὴν γυναῖκα. Διατὶ λοιπόν κατηγορεῖς τὸν χωρεπίσκοπον καὶ ἐνθυμεῖσαι παλαιὰν ἔχθραν; Διατὶ δὲ μέμφεσαι καὶ ἡμᾶς ὅτι ἔχομεν εὔκολα τὰ αὐτιά μας εἰς τὸ νὰ δεχθῶμεν διαβολὰς καὶ δὲν μέμφεσαι τὸν ἑαυτὸν σου ποὺ δὲν ἀνέχεται νά ἀπαλλαγῇ τῆς συναναστροφῆς τῆς γυναικός.
Ἀπομάκρυνε λοιπόν αὐτὴν ἀπό τὴν οἰκίαν σου καὶ ἐγκατάστησε τὴν εἰς μοναστήριον. Αὐτη νὰ μείνῃ μαζὶ μὲ παρθένους καὶ σύ νὰ ὑπηρετῆσαι ἀπὸ ἄνδρας, διὰ νὰ μὴ βλασφημῆται ἐξ αἰτίας μας τὸ ὄνομα τοῦ Θεοῦ (Πρβλ. Ρωμ. 2,24.). Ὅσον καιρὸν ὅμως κάμνεις αὐτά, αἱ μυριάδες αὐτῶν ποὺ γράφεις εἰς τὰς ἐπιστολὰς σου, δὲν θὰ σὲ ὠφελήσουν τίποτε. θ’ ἀποθάνης ἀργός καὶ θὰ δώσῃς λόγον εἰς τὸν Κύριον διὰ τὴν ἀργίαν σου. Ἐὰν δε τολμήσεις νὰ διατήρησῃς τὴν ἱερωσύνην, χωρὶς νὰ διορθώσῃης τὸν ἑαυτὸν σου, θὰ εἶσαι ἀνάθεμα δι' ὅλον τὸν λαὸν καὶ ὅσοι σὲ ἀναγνωρίζουν θὰ ἀφορισθοῦν ἀπὸ ὅλην τὴν Ἐκκλησίαν.

(Ἐπιστολὴ ὑπ’ἀριθμ. 55 πρὸς Γρηγόριον PG30, 812828. Μετάφρασις ὑπὸ Π.Κ. Χρήστου, Ε.Π.Ε., Πατερικαὶ Ἐκδόσεις «Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς», Βασίλειος ὁ Μέγας, τόμος 3, Θεσσαλονίκη 1973, σσ. 301305).
    Σαφής, σαφέστατος ὁ μέγας φωστὴρ τῆς Καισαρείας εἰς τὸ ζήτημα τῶν συνεισάκτων. Καὶ ἐρωτᾶται εὐθέως ἐπ’ αὐτοῦ ὁ Ὁμότιμος Καθηγητὴς τοῦ Α.Π.Θ. κ. Γ. Μαντζαρίδης: Ἀποδέχεται τὰς ἀπόψεις αὐτὰς τοῦ μεγάλου Βασιλείου; Ἐὰν ναὶ, διὰ ποῖον λόγον τότε ἔχει θέσει σκοπὸν εἰς τὴν ζωὴν του νὰ προβάλλῃ προκλητικώτατα καὶ νὰ ἐξισώνῃ τὸν γ. Σωφρόνιον τοῦ Essex (ὁ ὁποῖος ἵδρυσεν μεικτὴν μονὴν ὅπου συζοῦν μοναχοὶ καὶ μοναχαὶ) μὲ τὸν ἅγιον Γρηγόριον τὸν Παλαμᾶν; Διὰ ποῖον λόγον ἀνέλαβεν ἐργολαβικῶς μὲ τὴν πλουσίαν ὑποστήριξιν τῆς σκανδαλοποιοῦ μονῆς τοῦ Βατοπαιδίου καὶ ὁρισμένων ἄλλων μονῶν καὶ μητροπολιτῶν, τὸ ἔργον τῆς ἁγιοποιήσεως τοῦ δεινοῦ παραβάτου τῶν Ἱερῶν Κανόνων γ. Σωφρονίου Σαχάρωφ; Ἔχει μελετήσει τὸ βιβλίον τοῦ παπικοῦ ἁγίου Ίωάννου τοῦ Σταυροῦ Σκοτεινὴ νύχτα τῆς ψυχῆς διὰ νὰ ἴδῃ τὰς τραγικὰς ὄντως ὁμοιότητας μὲ τὸ βιβλίον τοῦ π. Σαχάρωφ «Ὀψόμεθα τὸν Θεὸν καθὼς ἐστὶ» (www.markoseugenikos.gr); Εἰς τὴν ἰστοσελίδα μας εὑρίσκονται ἱκανὰ στοιχεῖα, τὰ ὁποῖα ἀποδεικνύουν εἰς τοὺς καλοπροαίρετους, ὅτι ὁ γ. Σωφρόνιος Σαχάρωφ ἦτο ἄγευστος τῆς Ὀρθοδόξου Θεολογίας καὶ γνώστης καὶ θαυμαστὴς τῆς παπικῆς θεολογίας τοῦ Θωμᾶ τοῦ Ἀκινάτου, μέσῳ τοῦ Ἰωάννου τοῦ Σταυροῦ, τὴν ὁποίαν προσεπάθησεν, δυστυχῶς δι’ αὐτὸν ἀνεπιτυχῶς νὰ ὀρθοδοξοποιήσῃ.
    Καλοῦνται ὅλοι οἱ προβάλλοντες τὸν γ. Σαχάρωφ ὡς νέον Παλαμᾶν νὰ μελετήσουν σοβαρῶς τὰ ἔργα του καὶ νὰ ὑποδείξουν εἰς τοὺς πιστοὺς τὸ ἀμέτρητον πλῆθος τῶν κακοδοξιῶν του.
    Ὁ ἑορταζόμενος σήμερον μέγας Βασίλειος ἀλλὰ καὶ ὅλοι οἱ μεγάλοι πατέρες τῆς Ἐκκλησίας μας καὶ βεβαίως Οἰκουμενικαὶ καὶ Τοπικαὶ Σύνοδοι ἀπηγόρευσαν διὰ παντὸς τὴν συνοίκησιν ἀφιερωμένην ἀνδρῶν μὲ γυναῖκας καὶ δὴ μοναχὰς.



http://www.markoseugenikos.gr/index.php?name=aster_tes_efesou_t14
Μ.Π.
(Μάριος Πηλαβάκης)
Θεσσαλονίκη 1 Ἰανουαρίου 2010
Περιτομὴ Ἰησοῦ Χριστοῦ
Βασιλείου τοῦ μεγάλου


17 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Λάθος οι κρίσεις για τον π. Σωφρόνιο του παρόντος άρθρου.

Ανώνυμος είπε...

Η Μονή Βατοπαιδίου αποδείχθηκε τα μετέπειτα χρόνια απο τότε που γράφθηκε το άρθρο (2010) ότι κανένα σκάνδαλο δεν διέπραξε παρά τον ξέφρενο σάλο που δημιούργησαν τότε τα ΜΜΕ!!

Ανώνυμος είπε...

Ο ίδιος ο Γέροντας Σωφρόνιος είπε ότι δεν συμφωνεί με τις μικτές μονές. Και αυτός την δημιούργησε την μικτή Μονή για την ιδιαίτερη κατάσταση της Ορθοδοξίας στην Αγγλία.

Ανώνυμος είπε...

Ο π. Σωφρόνιος είναι φωτισμένος και ευλογημένος Γέροντας!

Ανώνυμος είπε...

Αν έγινε κάποιο, το παραμικρό σκάνδαλο στη Μονή του Γέροντα Σωφρόνιου, στα 30 και πλέον χρόνια, τότε θα είχαν κάποιο δίκαιο να τον κατηγορούν.
Τώρα που δεν συνέβη τίποτα τέτοιο, ούτε το παραμικρό, δικαιώνεται ο Γέροντας Σωφρόνιος.

Ανώνυμος είπε...

Ποία ἦτο ἡ στᾶσις τοῦ πλανεμένου γέροντος τοῦ Essex; Τὴν Κυριακὴν 12ην Νοεμβρίου 1967 ἔλαβε μέρος εἰς συλλείτουργον μεταξὺ τοῦ Ἀθηναγόρου καὶ τοῦ Ἀγγλικανοῦ Ἀρχιεπισκόπου λόρδου Michael Ramsey εἰς τὸν Καθεδρικὸν ναὸν  τῆς τοῦ Θεοῦ Σοφίας εἰς τὸ Λονδῖνον. Οἱ Ἱεροὶ Κανόνες προβλέπουν διὰ τοιαύτας φρικτὰς παραβάσεις καθαιρέσεις.
Ἑπομένως ὁ παρουσιαζόμενος ἀπὸ τοὺς μοναστηριακοὺς ἁγιορείτας ὡς ‘’ἅγιος’’ δέν εἶναι παρὰ ἔνας δεινὸς καί ἐκούσιος παραβάτης τῶν Θεοπνεύστων Κανόνων τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας μας.
Ἂς παύσῃ ἐπιτέλους τὸ ἐπίσημον Ἅγιον Ὅρος νά τιμᾷ τὸν Σαχάρωφ ὡς ἅγιον καὶ νά μελετᾷ καὶ νά διαφημίζῃ τὰ κακόδοξα καὶ αἱρετικὰ ἔργα του.
Ἂς καταλάβουν ἐπιτέλους οἱ ἁγιορεῖται θαυμασταὶ του ὅτι ὅσην σχέσιν εἶχεν ὁ Βαρλαὰμ  ὁ Καλαβρὸς μὲ τὸν μεγάλον πατέρα τῆς Ἐκκλησίας μας ἅγιον Γρηγόριον τὸν Παλαμὰν τόσην εἶχεν καὶ ὁ ὑβριστὴς τῶν πατέρων Σωφρόνιος τοῦ Essex!!!

Ανώνυμος είπε...

Χρησιμοποιήστε Essex για καθαρά ρούχα, αλλά και για καθαρό Οικουμενισμό και καθαρό Νικολαϊτισμό!! Essex για καθαρές "εκκλησιαστικές" βρωμοδουλειές!!!!

Ανώνυμος είπε...

Συλλείτουργον Ἀθηναγόρου καὶ Λόρδου Ramsey εἰς τὸν Καθεδρικὸν Ναὸν τῆς Ἁγίας  Σοφίας τοῦ Λονδίνου μὲ συμμετοχὴν τοῦ Σωφρόνιου τοῦ Essex.
 Οἱ Προκαθήμενοι τῶν δύο Ἐκκλησιῶν ἐπί τῆς Ὡραίας Πύλης τοῦ Ι.Ναού τῆς Ἀγίας Σοφίας .Ἀριστερά διακρἰνεται ὀ Σωφρόνιος τοῦ Essex
 

Ανώνυμος είπε...

Δείτε το σχετικό κείμενο και τον Σωφρόνιο τοῦ Essex, καθώς και φωτογραφίες απο το συλλείτουργο στο παρακάτω λινκ.
http://www.markoseugenikos.gr/index.php?name=aster_tes_efesou_t18&fbclid=IwAR1K8st_0oXbJ6DGMj-66651-iiBx3543p-pnVVk3jw3QVO0VHUpvlNpcP8

«Τὴν Κυριακὴν 12ην Νοεμβρίου 1967 ἔλαβε χώραν εἰς τὸν περίφημον καὶ καλλιμάρμαρον Καθεδρικὸν Ναὸν τῆς τοῦ Θεοῦ Σοφίας τοῦ Λονδίνου,Πατριαρχική  καὶ Συνοδικὴ Λειτουργία κατὰ τὴν ὁποίαν ἔλαβον μέρον ἐκτὸς τῆς Α.Θ. Παναγιότητος, οἱ Σεβασμιότατοι Συνοδικοὶ Μητροπολῖται ,μέλῃ τῆς σεπτῆς Συνοδείας τοῦ Πατριάρχου,Χαλκηδόνος Μελίτων,Χαλδίας Κύριλλος,Νεοκαισαρίας Χρυσόστομος καὶ Σάρδεων Μάξιμος,ὁ Σεβ.Μητροπολίτης Θυατείρων καὶ Μ.Βρετανίας Ἀθηναγόρας ,ὁ Σεβ Μητροπολίτης Γαλλίας Μελέτιος ,ὁ Ἡγούμενος τῆς Σταυροπηγιακῆς Μονῆς τοῦ Τιμίου Προδρόμου τοῦ Essex,π.Σωφρόνιος, ὁ Πρωτοσύγγελος τῆς Μητροπόλεως Γρηγόριος(νῦν Ἀρχιεπίσκοπος Θυατείρων) καὶ ἄλλοι».
"""Αρχιμανδίτου Ἁθανασίου Ι.Βασιλόπουλου, Ἀπό τήν πορεία ἀγάπης -Ἡ Ἐπίσκεψις τῆς Α.Θ .Παναγιότητος τοῦ Οἰκουμεν.Πατριάρχου Αθηναγόρου εἰς Αγγλίαν ,Νοέμβριος 1967-Αθῆναι 1968"""

Ανώνυμος είπε...

Ανώνυμε 2:50 μμ μην γίνεσαι αισχρός συκοφάντης!!!! Αυτό είναι βρωμοδουλειά!!!

Ανώνυμος είπε...

Για να μην τα γράφουν μονομερώς οι αντίπαλοι του Γέροντος Σωφρόνιου, μεταφέρω απο το μπλογκ Κατάνυξη, πρόσφατα τί έγραψαν.


Για τον π. Σωφρόνιο Σαχάρωφ, τον π. Σωφρόνιο του Έσσεξ, ενθυμούμαστε τον πρωτοπρεσβύτερο π. Άγγελο Αγγελακόπουλο σε παλαιότερο άρθρο του, να αναλύει τις διδαχές του βάσει κειμένων του, ως εξής:
Α) Ὁ π. Σωφρόνιος περί τῆς «ἑνώσεως τῶν Ἐκκλησιῶν»,
Β) Ὁ π. Σωφρόνιος περί τῶν ἑτεροδόξων,
Γ) Ὁ π. Σωφρόνιος περί τοῦ «Παγκοσμίου Συμβουλίου Ἐκκλησιῶν» – αἱρέσεων,
Δ) Ὁ π. Σωφρόνιος περί τῆς Οἰκουμενικῆς Κινήσεως καί τῶν διαλόγων,
Ε) Ὁ π. Σωφρόνιος περί τῶν θρησκειῶν και
ΣΤ) Ὁ π. Σωφρόνιος περί μοναδικότητος καί ἀποκλειστικότητος τοῦ Χριστιανισμοῦ.
Ο π. Άγγελος κατέληγε συμπερασματικά: «Ἀπό τήν παράθεση αὐτή τῶν κειμένων τοῦ μακαριστοῦ Γέροντος Σωφρονίου Σαχάρωφ βγαίνουν δύο συμπεράσματα. Τό πρῶτο συμπέρασμα εἶναι ὅτι ὁ π. Σωφρόνιος διαφωνοῦσε μέ τήν παναίρεση τοῦ Οἰκουμενισμοῦ καί τίς αἱρετικές θεολογικές καί ἐκκλησιολογικές προϋποθέσεις τῆς Οἰκουμενικῆς Κινήσεως καί τῶν διαλόγων τῶν τελευταίων ἑκατόν εἴκοσι ἐτῶν. Τό δεύτερο συμπέρασμα εἶναι ὅτι ὁ π. Σωφρόνιος ἐπιθυμοῦσε νά γνωρίσουν ὅλοι οἱ λαοί τῆς γῆς ἐν Ἁγίῳ Πνεύματι τόν Θεάνθρωπο Χριστό τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας, ὅπως ἔλεγε ὁ ὅσιος Σιλουανός ὁ Ἀθωνίτης. Θά μπορούσαμε, τέλος, νά ποῦμε ὅτι ὁ π. Σωφρόνιος ἦταν ὑπέρ ἑνός ὀρθοδόξου «οἰκουμενισμοῦ».» (Αρχιμ. Σωφρόνιος Σαχάρωφ και Οικουμενισμός).

Ανώνυμος είπε...

Βέβαια στο μπλογκ Κατάνυξη γράφεται και η είδηση του 1967 που ανέφεραν πιο πάνω.

Silver είπε...

Ο/Η Ανώνυμος είπε...
Αν έγινε κάποιο, το παραμικρό σκάνδαλο στη Μονή του Γέροντα Σωφρόνιου, στα 30 και πλέον χρόνια, τότε θα είχαν κάποιο δίκαιο να τον κατηγορούν.
Τώρα που δεν συνέβη τίποτα τέτοιο, ούτε το παραμικρό, δικαιώνεται ο Γέροντας Σωφρόνιος.


Αν ήξερες πόσα σκάνδαλα ηθικής φύσεως γνωρίζω από κληρικούς και μοναχούς της Β. Αμερικής αλλά και από τον ελληνικό χώρο αλλά ποτέ δεν ανέβασα στο παρόν ιστολόγιο τίποτε. Αν γνωρίζω καλά, οι Πατέρες λέγουν να μη ομιλούμε και να μη κρίνουμε, παρά μόνο για θέματα πίστεως-αιρέσεις κ.λ.π.

Ανώνυμος είπε...

Οχι Κώστα, αν είχε συμβεί το παραμικρό στην Μονή του π. Σωφρόνιου τότε θα είχε ακουστεί.

Δεν μιλάμε γενικά και αόριστα, μόνο για τη Μονή του π. Σωφρόνιου μιλάμε.

Ανώνυμος είπε...

Ο ι. Χρυσόστομος γράφει ότι τα δημόσια γινόμενα, δημόσια και ελέγχονται.

Δεν κάνει διάκριση μόνο για τα περι Πίστεως.

Ορθόδοξος αντιλατινόφρων

Silver είπε...

Ανώνυμος είπε...
Ο ι. Χρυσόστομος γράφει ότι τα δημόσια γινόμενα, δημόσια και ελέγχονται.
Δεν κάνει διάκριση μόνο για τα περι Πίστεως.


Εἰ μὲν πίστεως ἕνεκεν, φεῦγε αὐτὸν καὶ παραίτησαι, μὴ μόνον ἐὰν ἄνθρωπος ᾖ, ἀλλὰ κἂν ἄγγελος ἐξ οὐρανοῦ κατιών,

εἰ δὲ βίου ἕνεκεν, μὴ περιεργάζου

Ανώνυμος είπε...

Τα μπέρδεψες Κώστα.

Σε άλλο χωρίο λέει αυτά που σου είπε ο Ορθόδοξος αντιλατινόφρων ο ι. Χρυσόστομος.