ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΟ ΝΕΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ Π. ΕΥΘΥΜΙΟΥ ΤΡΙΚΑΜΗΝΑ ΠΕΡΙ ΤΟΥ 15ου ΚΑΝΟΝΟΣ ΤΗΣ ΠΡΩTΟΔΕΥΤΕΡΑΣ ΣΥΝΟΔΟΥ.


Μοναχός Ιωσήφ
Άγιον Όρος.



Mετά τον θάνατο του Ευδοξίου οι αρειανοί εξέλεξαν τον Δημόφιλον (369-370). Όμως και οι ορθόδοξοι δεν έμειναν άπραγες αλλά εχειροτόνησαν δικό τους επίσκοπο τον Ευάγριο όπου πατριάρχησε κατά τα έτη 369-370. Ιδού πως ο Μανουήλ Γεδεών περιγράφει την κατάσταση: «Αποθανόντος του Ευδοξίου, εδιχάσθη ο χριστιανικός της Κων/λεως πληθυσμός, ή μάλλον εις πολλά κατετμήθη. Αντί δ΄ ενός δύο πατριάρχαι εξελέγησαν» (σ. 126). Και συνεχίζει: «τον Ευάγριον εξελέξαντο οι ορθόδοξοι μετά τον θάνατον του Ευδοξίου, ο δε της Αντιοχείας πατριάρχης Ευστάθιος,  επανελθών μεν εκ της εξορίας επί Ιοβιανού του αυτοκράτορος, εν Κωνσταντινουπόλει δε κρυπτόμενος εχειροτόνησεν αυτόν. Τότε ο αυτοκράτωρ Ουάλης, την του Ευαγρίου χειροτονίαν μαθών, αφίκετο εκ Μαρκιανουπόλεως ένθα διέτριβεν, εις Κωνσταντινούπολη, και τον μεν ορθόδοξον πατριάρχην Ευάγριον έπαυσε τας δε εκκλησίας αρπάσας από των ορθοδόξων έδωκεν εις τους αρειανούς, αναγνωρίσας τον κακόδοξον Δημόφιλον, και τον ιερόν Ευστάθιον εξώρισεν εις Κύζικον» (σ. 127). Βλέπομε λοιπόν ότι δύο πατριάρχες πατριάρχευσαν ταυτόχρονα στην  Κων/λη κατά το έτος 369, ο ένας ορθόδοξος, ο άλλος αιρετικός, πως λοιπόν ο αγαπητός π. Ευθύμιος μας λέγει ότι δεν υπάρχει ουδεμία τέτοια περίπτωση, αλλά ότι οι ορθόδοξοι μόνο μετά από διαδοχή από τους αιρετικούς ανελάμβαναν πάλι τους θρόνους απ΄ όπου είχαν κάποτε εκθρονισθή δια να μην δημιουργήσουν όπως λέει καινούργιες Συνόδους και κατά συνέπεια καινή Εκκλησία; Ενώ σε όλο το βιβλίο του δικαίως κόπτεται ότι οι επίσκοποι και μόνον που θα δημοσιοποιήσουν κάποια κακοδοξία ευθύς βρίσκονται εκτός Εκκλησίας, εδώ όμως χάριν μιας επιπλάστου Διαδοχής τους προβάλλει, μάλλον χωρίς να το εννοή, ως αυθεντίες αυτής της διαδοχής και άρα εντός Εκκλησίας! 

Δεν υπάρχουν σχόλια: